Firmele de producție, din ce în ce mai active pe piața închirierilor de spații industriale

Costin Banica
Costin Bănică, Associate Director, Head of Industrial Agency JLL Romania

Piața industrială și de logistică din România traversează o perioadă extrem de efervescentă în ultimii 3-4 ani. Pe lângă companiile de logistică și cele de retail, care au fost cei mai activi jucători pe acest segment al pieței imobiliare locale, firmele cu activități de producție au contribuit și continuă să susțină creșterea sectorului industrial și de logistică.

Anul trecut, din cei peste 500.000 de metri pătrați (mp) de spații industriale tranzacționați în întreaga țară, aproape 100.000 mp au fost contractați pentru activități de producție, însă merită de menționat faptul că aceste companii preferă cu predilecție să dețină în proprietate spațiile și nu să le închirieze.

Producătorul german de tuburi și sisteme de plastic și metal Fränkische și companiile Faurecia, TE Connectivity, Inteva Products, Norwest Romania, Kamtec, Teconnex, Reiner Plast sunt doar câțiva dintre producătorii care au închiriat spații pentru producție în ultimele 15 luni.

Alegerea locației, opțiunea de închiriere sau deținere a propriei facilități de producție și timpul de construcție, sunt, în ordine, cele mai importante componente ale unei decizii privind stabilirea unei noi fabrici.

În ceea ce privește locația, sunt analizate disponibilitatea forței de muncă, dezvoltarea infrastructurii rutiere și de utilități, precum și beneficiile fiscale care pot fi acordate la nivel local sau central.

În funcție de locația aleasă, producătorul va decide asupra celei de-a doua componente, respectiv dacă va închiria spațiul necesar desfășurării activității, sub premiza că există investitori dispuși să dezvolte în acea locație, sau dacă își va construi propria unitate.

Legat de timpul de execuție, disponibilitatea terenurilor cu caracter industrial în locația aleasă, precum și deschiderea autorităților locale pentru noi investiții sunt decisive, în contextul în care autorizarea construcției este dependentă de obținerea diverselor avize de la autoritățile locale competente.

În general, termenul în care firmele își pot stabili o unitate de producție în România este de 18-24 de luni, din care cel puțin jumătate de an este necesar pentru a obține informații despre piață și pentru identificarea amplasamentului. Construcția propriu-zisă se poate întinde pe o perioadă de 9-12 luni, în funcție de perioada în care ar trebui demarată construcția.

Forța de muncă: oportunitate și provocare

Forța de muncă este o problemă cu care se confruntă companiile din întreaga Europă și este reclamată și de cele care sunt prezente în România. Companiile vin în România pentru că pot avea un cost mai redus cu resursa umană, dar și pentru că piața locală mai dispune încă de forță de muncă disponibilă. De asemenea, vedem o orientare a companiilor spre locații cu foarte bune conexiuni cu restul Europei, așa cum este cazul Timișoarei.

De asemenea, în zonele de Vest, Nord-Vest, în orașe precum Satu-Mare și în sudul extrem (Drobeta-Turnu Severin) există oportunități de dezvoltare.

Pe de altă parte, o tendință care merită menționată este interesul crescut al companiilor locale pentru extinderea în orașe mici și foarte mici unde să-și stabilească microproducții, în loc să meargă în orașe mari. Acest lucru se întâmplă mai ales în domenii de producție care necesită un număr mare de angajați necalificați.



German
Citește articolul precedent:
pg 62
Am un șef slab, ce pot face?

Mulți dintre dumneavoastră aveți statutul de salariat sub o formă sau alta și aveți de-a face, într-un fel sau altul,...

Închide