HOTSPOT 2019. Sibiul, oraș-magnet pentru dezvoltarea afacerilor. „Pentru investitori, ușa primarului trebuie să fie deschisă oricând!”

Foto: Doru Taraș

Publicația de business româno-germană DeBizz Magazine și Fundația pentru Libertate Friedrich Naumann pentru Europa de Sud-Est au organizat joi, 14 noiembrie, ediția cu numărul III a conferinței HOTSPOT Sibiu (în germană Hermannstadt). Evenimentul a avut loc la Hotelul Continental Forum din Sibiu și a fost moderat de Alexander Firsching, Senior Vice President Bosch Automotive Blaj.

HOTSPOT Sibiu, ultimul eveniment marca „hotspot” programat de DeBizz în acest an, a reunit atât reprezentanți ai autorităților locale, cât și din partea mediului de business privat – manageri, antreprenori și experți în diverse domenii, care au analizat împreună teme de interes pentru orașul unde liderii UE s-au întâlnit în acest an, pe 9 mai, de ziua Europei, pentru a dezbate viitorul spațiului comunitar. Prezentările speakerilor invitați la dezbatere au inclus studii de caz ale unor afaceri de succes, dezvoltate în domenii diverse, de la imobiliare, industria automotive și transport aerian la stomatologie, igienizarea textilelor, HoReCa sau IT. Totodată, reprezentanții companiilor au evidențiat avantajele competitive ale orașului în care au găsit un climat favorabil pentru lansarea de proiecte investiționale. Sibiul, primul oraş din România și din estul Europei care a primit titlul de Capitală Culturală Europeană, în anul 2007, s-a bucurat în ultimii ani o evoluție semnificativă din punct de vedere economic, social și cultural. Pe agenda discuțiilor s-au regăsit, și la ediția din acest an, teme legate de formarea, atragerea și menținerea forței de muncă de înaltă calificare, cooperarea instituțiilor cu mediul de business și continuarea eforturilor de dezvoltare a infrastructurii de transport.

Astrid Fodor, Primarul Sibiului, a vorbit, în debutul evenimentului, despre colaborarea administrației cu sectorul privat, subliniind că instituția pe care o conduce este și va rămâne un partener pentru investitori. Referindu-se la legislația privind parteneriatele public-private, edilul a subliniat că reglementările existente nu sunt „prietenoase” deocamdată, iar lansarea unor proiecte comune depinde de apariția normelor de aplicare ale legii. Unul dintre domeniile de colaborare cu mediul privat este reprezentat de evenimentele culturale, primăria având la dispoziție în acest sens un buget de aproximativ două milioane de euro pentru cofinanțări. O altă formă de cooperare este învățământul dual, unde instituția este „un partener fidel” al companiilor implicate, a arătat Fodor. În prezent, în Sibiu sunt aproape 300 de elevi care au optat pentru acest tip de învățământ, iar partenerii sunt firme active în zona industriei, sectorul HoReCa și din retail. „Deschiderea pe care o manifestă administrația față de mediul privat este foarte importantă. (…) Pentru investitori, ușa primarului trebuie să fie deschisă oricând. Fie investitor mare, fie investitor mic, important este să-l ajuți să poată porni la drum, pentru că fiecare dintre ei creează locuri de muncă și aduce bunăstare acestui oraș. Este o modalitate de parteneriat și o colaborare foarte binevenită, pe care investitorii cred că o apreciază. De aceea avem atât de mulți investitori la Sibiu!”, a mai spus edilul.

Antreprenorul sibian Klaus Reisenauer, General Manager al Oasis Retail Development & Consulting, a vorbit despre specificul și potențialul pieței imobiliare din Sibiu, unde compania pe care o conduce a anunțat că va dezvolta un parc de retail în suprafață de 40.000 metri pătrați. Oasis Development este unul dintre cei mai dinamici dezvoltatori de retail din România, cu peste 70 de proiecte livrate în ultimii 15 ani, pe o suprafață care însumează 1,5 milioane metri pătrați de teren. Dezvoltatorul de retail deținut de Klaus Reisenauer și Kurt Wagner dezvoltă proiecte proprii sub brandurile Prima Shops și Family Center. Portofoliul Oasis Development în România este alcătuit din șase parcuri de retail și centre comerciale lansate sub brandul Prima Shops, în Oradea, Roman, Reghin, Făgăraș, Tecuci și Mangalia, precum și două parcuri de retail deținute în parteneriat, sub brandul Family Center, în Giurgiu și Râmnicu Vâlcea. „Ceea ce ne unește pe noi aici este o problemă care, de fapt, ne privește pe toți: este vorba de forța de muncă. Oamenii calificați pleacă în număr mare și, cel puțin în cazul nostru, nu avem suficienți colaboratori. Trebuie să reușim să-i motivăm pe tineri să rămână în țara lor, unde să fie plătiți onest și să fie tratați cum trebuie, pentru a nu avea motive să plece. Ei trebuie să aibă șansa și posibilitatea să trăiască și să se dezvolte sigur și în România. Există foarte multe posibilități de studiu și, dacă cineva își dă cu adevărat silința, poate să câștige și aici foarte bine”, a spus reprezentantul dezvoltatorului imobiliar.

Ciprian Bejenariu, Managing Director al companiei Kromatic Miettex, parte a grupului austriac Salesianer, specializat în servicii de curăţare profesională şi închiriere a articolelor textile pentru domeniile medical, HoReCa şi industrie, a oferit informații despre specificul industriei de profil și etapele dezvoltării afacerii din România. „Suntem pe o piață care că se dezvoltă de la un an la altul și, în anumite situații, considerăm că suntem un fel de barometru al bunăstării comunităților în care activăm”, a spus Bejenariu. Grupul austriac, o afacere de familie fondată în 1916, a intrat pe piața românească în anul 2007, prin inaugurarea unei spălătorii în Bucureşti, iar șapte ani mai tâziu a lansat o fabrică nouă, în Vestul ţării, la Oradea. În 2018, Salesianer Miettex, care este lider de piață pe segmentul spălătoriilor comerciale din Europa Centrală şi de Est, s-a extins la Brașov, prin achiziția companiei Promar Textil şi al brandului acesteia, Kromatic. Această ultimă investiție, care s-a ridicat la 5 milioane de euro, a permis Salesianer să acopere cu serviciile sale în mod direct şi județele Braşov, Prahova, Sibiu, Harghita, Covasna și Mureş. „Branșa noastră are un Return on Investment cuprins, în mod optimist, între 12 și 14 ani și în mod realist depășind acest nivel. Nu există foarte multe companii cu apetență majoră spre a investi pe un termen atât de lung, în investiții greenfield”, a punctat Bejenariu. El a mai arătat că primul client deservit de grupul austriac în România pe segmentul închirierilor uniformelor de lucru este o companie din Sibiu, colaborarea fiind activă și în prezent, iar achiziția din Brașov va permite Salesianer dezvoltarea serviciilor pe partea de hoteluri și spitale pe piața sibiană.

Klaus Eichhorn, CEO Star Transmission și Star Assembly, subsidiare ale grupului german Daimler, a relatat despre lansarea și dezvoltarea business-ului pe piața românească, subliniind beneficiile sistemului de educație dual în formarea personalului calificat. De altfel, Star Transmission este una dintre primele companii din România care oferă un sistem de învățământ dual, pe baza modelului Baden-Württemberg. Subsidiarele Daimler de la Sebeș și Cugir sunt piloni cheie în rețeaua globală de producție powertrain Mercedes-Benz Cars și numără peste 3.000 de angajați. În cadrul Star Assembly sunt asamblate cutii de viteze automate cu dublu ambreiaj în șapte și opt trepte, precum și transmisii cu nouă trepte de viteză pentru Mercedes-Benz. La sediul Star Transmission sunt produse roţi dinţate, componente prelucrate mecanic pentru motoare, transmisii, țevi de înaltă presiune și sisteme de direcţie. În plus, aici funcționează Centrul de Tehnologii, precum şi un spaţiu de instruire. Subsidiara Star Assembly a fost înfiinţată în anul 2013 la Sebeş, iar lansarea producţiei cutiei de viteze automate cu cinci trepte s-a realizat în acelaşi an. Producția cutiei de viteze automată nouă trepte, 9G-Tronic, este realizată în același spațiu. Eichhorn a spus că dezvoltarea infrastructurii, rutiere și feroviare, este vitală pentru business-ul pe care îl conduce. „Pentru noi, ca jucător global, infrastructura este cu siguranță la baza proiectelor noastre viitoare. Procesul decizional și procedurile de execuție sunt prea lente, de multe ori. (…) Gândiți-vă și la mobilitatea oamenilor noștri, uneori durează o oră să ajungă de la Alba Iulia la Sebeș și nu merg pe calea cea mai sigură. Prin urmare, consider că este necesară accelerarea dezvoltării infrastructurii, atât feroviare, cât și rutiere”, a spus reprezentantul Daimler.

Marius Gîrdea, Directorul General al Aeroportului Internațional Sibiu, a oferit, în debutul intervenției sale, informații privind evoluția traficului în 2019, care a bifat în continuare creșteri peste media înregistrată la nivel național, urmând să ajungă la aproximativ 740.000 de pasageri până la finele lunii decembrie. „În ultimul an am trecut prin două evenimente extrem de importante pentru oraș și pentru noi, la aeroport: vorbim de summit-ul UE din 9 mai și, mai apoi, de organizarea pentru ceea ce a însemnat ultima zi de vizită a Papei în România, 2 iunie, când s-a aterizat pe aeroportul Sibiu pentru vizita de la Blaj. Tot de la Aeroportul din Sibiu a fost și plecarea oficială din țară. Din perspectiva aeroportului, amândouă evenimentele au fost un maxim succes. Dacă la primul eveniment efortul a fost enorm, dar am fost sprijiniți de extrem de multe instituții ale statului, la evenimentul cu vizita Papei Francisc, cred că meritele sunt datorate doar oficialităților de pe plan local. Aici, Consiliul Județean și Primăria au fost principalii driveri care au pus în mișcare acest eveniment”, a spus Gîrdea. El a vorbit și despre planurile de dezvoltare ale aeroportului, trecând în revistă mai multe investiții care urmează să fie implementate în perioada următoare.

Roxana Dobrilă, Director Executiv Sobis Solutions, și-a început expunerea printr-o scurtă prezentare a companiei, care este activă de două decenii pe piața sibiană. Sobis Solutions și-a început activitatea în anul 1999, ca firmă specializată în IT, oferind soluții și servicii complete de suport software și hardware pentru toate tipurile de clienți și în special pentru administrația publică. Ulterior, pasiunea pentru munte, călătorie și artă gastronomică a condus la dezvoltarea unui grup care oferă nu doar soluții business, ci și de relaxare în timpul liber. Astfel, grupul s-a extins cu păstrăvăria Albota, restaurantul Hermania, ferme și unități pentru producție proprie și Sobis Turism. „Mai bine de jumătate din firma noastră lucrează în IT, care este și obiectul nostru de activitate principal. (…) Statisticile arată că, din trei în trei ani, performanța domeniului IT se dublează, ceea ce ne arată că trebuie să luăm măsuri în cadrul firmelor, în cadrul administrației publice, pentru a ține pasul cu aceste progrese tehnologice. În sensul acesta, echipa noastră, formată din aproximativ 100 de IT-iști, lucrează de ani buni la dezvoltarea de instructură IT, atât pentru firme private, cât și pentru administrația publică”, a spus Dobrilă. Aplicațiile dezvoltate de Sobis Solutions, gândite într-un sistem unitar, contribuie la eficientizarea activităților. Compania lucrează cu diverse instituții, precum primării, Consilii Județene, școli sau spitale, care beneficiază de implementarea aplicațiilor și de suport pe perioada utilizării acestora. „Prin utilizarea aplicațiilor dezvoltate de Sobis, administrația publică poate să reducă costurile salariale cu personalul între 30 și 50%, ceea ce are un impact foarte mare asupra fiecărei entități”, a punctat reprezentantul Sobis Solutions.

Cristian Taban, Director Executiv DENT ESTET, a oferit o serie de repere importante din istoria de 20 de ani a grupului, care este în prezent lider pe piața serviciilor medicale stomatologice din România. Grupul DENT ESTET, înființat în anul 1999 de dr. Oana Taban, are în prezent o echipă de 320 de specialiști, dintre care 105 sunt medici. Aceștia au tratat de-a lungul timpului peste 80.000 de pacienți. DENT ESTET deține zece clinici stomatologice multidisciplinare în București, Timișoara și Sibiu, destinate tuturor categoriilor de vârstă, trei divizii de excelență unice în România (Implant Division, Esthetic Division și Advanced Orthodontic Division), primul laborator de tehnică dentară digitală Aspen și trei studiouri foto digitale specializate Future Smile Studio. Toate acestea reunesc un număr de 60 de săli de tratament echipate la standarde hi-tech, pe o suprafață totală de 3.600 de metri pătrați, care includ și trei săli de chirurgie complet utilate. Printre inovațiile majore aduse pe piața din România se numără DENT ESTET 4 KIDS (2008) și DENT ESTET 4 TEENS (2012), primele clinici stomatologice din România și din Estul Europei dedicate exclusiv copiilor și adolescenților și, nu în ultimul rând, Asociația Dental Office Managers (ADOM), sub umbrela căreia se desfășoară cursurile primei școli de manageri dedicați clinicilor de medicină dentară. „Având deja câteva sedii, am văzut că este foarte dificil să angajăm oameni care să ne ajute să administrăm aceste clinici. Ne-am dus din nou «la școală», ne-am dus în SUA, ne-am dus în Europa, am învățat și am deschis în România probabil singura școală de dental office management. Este o școală în care, de-a lungul a zece zile, predăm medicilor care vin acolo, îi învățăm patient management, îi învățăm să comunice, îi învățăm resurse umane, ce să facă pentru a putea reține în țară, în clinică, asistenta și medicul. (…) Ne mândrim că, în ultimul timp, medici români din Franța și din Anglia vin la interviu pentru a lucra cu noi. (…) Eu țin un curs în care le demonstrez că pot să ai două scaune dentare și poți să lucrezi curat, fiscalizat, atât în ceea ce privește încasările, cât și plățile”, a spus Taban. Până în prezent, cursurile au fost accesate de aproximativ 500 de cabinete din România. Din anul 2016, DENT ESTET face parte din grupul MedLife, cel mai mare operator privat de servicii medicale din România.

La finalul dezbaterii, care a reunit aproximativ 60 de participanți, a avut loc o cină de business și o sesiune extinsă de networking.



German
Citește articolul precedent:
Hornbach România: Instalațiile high tech pentru brad și globurile LED, cele mai dorite produse de Crăciun

Hornbach, unul dintre principalii retaileri locali de materiale de construcţii şi grădinărit din România, a anunțat inaugurarea Târgului de Crăciun...

Închide