HOTSPOT Sibiu: sold out!

Festivalul Internațional de Teatru Sibiu: sold out! Zece zile ale începutului de vară transformă orașul Sibiu într-o scenă uriașă. O scenă pe care se întâmplă nu doar piese de teatru, reprezentații artistice sau evenimente culturale, ci o scenă pe care urcă întreaga viață sibiană, economică, socială, publică sau individuală. Sau, așa cum este declarat Sibiul în pagina de prezentare a festivalului, orașul devine în începutul fiecărei veri „o fereastră cu vedere spre umanitate în forma ei cea mai vribrantă”.

Sibiu (în germană Hermannstadt) este municipiul de reședință al județului cu același nume, format din localitățile componente Păltiniș și Sibiu (reședința). Sibiul este un important centru cultural și economic din sudul Transilvaniei, cu o populație de 147.245 locuitori conform recensământului din 2011. Stațiunea de iarnă Păltiniș se află la 37 km distanță de centrul municipiului, iar lacul glaciar Bâlea se află la aproximativ 75 km distanță de oraș. Municipiul Sibiu a reprezentat și reprezintă unul dintre cele mai importante și înfloritoare orașe din Transilvania, fiind unul dintre principalele centre ale coloniștilor sași stabiliți în zonă. Orașul a fost capitală a Transilvaniei între anii 1692-1791 și 1849-1865. A cunoscut în ultimii ani o renaștere economică și culturală semnificativă. Sibiul este în prezent unul dintre orașele cu cel mai mare nivel de investiții străine din România. În anul 2007 a fost Capitala Culturală Europeană, împreună cu orașul Luxemburg.

Anul acesta, a XXIV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu aduce la poalele Făgărașilor circa 3.300 de invitați din peste 70 de țări ale lumii, în ceea ce este recunoscut a fi cel mai mare festival de teatru al umanității. Festivalul pune bazele unui loc de întâlnire unic în lume prin diversitatea ideilor puse în dezbatere, precum și prin energia culturii specifice fiecărei țări reprezentate. Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu reprezintă cel mai complex festival anual din România, iar la nivel internaţional a ajuns să fie cel mai mare festival de artele spectacolului din Europa, ca amploare, dimensiune şi calitatea evenimentelor. Amploarea și dimensiunea programelor propuse la Sibiu au generat un eveniment internațional de tradiție cu o structură din ce în ce mai bine definită. Programul ediției din acest an continuă o ofertă culturală bogată, la cel mai înalt nivel, cu aproape 500 de evenimente ce oferă o alternativă bună la petrecerea timpului liber alături de prieteni și familie. În 2015, directorul festivalului Constantin Chiriac primea Premiul ministrului Afacerilor Externe al Japoniei pentru contribuţia adusă la dezvoltarea relaţiilor culturale dintre Japonia şi România, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. De asemenea, a fost distins la Tokyo, în calitate de preşedinte al festivalului, cu Premiul Fundaţiei Japonia pentru anul 2015. Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu transformă orașul și prezintă evenimente în peste 70 de spații, printre care biserici, situri istorice, pub-uri, dar şi clasicele săli de spectacol. Componenta spectacolelor în aer liber reprezintă un punct important în filosofia festivalului și creează o atmosferă dătătoare de energii prin facilitarea accesului unui număr mare de spectatori la viața culturală a orașului.

Aproape 700.000 de spectatori dau un puls nou Sibiului: producătorii ediției din acest an se așteaptă la circa 680.000 de vizitatori, cu peste 4.000 de înnoptări asigurate doar de biroul de logistică al festivalului.Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu reunește, de asemenea, cel mai dinamic grup de voluntari din România, o comunitate de 600 voluntari locali, naționali și internaționali. Mai mult decât atât, festivalul aduce la Sibiu peste 200 de jurnaliști și bloggeri, atât din România, cât și din străinătate, ce asigură o acoperire a evenimentului prin articole difuzate în toate mediile. Desemnat cel mai bun eveniment al anului în cadrul Galei de Excelenţă a Formului Hotel Tourism & Leisure 2011, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu contribuie în mod substanţial la consolidarea prestigiului României la nivel internaţional și contribuie cu succes la dezvoltarea fenomenului de turism cultural prin organizarea unor evenimente ce promovează excelența.

Faptul că într-un oraș mic din Transilvania are loc cea mai mare celebrare a artelor spectacolului din lume a atras și atrage în continuare zeci de mii de pasionați de cultură, într-un pelerinaj care umple Sibiul de o efervescentă bucurie. Străzi, piețe, catedrale, biserici, parcuri, cetăți, hale și săli de teatru sunt pline până la refuz cu oaspeți veniți din toate colțurile lumii pentru a se bucura de această sărbătoare. Devenită aproape tradiție de câțiva ani, știrea că festivalul începe cu toate biletele vândute nu mai miră pe nimeni, la fel și faptul că locurile de cazare din oraș sunt, de asemenea, vândute în totalitate, mult înaintea primei zile de festival. E un semn de normalitate, o confirmare a unui dat: cultura schimbă comunități, aduce oamenii împreună și poate modifica, fundamental în bine și pentru totdeauna, istoria și arhitectura unui oraș, căci în Sibiu halele industriale dezafectate au fost transformate într-o veritabilă Fabrică de Cultură.

Devine evident deci de ce am ales să încep prezentarea HOTSPOT Sibiu scriind despre cel mai semnificativ moment al vieții estivale sibiene. Dacă anul trecut se vorbea de „Sibiu – un loc mic pentru vise mari”, cred că anul acesta trebuie să recunoaștem că Sibiul este un loc mic unde se întâmplă lucruri mărețe. „Sibiu, un loc mic pentru vise mari” este sloganul sub care celebra companie de consultanță imobiliară CBRE România publica anul trecut raportul de analiză economică a Sibiului, cuprinzând mai multe sectoare, de la turism până la industrie. Datele prezentate de CBRE arată că orașul analizat cunoaște o dezvoltare „impresionantă și, mai important, solidă”, după cum relata la vremea respectivă publicația Turnul Sfatului. Festivalul a crescut de la an la an, a căpătat amploare din ce în ce mai mare, iar orașul și județul Sibiu au crescut odată cu festivalul. Nu mai puțin de 2.000 de participanți au fost prezenți în 2005 la Sibiu, pregătind agenda culturală pentru programul Sibiu 2007 – Capitală Culturală Europeană.

Deloc întâmplător deci analiza realizată de CBRE România asupra potențialului de dezvoltare economică a acestei capitale culturale europene, raportul detaliat despre profilul economic şi social al oraşului Sibiu urmărind evident capacitatea dezvotării pieţei imobiliare în zonă. Nu s-a schimbat nimic în rău în ultimul an, ba din contră, ritmul de creștere economică record cu care se laudă România se regăsește în economia locului.

Sibiul este unul din oraşele importante ale României, situat în centrul ţării, ceea ce-i conferă conexiuni foarte bune cu rutele de transport paneuropene. Oraşul a fost desemnat Capitală Europeană a Culturii în 2007, fapt care a contribuit la atragerea unui mare număr de investitori străini. Potrivit analizei, citată atât de presa centrală (de exemplu, Adevărul) sau de cea locală (Turnul Sfatului), piaţa forţei de muncă din Sibiu înregistrează o dinamică apreciabilă, în special prin prezenţa din ce în ce mai consistentă a companiilor de IT&C; peste 25.000 de studenţi sunt înscrişi la cele 5 universităţi din oraş, în care există şi un mare număr de vorbitori de limbi străine, în special germană.

„În ultimii doi-trei ani, Sibiul a fost recunoscut că piață a muncii bogată în talente instruite şi experimentate, mai ales de către companiile din sectorul producţiei, care găsesc aici profesionişti şi meseriaşi calificaţi de diverse specializări şi nivele de experiență. De aceea, oraşul a devenit, şi continuă să fie, un pol care atrage companiile din producţie, cu atât mai mult cu cât şi aşezarea geografică, în centrul României, este favorabilă. Acest interes intensifică însă competiţia pentru talentele disponibile şi accentuează nevoia de flexibilitate în a le atrage şi păstra“, declara pentru studiul CBRE Emil Minciu, director de operaţiuni, Manpower România. Sectorul de retail beneficiază de statutul de destinaţie turistică majoră pe care îl are Sibiul, fostă Capitală Europeană a Culturii şi de moştenirea culturală saxonă a oraşului. Creşterea consumului la nivel naţional conduce la creşterea puterii de cumpărare atât pentru locuitorii oraşului cât şi pentru numărul mare de turişti care vizitează Sibiul, ceea ce deschide mari oportunităţi de dezvoltare de noi scheme de retail în zonă, mai arată realizatorii studiului.

Potenţialul economic al zonei Sibiului este susţinut de sistemul educaţional preuniversitar şi profesional care oferă companiilor forţă de muncă instruită conform nevoilor pieţei, atât în Sibiu cât şi în Sălişte, Cisnădie, Agnita, Mediaş sau Dumbrăveni. În Sibiu există un pol industrial solid, mai arată studiul CBRE. Mai mult de 100 de companii manufacturiere îşi desfăşoară activităţile în nou-createle parcuri şi zone industriale. Recentele investiții imobiliare, achiziţii de terenuri efectuate aici de companii precum WDP şi CTP confirmă interesul crescut din partea companiilor de producţie pentru Sibiu, zonă cu o îndelungată tradiţie industrială, se mai arată în raport. „Zona Sibiu a reuşit să coaguleze de-a lungul timpului un important pol de producţie cu grad înalt de tehnologizare şi cu valoare adăugată ridicată, care nu necesită un număr mare de angajaţi. Aici activează un număr mare de companii multinaţionale din diverse industrii – piese auto, electronice, farmaceutice – şi departamente de cercetare şi dezvoltare. Situat între Braşov şi Sebeş, de asemenea poluri importante de producţie, Sibiul poate deveni un reper logistic extrem de important în zonă“, preciza Dana Bordei, Head of Industrial Agency la CBRE România. Stocul de spaţii de birouri de clasele A și B în Sibiu este estimat la 50.000 de metri pătraţi, anul trecut fiind în construcţie alți 20.000 de metri pătraţi  în zonele semi-centrale şi înspre marginile oraşului, dezvoltate de investitori locali. Sectorul financiar-bancar local, companiile de outsourcing, cele din industria auto şi de servicii sunt cele mai active în cererile de spaţii de birouri din oraş. Potrivit publicației online Turnul Sfatului, stocul de spaţii de birouri de clasele A şi B în Sibiu creşte cu 40% (20.000 mp), la un total de 70.000 mp, prin construcţia de noi clădiri de birouri în zonele semicentrale şi înspre marginile oraşului, dezvoltate de investitori locali.

Sibiul este unul din cele mai prospere orașe din România și primește una din cele mai mari rate de investiții străine. Sectoarele clasice ale orașului sunt industria constructoare de mașini (Bilstein Compa), segmentul confecțiilor (Mondex, Mondostar), al produselor alimentare (Scandia) și de rechizite școlare (Flaro). Recent au fost deschise câteva fabrici noi de componente electrice și electronice (Continental, Kuhnke Relee, Hartmann), de rulmenți (SNR Rulmenți), de air bag-uri (Takata Petri) și de curele de transmisie, echipamente electrotehnice și electronice (investiție a companiei germane Siemens). În Sibiu își au sediul central Banca Comercială Carpatica și societatea de asigurări Carpatica Asig. Tot în Sibiu își are sediul Bursa Monetar Financiară și de Mărfuri, instituție emblematică pentru mediul economic și de afaceri românesc. Toate companiile bancare și de asigurări majore prezente în România au o filială sau o sucursală în oraș. Sibiu are un aeroport internațional de unde se efectuează curse zilnice către Germania, Austria, Spania, Marea Britanie și Italia, o parte cu escală la Timișoara. Aeroportul a încheiat un amplu proces de modernizare care permite primirea aeronavelor mari.

Sibiu a fost și este unul dintre cele mai reprezentative orașe din România, atât din punct de vedere turistic, cultural dar și economic. Aici există cel mai important centru al minorității germane din Transilvania. În prezent, Sibiul reprezintă un important centru turistic și comercial, o adevărată capitală turistică și culturală din centrul țării, atrăgând în continuare prin farmecul său aparte, prin tradiția conservată atât de bine, dar și printr-un decor natural și istoric deosebit.

de Daniel Apostol

German
Citește articolul precedent:
Klaus Reisenauer, Managing Director Oasis Development: În calitate de antreprenor ești întotdeauna interesat de lucruri noi, acest lucru nu se termină niciodată

(Kurt Wagner si Klaus Reisenauer)   De cât timp activați în sectorul imobiliar și când a fost înființată Oasis Retail...

Închide