Galați & Mangalia: Olandezii de la Damen angajează, școlarizează și dau burse

Foto: A.T.

dr. Alex Todericiu

Un interviu cu ing. Rino Brugge, director general al olandezilor de la Șantierul Naval Damen din Galați, despre marea familie a navaliștilor din Galați și Mangalia, sudorii și formarea lor profesională, înființarea unui centru de excelență în domeniul formării profesionale a tinerilor absolvenți și a adulților (lifelong learning) la Mangalia, exodul creierelor și perspectiva grupului Damen de a crește ocuparea forței de muncă la peste 3.000 angajati la Mangalia până în 2020, ceea ce înseamnă aproape dublu față de nivelul de astăzi. Asta după ce au preluat responsabilitatea operațională a acestui șantier în 2018, alături de statul român, care deține 51%. Damen, acționar majoritar la Galați din 1999, a construit acolo deja peste 400 de nave, dintre care 30 din segmentul defence&security, la o cifră de afaceri cumulată de peste două miliarde de euro și o medie de profit anual de 30 de milioane de euro. 

Numărul total al angajaților Șantierului Naval din Galați este de 4.000, incluzând și personalul subcontractor, din care 468 de sudori cu o vârstă medie de 39 de ani. Compania a înțeles că cea mai importantă resursă a unui brand puternic sunt oamenii. Astfel s-au plătit între 1999-2018 salarii și remunerații de circa 400 milioane de euro.

În timp ce altor șantiere navale românești de la Marea Neagră le lipsesc contractele, la Galați și la Mangalia e destul de muncă. Formarea profesională duală funcționează bine. Astfel sudorii sunt specialiști români de excepție, recunoscuți internațional. 

A.T.: Sudorii din Galați pot fi mândri. Cunoscuți deja pe plan mondial din anii trecuți, românii s-au impus din nou. Cine sunt acești angajați și de ce sunt celebri?

R.B.: Sudorii din șantierul nostru au participat recent la concursul internațional de sudură pentru Cupa Arc 2018 din ZhuZhou, China. Au excelat, cucerind o serie de premii, ceea ce ne face foarte mândri de ei și de realizările lor. Peste 380 de participanți din întreaga lume au luat parte la concurs.

Echipa noastră a fost formată din Emanuel Andrei Broască și Petrică Ghibergiu, Petrișor Goga și Gabriel Codreanu de la Secţia Tubulatură, Daniel Pintilie și Vasile Tălmaciov, Alexandru Chisar și ing. Marius Daniel Calmuc (conducătorul echipei, vezi imagine) de la Laboratorul de Sudură. Toţi concurenţii au urmat în prealabil un program de instruire la Centrul de Training din cadrul Şantierului Naval Damen Galaţi sub îndrumarea maiștrilor Daniel Rarinca și Florin Angheluţă.

Sudorii au dat probe la următoarele categorii: SMAW (sudare cu electrod învelit), GMAW (sudare în mediu de gaz protector și sârmă plină), GTAW (sudare în mediu de gaz protector și electrod de tungsten), sudare cu flacără oxiacetilenică, ansamblu sudat și sudare aliaj aluminiu, pe categorii de vârstă, respectiv până la 25 de ani și cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani. Premiile obţinute: Medalia de aur și locul I pe echipe; locul I: Emanuel Andrei Broască, locul II: Petrișor Goga, locul III: Daniel Pintilie, locul III Ansamblu Sudat: Gabriel Codreanu. Premiul de Excelenţă pentru sudare în Aluminiu: Emanuel Andrei Broască. Alte premii de Excelenţă: Gabriel Codreanu, Petrică Ghibergiu, Vasile Tălmaciov.

Nu este pentru prima dată când sudatorii obțin rezultate remarcabile la astfel de concursuri: în 2016, ei s-au mai clasat pe locul întâi. Ne-au adus medalia de aur pe echipe la același concurs ARC CUP. La fel și în 2015, la concursul WELD CUP, desfășurat în Marea Britanie.

A.T.: Plănuiți o nouă școală profesională la șantierul naval al Damen din Mangalia? Tinerii ar putea astfel avea atât o școală bună cât și o slujbă sigură?

R.B.: De la preluarea conducerii operative de către Damen la Mangalia, la mijlocul anului trecut, au fost angajați 140 muncitori și 30 ingineri. Suntem implicați în proiectul european «Ocuparea durabilă a forței de muncă în regiunea de sud-est» inițiat de sindicate, cuprinzând organizarea de cursuri gratuite de pregătire a lucrătorilor în meserii precum lăcătuș, constructor naval în centrul de instruire al companiei noastre. Acest proiect vizează creșterea ocupării forței de muncă a persoanelor șomere în zonele urbane și rurale, iar pe baza rezultatelor obținute la sfârșitul cursurilor, absolvenții au posibilitatea de a fi angajați de către Șantierul Naval Damen Mangalia. Unul dintre obiectivele viitoare ale organizației noastre este dezvoltarea la Mangalia a unui centru de excelență în domeniul formării profesionale a tinerilor absolvenți și adulți.

A.T.: Formarea profesională în timpul Revoluției Industriale 4.0 a devenit costisitoare. Cu toate acestea, este foarte necesară, mai ales într-o țară cu o cerere ridicată de forță de muncă, cum este România. Ce demersuri întreprindeți împotriva fenomenului brain drain cu care se confruntă România?

R.B.: Exodul de creiere este
într-adevăr o amenințare cu care se confruntă toate companiile în aceste zile. În 2005-2006 industria construcțiilor navale din România s-a confruntat cu o reducere severă a personalului, pe măsură ce Europa urma să-și deschidă porțile, primind forța de muncă din est. Mulți dintre lucrătorii și inginerii cu înaltă calificare au fost atrași de alte șantiere, în special din Occident. Damen a decis astfel să înființeze propriul său centru vocațional, în martie 2007 la Galați.

Centrul este certificat de Ministerul Educației din România ca furnizor de formare profesională pentru următoarele profesii: sudor, lăcătuș constructor naval, tubulator și lăcătuș montator agregate. În 2018 au avut loc cursuri pentru 290 de ucenici. Un număr de 2.000 de tineri au urmat cursurile noastre de la înființare. În 2018, angajații Șantierului Naval Damen Galați au participat la 14 cursuri de formare profesională. Ne-am concentrat în dezvoltarea specialiștilor noștri și pe colaborarea cu Facultatea de arhitectură navală locală. Cei mai buni studenți pentru profilurile dorite de noi sunt integrați în marea familie Damen încă din facultate. Am stabilit un program de burse adresat, dar fără a se limita, studenților anului II din Galați.

În fiecare an invităm studenții interesați, prin managementul Facultății de arhitectură navală, să participe la prezentarea ofertei noastre de burse în campusul facultății. Studenții urmează procesul de recrutare obișnuit, prin aplicarea CV-ului online, interviuri și evaluări specifice. Pentru cei selectați oferim atât bonusuri cât și angajarea în vacanțele de vară în producție. Astfel, își pot folosi cunoștințele teoretice în practică. După absolvirea facultății, îi angajăm direct și îi ajutăm să descopere împreună cu noi departamentul unde își pot exploata la maxim potențialul.

A.T.: În timp ce alte șantiere navale românești de la Marea Neagră au rămas aproape fără lucrători, mulți angajați au emigrat, pentru că patronii lor nu au primit noi comenzi, Damen face angajări de personal. În domeniul resurselor umane, aveți o strategie comună între Galați și șantierul naval din Mangalia?

R.B.: Conducerea companiei s-a concentrat pe stabilizarea forței de muncă existente, reatragerea specialiștilor care au părăsit compania și dezvoltarea programelor de calificare – instruire în funcție de perspectiva proiectelor, cu intenția de a crește ocuparea forței de muncă la peste 3.000 angajati în 2020, ceea ce înseamnă aproape dublul nivelului de astăzi. În prezent, Șantierul Naval din Mangalia are 1.800 de salariați din care 300 de sudori (sudorii au vârsta medie de 44 de ani) și se află în plin proces de recrutare pentru meseriile specifice domeniului naval: lăcătuși, sudori, tubulatori, electricieni, tâmplari, vopsitori, sablatori, mecanici, etc.

Centrul de Excelență profesională de la Mangalia se va concentra pe pregătirea continuă (lifelong learning) a calificărilor pentru ocupațiile specifice industriei construcțiilor navale.

Estimăm valoarea totală a investiției la aproximativ 150.000 euro pentru dotarea atelierelor de instruire. Pe lângă reducerea costului materialelor necesare în procesul de instruire cu aproximativ 30%, astfel vom intra și într-o nouă eră tehnologică în formarea profesională prin achiziționarea de simulatoare virtuale de sudură.

Suntem încrezători că eforturile noastre vor avea rezultatele dorite, șantierul nostru având un avantaj major, pe care nu îl au alți angajatori din industria grea din România. Astfel, Damen Mangalia deține un număr important de spații de cazare ce urmează a fi modernizate, în scopul îmbunătățirii condițiilor de locuit pentru angajații proveniți din zone mai îndepărtate ale țării, aceștia nefiind nevoiți astfel să locuiască în chirie dacă vor veni din întreaga țară pentru a munci la Șantierul Naval din Mangalia.

German
Citește articolul precedent:
Iarăși alocația, bat-o Vi(e)na… !?

dr. Alex Todericiu UE a inițiat în urmă cu puține zile o procedură de infringement împotriva Austriei datorată indexării alocației...

Închide