Dragoș Anastasiu: Investitorii germani nu au venit aici pentru chilipiruri și oportunități de moment, ci pentru a se dezvolta pe termen lung. Încercăm să convingem autoritățile să gândească în decade, nu în zile sau săptămâni

Cunoscut datorită implicării sale în dezvoltarea mediului antreprenorial românesc, Dragoş Anastasiu, președintele Grupului Eurolines România, este unul dintre cei mai cunoscuţi şi implicaţi oameni de afaceri români. După 25 de ani de antreprenoriat, Dragoş Anastasiu se dedică programelor de educație şi schimbare a mentalităţii pentru tineri și profesorii din sistemul de învățământ de stat (SuperTeach.ro). Este președintele Camerei de Comerț Româno – Germane și membru al Consiliului Consultativ al Romanian Business Leaders. Succesul său antreprenorial provine din activitatea de transport internaţional de persoane, care a funcţionat până în 2017 sub numele Eurolines, când a vândut către FlixBus, şi din activităţile de turism pe care le-a vândut recent către DER Touristik. Prin acest pas, Dragoş Anastasiu a semnat cel mai de succes exit din industria de profil. Este interesat să investească în continuare în proiecte antreprenoriale şi momentan dedică o mare parte a timpului său către Enterprise Rent-A-Car, firma de închirieri auto din Grupul Eurolines şi către Green Village Resort 4*, din Sfântu Gheorghe, Delta Dunării.

Achiziția activităților de turism ale Eurolines de către DER Touristik Group este una dintre cele mai spectaculoase tranzacții derulate în 2019 în România. Ce impact are intrarea gigantului german pe piața locală de turism?

Transmite un semnal foarte important. Decizia DER Touristik de a investi direct în această zonă a Europei a pus practic România pe harta mondială a turismului. Este evident că evoluția pieței este încurajatoare (românii călătoresc) și este evident că pasul făcut de ei va fi remarcat și de alți jucători importanți ai industriei.

Valoarea achiziției a rămas confidențială. Care sunt, totuși, principalele repere ale acestei tranzacții? Când ați hotărât să cedați business-ul de turism, de ce ați luat decizia de exit și care a fost durata negocierilor cu grupul DER Touristik?

Noi derulam activități de turism care erau legate între ele. Turoperarea, incomingul și rețeaua de agenții au reprezentat reperele tranzacției. Nu am luat în calcul vânzarea doar a uneia dintre activități, pentru că erau toate legate între ele. Am anunțat intenția de a vinde acum circa doi ani și proiectul de transfer către DER Touristik a durat, efectiv, 18 luni. De ce am luat decizia? Nu puteam menține un ritm de dezvoltare atât de alert ca cel pe care l-am avut în ultimii zece ani fără un parteneriat complet. Cei opt ani în care am funcționat sub franciza TUI TravelCenter au fost cel mai bun antrenament pentru trecerea la următorul nivel. Oricât de bun este produsul pe care îl oferi pieței și oricât de bună este echipa, în zilele noastre ai nevoie să faci parte dintr-o rețea internațională de top. Liderii de piață au istorie, know-how, putere, resurse și garantează serviciile pe care le oferă.

Cum apreciați evoluția industriei locale de turism în actuala perioadă și care sunt, în opinia dvs., perspectivele de dezvoltare ale pieței de profil pe termen scurt și mediu?

Industria turistică a crescut semnificativ în ultimii ani și anume în toate zonele ei: incoming, outgoing, business-travel etc. Incoming-ul (adică sosirea turiștilor străini în România) a evoluat în pofida lipsei de promovare a destinației turistice România, care ar fi trebuit să fie făcută de statul român, prin Ministerul Turismului. Acest lucru se datorează faptului că realitatea este mult mai bună decât imaginea și toți cei care vin la noi rămân impresionați și vorbesc la întoarcerea în țara de origine despre acest lucru. Și numărul concediilor făcute de români (fie în România, fie în străinătate) a crescut semnificativ, prin creșterea veniturilor populației, dar și prin alocarea voucherelor de vacanță. Perspectivele pe termen mediu și lung sunt foarte bune, mai ales în măsura în care se fac câțiva pași importanți, dincolo de creșterea economică și a veniturilor populației: în primul rând este nevoie de Organizații de Management a Destinațiilor (parteneriate public-private) la nivel local, zonal, dar mai ales național, după modele consacrate la nivel internațional și nicidecum după inovații românești nereușite.

Care sunt principalele business-uri pe care le derulați în prezent și ce investiții viitoare aveți în agendă?

Green Village Resort din Sfântu Gheorghe, Delta Dunării, este cel mai nou business în care am investit, începând din 2015. Este primul nostru pas în hotelărie, crește de la an la an și ne ambiționăm să îl păstrăm deschis nouă luni pe an, din aprilie până la 5 ianuarie. Al doilea, Enterprise Rent-A-Car, cu prezență în șapte aeroporturi din România, reprezintă franciza celei mai mari firme de închirieri auto din lume. Voi investi cu siguranță mai departe în business-uri mai mici, de calitate, nu de volum.

Sunteți unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați antreprenori din România. Care este cea mai importantă lecție de business pe care ați dobândit-o în cei 25 de ani de business? Ce sfat ați da unui tânăr tentat să se lanseze în afaceri în România de astăzi?

Cred că principala lecţie de business învăţată în toţi aceşti ani a fost că SINGUR nu reprezinţi nimic şi nu poţi atinge aproape niciun obiectiv. Ai nevoie de o echipă, iar aceasta, ca să aibă succes, se formează cu oameni care au aceleaşi valori şi împărtăşesc aceeaşi viziune cu privire la activitatea lor. Legat de sfaturi: am învăţat să nu dau sfaturi pentru că oricum nu le urmează nimeni. Dacă însă eu aş fi din nou tânăr şi m-aş gândi la business, aş avea mult mai multă grijă la modul în care mi-aş alege echipa cu care plec la drum şi m-aş asigura că înainte de drum ştiu bine despre ce este vorba în business-ul pe care îl pornesc. Cu alte cuvinte, aş vrea să fac business într-un domeniu în care sunt profesionist şi deţin experienţă (sau cel puţin, dacă nu sunt eu acela, să am lângă mine un co-acţionar de acest tip).

În calitate de președinte al Camerei de Comerț Româno-Germane (AHK România), cum ați caracteriza evoluția relațiilor bilaterale româno-germane în acest an? Ce trebuie să facă România pentru a se menține în zona de interes a capitalului de limbă germană?

Relațiile comerciale (dar și cele diplomatice) dintre România și Germania sunt foarte bune și continuă să fie foarte bune. În pofida unui guvern mai degrabă ostil cu investitorii străini, dar în special lipsit de predictibilitate, mediul de afaceri german a continuat să-și facă treaba cu pasiune și succes în România. Investitorii germani au venit aici nicidecum pentru chilipiruri și oportunități de moment, ci pentru a sta și a se dezvolta pe termen lung. Au luat și vor lua în calcul modul mai puțin predictibil și sustenabil abordat de autoritățile române, atât la nivel local, cât și la nivel național. Noi, Camera de Comerț Româno-Germană, nu ostenim în a încerca să convingem autoritățile să gândească, precum mediul de afaceri german, în decade și nicidecum în zile sau săptămâni. Cred că mediul de business se adaptează ușor oricăror condiții, dar are nevoie de timp pentru asta. Ceea ce s-a pierdut în ultimii ani este sentimentul de încredere a mediului de afaceri în administrație (și invers) și cred că principala noastră preocupare comună ar trebui să fie reclădirea încrederii. Potențialul economic al României este foarte mare și poate fi atins, însă doar în echipă și având ca fundament încrederea. Eu am speranțe întemeiate că, odată cu apariția unui nou guvern, greșelile trecutului nu se vor repeta.

un interviu de Ioan Dornescu



German
Citește articolul precedent:
Cea mai mare amenințare pentru economie: deficitul de încredere

Toată lumea vorbește zilele astea de deficit și de deficite. Instituțiile financiare internaționale, Comisia Europeană și chiar Banca Națională a...

Închide