GfK: Piața bunurilor de larg consum a avansat cu 3,4% anul trecut. Românii au cheltuit mai mult și au căutat produse mai scumpe

Piața FMCG a crescut anul trecut cu 3,4% comparativ cu 2015, din punct de vedere valoric, evoluția pozitivă fiind susținută de un avans de 3% al volumelor cumpărate, precum și de orientarea consumatorilor către produse superioare din punct de vedere al prețului (uptrading), arată un raport al companiei de cercetare de piață GfK.

„Spre deosebire de anul trecut, uptrading-ul s-a regăsit atât în comerțul modern, cât și în cel tradițional. Acest fenomen a determinat la nivel național o creștere de un punct procentual a mărcilor premium, în defavoarea celorlalte categorii de preț”, conform sursei citate.

Românii cumpără mai rar bunuri de folosință curentă, dar cheltuie mai mult la un act de cumpărare. Reducerea frecvenței cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvența de cumpărare a crescut, potrivit GfK.

În cadrul bunurilor de folosință curentă, produsele alimentare generează în continuare cele mai mari cheltuieli ale românilor, cumulând 66%.

„Cel mai mare ritm de creștere l-au avut produsele de îngrijire a locuinței, băuturile și produsele de îngrijire personală. Totuși, dacă luăm în considerare mărimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete și băuturile au fost cele care au contribuit cel mai mult la creșterea pieței FMCG. Printre categoriile care au înregistrat creșteri în 2016 sunt fructele de mare și peștele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, șampania”, conform reprezentanților companiei de cercetare.

Comerțul modern acoperă 57% din piața totală de FMCG din România, iar pe parcursul anului trecut retailerii moderni au câștigat 2 puncte procentuale față de 2015. Formatele de tip supermarket și discount au contribuit cel mai mult la creșterea comerțului modern, câștigând câte o jumătate de punct procentual fiecare.

Cu toate că au avut o evoluție constantă pe parcursul anului 2016 în ceea ce privește cota de piață, hipermarketurile rămân în continuare cel mai important canal modern, cumulând la nivel național mai mult de un sfert dintre vânzările totale de FMCG pentru consum acasă.

Cota de piața a celor mai importanți zece retaileri locali a crescut cu un punct procentual anul trecut, față de trei puncte în 2015. Printre cei mai activi retaileri din perspectiva creșterii cotei de piață se numără Lidl și Profi.

Pe de altă parte, comerțul tradițional a avut o evoluție negativă pe parcursul anului 2016, după o scădere de 2 puncte procentuale.

„Spre deosebire de anii anteriori, anul 2017 va fi caracterizat de inflație, ca urmare a relaxării fiscale și a tăierii TVA-ului în 2015 și 2016, ceea ce anticipează un ritm mai lent de creștere”, se mai arată în raport.

German
Citește articolul precedent:
Piața berii din România a stagnat anul trecut, în volum

Vânzările de bere din România au totalizat 15,8 milioane hl anul trecut, similar cu nivelul din 2015, iar consumul pe...

Închide