Despre oportunități și nu numai – Bursa, pe înțelesul tuturor

Când vorbim despre orice bursă de valori, vorbim despre două aspecte extrem de importante: antreprenori în căutare de finanțare, care au nevoie de bani pentru a-și dezvolta afacerile și investitori, în special persoane fizice, care caută o variantă prin care economiile lor să aducă randamente bune. Ce înseamnă bun, detaliez imediat.

Să le luăm pe rând. Toate studiile arată că cea mai mare problemă cu care se confruntă antreprenorii în România este lipsa accesului la finanțare – deci bani. Cu toate că am ieșit din criză și datele macroeconomice pun țara noastră pe primele locuri în Uniunea Europeană, capitalul pentru antreprenori încă este greu accesibil. Iar aici Bursa de Valori București a introdus un mecanism nou – piața AeRO – care permite IMM-urilor să se finanțeze prin piața de capital. Cum? Prin emisiune de acțiuni și obligațiuni. Companiile mici și medii sunt coloana vertebrală a oricărei economii, iar un mediu de afaceri în care aceastea suferă nu are cum să fie prosper și cu perspective bune. Dacă până acum doar companiile mari (private sau de stat) au făcut pasul spre bursă, din 2015 a început o nouă „eră” în România – listarea la bursă a companiilor antreprenoriale. Iar pasul a fost făcut până acum de opt companii, din domenii precum IT, curierat, servicii, financiar. Firește, listarea la bursă a unei companii vine cu beneficii, dar și cu multe responsabilități. Un antreprenor în căutare de finanțare trebuie să aibă în minte că va veni cu un plan de creștere în fața unor investitori a căror încredere trebuie să o câștige. Compania trebuie să dea dovadă de transparență, trebuie să raporteze date financiare și alte informații importante în mod regulat și trebuie să fie deschisă în permanență către piață, către investitori, către mass-media și alte entități. Finanțarea prin bursă aduce unei companii prestigiu, încredere, acces la runde consecutive de finanțare dar și multă vizibilitate – și știți cum se spune – „Promovarea este sufletul comerțului”.

Cum spuneam la început, de cealaltă parte se află investitorii. Cine sunt ei? Sunt persoane fizice în majoritate, care folosesc o parte din banii economisiți pentru a tranzacționa acțiuni ale companiilor listate la Bursa de Valori București. În fiecare zi sunt vândute și cumpărate acțiuni, cu scopul de a face un câștig – care vine fie din creșterea prețului, fie din încasarea unui dividend (parte din profitul unei companii). Bineînțeles, prețul acțiunilor poate merge și în jos, așa că este bine ca fiecare investitor sau potențial investitor să ia deciziile bine informat. În România există în prezent aproximativ 80.000 de conturi de investiții deschise, dar numai 25.000-30.000 de investitori fac tranzacții în mod regulat. Deținerea medie este de aproximativ 10.000 de lei – așadar, nu este nevoie de sume mari de bani pentru a face primii pași spre bursă. Cele mai dorite companii de către investitori sunt așa numitele „blue chips” – în special cele care compun indicele BET – care cuprinde cei mai mari zece emitenți. Astfel, cele mai multe tranzacții se fac cu acțiuni Banca Transilvania, Fondul Proprietatea, Romgaz, Transgaz, Petrom și BRD. De altfel, aceste societăți distribuie și dividende, iar în unele cazuri randamentul este de 7%, 8% sau chiar 10%. Aceste procente par destul de atractive, dacă facem o simplă comparație cu ce oferă un depozit bancar în prezent, sau poate chiar un plasament într-un fond cu venit fix. Însă pașii în „lumea investițiilor” se fac cu grijă, cu o informare temeinică, cu o educare și mai ales o auto-educare. Fiecare dintre noi are un plan financiar individual și obiective proprii în ce privește administrarea finanțelor personale. De aceea nu există „o rețetă universală a investițiilor”. Banii nu sunt nici o destinație, nici un obiectiv. Sunt un mijloc. Să ne folosim de el cu înțelepciune și grijă.

de Bogdan Mugescu, Bursa de Valori București

German
Citește articolul precedent:
Economia pe 4 roți: cu ce viteză în 2016?

Ca de obicei, Salonul Auto de la Geneva anunţă tendințele anului pentru piața auto mondială și europeană, iar anul acesta...

Închide