Brașov – pol al încrederii în economia privată

Prima conferință HOTSPOT Brașov organizată anul trecut de către revista DeBizz a fost un real succes, nu pentru că o spunem noi, ci pentru modul în care mediul de afaceri brașovean a contribuit la realizarea unei analize obiective a dezvoltării economice din Țara Bârsei. Tot­odată, ediția de debut a fost o bună cărămidă la temelia unei tradiții pe care DeBizz se străduie să o construiască: aceea de a pune în lumină, an de an, evoluțiile celor mai interesante regiuni, județe și localități ale României, din perspectiva dezvoltării economice cu contribuția capitalului de limbă germană. Iată-ne astăzi în pragul celei de-a doua ediții DEBIZZ HOTSPOT găzduită de Brașov. „Ce se mai poate spune oare după doar un an?”, ați fi, poate, tentați să întrebați. Ei bine, anul scurs de la prima ediție HOTSPOT Brașov a adus câteva noutăți semnificative nu doar pentru economia locului, ci pentru economia națională și europeană. Iată o succintă retrospectivă a celor mai relevante noutăți ale Brașovului, semnalate de presa locală de-a lungul ultimului an:

Peste 1.300 de locuințe noi au fost construite la Brașov în primele nouă luni din 2016, cu aproape 15 procente mai multe decât în perioada similară a anului anterior. În intervalul menționat, în mediul urban s-au dat în folosinţă peste 1.100 de locuinţe, majoritatea în municipiul Braşov. Pe de altă parte, în mediul rural s-au construit doar 183 de locuinţe (www.brasovultau.ro). Braşovul are două dintre cele mai mari investiţii imobiliare din afara Bucureştiului realizate în ultimii zece ani. Parcul Industrial Prejmer, o investiţie de 100 de milioane de euro a spaniolilor de la Graells&Llonch, este pe locul 8 în acest top, în timp ce pe locul 18 se află Coresi Shopping Resort, o investiţie de 70 de milioane euro a francezilor de la Immochan (bzb.ro). Din luna martie, Brașovul va avea un nou punct de atracție: este vorba despre cel mai mare mall din Europa destinat copiilor.
Superland se construiește la Bra
șov, în prelungirea complexului comercial Brintex și reprezintă o investiție de peste 5 milioane de euro, capital autohton. Suprafața desfășurată a unității depășește 10.000 de metri pătrați (stiribv.ro).

Iată și alte depeșe care semnalează dezvoltarea orașului și județului: Brașovul, al cincilea centru al business-urilor mici; Brașovul rămâne atractiv pe piața dezvoltărilor de birouri; Brașovenii de la Allview au lansat două noi accesorii inteligente – Allwatch S și Allfit; Afacerile Condmag Braşov au crescut de peste două ori şi jumătate în primul semestru; Americanii de la Waters vor să mai angajeze 100 de oameni la Brașov, iar compania se va reloca într-o nouă clădire în cadrul Coresi Business Park (bizbrasov.ro).

Și pentru că tot am citat din bizbrasov.ro, să mai notăm că tot anul trecut a apărut pe piață Forward Brașov (fwdbv.ro), prima revistă dedicată mediului de business local. Un produs Biz Brașov, revista lunară este axată strict pe dezvoltarea Brașovului, „pe a scoate în evidență afacerile curate ale județului, un mediu în care comunitatea se poate exprima”.

Cu siguranță, știrea cu cea mai mare greutate a anului 2016 a fost, atât pentru Brașov cât și pentru economia românească, deschiderea noii fabrici Airbus Helicopters de la Ghimbav, unde cel mai mare producător european de elicoptere și unul dintre liderii la nivel mondial pe acest segment va produce elicoptere destinate clienților săi din piața globală. Investiția Airbus de 55 de milioane de euro are menirea să atragă după sine dezvoltarea mai multor furnizori de produse și servicii, așa cum spunea Serge Durand, managerul în România al Airbus Helicopters: „Este un beneficiu atât pentru noi, cât și pentru România. Este logic și rațional ca atunci când investim într-un proiect nou într-o anumită locație, să căutăm furnizori locali, dar care să fie competitivi și să ne furnizeze echipamente de calitate”.

Toate aceste știri demonstrează că Brașov este un centru al încrederii în ritmul de creștere a economiei private. Oamenii de afaceri din Braşov sunt mai încrezători în evoluţia pozitivă a economiei decât media la nivel naţional. Statistica de anul trecut arăta că aproape 70% dintre respondenţii din Braşov şi împrejurimi sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia pozitivă a economiei, faţă de 61% dintre respondenţii la nivel naţional (barometrul „Business-2more-Business”). Oamenii de afaceri din Braşov au aşteptări pozitive şi privind evoluţia cifrei de afaceri şi a profitului companiilor din care fac parte: 71% se aşteaptă la o creştere de peste 10% a cifrei de afaceri, iar 56% văd o creştere de două cifre a profitului în 2016. În plus, 66% dintre respondenţi estimează o creştere a numărului de angajaţi. Gradul de încredere în potențialul de dezvoltare are legătură cu modul în care piața din regiunea Braşovului este marcată de tendinţe diferite față de cele la nivel naţional. Competitivitatea afacerilor din Brașov este dată într-o mai mare măsură de preţul scăzut și de canalul de distribuţie. Creșterea cifrei de afaceri este pusă pe seama diversificării, creşterii investiţiilor în marketing şi comunicare şi pe extinderea vânzărilor către noi piețe locale sau internaționale.

Revenind la statisticile anului 2016, constatăm că Brașovul se plasează în topul județelor care dau profitabilitatea economiei reale românești: este al patrulea județ din țară în clasamentul firmelor profitabile, aproape 6% din companiile brașovene fiind pe profit, în condițiile în care media pe țară este de 4%. Potrivit BizBrașov.ro, grupul select al firmelor profitabile constituie motorul economiei românești, o economie care înregistrează cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Sud-Est. În total, 2.675 de companii brașovene au înregistrat profit, iar profitul acestor firme reprezintă 92% din profitul total obținut de companiile din România. Cifra de afaceri totală a acestor firme reprezintă 41% din cifra de afaceri înregistrată de toate companiile din țară, precizează sursa menționată. Brașovul se află și în topul angajatorilor mici și mijlocii: ocupă locul cinci într-un top al salariaților din microîntreprinderi, cu 28.760 de angajați în 21.032 de firme. Cele mai multe microîntreprinderi din ţară se află în Bucureşti şi în judeţele Cluj, Timiş, Constanţa şi Braşov, ponderea lor fiind de 35% din totalul microîntreprinderilor la nivel naţional.

Brașovul are oportunități importante de dezvoltare, care conduc la sentimentul de încredere despre care scriam mai sus: înregistrează o performanţă economică peste media naţională. Conform estimărilor Comisiei Naţionale de Prognoză, valoarea PIB ar urma să crească la Braşov de la 24,3 miliarde de lei, cât este estimat în 2015, cu circa 25%, până la 29,4 miliarde de lei în 2018, preciza anul trecut Bogdan Ion, Country Managing Partner la EY România. De altfel, aproape toate publicațiile economice și de specialitate s-au întrecut în a reliefa factorii specifici care plasează
Brașovul
pe poziții cheie în clasamentele naționale de business. De exemplu, în topul „Forbes Best Cities 2015”, Brașovul era pe poziția 6, colegii de la Forbes subliniind faptul că după 25 de ani de economie capitalistă, orașul renaște, mai ales din perspectivă industrială (având una dintre cele mai mari aglomerări de parcuri industriale din țară), cât și din punct de vedere al complexității și calității serviciilor. Economia Brașovului crește cu peste 5% anual, dublul creșterii la nivel național, „iar firmele brașovene, multe dintre ele parte din mari companii europene, au exporturi anuale de peste două miliarde de euro”, declara pentru Forbes Silviu Savin, partener Ascenta Management, dezvoltatorul proiectului Coresi Business Park.

Domeniile economice pe plus

Fabricarea de mobilă, industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini, utilaje şi instalații, fabricarea mijloacelor de transport cu excepţia autovehiculelor, fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice, fabricarea instrumentelor muzicale, fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului, fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie, fabricarea substanţelor şi a produselor chimice, fabricarea produselor textile, producţia şi furnizarea de energie de electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat și alte câteva domenii sunt cele care, însumate, dau creșterea economică din ultimul an. Printre cele mai importante firme care contribuie la cifra de afaceri în industrie a judeţului Braşov se numără Autoliv România, Schaeffler România, PREH România, Continental Powertrain România, Stabilus România, Hutchinson, Kronospan România, Fabrica de Lapte Brașov, Benchmark Electronics România, QUIN România, Rolem, Premium Aerotec, SIT România, Miele Tehnica, Purolite, Eldon, DTR Draxlmaier Sisteme Tehnice, Total România, Ecopaper sau Losan România.

Se așteaptă raportul Băncii Mondiale

Economia Brașovului este monitorizată de Banca Mondială, în parteneriat cu autoritățile centrale românești, care au lansat împreună un studiu care va evalua cadrul de reglementare a mediului de afaceri din România şi impactul acestuia asupra antreprenorilor locali din 9 oraşe. Raportul final va fi publicat în primăvara acestui an, iar alături de Brașov, vor fi analizate economiile din orașele București, Constanţa, Cluj Napoca, Craiova, Iaşi, Oradea, Ploieşti şi Timişoara. Potrivit Băncii Mondiale, studiul evaluează experienţa oraşelor selectate, cu accent pe întreprinderile naţionale mici şi mijlocii. Studiul evaluează cinci domenii de reglementare ce sunt guvernate de către jurisdicţia locală şi/sau implementarea locală a reglementărilor naţionale. Aceste domenii sunt: deschiderea unei afaceri, obţinerea autorizaţiilor de construcţii, racordarea la reţeaua de electricitate, înregistrarea proprietăţii şi executarea contractelor.

Județul Brașov și municipiul cu același nume, cu o populație de peste jumătate de milion de locuitori, se caracterizează printr-o transformare vizibilă a profilului economic, de la dispariția centrelor industriale cu rezonanță istorică – Rulmentul, Tractorul, Poiana , până la construcția și dezvoltarea unor entități economice cu rezonanță multinațională – Continental, Schaeffler, Autoliv, Selgros Cash&Carry, Eurocopter, Preh, Quin etc. Topul celor mai mari companii din judeţul Braşov este dominat de multinaţionale, în special de cele din Germania, Franța şi companiile înregistrate în Cipru. Cea mai mare companie din judeţul Braşov este lanţul Selgros Cash&Carry, urmată de Autoliv România, producător de sisteme de siguranţă auto. Se remarcă o serie de companii antreprenoriale românești prezente în clasamentele Brașovului, printre care notăm Ropharma, Transferoviar, Tehnoinvest & Co Recycling. De remarcat că singurul jucător din industria alimentară care se regăseşte între primele 20 de companii după cifra de afaceri din judeţ este importatorul şi distribuitorul de brânzeturi Delaco Distribution. Deținută în prezent de concernul Bongrain Europe, compania este de fapt creația unor antreprenori brașoveni.

Soluția dezvoltării: parcurile industriale

În Parcul Industrial Braşov (situat în Ghimbav) regăsim mai multe unități industriale de anvergură: fabrica de componente auto Continental (o investiție de 40 de milioane de euro), fabrica de sisteme de comandă, de acţionare şi control pentru autovehicule aparținând germanilor de la Preh, unitatea de producție a grupului Quin, care fabrică ornamente de decor pentru industria auto. De altfel, componentiştii auto sunt angajatorii care generează cele mai multe joburi în economia Brașovului, alături de industria IT.
Braş
ovul concurează cu judeţe precum Cluj, Sibiu sau Timiş, plasându-se astfel printre cele mai importante centre de creștere economică ale țării, adevărate HOTSPOTURI de afaceri. Un plus în atragerea de investiții este numărul mare de vorbitori de limbă germană, o legătură firească realizându-se între Kronstadt și investitori din Germania, Austria sau Elveția. Cu o populaţie de aproape 550.000 de locuitori, judeţul Braşov are mai mult de 161.000 de salariaţi şi doar aproximativ 12.000 de şomeri. Cei mai mulţi angajaţi (peste 46.000) se apropie însă de pragul de pensionare (cu vârste cuprinse între 55 şi 59 de ani) şi depăşesc numărul tinerilor în vârstă de 20-24 de ani cu circa 6.500 de persoane, potrivit unor statistici publicate de Ziarul Financiar. Majoritatea celor mai mari angajatori provin din industrie (cinci din domeniul componentelor auto și alţi cinci din cel al transporturilor). O caracteristică interesantă pentru Brașov – opt dintre cele mai mari 20 de companii angajatoare au acţionariat exclusiv public, 11 sunt firme cu capital privat, iar una singură are ca acţionari atât statul, cât şi mediul privat.

La Mall, la Brașov

Immochan România a deschis în Brașov centrul comercial Coresi, primul Shopping Resort și primul centru comercial certificat BREEAM din România, nivel „Very Good”. Coresi Shopping Resort a atras peste 8 milioane de vizitatori în primul an de la lansare, anunță site-ul newsbv.ro. Coresi a înregistrat performanțe de trafic încă de la deschidere, depășind un milion de vizite doar în prima lună. Peste 22.000 de vizitatori s-au bucurat zilnic de o experiență inedită la cumpărături, Coresi devenind parte din comunitatea din Brașov și întreaga regiune. Volumul vânzărilor în primul an a crescut constant, ajungând la 60 milioane de euro. În prezent, Coresi Shopping Resort are un grad de ocupare de 100% și găzduiește peste 120 de branduri, dintre care 14 locale, 47 naționale și 62 internaționale. A doua fază de extindere a proiectului Coresi: un nou parc comercial, de tip Strip Mall. Denumit Street Coresi, parcul comercial include 12 spații comerciale, iar investiția totală se ridică la 10 milioane de euro. Coresi Shopping Resort nu este doar o destinație de shopping, ci și un loc de petrecere a timpului liber. Centrul comercial oferă zone de relaxare, locuri de joacă, o zonă de food-court desfășurată pe 3.500 metri pătrați, 8 săli de cinema, parc și terenuri pentru activități sportive în aer liber de 2,5 hectare. De asemenea, centrul include și cel mai mare hypermarket din Transilvania, Auchan Coresi, cu o suprafață netă de vânzare de 13.800 mp. Hipermarketul a înregistrat în decursul primului an 4,5 milioane de vizitatori.

Un alt mall, AFI Palace Braşov: AFI Europe

România a finalizat achiziţia unui teren de 40.000 mp în centrul oraşului Braşov, unde urmează să dezvolte un proiect cu destinație mixtă, care include centrul comercial AFI Palace Braşov şi proiectul de birouri clasa A AFI Park Braşov. AFI Palace Braşov este unul dintre cele mai importante proiecte ale AFI Europe din România. Centrul comercial de 45.000 mp, dezvoltat în centrul de business al Braşovului, dispus pe două niveluri, punând accent pe shopping, modalităţile de petrecere a timpului liber şi distracţie. O caracteristică unică o reprezintă terasa de mari dimensiuni cu vedere către Munții Carpați, care va găzdui diverse evenimente și activități pentru familii și turiști.

de Daniel Apostol

German
Citește articolul precedent:
Se poticnește copilul minune?

Puțini experți internaționali s-au ferit anul trecut să laude România: cu fiecare ocazie, instituțiile financiare publice și agențiile private de...

Închide