Bleckenwegner le spune pe șleau

OTW Bukarest

Compania austriacă de construcții PORR este o adresă serioasă și care construiește mult în România. Recent a câștigat licitația pentru refacerea Pistei nr. 2 a Aeroportului Henri Coandă, un contract de 23 milioane euro. L-am întâlnit mai demult pe ing. Klaus Bleckenwegner, CEO-ul PORR Construct SRL, la o recepție la reședința ES dlui Ambasador al României la Viena. De curând a avut amabilitatea să-mi răspundă în scris la câteva întrebări.

A.T.: PORR a câștigat licitația pentru proiectarea și construirea secțiunii lungi de 13,17 km a autostrăzii de la Sibiu la Pitești. Valoarea întregului proiect se ridică la circa 129 milioane euro (612 milioane lei). Proiectarea este programată să dureze 12 luni. Perioada de construcție este de 36 de luni și va începe în primăvara anului 2020. Este aceasta o piatră de hotar pentru PORR în România? Ați mai avut contracte similare în România? Ce veți face mai bine de acestă dată?

K.B.: Fiecare proiect de proiectare și construcție de această dimensiune este o altă piatră de hotar pentru compania noastră și nu doar în România. Proiectul autostrăzii tocmai început „Sibiu-Pitești Lotul 1“ este, după „centura Aradului“ și „Sebeș-Turda Lot 4“, al treilea de acest gen, printre multe alte proiecte de drumuri naționale și locale aici, în România. Din cauza lipsei joncțiunilor peste Carpați pentru autostrăzile existente, acest proiect are o importanță suplimentară pentru infrastructura globală a țării. Echipa noastră experimentată va pune un accent deosebit pe digitalizare și automatizare în cadrul acestui proiect, despre care vrem să vă mai informăm peste câteva luni.

A.T.: Construcția autostrăzilor a devenit aproape o traumă în România. Aproape că nu există autostrăzi. Pentru a derula de la bun început „terapia traumei”, vă rugăm să ne comunicați opinia dvs., în calitate de inginer constructor și expert în materia rețelei de autostrăzi din România. Cum vă raportați la jurisdicția româneas­că în domeniul achizițiilor publice existentă în materie de atribuiri a unor astfel de contracte?

K.B.: Rețeaua de autostrăzi continuă să crească atât de încet din mai multe cauze. Ar fi prea ușor să raportăm totul pe fundalul politicii. Cert este că în continuare sunt folosite studii de fezabilitate lipsite de profesionalism sau care nu mai sunt actuale pentru a realiza design-ul ofertei, după care urmează un foarte lent și – la fel ca înainte – mai degrabă netransparent proces de atribuire. Câștigătorul este făcut public după o perioadă de evaluare de 12-18 luni, în medie, fiind apoi, de obicei, supus obiecțiilor. La începutul proiectului, cel mai probabil nu este contractată nici „supravegherea independentă a șantierului” și nici nu sunt finalizate procedurile de expropriere…

A.T.: Ce fac românii în neregulă cu autostrăzile? Dacă ați fi dumneavoastră decidentul, ce ați face diferit în această chestiune?

K.B.: Dezvoltarea infrastructurii trebuie să aibă o importanță națională dincolo de interesele politice de partid, iar „planurile master” trebuie să rămână valabile și peste durata perioadelor legislative.

Utilizarea managementului profesionist al proiectelor pe partea clientului și punerea în aplicare a standardelor europene existente în materia juridică a achizițiilor publice, precum și în ingineria construcțiilor, ar putea fi primii pași înspre-un viitor mai bun.

Dr. Alex Todericiu



German
Citește articolul precedent:
Al doilea trimestru al anului reconfirmă interesul pentru închirierea de spații de birouri

București, 11 Iulie 2019 –  Al doilea trimestru din 2019 a reconfirmat interesul sporit pentru închirierea de spații de birouri....

Închide