Autonomous driving

Un concept care a năvălit în forță peste noi acum câțiva ani, pe care constructorii l-au promovat intens, dar care acum este ceva mai puțin guraliv. Să fie liniștea dinaintea furtunii?

Mașina autonomă, o vom iubi? Ce ne va aduce în plus? Vom avea nevoie de ea? Sunt multe întrebări la care, noi, cei care conducem începem să dorim răspunsuri. Să lămurim gradele de autonomie:

Nivel 0 este considerat ceea ce conduceam ieri, și încă este o componentă majoră a parcului auto. Omul controlează tot – direcţie, frână, acceleraţie… Important de menţionat, aici nu includem modele care sunt echipate cu sisteme de menţinere a vitezei sau limitare a ei.

Nivelul 1 ne aduce deja în prezent, aici putem include o bună parte din modelele produse astăzi. Sunt maşinile care sunt echipate cu sistem Cruise Control, maşina poate accelera autonom până la o viteză prestabilită. Mai putem include aici şi sisteme de avertizare la părăsirea benzii de rulare. Vorbim despre un grad de asistare redus, şoferul trebuie să fie în permanenţă atent la drum şi pregătit în orice clipă pentru a interveni.

Nivel 2 sunt deja automobilele cu funcţii autonome pe stradă. O bună parte din modelele constructorilor premium oferă acest nivel. Sunt modele echipate cu sisteme care pot menţine autonom banda de rulare, pot accelera şi frâna autonom. Sunt automobile care îi permit şoferului să se deconecteze fizic de la procesul de conducere, poate lua simultan mâinile de pe volan şi picioarele de pe pedalier. Dar în continuare trebuie să fie alert şi pregătit în permanenţă să preia controlul.

Acum vreo 4-5 ani, despre 2020 se vorbea ca fiind anul în care vor sosi modelele autonome de Nivel 3. Este pragul care îi sperie cel mai mult pe constructori. Dificultăţile nu vin atât din perspectivă tehnică, cât mai ales din capacitatea omului de a „socializa” cu acest nivel de autonomie. În cazul nivelului trei, maşinile vor putea negocia autonom situaţii variate de trafic. Este un nivel care va putea fi utilizat preponderent pe autostradă sau în cazul unor ambuteiaje. Maşina va putea parcurge fără intervenţia celui de la volan distanţe mari, va putea schimba singură benzile sau rula cu viteză redusă în ambuteiaje. Este un nivel care va permite un grad de deconectare mai profund omului de la activitatea de condus, ceea ce va implica o perioadă mai lungă de acomodare odată cu preluare comenzilor. Dacă cel de la volan se relaxează preţ de câteva minute citind un ziar sau un mail, procesul de readaptare la parametrii condusului poate dura până la 10 secunde, ceea ce poate fi o vulnerabilitate. De aceea, unii constructori se gândesc dacă să vină pe piaţă cu astfel de modele sau să sară direct la Nivelul 4.

Odată cu Nivelul 4 deja intrăm pe tărâmul automobilelor complet autonome. Sunt modele care vor depinde şi de dezvoltarea reţelelor 5G, fiind necesar un trafic de date uriaş. Vor fi modele care vor putea negocia autonom marea majoritate a situaţiilor obişnuite de trafic întâlnite pe parcursul unei călătorii. Totuşi nu vorbim despre un automobil care poate rula fără prezenţa unui şofer la volan. Maşina ştie să reacţioneze la un anumit număr de scenarii, pentru restul.. este nevoie de om.

Nivel 5 – sunt şanse ca aceste modele complet autonome să fie pe drumurile publice după 2045. Se aşteaptă ca aceste modele să fie la acelaşi nivel cu omul din punct de vedere al negocierii cu situaţiile din trafic. Aici vorbim inclusiv de rularea de drumuri nemarcate, chiar şi drumuri neasfaltate, de situaţii extreme. Vor fi modele care nu vor necesita prezenţa unui om la volan pentru a rula pe drumuri.

Mașina autonomă va însemna deconectarea afectivă a șoferului/ clientului de produs. Astăzi, o bună parte din decizia de cumpărare a unui automobil implică și o latură afectivă, care în viitor se va dizolva.

Autonomous driving va fi similar cu dezvoltarea serviciilor de carsharing, o bună parte din aceste servicii putând fi oferite chiar de producători. Cum un model va putea satisface nevoile de deplasare a mai multor persoane, constructorii vor produce mai puțin? Nu, pentru că din calculele efectuate de ei, mașinile vor ajunge să parcurgă într-un interval scurt de timp distanța pe care un client o parcurgea pe durata deținerii automobilului. Prin urmare, pe ei nu prea avem motive să-i plângem.

Ce diferență va exista între un model de volum și unul de lux cu nivel similar de rulare autonomă? Iar aici nu vom mai putea vorbi de o echipare mai bogată la modelele premium cu sisteme de asistență, pentru că acestea vor deveni un standard de securitate.

Producătorii premium și de lux își vor păstra poziția prin introducerea și dezvoltarea de pachete pentru clienții lor. Lucru care deja se întâmplă.

Constructorii premium și-au unit forțele pentru a dezvolta tehnologie, și într-un viitor nu prea îndepărtat să devină furnizori de tehnologie pentru vehicule autonome. Cel mai bun exemplu este Here Technologies, o companie deținută majoritar de un consorțiu german de producători premium – Mercedes-Benz, Audi și BMW. Compania oferă deja soluții de navigare – hărți, rețea de drumuri, clădiri, parcări, paternuri de trafic, servicii de localizare pentru Alpine, Garmin, BMW, Oracle și Amazon. Printre clienți se mai află și Bing, facebook, Yahoo Maps, iar Here Technologies au deja hărți pentru aproximativ toate țările de pe glob, oferă servicii de navigație cu ghidare vocală în 94 de țări, informații live din trafic în 33 țări, au cartografiate deja peste 49.000 de clădiri din 45 de țări, și evident dezvoltă tehnologii de condus autonom.

Și nu ar trebui să ne mire apariția unor mărci noi sub umbrela unor dezvoltatori de tehnologie precum Continental sau Apple.

Constructorii dispun deja de tehnologie pentru a realiza modele autonome de nivel ridicat. Audi în 2014 a creat o serie de evenimente prin care și-a promovat tehnologia. Robby, un Audi RS7 blindat cu tehnologie, a reușit pe diferite circuite de pe planetă să scoată timpi apropiați, rulând autonom, de cei stabiliți de piloți profesioniști.

Dar una dintre probleme majore ale automobilului autonom este legată de comunicarea cu omul.

Astăzi, spre exemplu, dacă vrei să traversezi strada pe la o trecere de pietoni și faci parte din rândul celor responsabili care se asigură și nu se aruncă pe trecere cu ochii în ecranul telefonului, într-o mare măsură înțelegi din reacția celui de la volan că te-a văzut și îți dă prioritate să treci. Cauți contactul vizual cu șoferul pentru a fi sigur că poți traversa în siguranță. Privind spre ziua de mâine, ne întrebăm firesc cum vom comunica cu o mașină care nu are pe nimeni la volan.

Mercedes-Benz lucrează la un sistem 360 de grade de semnalizare luminoasă. Poziționarea benzilor cu LED-uri este încă un detaliu care se studiază. Pentru o mai bună vizibilitate, cei de la Mercedes-Benz au amplasat pe plafonul lui S Class o platformă din fibră de carbon care include benzi LED ce pot transmite mesaje luminoase. De asemenea, benzi LED sunt integrate și la baza geamurilor mașinii (parbriz, lunetă, geamuri laterale), precum și la nivelul barelor față/ spate. Dar, pentru o bună vizibilitate, inginerii germani susțin că acestea ar trebui amplasate cât mai sus.

Mercedes-Benz s-a gândit la un întreg limbaj „corporal” pentru S Class. În clipa în care mașina se pregătește de plecare, se aprind luminile de rulare, oglinzile laterale sunt aduse în poziția normală, iar cu ajutorul suspensiei pneumatice mașina se ridică, întâi spatele și apoi fața, pentru a simula o persoană care se trezește. Este o comunicare care poate fi asimilată intuitiv de cei din jur.

Cercetările efectuate de germani au evidențiat faptul că pietonii preferă un sistem de avertizare luminos 360 grade. Îl acceptă și pot avea încredere în el chiar dacă în mașină sunt persoane care nu sunt atente la trafic. Spre exemplu, mașina poate semnaliza că reduce viteza prin aprinderea intermitentă a benzilor LED, iar în cazul în care accelerează, acestea for „pulsa” mai repede. De asemenea, dacă mașina detectează un pieton care dorește să traverseze, îi va sugera că l-a văzut și îi permite traversarea cu o iluminare a benzilor de LED similară luminilor dinamice de semnalizare a schimbării direcției de mers.

Revenind puțin în viața reală, ultima generație Volkswagen Golf este echipată cu tehnologia V2X care permite modelelor echipate cu acest sistem să comunice wireless. Vehiculele echipate cu această tehnologie pot transmite pe o rază de până la 800 de metri în jurul lor informații despre condițiile de rulare. Sistemul a permis avertizarea șoferilor cu 10-11 secunde mai devreme de o potențială situație periculoasă, ceea ce este impresionant.

Și totuși, marea provocare a rulării autonome este legată de dilemele morale. Dacă un copil sare în fața mașinii, omul va trage de volan, va sacrifica mașina pentru a salva o viață; ce va face în aceste cazuri mașina autonomă?

Constantin Ciobanu



German
Citește articolul precedent:
Ajutor, avem nevoie de empatie!

Din nou ne apropiem de o perioadă în care nu vom avea voie să ieșim afară prea mult, fie ca...

Închide