Cristian Vasiliu, director general al Asociației Române de Facility Management (ROFMA): Piața imobiliară românească se află de câțiva ani buni pe un curs ascendent, atât ca volum fizic, cât și ca diversitate

Cristian Vasiliu
Cum a evoluat piața locală de property & facility management în acest an, față de 2016, și care este prognoza pentru anul viitor?

Pentru anul 2017 nu sunt disponibile încă date referitoare la această piață, așa că putem discuta de evoluția înregistrată în 2016 față de anul precedent.

Piața de profil din România, constituită din firme specializate, s-a format relativ târziu, după 1992, înregistrând însă o dezvoltare accentuată, mai ales după anii 2000. Conform datelor statistice disponibile la sfârșitul anului trecut, în țara noastră erau active peste 6.900 de firme, cu 7,3% mai multe decât în 2015, reprezentând, ca pondere, circa 1,2% din totalul firmelor existente în economia națională.

Dimensiunea valorică a pieței, ilustrată prin totalul cifrei de afaceri a firmelor din domeniu, evidențiază valoarea economică a acestui sector în economia națională. La sfârșitul anului 2016, volumul valoric total al afacerilor la nivelul acestei industrii a fost de aproape 6,7 miliarde de lei, în creștere cu circa 8% față de anul precedent, reprezentând aproximativ 0,85% din PIB-ul ­României.

Cât privește volumul forței de muncă active, acesta se ridică, în aceeași perioadă, la un total de 138.000 de persoane, ceea ce reprezintă în jur de 2,6% din numărul angajaților în economia națională. Ponderea cea mai mare o constituie angajații în serviciile de pază și securitate, 93.000, urmând cei din serviciile de curățenie, 23.000.

Având în vedere dinamica economiei naționale în ansamblu și evoluția sectorului imobiliar, în special, am încredere că domeniul facility managementului va continua, și în acest an, pe trendul ascendent stabilit în ultimii zece ani.

Care sunt principalele resorturi de creștere ale pieței? Cu ce provocări se confruntă furnizorii de profil?

Din multitudinea de factori stimulativi ai pieței românești de facility management, aș menționa:

– modernizarea și dezvoltarea în ritm alert a fondului imobiliar în ansamblu, atât pe segmentele non-rezidențial, cât și rezidențial;

– necesitatea creșterii profesionalizării și specializării serviciilor și activităților de facility management, în linie cu exigențele proprietarilor și utilizatorilor spațiilor moderne;

– nevoia stringentă de calitate și de performanță ridicată în mentenanța sustenabilă a acestor spații.

Pe de altă parte, cum vedeți evoluția pieței imobiliare în ansamblu și care sunt sectoarele cu cele mai bune performanțe în actuala perioadă?

Cum am menționat anterior, piața imobiliară românească se află, de câțiva ani buni, pe un curs ascendent, atât ca volum fizic, cât și ca diversitate – comercial, office, logistic-industrial și rezidențial. Datorită contextului favorabil economic, inclusiv la nivel regional, se manifestă o cerere consistentă de noi spații moderne, sustenabile, în urbanul mare, dar și dezvoltări rezidențiale interesante, atât în zonele periferice ale urbanului, cât și în resorturi. În segmentul non-rezidențial, proiectele din industrial-logistic și ­office țin „capul de afiș”. Exemplificând, în cazul spațiilor moderne de birouri, stocul la nivel național a ajuns la 3,2 milioane mp, din care 2,6 milioane mp în București, iar până la sfârșitul acestui an este preconizată livrarea a încă 310.000 mp, în București, Cluj, Timișoara și Iași.

În segmentul industrial-logistic, mai mult de 100.000 mp de spații industriale moderne au fost livrate în România în prima jumătate a anului, iar estimările arată că, până la finalul acestui an, stocul total de spații logistice și industriale va crește cu cel puțin 350.000 mp de spații de clasă A.

Stocul spațiilor moderne de retail din urbanul cu o populație de peste 90.000 de locuitori/oraș ar urma să crească în următoarea perioadă cu aproximativ 500.000 mp, iar activitatea de dezvoltare cea mai pronunțată va fi concentrată în București și orașele din centrul și vestul țării – Brașov, Sibiu, Târgu Mureș și Timișoara.

Când a fost înființată ROFMA și câți membri are în prezent?

Asociația Română de Facility Management s-a constituit în anul 2009, la inițiativa a cinci firme specializate locale. An de an, organizația noastră profesională a evoluat, ajungând în prezent la peste 40 de membri persoane juridice, atât firme de servicii de facility management, cât și furnizoare de echipamente și produse, precum și aproape 60 profesioniști individuali, ca membri parteneri.

În ce domenii vă implicați și care sunt cele mai importante obiective ale asociației?

În esență, obiectivele asociației sunt următoarele:

– Educarea pieței asupra conținutului și importanței Facility Managementului;

– Crearea cadrului educațional pentru instruirea și perfecționarea lucrătorilor în domeniu;

– Autorizarea și acreditarea experților în domeniu;

– Includerea în Codul Ocupațional din România a profesiilor specifice domeniului;

– Realizarea de cercetări, studii, analize comparative pe piața locală și în context european;

– Adoptarea de standarde/norme pentru piața din România;

– Afilierea la asociații internaționale similare.

ROFMA a avut și are o contribuție recunoscută la evoluția pieței de profil din România, concretizată printr-o serie de realizări majore la nivel organizațional, precum includerea ocupației de Manager de Facilități în Codul Ocupațional din România (2013), țara noastră fiind una dintre puținele din UE care recunoaște această ocupație și, ulterior, aprobarea oficială a Standardului Ocupational al facility managerilor. Pe plan educațional, realizăm Cursul Autorizat de Facility Management, cu două sesiuni anuale, destinat specializării lucrătorilor din domeniu, curs absolvit până în prezent de peste 100 de „studenți”. Nu este singurul produs educațional, portofoliul ROFMA incluzând cursuri deschise de inițiere în facility management, cursuri de vânzări a serviciilor de profil, cursuri aplicative pe teme specifice etc. Mai mult, Universitatea Politehnică din București, în colaborare cu ROFMA, lansează în acest an universitar primul Program de Masterat în Managementul Facilităților, program ce se va desfășura în cadrul Facultății de Ingineria și Managementul Sistemelor Tehnologice – IMST.

Care sunt coordonatele evenimentului ROFMEX, organizat în perioada 9-11 noiembrie la Centrul Expozițional Romexpo?

Vedem evenimentul ROFMEX ca un autentic „quantum leap” în evoluția facility managementului românesc. Este un eveniment original și unic în felul său, cuprinzând Expoziția de echipamente, produse, tehnologii și soluții pentru facility management și servicii suport, Conferința internațională, Cursuri specializate și Experience Area. Cum este conceput, acest eveniment se anunță a fi cel mai important din Europa Centrală și de Est în domeniul de facility management.

Prin structura sa, ROFMEX este orientat către nevoile reale, concrete ale pieței, oferind o platformă de promovare atât pentru furnizorii de echipamente, produse, tehnologii și soluții, cât și pentru beneficiarii acestora, pe plan intern și internațional. Produsele și serviciile prezentate vor avea cea mai eficientă expunere către o audiență specializată – corporate facility manageri și alți decidenți care gestionează bugete de milioane de euro anual. Conferința internațională, desfășurată pe parcursul a două zile, va beneficia de prezența unor speakeri internaționali, personalități de referință în domeniu, dar și de expertiza specialiștilor români care și-au consacrat deja un nume în facility management. De asemenea, evenimentul pune la dispoziție mediul propice pentru derularea programului ROFMA de educare continuă și certificare a specialiștilor în facility management și domenii conexe, reprezentând modalitatea profesionistă și eficientă de interacțiune și diseminare de know-how, prin dezbateri ce abordează cele mai recente evoluții și tendințe în domeniu, la nivel internațional.

Am conceput un eveniment „all-in-one” generator de oportunități și trenduri, care vizează dezvoltarea sustenabilă a domeniilor de facility management și de servicii suport, iar în această primă ediție vom pune accentul pe sustenabilitate și eficiență, prin inovație și tehnologii avansate.

ROFMEX are atuurile celui mai important eveniment de acest gen din Europa Centrală și de Est și suntem siguri că va avea o influență puternică asupra pieței de profil și a mediului de afaceri din această regiune. Vă așteptăm la ROMEXPO, în perioada 9-11 noiembrie, pentru o experiență cu totul remarcabilă!

un interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Parteneriat strategic între OMV Petrom și Ford

OMV Petrom, parte a grupului austriac OMV și Ford România au semnat un memorandum de înțelegere pentru dezvoltarea unui parteneriat...

Închide