Ce fel de lider ești?

(Foto: Khakimullin/ depositphotos.com)

În fiecare an apar cărți noi pe tema „leadership-ului”. Ele ne vorbesc despre ce fel de aptitudini ar trebui să aibă un lider de succes. În cazul funcțiilor de conducere este, de fapt, întotdeauna vorba despre același lucru: a organiza oamenii în așa fel încât să fie atins un țel comun. Nu există o formulă-standard. Multe drumuri duc către succes. Învățăm din cărți sau de la alți manageri de succes, însă nu învățăm aproape niciodată de la noi înșine, nu privim critic în propria oglindă. Cât de des ți se întâmplă să te întrebi, onest, de ce procedezi într-un fel sau în altul? Ce te motivează sau ce obstacole îți pui singur în cale? Ce fel de om ești, de fapt? Toți suntem determinați de propriul nostru trecut și un anume stil de conducere este pre-programat în structura personalității noastre.

În activitatea mea profesională de peste 25 de ani, în calitate de manager media internațional și apoi de coach, am cunoscut cu siguranță mai multe sute de manageri de top, cu mulți dintre ei am făcut business sau i-am avut clienți la coaching. În general, am întâlnit patru tipuri diferite de lideri pe care aș vrea să vi-i descriu pe scurt.

Mai întâi, există psihopatul. Vă rog să nu râdeți, aceștia reprezintă 10 până la 15% din personalul din conducere. În cazul acesta, este vorba despre manageri care își urmăresc în mod egoist propriile interese, se joacă cu oamenii și care, câteodată, se distrează distrugându-i pe alții. Aceștia nu se sfiesc să mintă și să manipuleaze în mod constant mediul lor înconjurător. Astfel de oameni au un instinct pronunțat al puterii, îl urmează în mod radical, fără a ține cont de pierderi. Viața lor emoțională este distrusă. Ei pot să impresioneze și să fascineze câteodată prin prezența lor încrezătoare și puternică.

Al doilea tip este liderul egocentric. Acesta nu este, însă, atât de distructiv și manipulator precum primul tip; dar și el își urmărește doar propriile interese. Acești lideri se consideră adesea eroi care pot face orice și le face plăcere să se laude cu succesele lor. Iubesc puterea, sunt foarte ambițioși. Vor recunoaștere și admirație pentru performanțele lor, asta îi motivează. Adesea au aptitudini foarte bune de comunicare, pe care le etalează pentru a-i impresiona pe alții. De fapt, ei nu sunt foarte de interesați de alți oameni, ci doar dacă aceștia pot performa la nivelul așteptat. Acest tip de manager nu este prea interesat să investească în dezvoltarea angajaților. Estimez că 50% dintre manageri se află în acest grup.

Tipul III este foarte precaut, îi este teamă să nu facă greșeli. Teama îl împiedică să dea cu adevărat dovadă de empatie. Nu își asumă aproape niciun risc și se gândește mult înainte să ia o decizie. Din cauza faptului că îi este teamă de greșeli, își controlează foarte atent angajații și verifică tot ceea ce ajunge pe biroul lui. Își susține rar echipa și nu o protejează de critica provenită din exterior. Un astfel de manager nu agreează conflictele, iar feedback-ul critic îl privește cu suspiciune. Astfel, multe probleme rămân nerezolvate, iar angajații unui astfel de conducător sunt adesea frustrați. Tipul III este câteodată imprevizibil, deoarece, pe de o parte, îi spune iute propriului său șef „da”, iar, pe de altă parte, aplică angajaților săi o presiune enormă, generând astfel stres stres. Unui astfel de manager îi lipsește încrederea în sine. Tipul III îl reprezintă aproximativ 20% din totalitatea managerilor.

Liderul empatic se regăsește în circa 15% dintre cazuri. Acestuia îi face plăcere să dezvolte împreună cu echipa sa. Are o personalitate stabilă, care îi permite să își păstreze calmul chiar și în vremuri agitate. El se descurcă în mod conștient cu emoțiile sale, acceptă feedback și investește foarte mult în raporturi constructive cu angajații săi. Ego-ul său nu are o problemă cu punerea altor colegi din echipa sa în centrul atenției. Acest tip este singurul cu adevărat interesat de alți oameni (scenariu de viață win-win). El antrenează și își stimulează angajații cu plăcere. Pentru el este absolut normal să dezvolte oameni puternici care să îi stea alături.

Dacă priviți mai atent descrierea celor patru tipuri, veți constata că nu este simplă transformarea de la a fi un lider orientat către sine la unul umanist. La bază, există o diferență clară de orientare. Este greu ca cineva învățat să se gândească doar la sine (tipurile I ș II) să se comporte empatic, iar când o face, pare adesea artificial. În astfel de cazuri ne dăm seama că persoana nu este autentică. În cazul tipurilor I și II, adesea doar o încercare grea de viață îi poate face să își revizuiască atitudinea. Poate fi vorba despre o boală, un eșec grav profesional sau în plan personal. Pe de altă parte, tranziția de la tipul III la tipul IV este mult mai lipsită de turbulențe, mai ales atunci când persoana învață să aibă mai multă încredere în sine și în viață. Exact în această constelație este foarte binevenită colaborarea cu un coach. Munca cu managerii de tipul IV aduce multă bucurie, deoarece aceștia și-au păstrat umanitatea, în pofida cerințelor mari care li se impun.

Care tip domină în cazul dvs.? În acest scop, am dezvoltat un chestionar care poate să vă fie folositor în scop orientativ. Acest chestionar va fi publicat în următorul număr al Debizz. Aproape în fiecare dintre noi există o combinație de mai multe tipuri, rareori întâlnim un tip pur. Care este combinația dvs.? Adesea, combinația este a tipurilor II și IV. Rezultatele sunt un punct de pornire binevenit pentru dezvoltarea autoexplorării.

 

Dr. Michael Schroeder

German
Citește articolul precedent:
Doar dividendele au reușit să mai salveze piața de capital. Bursa din România încheie anul 2018 cu o scădere de aproape 5%

Bursa de Valori București a încheiat anul 2018 cu o scădere de 4,77% a indicelui BET, principalul indice al pieței...

Închide