Dr. Florin Sabou, CEO Bielomatik România: Încrederea primită de la managementul general al concernului din Germania ne-a ajutat să dezvoltăm o structură solidă și performantă în Cluj-Napoca

V-ați definitivat formarea academică și profesională în Germania, iar de peste 4 ani conduceți afacerea din România a grupului german Bielomatik. Care sunt cele mai importante repere ale carierei dvs. până în prezent?

Primele repere ar fi studiile tehnice din România și Germania și stagiile practice din Germania, spre finalul studiului, unde am fost implicat pentru prima dată în proiecte cu tematici practice în care am început să iau contactul cu realitățile din industrie, persoane, proiecte de cercetare cu interes în dezvoltarea companiilor.

Mai târziu, activitatea în centrala Daimler AG, în uzina de motoare din Untertürkeim-Stuttgart. Mi s-a dat posibilitatea să iau pulsul presiunii producției în serie și al disciplinei în activitate, să cunosc îndeaproape structurile și interconexiunile între departmentele unei companii uriașe cum este Mercedes, să iau contact cu rigurozitățile calității în detaliu și, nu în ultimul rând, posibilitatea, prin experiențele avute, de a-mi dezvolta înțelegerea asupra unor detalii definitorii care se ascund în spatele unui concern de succes.

Mai departe, experiența acumulată în cercetare și dezvoltare la Institutul de Mașini-Unelte din Stuttgart, o entitate cu un contingent uman și academic de o deosebită calitate, care aparține de Universitatea din Stuttgart. Aici am avut activități și experiențe variate în zona didactică, în coordonarea proiectelor de cercetare sau dezvoltare și implicarea personală în activitățile practice, până la interpretarea rezultatelor obținute sau redactarea documentației specifice și, mai departe, în susținerea de proiecte sau prezentări în spațiul public academic, la diferite simpozioane sau congrese tehnice. Activitatea în mediul academic este una care îți permite contactul cu diferite modele de dezvoltare și management a companiilor și cu diferite strategii adoptate în funcție de zona de activitate și specificul lor.

Un alt reper este disertația mea în urma activității de cercetare și obținerea titlului de doctor în inginerie de la Universitatea Stuttgart, aspect de care personal sunt foarte mândru pentru că a fost rezultatul unor activități care au necesitat un consum intens de energie practică și teorie aprofundată, implicit corelarea lor, atât din partea mea cât și a colegilor mai experimentați de la care am avut susținerea necesară în momentele respective, colegi de care mă leagă între timp frumoase prietenii.

Care sunt principalele satisfacții profesionale bifate din postura de manager al subsidiarei grupului german?

Satisfacțiile profesionale constau în detaliile activității în ansamblul ei. Mai precis, sunt toți pașii parcurși în consolidarea și acumularea cunoștințelor aprofundate în toate direcțiile specifice de dezvoltare a unei locații, de la proiect la startul activităților, până în zona de funcționare independentă a ei. Încrederea pe care am primit-o din Germania, de la managementul general al concernului, a fost pentru mine un privilegiu și un punct cheie care ne-a permis să dezvoltăm o structură puternică locală cu personal exclusiv din România, fără să fim nevoiți să detașăm vreun expat din Germania în România. În mod natural, cea mai importantă satisfacție este fundamentul uman, colectivul care s-a dezvoltat și nivelul actual atins de acest colectiv uman, dublat de perspectivele acestuia în viitor. Acest aspect mă face personal foarte mândru și este pentru mine fără îndoială cel mai important aspect în definirea locației Bielomatik din Cluj-Napoca.

Pe de altă parte, cu ce provocări se confruntă în România un manager „școlit” în Germania?

Provocarea survine din faptul că avem scopuri finale definitorii similare ca și în Germania, calitate sau eficiență, dar drumul în atingerea lor trebuie să fie unul diferit, adaptat pe fundamentul specific ­României. Aici intervin o sumedenie de factori care necesită soluții diferite în foarte multe aspecte. În acest fel apar situații care necesită decizii intens analizate în definirea intereselor locației din Cluj, în definirea direcțiilor și țintelor realiste pentru viitor. În continuarea lor este găsirea și formarea personalului adecvat, capabil pentru realizarea țintelor. Provocări rămân în continuare modul de abordare și în zona de activitate cu responsabilități ridicate, mai precis în preluarea inițiativei și a responsabilităților, nivelul de experiență diferit față de ­Germania sau o medie de vârstă mai scăzută, lipsa unor școli profesionale de meserii care să ne livreze personal de perspectivă pentru viitor. Toate acestea sunt probleme care se ascund și sunt generate de perioada de stagnare a industriei românești de după anii 90 și sunt probleme la care România trebuie și sper că va găsi sistematic soluții în viitorul apropiat.

Administrați în Cluj-Napoca o fabrică de utilaje pentru prelucrarea maselor plastice şi a sistemelor de lubrifiere în industrie. Cum a evoluat business-ul Bielomatik ­România anul trecut și care este prognoza pentru anul în curs?

Bielomatik se află la nivel de grup pe o pantă ascendentă, accesăm la nivel global piețe noi și ne mărim considerabil cifra de afaceri de la an la an. Anul trecut evoluția a fost una pozitivă și pentru Bielomatik în Cluj, am reușit să ne dublăm cifra de afaceri, atingând un nivel calitativ aproape impecabil, dublat de timpi de livrare foarte buni. Pentru Bielomatik România a fost un an de confirmare, în sensul că am diversificat cu succes tipul proiectelor și a mașinilor produse în Cluj, ceea ce ne permite în acest an continuarea dezvoltării și a creșterii. Precizez că suntem producători de mașini complete, ceea ce implică o coeziune acurată între diferite zone de activitate, deși media de vârstă și nivelul experienței sunt mult mai scăzute comparativ cu celelalte locații din grupa Bielomatik. Fiind producători de mașini sau sisteme automatizate, nu de componente sau produse de serie, intervine o amprentă diferită asupra ­business-ului și complexității lui. Cu toate acestea, în trei ani de activitate am ajuns la nivelul să livrăm produse complexe executate integral în Cluj, produse care sunt parte din liniile de producție a marilor companii în întreaga lume. Rezultatele și nivelul unde am ajuns în acest timp ne fac să abordăm optimist continuarea dezvoltării locației și în zonele de dezvoltare, service sau vânzări și preconizăm o nouă dublare a cifrei de afaceri față de anul precedent.

Cât de profund și-a pus amprenta perioada de 12 ani petrecută în Germania? Unde vă simțiți „acasă” în acest moment, la Cluj sau la Stuttgart?

Termenul de acasă este pentru mine relativ. Dintre Cluj și Stuttgart, probabil a doua variantă este mai „acasă”. Simt că aparțin locului în Germania și în special în partea de sud a Germaniei, din nenumărate motive care de regulă sunt specifice unei regiuni, la fel cum mă simt în același timp român și mă simt acasă și în România. Cea mai mare parte a prieteniilor actuale sunt în ­Germania, persoane care m-au însoțit intens în aproape ultimii 10 sau 15 ani. Probabil amprenta germană importantă este în zona de încredere în forțele proprii și un mod de a aborda pragmatic, cu ținte precise, care îmi este necesar când încep o activitate sau în definirea unei traiectorii într-un proiect.

În plan personal, cum vă petreceți timpul liber, la încheierea programului de lucru? Care sunt pasiunile și hobby-urile dvs.?

Timpul liber îl petrec în funcție de oportunitățile pe care le am la dispoziție, făcând mișcare sau relaxându-mă. Compania persoanelor apropiate, familia si prietenii, natura, sportul, plimbările sau presa de calitate fac parte dintre cele mai importante aspecte. Deconectarea psihică de la activitățile de rutină este sentimentul cel mai plăcut în timpul liber.

 

Interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
România face primii pași spre o Zi Națională a Investițiilor pe 15 mai

27 de ani de capitalism au marcat și schimbat profund multe din sectoarele economiei românești, iar unul dintre rezultate e...

Închide