Affan Yildirim, director general Anchor Grup: „Am investit peste 400 de milioane de euro în România până acum, rămânem receptivi și deschiși la noi oportunități”

Cum a evoluat in 2016 traficul celor două mall-uri pe care le deţineţi în Capitală? Care sunt explicaţiile?

Traficul din București Mall și Plaza Romania a avut creșteri semnificative în 2016. Acestea s-au datorat finalizării procesului de renovare, la finalul căruia, rata de ocupare era de 95% în Plaza Romania și de 97% în București Mall. Din ce în ce mai mulți clienți au fost atrași de noul mix de chiriași – 28 de noi magazine s-au deschis în Plaza România și 23 în București Mall. Mai mult, 80% dintre chiriași ne-au urmat exemplul și și-au redecorat magazinele în ton cu ultimele tendințe de design. Totodată, evenimentele pe care le-am organizat la finalul renovării au atras foarte mulți vizitatori. Cu toate acestea, profilul clienților noștri nu s-a schimbat. Clienții București Mall sunt cei care dau tonul noilor tendințe, pasionați de modă și de o experiență completă de shopping într-un spațiu pe care îl cunosc și iubesc. Clienții Plaza Romania pun accentul pe experiența interpersonală pe care le-o oferă acest mall.

Care este, în prezent, gradul de închiriere, pe segmentul comercial și office? Sunteți în negocieri pentru atragerea de chiriași noi?

În ceea ce privește clădirile noastre de birouri, 80% din totalul suprafeței închiriabile din Anchor Plaza și peste 50% din cel al aceluiași tip de suprafață din Plaza Romania Offices este ocu­pat. Pentru spaţiile disponibile suntem în discuții avansate şi estimăm că, până la finalul anului, rata de ocupare a Anchor Plaza va ajunge la peste 95%, iar cea a Plaza Romania Offices, la peste 70%.

Cât despre mall-uri, în 2017, rata de ocupare este de 95% în Plaza Romania și de 97% în București Mall, fără a include contractele în lucru. Suntem în plin proces de optimizare și completare a mixului nostru de chiriași datorită renovării încheiate în 2016. În consecință, estimăm că 20 noi magazine vor fi deschise în ambele centre comerciale.

Cum vedeţi evoluția pieței imobiliare în acest an și care sunt factorii care vor susține acest sector?

Valoarea tranzacțiilor imobiliare a ajuns în 2016 la 850 milioane de euro, o creștere de 31% în comparație cu 2015. Toate sectoarele pieței imobiliare din România au crescut și au făcut-o într-un ritm sustenabil: spațiile comerciale, de birouri, rezidențiale, logistice și industriale. Merită menționat și că, având în vedere că numărul de tranzacții a fost mai mic decât în 2015, putem deduce că valoarea medie per tranzacție a crescut.

Această tendință va continua în 2017, un an în care dezvoltarea va merge mai departe. Pe de o parte, cererea și oferta au crescut și au devenit mai sofisticate în ce privește spațiile rezidențiale, preferințele celor care le achiziționează și le închiriază se îndreaptă din ce în ce mai mult către case și apartamente premium. O tendință similară e vizibilă și în sectorul spațiilor de birouri. Dezvoltarea sectorului terțiar al economiei, care a devenit al doilea mare contribuitor la PIB, va declanșa o expansiune la nivelul spațiilor de birouri. În plus, angajatorii sunt din ce în ce mai dispuși să plătească mai mult pentru sedii mai bune, pentru a se asigura că angajații au acces la cât mai multe facilități, servicii și game largi de produse.

Cât despre retaileri, 2016 a fost un an excelent pentru ei, iar consumul privat a dat semne de creștere și în primele două luni din 2017. Toate aceste date indică faptul că, dacă dezvoltatorii își fac cercetări de piață și sunt la curent cu tendințele, 2017 va fi un an foarte bun pentru ei.

Ce investiții ați bugetat în 2017 și ce vizează proiectele? Cât a investit grupul în România, de la intrarea pe piața locală?

În 2017, am lansat o nouă companie. Crearea ei a fost un efect al procesului de renovare a ambelor mall-uri: departamentul care s-a ocupat de acest proiect devine astfel o firmă de sine stătătoare, care va oferi servicii de project management și construcții.

Tot pe agenda noastră în 2017 este dezvoltarea unui proiect rezidențial. Noul proiect va beneficia de o locație centrală în București și este destinat celor care caută spații rezidențiale premium care le permit accesul la o mare varietate de produse, servicii și facilități. Desigur, ținând cont de faptul că Anchor Grup este unul dintre cei mai importanți jucători din piața imobilară și că, incluzând renovarea, am investit peste 400 de milioane de euro în România până acum, rămânem receptivi și deschiși la noi oportunități. Totodată, 2017 este extrem de important pentru noi – aniversăm 20 de ani de activitate pe piața din România.

 

Interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Pedalezi sau te prăbușești. România trebuie să-și schimbe felul în care rulează pe panta creșterii economice

Scriu aceste rânduri sub impresia și emoția urmăririi Turului Franței: după un traseu solicitant, plin de „cățărări”, favoritul cursei s-a...

Închide