“A fi un primar antreprenorial înseamnă a avea viziune și curaj”

Interviu cu Cristian Macedonschi, Consilier Local FDGR și candidat la Primăria Brașov

La ultimele alegeri ați obținut funcția de consilier local. Ce proiecte ați dus la îndeplinire din această poziție?

Deși nu am făcut parte niciodată din majoritățile formate în cadrul Consiliului Local Brașov, am adus pe agenda publică a brașovenilor și a reprezentanților săi subiecte de mare interes, am organizat evenimente care au pus Brașovul pe harta internațională, militând în același timp pentru o creștere economică sănătoasă a orașului și pentru combaterea corupției.

Printre inițiativele propuse ori susținute de mine se numără finalizarea construcției Aeroportului de Brașov – proiect la care încă lucrez în prezent, căutând permanent parteneri comerciali în afara țării, dar și soluțiile cele mai bune pentru implementarea proiectului -, restaurarea Centrului Istoric al Brașovului, promovarea și dezvoltarea oportunităților de învățământ profesional la nivel înalt pentru elevi, blocarea construcției unei artere de circulație auto în zona După Ziduri, grija și preocuparea constantă pentru siguranța și eficiența traficului brașovean – caz în care am venit cu propuneri concrete pentru un Plan de Mobilitate Urbană Sustenabilă în Brașov. Am conștientizat rapid faptul că un oraș civilizat este un oraș curat, implicându-mă în acțiuni de igienizare a zonelor cheie precum După Ziduri ori Tâmpa. Am condamnat întotdeauna corupția de la nivelul administrației locale brașovene și am căutat modele de succes în afară, reușind înfrățirea Brașovului cu orașul german Nurnberg. Am susținut cu toate eforturile intrarea Brașovului în cursa pentru organizarea Jocurilor Olimpice de Iarnă pentru Tineret din 2020, dar și în cea pentru câștigarea titlului de Capitală Europeană a Culturii, eu însumi fiind atașat de cultura brașoveană și de toți cei care au pus temeliile sale. Am rămas întotdeauna vocal, chiar și atunci când acest lucru a însemnat să mă împotrivesc colegilor mei din Consiliul Local și să-mi susțin singur argumentele, conștient fiind de misiunea mea de a-i reprezenta pe Brașoveni în acest for.

Printre evenimentele în care m-am implicat întru totul pot să amintesc Oktoberfest, încă de la prima sa ediție din 2009, Turnirurile Cetăților Brașovene și numeroase târguri internaționale de turism (în Londra, Varșovia, Berlin), unde am participat pentru a promova Brașovul ca obiectiv turistic de mare valoare, reușind să atragem în doar anul 2015 în jur de 1 milion de turiști, atât străini, cât și români. Acest rezultat poate că nu ar fi arătat la fel dacă nu aș fi avut și calitatea de Președinte al Asociației pentru Dezvoltarea Turismului (APDT) Brașov, fixându-mi întotdeauna drept scop promovarea autentică a Brașovului, la adevăratul său potențial. Nu în ultimul rând, vreau să menţionez că sunt membru și în Clubul Economic German, folosindu-mi notorietatea pentru a atrage investiții străine în Brașov, pentru ca orașul nostru să redevină un reper european, prin multiculturalitatea sa.

7.57% dintre brașoveni au acordat în 2012 încredere echipei Forumului Democrat al Germanilor din România, echipa fără de care nu aș fi reușit să-mi duc la îndeplinire proiectele pentru oraș. Avem încredere că nu am dezamăgit, iar anul acesta ni se vor alătura tot mai mulți brașoveni în cursa care urmează și prin care punem bazele unui proiect comun: Brașovul european.

Ce presupune rolul unui „primar antreprenorial” și cum vă propuneți să abordați problemele orașului, din această ipostază?

A fi un “primar antreprenorial” înseamnă, în primul, a avea viziune și curaj. Așa cum un antreprenor onest își drămuiește atent resursele și își investește întreaga energie în afacerea sa, un primar antreprenorial trebuie să găsească mereu echilibrul între cheltuieli și venituri. “Cheltuielile” sunt atât banii din bugetul local, cât și încrederea oamenilor, care odată investită, trebuie prețuită și valorificată cu atenție. “Veniturile” reprezintă buna funcționare a tuturor aspectelor ce țin de o administrație locală competentă: de la infrastructura orașului, până la oportunitățile economice, serviciile publice, mediul înconjurător și multe altele. În final, “profitul” nostru constă, de fapt, în bunăstarea brașovenilor, pe toate componentele vieții lor, și în speranța noastră la un viitor sigur și bun.

DSCF1717

Teme majore de interes pentru brașoveni (aeroportul, condițiile din spitale, o clădire nouă pentru Arhivele Statului, etc) nu se află, cel puțin la o primă vedere, în aria de responsabilitate a primăriei, însă dumneavoastră ați făcut numeroase promisiuni legate de ele. Cum intenționați să le onorați, odată ajuns primar?

Crezul meu este că soluțiile sunt întotdeauna mai la îndemână decât par, cât timp ești cu adevărat interesat de rezolvarea unei probleme. Dar îmi doresc să vă răspund punctual și să vă ofer și alte exemple din aceeași arie. Aeroportul Brașov se află deja în responsabilitatea Primăriei, deoarece la începutul acestui an, prin propunerea mea, s-a semnat un parteneriat Public-Public între Consiliul Județean Brașov și Consiliul Local Brașov, prin intermediul căruia ambele părți se pot implica în ducerea la bun sfârșit a acestui proiect, cu tot ce presupune el: finalizarea construcției aeroportului, asigurarea serviciilor specifice în aeroport, asigurarea rutelor și mijloacelor de acces către aeroport, semnarea de parteneriate cu mari aeroporturi din Europa și administrarea efectivă a acestui spațiu. Acesta este motivul pentru care vorbesc cu încredere despre Aeroportul Brașov și sunt determinat ca, în cazul în care voi fi ales primar al Brașovului, să fac o prioritate din funcționarea sa.

În ceea ce privește îmbunătățirea condițiilor din spitale, susțin acest demers și, dacă vor exista soluții pe care Primăria le poate pune la dispoziție, voi fi întotdeauna deschis să le discutăm și să le implementăm. În același timp, susțin 100% inițiativa civică a Asociației “Noul Spital la Brașov”, ce-l are drept președinte onorific pe domnul Dumitru Prunariu și își propune construcția unui spital nou, modern, de care avem atât de multă nevoie.

O clădire nouă, care să asigure cele mai bune condiții pentru Arhivele Statului reprezintă o necesitate, permițându-ne să mutăm această instituție din Bastionul Fierarilor și să-l redăm brașovenilor și circuitului turistic, printr-un concept muzeal inovativ. Toate aceste lucruri le putem duce la îndeplinire prin parteneriate serioase, pe termen lung, cu toate instuțiile implicate. Un alt exemplu deja discutat este un Centru Tehnic Interactiv Aeronautic și Aerospațial, pe care ne dorim să-l înființăm în fostul Hangar 1 al fabricii IAR Brașov, tot cu susținerea domnului Dumitru Prunariu, dar și prin implicarea Clusterului Transilvania Aerospace și a Coresi Business Park.

Vreau să insistăm asupra temei aeroportului, pe care mulți brașoveni o asociază cu Cristian Macedonschi. De ce este acest proiect unul realizabil și nu doar o promisiune de campanie?

Aeroportul din Brașov este un proiect pentru care am făcut diverse demersuri încă din primul meu an de mandat, susținând ideea dintotdeauna, pentru că i-am văzut potențialul și pentru că sunt conștient, prin raportare la modele europene, de cât de multe beneficii va aduce Brașovului. În anul 2012 am intermediat vizita domnului președinte al Consiliului Județean Brașov, Aristotel Căncescu, la Aeroportul din Viena, unde s-a prezentat proiectul viitorului Aeroport din Braşov şi s-a discutat despre o eventuală implicare a părţii austriece în administrarea acestuia. Din acel moment, discuțiile pentru realizarea unor parteneriate cu aeroporturi mari din Europa au continuat, incluzând și orașe precum Salzburg ori Munchen.

În anul 2014 am făcut din construcția Aeroportului Brașov un scop politic asumat în totalitate, pista de aterizare a aeroportului fiind finalizată în același an. Am fost atunci convins că nu mai vorbim despre un proiect pe hârtie, ci trebuie să privim mai departe, să punem la punct o strategie de finalizare și de promovare a aeroportului, cât și una de includere a sa în planurile pentru dezvoltarea economică a Brașovului. Drumul către aeroport a devenit în anul 2015 parte din propunerile mele pentru Planul de Mobilitate Urbană Sustenabilă, iar tot în același an, în urma întâlnirii cu experți ai Aeroportului Internațional Munchen, mi-a fost confirmată ideeea că “Brașovul poate deveni un nod aerian important.”

La începutul anului 2016 am lansat un plan în 6 puncte prin care am arătat că Brașovul poate deveni “Capitala Economică a României.” Avem deja toate premizele și oportunitățile pentru a transforma acest obiectiv în realitate, cu excepția unui aeroport funcțional. De aceea, primul din cele 6 puncte prezentate de mine se leagă de finalizarea construcției Aeroportului Brașov-Ghimbav, atât pentru pasageri, cât și pentru curse cargo. De aeroport se leagă numeroase dezbateri, însă prin acest plan ne vom îndeplini în scurt timp 2 obiective mari: triplarea numărului de turiști, ajungând de la un milion (în 2015, ceea ce face din Brașov chiar și la ora actuală Capitala Turistică a României) la trei milioane și atragerea de investiții în hoteluri, pensiuni și infrastructură turistică; transformarea Brașovului într-un centru logistic în inima României, prin oferta cargo a aeroportului ce va facilita schimbul de mărfuri atât cu țările Uniunii Europene, cât și cu mari puteri economice din afara UE, precum Turcia, China, Coreea de Sud, India sau Israel.

În ce alt mod v-ați propus să vă implicați în dezvoltarea economică a Brașovului?

Este clar pentru toată lumea că o administrație locală transparentă și investiții responsabile în infrastructura unui oraș se reflectă în dezvoltarea sa economică. Totuși, viziunea mea merge un pas mai departe și am gândit proiecte concrete prin care să ajutăm economia acestui oraș, bazată în acest moment pe industrie și IT. Unul dintre aceste proiecte concrete este construcția unui Parc Industrial al Brașovului, pe modelul oferit de Sibiu, care să încurajeze creșterea și diversificarea activităților economice în oraș. Pentru a ajuta domeniul tehnologiei, mi-am propus construcția unui Centru de Expoziții și Congrese, corelat cu un Hub IT pe fosta platformă a fabricii “Rulmentul” Brașov, încurajând astfel afacerile din domeniu să facă schimburi de experiență și să susțină idei noi, inovatoare.

Revitalizarea marilor spații industriale pierdute ale Brașovului va continua cu dezvoltarea unui centru logistic pe platforma CET Brașov, care să transforme orașul într-o destinație economică atractivă pentru acest tip de afaceri, mai ales profitând de poziționarea Brașovului în centrul țării și de infrastructura sa aflată în curs de dezvoltare.

Din perspectiva mea, acest tip de inițiative vor duce la crearea de noi locuri de muncă, moderne și bine plătite, creând la Brașov o putere economică autentică. De asemenea, un oraș atractiv pentru investitori va fi un oraș în care încasările la bugetul local vor crește, permițându-ne să implementăm numeroase alte proiecte pentru bunăstarea brașovenilor.

Dacă veți deveni primar al Brașovului, veți avea la dispoziție mult mai multe căi de a încuraja turismul în oraș decât din poziția de președinte APDT. Care sunt obiectivele dumneavoastră în acest domeniu?

Dacă prin APDT Brașov am avut instrumentele de a promova turismul în zonă, prin funcția de primar voi avea toate căile necesare pentru a asigura turiștilor noștri cele mai bune condiții de vizitare a Brașovului: mobilitate la standarde europene, obiective bine conservate, tot suportul necesar. În programul meu electoral veți regăsi peste 30 de inițiative pentru a susține turismul și dezvoltarea culturală a orașului, din care voi aminti doar cinci: 1) Restaurarea principalelor obiective turistice din Braşov, precum Cetățuia, odată soluţionată problema administrării sale. În cazul acestui obiectiv se va apela la un concept modern, cu muzee, spații de cultură și spații pentru evenimente speciale (evenimente gastronomice, competiții etc.) – după modelul Cetății Salzburg; 2) Transformarea catacombelor de După Ziduri într-un punct de atracție turistică și într-un spațiu memorial și centru de documentare despre istoria Brașovului în timpul celor două războaie mondiale și al revoluțiilor. Acest spațiu va putea fi organizat sub forma unui Muzeu al Revoltelor, Revoluțiilor și Războaielor la Brașov; 3) Crearea unui sistem de tururi virtuale și fizice pentru turiști, pe diferite domenii de interes, incluzând aplicații și platforme online, centre de informare, opțiuni de petrecere a timpului liber; 4) Crearea unor posturi de manageri publici pentru zona Centrului Istoric al Braşovului şi zona Poienii Braşov, care să aibă în responsabilitate patrimoniul local şi desfăşurarea de evenimente regulate; 5) Introducerea autorizației de “Tourist Taxi” pentru taximetriștii care sunt dispuși să ofere contra-cost servicii de ghid turistic în urma obținerii unui atestat în acest sens.

Așadar, nu ducem lipsă de idei – și sunt convins că și cetățenii pot face propuneri valoroase în acest sens – însă avem nevoie de voință politică și de ceva mai multă responsabilitate.

Pentru brașoveni este foarte important să păstrăm aerul curat și aspectul verde al orașului. Cum aveți de gând să abordați problema ecologiei?

A face din Brașov un oraș verde este unul dintre cele mai importante obiective din programul meu pentru Primăria Brașov, căruia i-am dedicat un capitol întreg. Un oraș verde este un oraș în care primăria nu ia decizii fără a ține cont de mediu. La crearea unui oraș verde trebuie să contribuie fiecare locuitor, cu sprijinul autorităților locale. Aș vrea să enumăr câteva proiecte pe care le-am gândit pentru a proteja aspectul verde al orașului nostru: 1) Crearea unui program de sprijinire a asociațiilor de proprietari pentru înverzirea spațiilor verzi din jurul blocurilor; 2) Extinderea pistelor de biciclete și a sistemului de bike-sharing. Promovarea mersului la muncă și la facultate cu bicicleta, într-un mediu sigur; 3) Crearea unui inel verde al Brașovului, care să înconjoare tot Centrul Istoric – va reprezenta o promenadă istorică a oraşului (“Untere Burgpromenade”) ce va lega zona de După Ziduri cu Muntele Tâmpa. Acest inel verde va trece prin fața Pietonalei, respectiv strada Republicii, prin faţa Primăriei, va fi continuată de Parcul Nicolae Titulescu şi va ajunge până în spatele Facultății de Silvicultură. Acest concept verde va reprezenta o atracție pentru pietoni, braşoveni şi turişti, dar în special o zonă de destindere şi plimbare pentru cetățenii care fac sport şi persoanele care vor vrea să se relaxeze; 4) Atragerea investițiilor în energie regenerabilă și încurajarea folosirii de către oameni și companii a surselor alternative de energie, țintind scăderea emisiilor de carbon; 5) Crearea unui nou centru de reciclare în afara orașului, care să asigure selectarea şi arderea deşeurilor, la care cetățenii și companiile brașovene să aibă acces individual, fără a mai apela la firmele care operează în prezent la rampa ecologică – gratuit, după model german.

Din nou, voința noastră politică va fi esențială. Pentru a avea un Brașov curat nici măcar nu este nevoie de investiții de proporții, ci doar de inițiativă, viziune și preocupare pentru viitorul copiilor noștri.

Ce motivează candidatul Cristian Macedonschi din punct de vedere personal pentru a deveni Primarul Brașovului?

Când am plecat din Brașov, după Revoluția din 1989, am știut că mă voi întoarce, ceea ce s-a și întâmplat la scurt timp. Sunt un brașovean autentic, am copilărit pe strada Băilor din Șcheii Brașovului și am primit o educație germană aici, în oraș, unde astăzi știu că pot face mai multe decât să asist cu resemnare la rezultatele politicii defectuoase care s-a făcut în Brașov în ultimii ani. Orașul s-a dezvoltat datorită oamenilor care locuiesc aici și care au fost întotdeauna buni gospodari, cu respect pentru moștenirea lor și cu viziune pentru viitor. Eu știu că locul meu este printre ei și voi fi onorat să îi reprezint și să creăm împreună un oraș de referință pentru România și pentru Europa.

Îmi doresc să candidez pentru că sunt atașat de acest oraș, în care îmi cresc astăzi copilul, și pentru că îi pot vedea potențialul enorm de dezvoltare. Încă de pe băncile facultății am dat dovadă de spirit antreprenorial, am creat locuri de muncă atât în Germania, cât şi în România şi sunt un bun manager în cadrul companiilor pe care le conduc. Am astfel încredere că voi putea conduce cu succes și Brașovul, orașul meu de suflet, unde muncim cu toții pentru un trai civilizat și pentru dorința de mai bine în toate componentele vieții.

un interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Investitorii pariază în continuare pe zona Brașovului, dar au nevoie de autostrăzi, aeroport și un sistem de educație eficient

Brașovul, una din cele mai dinamice economii județene ale României, a trecut în ultimele două decenii și jumătate printr-o transformare...

Închide