Cum ascult corect?

Foto: londondeposit / depositphotos.com

A fi manager presupune deseori și a petrece mult timp în ședințe. Se expun poziții, se discută în contradictoriu și se negociază. Interacționăm și în discuții individuale cu angajații, vorbim și ascultăm mult. La urma urmei, comunicarea este o parte esențială a vieții noastre. Sună destul de banal, am zice… Dar este într-adevăr banal să comunicăm? Să analizăm astăzi mai îndeaproape ce înseamnă de fapt a asculta.

A asculta înseamnă a acorda atenție totală celor spuse de ceilalți. Atunci când suntem într-o conversație, observăm că aproape întotdeauna ne pregătim sau ne-am pregătit deja replica în timp ce ascultăm … Uneori, nici măcar nu-l ascultăm pe cel ce-și expune un punct de vedere, pentru că noi îl avem deja pe-al nostru, nu? Cu alte cuvinte, ne aflăm în momentul în care cuvintele interlocutorului nostru ajung la urechea noastră, dar nu suntem cu adevărat receptivi, pentru că ne concentrăm pe ceea ce vrem noi înșine să spunem sau pe ce gândim. Se întâmplă, adesea, și să ascultăm mai mult vocea din capul nostru „care ne face brief-ul” referitor la cine este persoana care ne vorbește și ce vrea ea, de fapt. De multe ori am catalogat deja angajatul că este incompetent sau că soția este excesiv de emoțională și exagerează ca de obicei; nu mai ascultăm în mod obiectiv, suntem deja edificați. „Știu deja ce urmează”, ne gândim. Însă, tocmai în acest mod se pierde mult din ceea ce ar trebui să fie o comunicare autentică.

Vă invit la un exercițiu care poate suna straniu, dar vreau să relev ceva ce nu vă gândiți că ar avea un rol prea important în comunicare. Acest exercițiu plasează ascultarea într-un context complet nou. În timpul discuțiilor de feedback pe parcursul unui seminar, le propun participanților să se așeze față în față, în perechi, să-și acopere ochii cu ochelari de pânză pentru a nu vedea și să-și acorde, de data aceasta fără a avea vreun contact vizual, obișnuitul feedback. Să asculte, să vorbească pe rând și să încerce să simtă cât mai mult prezența celuilalt.

Rezultatele au fost uluitoare: toți participanții au simțit o calitate diferită a conversației. Și-au acordat spațiu pentru a spune fiecare ce avea de spus, mintea urmărea conversația și avea claritate, cuvintele au fost mai atent alese și nu s-a manifestat niciun ego dominant. Chiar și participanții care în mod obișnuit vorbeau cu o voce foarte sonoră, în timpul acestui exercițiu au intrat într-un registru de tonuri mai „moi”, căutând să se adapteze unei stări de bază mult mai armonioase. Ce face așa o mare diferență? Ochii. Ei stabilesc automat o relație cu interlocutorul, ne servesc drept sursă permanentă de informații despre celălalt. Ochii scanează persoana cu care interacționăm și transmit aceste informații către creier, care le interpretează, iar ego-ul nostru preia această evaluare și se poziționează vis-a-vis de celălalt. Vă sugerez să faceți acest exercițiu de comunicare acasă, cu partenerul dumneavoastră, pe un subiect ceva mai delicat, pe care l-ați abordat cu alte ocazii și nu ați fost satisfăcuți de rezultat. Începeți să vorbiți deschis și onest despre ceea ce vă doriți, apoi ascultați tot ce are partenerul de spus, fără a întrerupe. Vă asigur, comunicarea se va realiza la un alt nivel!

Revenind strict la ascultare, aceasta înseamnă mai presus de orice prezență: a fi pe deplin prezent în acest moment. Acestă stare se obține prin detașarea de gândurile, concepțiile și judecățile noastre și prin a asculta, cu sinceră curiozitate, ce are celălalt de spus . Veți vedea că abilitatea dumneavoastră de a asculta și de a vorbi se schimbă. Cel mai bun mod de a vă îmbunătăți calitățile de „ascultător” este de să vă „goliți interior” înainte de fiecare conversație sau ședință. Acest lucru este valabil mai ales înainte de întâlnirile dificile. Tehnica este foarte simplă: retrageți-vă într-un spațiu unde puteți să aveți câteva momente de liniște, apoi respirați adânc și închideți ochii. Simțiți cum, cu fiecare respirație, vă scufundați din ce în ce mai adânc în propria tăcere. Toate concepțiile și gândurile care vă trec prin minte, lăsați-le să treacă fără a vă lăsa agățat, nu le dați curs. Rămâneți cu voi. Rețineți: Energia curge acolo unde se îndreaptă atenția. Rămâneți pur și simplu atenți la respirația voastră, urmăriți-o, nu faceți nimic altceva și lăsați orice gând sau grijă să treacă. Pentru moment, nu vă ocupați cu nimic și nu vă gândiți la nimic.

Poate vă veți întreba: „Ce aduce bun această deconectare de moment?” Prea multe gânduri blochează adesea ideile și soluțiile pe care le căutăm atât de intens, iar mintea intră într-o stare de hiperactivitate, redundanță și haos. Rațiunea, intuiția și inspirația nu pot pătrunde în câmpul atenției conștiente, fiind învăluite în această ceață de gândire auto-construită. Astfel, a vă „goli interior” înseamnă să vă liniștiți interior, pentru a avea acces la inteligența voastră, pentru a avea claritate și pentru a fi receptivi cu toate simțurile asupra situației care vă provoacă.

Încercați și acest experiment. Ca prim pas, observați în următoarele zile modul în care ascultați. Observați-vă, mai ales, procesele interioare, care au loc simultan. Nu trebuie să evaluați, ci doar să percepeți ceea ce se întâmplă. Al doilea pas este de a vă „goli interior” cât de des se poate, înainte de discuții importante. Veți observa că deveniți mult mai calmi și că veți și lua decizii mai bune. Veți avea acces tot mai mult la o înțelepciune superioară.

Michael.Schroeder@linarson.com



German
Citește articolul precedent:
Moment istoric: România este promovată la statutul de Piață Emergentă

România a fost promovată la statutul de Piață Emergentă Secundară de la cel de Piață de Frontieră, a anunțat, pe...

Închide