Alexandru Vlad, CEO Selgros Cash&Carry România: Clienţii noștri au înţeles cine suntem și ce avem în plus faţă de ceilalţi actori de pe piaţa de bunuri de larg consum

Alexandru Vlad


Cum a evoluat business-ul Selgros România în acest an, comparativ cu 2016, și care sunt factorii care au susţinut vânzările?

Suntem în plină schimbare de paradigmă. Încercăm să ne inventăm și reinventăm de câţiva ani încoace, și anume, de la clasicul dar ușor desuetul cash & carry către conceptul de club. Încercăm să personalizăm relaţia cu membrii clubului nostru (cel al profesioniștilor și pasionaţilor de bunătăţuri), iar eforturile noastre dau roade. Clienţii noștri au înţeles cine suntem și ce avem în plus faţă de ceilalţi actori de pe piaţa de bunuri de larg consum. Şi anul acesta am pus accent pe profesioniști, în special gastronomi. Clienţii privaţi doresc să cumpere din ce în ce mai mult de acolo de unde cumpără gastronomul. Sperăm într-un an 2017 mai bun decât cel precedent; semnele până acum sunt bune.

Care sunt principalele investiţii pe care le-aţi derulat în acest an și ce au vizat proiectele?

După 14 ani de expansiune cu un format mare (10.000 mp suprafaţă de vânzare), am derulat în ultimii 2 ani un program de expansiune cu un format mai compact (4.000 mp suprafaţă de vânzare). Am deschis primele magazine de acest fel la Târgu Mureș și Alba Iulia. Anul acesta vom deschide un magazin la Bistriţa. Astfel, putem accesa zone care s-ar fi pretat mai puţin pentru un format mare. Totuși, oferim tuturor clienţilor noștri aceeași gamă de bunuri alimentare, având însă o arie de vânzare mai mică pentru bunurile nealimentare. Putem astfel să ajungem la ţelul nostru originar– ca fiecare client din România să nu fie mai departe de 100 de km de un magazin Selgros, indiferent unde ar locui. Nu mai avem mult până la îndeplinirea lui. În afară de aceasta, am modernizat magazinele existente; de un an încoace avem raioane de pește proaspăt în toate locaţiile unde funcţionăm. De asemenea, avem spaţii de maturare pentru carne în câteva locaţii și le vom extinde pas cu pas în toate magazinele
Selgros. Am remodelat raionul de confecţii și încălţăminte din magazinul Brașov ( ca și magazin pilot) – deci nu ne plictisim. Avem idei multe – va trebui să le implementăm însă rând pe rând.

La jumătatea lunii viitoare deschideţi un magazin la Bistriţa. Ce ne puteţi spune despre el?

Suntem, din septembrie, și în Bistriţa, este adevărat. Pentru bistriţeni, Selgros nu este o noutate absolută. Aveam clienţi din Bistriţa și până acum în magazinele din Târgu Mureș și Cluj. Acum am venit noi la ei; de asemenea, sper să câștigăm încrederea și prietenia celor care nu ne cunoșteau din trecut. Este încă un pariu pe care îl facem cu orașele medii. Credem că putem avea și aici un succesla fel de mare ca în orașele mari.

Aţi anunţat în această vară intrarea pe segmentul de servicii turistice. Ce impact asupra business-ului așteptaţi de la această iniţiativă?

Am intrat împreună cu prietenii noștri de la TUI Travel Center într-o colaborare pentru a oferi clienţilor noștri și servicii turistice. Motivul este simplu: mulţi jucători de pe piaţa FMCG încearcă să ofere clienţilor lor o gamă completă de produse alimentare și nealimentare. În anul 2017 nu mai este de ajuns. Va trebui să învăţăm să oferim membrilor clubului nostru, pe lângă produse, și servicii. Iar serviciile turistice sunt printre cele mai importante și apreciate. Beneficiem de experienţa prietenilor noștri de la Tui Travel Center și venim cu oferte atractive. A putea cumpăra totul dintr-un singur loc, atât produse, cât și servicii – cred că acesta va fi trendul și pe viitor.

Câte unităţi numără reţeaua Selgros România în prezent și care sunt planurile companiei în ceea ce privește extinderea pe piaţa românească?

Avem 18 magazine de format mare, 3 de format mic și un centru de distribuţie pentru gastronomia din București. Ne extindem serviciile de distribuţie în fiecare an tot mai mult. Expansiunea noastră nu se termină aici. Am învăţat însă în toţi anii în care suntem activi pe piaţa românească să
nu ne mai punem singuri sub presiune. În măsura în care putem achiziţionaterenuri pretabile activităţii noastre în orașe în care nu activăm și în măsura în care obţinem avizele și autorizaţiile necesare construcţiei unui magazin, suntem gata să deschidem noi puncte de lucru. Oricum planurile noastre de expansiune s-au modificat în toţi acești 16 ani de mai multe ori. Observăm cu atenţie piaţa și încercăm să ne adaptăm ei.

Care sunt particularităţile pieţei locale de comerţ modern în 2017? Cu ce provocări se confruntă principalii competitori? Mai este loc pentru intrarea unor jucători noi?

Piaţa românească a devenit în ultimii ani una foarte competitivă. Poate – în unele orașe – chiar suprasaturată. Nu mai e loc mult de jucătorii cu suprafeţe mari de vânzare. Cei cu suprafeţe mici – mai ales magazinele specializate și cele de tip hard discount – sunt doar la început. Expansiunea lor va continua probabil în același ritm accelerat și în viitor. Dacă se va ajunge la o suprasaturaţie cu suprafeţe comerciale la nivel naţional, ei bine, atunci vom vedea probabil o serie de fuziuni sau achiziţii. Primele semne s-au văzut deja în ultimii 2 ani.

 

Interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
management
Managementul în România: calitate în business, ineficiență în sectorul public

O veche vorbă românească spune că „apa curge de sus în jos”, iar alta că „peștele de la cap se...

Închide