2018: Viitorul a sosit. Mai multă electricitate, mai multă mobilitate!

Viitorul a sosit
Foto: Elnur_/Depositphotos.com

Când am început să scriu acest focus, toată lumea tocmai afla pasul uriaș făcut de Elon Musk: lansarea rachetei Falcon Heavy a închis gurile tuturor pesimiștilor care nu au crezut deloc în planurile ambițioase ale lui Musk cu SpaceX. SpaceX ne-a aruncat brusc într-o altă eră, aceea în care zborurile spațiile private devin o „piață”. Racheta folosită, evaluată la circa 90 de milioane de dolari, are sarcina utilă dublă față de cea mai puternică rachetă de până acum, dar costuri de trei ori mai mici, ceea ce deschide poarta unor noi oportunități de mobilitate, de la explorarea spațiului la trimiterea de oameni pe alte planete, Marte fiind prima țintă. SpaceX spune că Falcon Heavy este capabilă să pună pe orbită sateliți de mari dimensiuni, dar și să transporte oameni și încărcătură către Lună. Bolidul Tesla Roadster ce i-a aparţinut lui Elon Musk a fost lansat simbolic în spaţiu, traversând centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter, informează space.com. Automobilul „spaţial” şi manechinul „şofer” poreclit de presă „Starman” devin simbolul celui mai mare pas recent realizat de umanitate în domeniul mobilității.

De la racheta lui Musk la turboreactoarele care leagă aeroporturile între ele: în piața românească este evident că „legea” o face sectorul low-cost, Blue Air, Wizz Air şi Ryanair înregistrând creşteri constante, de peste 10% pe an, fiecare. Potrivit unei analize realizate de Jurnalul Național, Vola.ro, care vinde bilete de avion, a raportat o creştere de 51% în 2016, faţă de 2015, şi se pregăteşte de un nou record înregistrat în 2017 față de 2016.

Condu o mașină nouă în fiecare an!

Revenind „cu roțile pe pământ”, să vedem ce noutăți aduce industria de profil, după ce anul trecut scriam că 2017 ar putea fi anul marilor tranzacții în piața auto, dar și cel al marilor surprize care anticipează viitorul producătorilor de autovehicule. Potrivit profit.ro, furnizorul german de componente auto și anvelope Continental, prezent în România cu șapte unități de producție, a încheiat un parteneriat cu Nvidia pentru dezvoltarea de sisteme inteligente în domeniul automobilelor autonome. Acordul vizează crearea de sisteme dotate cu inteligență artificială (IA) pentru condusul autonom bazate pe platforma Nvidia Drive a producătorului american de cipuri grafice, obiectivul final fiind atingerea nivelului 5 de autonomie, caz în care vehiculele nu vor mai avea volan și pedale. Continental estimează că primele sisteme IA de condus dezvoltate în parteneriat cu Nvidia vor fi lansate pe piață în 2021, acestea permițând un nivel 3 de autonomie.

După cum se vede, primăvara în industria constructorilor de mașini vine totdeauna cu noutăți, dar acum aduce și confirmarea așteptărilor pentru anul trecut. În 2017 s-au lansat business-uri noi pe zona de mobilitate. Bavaria Mobility este noua afacere a grupului Automobile Bavaria, dedicată pieţei de închirieri de automobile premium, cu pachete şi servicii complete. Compania oferă servicii de mobilitate premium de tip rent-a-car şi închiriere pe termen lung (Executive Mobility), având o flotă de peste 70 automobile marca BMW şi MINI, care include cele mai noi modele ale producătorului. Serviciul Executive Mobility oferă o alternativă flexibilă pentru leasingul operaţional. Astfel, clienții îşi pot înlocui maşina o dată sau chiar de două ori pe an, în funcţie de preferinţe şi de sezon. Bavaria Mobility este în acest moment primul serviciu de mobilitate auto premium din România, dedicat exclusiv unui brand, precum BMW. Prin serviciile oferite, Bavaria Mobility se adresează managerilor companiilor mari şi mijlocii, expaţilor care utilizează autoturisme pe perioade determinate de timp, ambasadelor sau clienţilor care doresc să închirieze un autoturism de ultimă generaţie într-o stare impecabilă şi condiţii avantajoase, la un preţ competitiv. Echipa Bavaria Mobility este formată din specialişti cu o experienţă de peste 15 ani în domeniul închirierilor auto, leasingului operațional şi al managementului de flotă. „Dezvoltarea unui nou business de mobilitate în cadrul Automobile Bavaria Group face parte din strategia noastră pe termen mediu de extindere a serviciilor pe care le oferim. Un rol important pe care îl are Bavaria Mobility este acela de a oferi un plus de diversitate şi o alternativă de mobilitate pentru clienţii noştri din România, atunci când nu sunt direct interesaţi de achiziţii sau îşi doresc mai multă flexibilitate. Prin serviciul Executive Mobility oferim o alternativă la leasingul operaţional. Clienţii beneficiază de condiţii flexibile la închirierea de automobile pe perioade de timp mai lungi de 30 de zile. Ei au posibilitatea ca în perioada contractuală să îşi schimbe autoturismul, adaptându-l în funcţie de sezon (de exemplu, vara – limuzină și iarna – SUV) sau de preferinţe” declara Michael Horst Schmidt, preşedintele Automobile Bavaria Group. „Serviciile de închiriere auto premium oferite de Bavaria Mobility au la bază o investiţie de trei milioane de euro, într-o flotă formată exclusiv din modele BMW şi MINI. Fiind membri ai Automobile Bavaria Group, cea mai mare reţea de dealeri BMW din România, putem furniza clienţilor noştri servicii complete de mentenanţă, asigurări, maşină la schimb, asistenţă rutieră şi o abordare personalizată. În prezent, pe piaţa românească nu există firme care oferă servicii de mobilitate/ rent-a-car orientate doar spre segmentul premium. Noi am identificat această nişă şi am ales să venim în întâmpinarea clienţilor care doresc să beneficieze de servicii de mobilitate premium, flexibile şi adaptate celor mai exigente cerinţe”, preciza și Rodion Pop, general manager Bavaria Mobility.

O altă știre despre un pas inovativ: automobilul devine, ajutat de noile tehnologii de comunicare, o „altfel” de metodă de mobilitate. Companii din domeniu lansează în oferta de finanţare „abonamente” similare celor de telefonie mobilă. Odată cu lansarea lui Volvo XC40, compania reinventează modelul tradițional de ownership cu noul serviciu „Care by Volvo”, disponibil prin abonament. Acesta va face deținerea unei mașini la fel de transparentă, ușoară și lipsită de griji ca folosirea unui telefon: o taxă fixă, națională, la pachet cu obținerea unei mașini noi la fiecare 24 de luni. Un program similar a fost anunţat în vara lui 2017 de către Porsche Finance Group. „Oferim, în cadrul unui program-pilot de 100 de automobile, un serviciu prin care un client poate conduce acel automobil timp de un an, iar după un an poate înlocui maşina astfel încât să aibă un automobil nou tot timpul, iar aici este trecerea de la a deţine un automobil, la a privi maşina ca soluţie de mobilitate. Serviciul este disponibil pentru clienţi individuali, dar oricine îl poate contracta”, spunea David Gedlicka, directorul general al Porsche Finance România. Prin această soluție de mobilitate, se achită un avans, după care se plăteşte lunar o rată tip de 12 luni, iar după un an, clientul returnează maşina, achită un alt avans şi reia ratele. Spre exemplu, pentru un Golf trebuie să se achite o rată lunară de 270 de euro plus TVA, iar pentru un Tiguan – 440 de euro plus TVA, iar toate cheltuielile sunt incluse.

Tot sfârşitul de an a marcat vânzarea unei flote fără precedent pentru BMW Group România şi dealerul MINI Automobile Bavaria Group: 135 de autovehicule MINI devin flota oficială a glo, cel mai nou și mai inovator produs de încălzire a tutunului destinat fumătorilor adulți din portofoliul British American Tobacco, liderul pieței tutunului din România. Flota este compusă din 120 de modele MINI Cooper Hatch 5 uşi şi din 15 MINI Cooper D Countryman. Acest eveniment marchează două recorduri absolute pentru BMW Group România: este cea mai mare flotă MINI din Europa de Sud-Est, cea mai mare flotă BMW Group în România şi, implicit, cea mai mare livrare punctuală către un client.

Tranzacțiile cu mașini

Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în 2017 cu 11,1% față de 2016, ritm încetinit față de cel din anul anterior, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 15,5%, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). În 2016, afacerile din comerțul cu autovehicule și motociclete au urcat cu 18% față de 2015, scrie News.ro. Afacerile cu mașini au fost stimulate de eliminarea timbrului de mediu pentru mașinile second-hand, de la 1 februarie, ceea ce a adus la creșterea masivă a înmatriculărilor. „În anul 2017, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, a crescut cu 11,1%, datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (+50,6%), întreținerea și repararea autovehiculelor (+22,9%), comerțul cu autovehicule (+10,4%) și la comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (+7,3%)”, se arată în comunicatul citat de news.ro.

Tranzacțiile cu mașinile noi și la mâna a doua au atins un record istoric în 2017, cele noi depășind 100.000 de unităţi, iar cele rulate 1,1 milioane de unități, potrivit unei analize realizate de Autovit.ro pe baza datelor oferite de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Spre comparație, în 2016, piața mașinilor rulate a ajuns la un număr de 641.909 unități. Anul trecut, piaţa de mașini noi a depășit, după aproape un deceniu, 100.000 de unităţi, acesta fiind cel mai ridicat nivel din ultimii opt ani și al patrulea an consecutiv de creștere. Piaţa maşinilor rulate din import a atins cel mai ridicat nivel de când există statistici, crescând cu 74% față de 2016, până la jumătate de million de unităţi. Cel mai mare nivel al pieței a fost atins în 2008, când s-au înregistrat 300.000 de unităţi. De cealaltă parte, cel mai slab an pentru piaţa maşinilor rulate a fost 2011, când totalul nu a atins nici 100.000 de unităţi. „2017 a fost anul cu cele mai multe recorduri auto şi cu cele mai multe tranzacţii pe plan intern. Eliminarea timbrului de mediu a deblocat piaţa de mașini rulate, anul trecut înregistrându-se cel mai mare număr de înmatriculări pentru o serie de branduri auto. Spre exemplu, cele mai multe înmatriculări de mașini noi au fost înregistrate de Dacia – 29.974 unități, iar de mașini rulate din import de Volkswagen – 136.268 unități”, a declarat Andrei Bereandă, Business Manager la autovit.ro. Tranzacțiile cu mașini rulate pe plan intern (reînmatriculările) au cunoscut și ele un record în 2017, de peste 496.000 de unităţi, depăşind cu mult maximul din 2011 (411.000 unități). Această categorie a crescut cel mai mult faţă de 2016, cu 99%, eliminarea timbrului de mediu permiţând multor români să-şi vândă mult mai uşor maşina altui cumpărător din ţară. Spre deosebire de anii anteriori, programul Rabla a avut un impact redus asupra pieței auto în 2017, astfel că, mai puțin de un sfert dintre achiziţiile din piaţă au fost efectuate prin intermediul acestuia. Pe de altă parte, subvențiile acordate pentru achiziția de mașini electrice au impulsionat această nișă, dat fiind faptul că 500 de persoane au aplicat pentru a-și cumpăra astfel de autoturisme, în timp ce în anii trecuţi cererea era de până în 50 de maşini pe an. În 2017, pe Autovit.ro au fost publicate peste 250.000 de anunțuri noi, martie fiind luna cu cele mai multe oferte în platformă, urmată de octombrie și mai. Tot martie a fost și luna cu cele mai multe mașini declarate vândute pe Autovit.ro – peste 6.000 de unități, în valoare totală de 55 de milioane de euro. Volkswagen, BMW și Audi au fost și în 2017 cele mai căutate, dar și cele mai vândute mărci de mașini de pe Autovit.ro. Totodată, mărcile din top zece cele mai vândute de mașini de pe Autovit.ro au fost aceleași ca în 2016, semn că românii au preferințe clare în ceea ce privește producătorii auto. Cea mai mare valoare totală a vânzărilor s-a înregistrat la BMW – românii au cumpărat autoturisme produse de constructorul german în valoare de peste 100 de milioane de euro. Cele mai căutate brand-uri auto de pe Autovit.ro în 2017 au fost Audi, BMW și Volkswagen. În ceea ce privește modelele de mașini căutate, acestea au fost Volkswagen Passat Audi A4 și Volkswagen Golf.

La rândul ei, și Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) confirmă că, potrivit propriilor estimări, piața auto din România a depășit pentru prima dată de la începutul crizei economice pragul de 150.000 de unități într-un an. Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în anul 2017 o creștere generală de 10,2%, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 13,4%. Pe plan european, în anul 2017 s-a înregistrat o creștere generală de 3,4%. Cele mai mari piețe sunt în teritoriul pozitiv, cu excepţia Marii Britanii (-5,7%), înregistrând pe ansamblul anului 2017 următoarele evoluții: Franța +4,7%, Germania +2,7%, Italia +7,9%, Spania +7,7%. În România, vânzările de autoturisme din anul 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% (versus 34% persoane fizice). Comparativ cu anul 2016, este de remarcat, spune APIA, faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către persoanele fizice. Suplimentar, ar fi de remarcat faptul că două treimi din plusul de circa 15.000 unități este dat de achizițiile realizate de către persoanele fizice în afara Programului Rabla, ceea ce arată o dependență tot mai mică a pieței auto de acest instrument. În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), datele APIA arată că în 2017 au fost înmatriculate circa 520.000 unități, cu 72% mai multe decât în anul 2016, rezultând un raport între cele rulate și cele noi de 4,9 ori. Această situație este de eliminarea timbrului de mediu. „Și mai agravant este faptul că asistăm la o creștere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 și Euro2), fapt ce va duce, în următorii ani, la deteriorarea calității mediului și efecte negative asupra sănătății populației din marile orașe și la reducerea nivelului de siguranță rutieră”, potrivit sursei citate.

Potrivit APIA, Ford România a continuat să crească numărul unităților EcoSport fabricate la Craiova (5.991 unități în decembrie, 8.877 unități de la începutul producției sale), ceea ce face ca totalul producției realizate de constructorul american în România pentru întreg anul 2017 să fie de 49.771 unități (+28,1%). Pe de altă parte, exporturile realizate de Ford au bifat anul trecut un plus de 10.088 unități (+26%).

Conform informațiilor publicate de profit.ro, Dacia a crescut producția în uzina din Mioveni, în luna ianuarie 2018, peste nivelul din decembrie, dar și peste media întreg anului trecut. Față de lunile trecute, s-a remarcat o creștere a producției modelului Sandero și o stagnare a producției Duster. Dacia nu așteaptă creșteri pentru SUV-ul Duster, dacă ne raportăm la producția din ianuarie, când au fost fabricate 17.890 unități. Volumul este mai mic decât cel din decembrie și este comparabil cu cel din 2017, când era produsă generația 1. „Modificarea importantă la Mioveni este subcompacta Sandero, care a crescut ca pondere în mixul de fabricație, la 16,2%, cu 4.638 unități, în condițiile în care în decembrie Sandero a reprezentat doar 6%, iar în lunile anterioare procentul era de 13 – 14%”, arată profit.ro.

În luna decembrie 2017 s-au livrat 14.227 unități, cu 3,8% mai puține autovehicule decât în luna noiembrie, fapt ce face ca, pe ansamblul anului 2017, să se ajungă la un total de 156.527 unități, cu 10,2% mai mult decât în anul 2016. Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 43.262 unități, urmată de către Volkswagen, cu 15.636 unități, Renault 12.292 unități, Ford 12.056 unități și Skoda 11.631 unități. În ceea ce privește categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse), după 12 luni, primul loc este ocupat de către Ford (3.932 unități), cu o creștere de 29,3%, urmat de Dacia (3.666 unități, +7,4%) și Mercedes (2.198 unități, +13,1%). La autoturisme, în funcție de volumele livrate, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 39.596 unități (30,4% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 11,7% față de 2016), urmată de Volkswagen (13.969 unități), Skoda (11.631 unităţi), Renault (10.393 unități), Ford (8.124 unităţi) și Opel (6.543 unităţi). Pe modele, cu cele 16.198 unități livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în anul 2017, urmat de Dacia Duster (8.659 unități), Dacia Sandero (8.465 unități), Skoda Octavia (4.821 unități) și Renault Clio (3.834 unități). În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină, care au dominat în ultimii doi ani piața din România, au ajuns, la finele acestui an, să dețină o pondere de 51,8%, comparativ cu 49,6%, cât aveau la sfârșitul anului trecut.

În ceea ce privește autoturismele „verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns să dețină o pondere de 2,2% din totalul livrărilor, aceasta fiind dublă față de cea consemnată în anul 2016. Chiar dacă volumele sunt încă destul de mici (514 unități cu alimentare electrică – BEV, PHEV și 2.297 unități hibride – HEV), creșterile sunt importante, atât la cele electrice (+207,8%), cât și la cele hibride (+126,1%), demonstrându-se astfel faptul că există un potențial important de creștere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător, va realiza volume importante, potrivit APIA.

În funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,6% și respectiv, 24,8% din totalul preferințelor. Urmează albastru (cu 14,6%) și negru (cu 10,4%). O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea reprezintă 21,3% din totalul livrărilor realizate în anul 2017, pe un volum total de 27.833 unități, în creștere cu 15,3% față de 2016. În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,1% sunt produse local, 22,4% sunt fabricate în Germania, 10,7% în Cehia, 8% în Spania și 7,3% în Turcia. În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu 11,3%, iar cele importate cu 14,2%.

Trenul rapid

„Există consens între Ungaria și România pentru ca prima conexiune de tren de mare viteză tip TGV să se construiască între Budapesta și Cluj-Napoca!”. Declarația care precede o eventuală investiție majoră în modernizarea transportului feroviar în Estul Europei vine de la Péter Szijjártó, ministrul afacerilor externe și comerțului exterior al Ungariei. Potrivit oficialului maghiar, guvernul de la Budapesta a aprobat un buget de un miliard de forinți pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru linia de cale ferată dintre Budapesta și Cluj-Napoca, iar partea română dorește să extindă această linie până la București, potrivit MTI.

de Daniel Apostol

German
Citește articolul precedent:
Teamwork
În statistici stăm bine. Dar cu încrederea cum stăm?

Lideri ai business-ului din România, membri ai Romanian Business Leaders (RBL), cu afaceri cumulate de circa 3,5 miliarde de euro...

Închide