HOTSPOT CLUJ 2017: Orașul de pe Someș este o frumoasă poveste de succes

Cu o ofertă academică de calitate, o viață culturală intensă și suportul unei evoluții  pozitive a indicatorilor economico – sociali, Clujul își consolidează de la un an la altul statutul unui oraș de referință, fiind un reper atât la nivelul României, cât și în afara granițelor țării.

Faptul că orașul a devenit un adevărat pol național și internațional al IT-ului, al cercetării, dezvoltării și inovării este, în cea mai mare parte, meritul mediului de afaceri local, extrem de dinamic, receptiv si de inovativ, spune primarul Clujului, Emil Boc, care dă asigurări investitorilor că se pot baza în continuare pe sprijinul constant din partea administrației locale.

A doua ediție a conferinței HOTSPOT CLUJ, organizată la 25 mai de revista de business germano – română DeBizz Magazine, a evidențiat principalele avantaje competitive ale Clujului, cele mai mari provocări cu care se confruntă mediul de afaceri local, precum și perspectivele viitoare de dezvoltare ale orașului de pe Someș.

HOTSPOT CLUJ 2017, organizat în parteneriat cu „România Durabilă” și moderat de jurnalistul economic Daniel Apostol, a inclus și o sesiune de premiere.

Prof. univ. dr. Rudolf Gräf, Prorector al Universității Babeș-Bolyai

În deschiderea conferinței, Prof. univ. dr. Rudolf Gräf, Prorector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a prezentat un mesaj din partea ambasadorului Austriei în România, Excelența Sa, Gerhard Reiweger, căruia DeBizz i-a acordat un premiu pentru activitatea diplomatică în România. „Relațiile economice reprezintă coloana vertebrală a legăturilor bilaterale dintre România și Austria, și primul ministru Sorin Grindeanu a pus în centrul discuțiilor avute recent, în timpul unei vizite în Austria, problema colaborării economice. În calitate de Ambasador al Austriei în România, începând cu anul 2014, am acordat cu bucurie o atenție deosebită nevoilor firmelor austriece și dezvoltării relațiilor economice bilaterale, astfel că astăzi mă bucur foarte mult pentru distincția pe care o voi primi. Legăturile noastre economice sunt completate și sunt sprijinite de relațiile istorice dintre România și Austria. Acestea sunt încă deosebit de vii în Banat, în Transilvania și Bucovina, unde sunt cultivate în mod tradițional, ușurând, în același timp, colaborarea în domeniul proiectelor economice în cadrul Fondului de Coeziune al Uniunii Europene sau în cadrul Strategiei Dunărene a Uniunii Europene. Cultivarea și încurajarea limbii germane și a culturii austriece aici, în România, a reprezentat în perioada mandatului meu un obiectiv principal și mulțumesc tuturor celor care au contribuit la aceasta. Un rol proeminent l-au jucat în acest sens Bibliotecile noastre Austria, cum este cea din Cluj, căreia aș vrea să-i mulțumesc pentru munca eficientă încununată de succes. Un partener sau, mai bine zis, un co-combatant în acest domeniu este DeBizz, publicația economică de limbă germană căreia îi mulțumesc pentru angajamentul sau de a informa și de a face legături. Mulțumesc întregii echipe de la DeBizz, în special domnului profesor Corneliu Teofil Teaha, directorul publicației și preșendintele Asociației România-Austria, pentru eforturile sale de a promova relațiile româno-austriece. Colaborarea dintre instituțiile românești pe cele mai diferite niveluri, ale administrației, politicii, culturii sau educației, ne-au format convingerea unei dezvoltări sustenabile a României. Salut cordial toate companiile austriece și românești care participă la acest eveniment și hotărăsc o sesiune interesantă și încununată de succes!”

Ludger Thol, președintele Clubului oamenilor de afaceri de limbă germană din Transilvania de Nord (DWNT)

„Noi, aici, în Cluj, constatăm o importantă creștere economică și acest lucru se remarcă prin numărul în creștere al locuitorilor orașului și al membrilor clubului nostru. Acum 14 ani am venit la Cluj. Pe atunci, Clubul avea 40 de membri, iar astăzi avem aproape 150. Ca și până acum, avem o cerere foarte puternică din partea firmelor germane care vor să facă investiții aici, în zona Clujului”, a declarat Ludger Thol, președintele DWNT.

El a subliniat că orașul este interesant pentru investitorii străini și datorită unei oferte culturale foarte bogate – două teatre, opera, evenimente cunoscute la nivel regional, precum Untold și Electric Castle. În plus, Clujul profită și de universitățile sale.

„Alte aspecte sunt, bineînțeles, legăturile strategice pe care Clujul le are. Avem șapte legături directe aeriene cu Germania, Lufthansa zboară de trei ori pe zi la Munchen, precum și legături la Bucuresti unde exista trei zboruri pe zi. După părerea mea, Clujul este metropola României”, a conchis Thol.

Florin Sabou, CEO Bielomatik România

„Partea frumoasă a Clujului este categoric cea universitară și imaginea orașului, care este foarte tânără, o imagine deosebită chiar la nivel european. Cred că este foarte greu să găsim un oraș de această mărime cu o pondere universitară similară”, a afirmat Florin Sabou, CEO-ul subsidiarei locale a grupului german Bielomatik.

Din punct de vedere economic, partea universitară are un potențial foarte promițător pentru viitor în contextul în care companiile care activează în zona industrială sunt cu procesele de producție într-o fază incipientă.

„Miza cea mai importantă pentru toate companiile de aici este să fie impulsionate și susținute, să poată să ridice complexitatea proceselor pe care le desfășoară local și să se intre într-o zonă a dezvoltării produselor locale, implicit prin toată forța de muncă pe care o va da zona universitară din Cluj pe viitor”, a adăugat Sabou.

Bogdan Buta, director general Untold & Neversea

 „Într-adevăr, Untold începe să aibă o recunoaștere din ce în ce mai mare, atât la nivel național, cât și internațional. La prima ediție am început în forță și am avut surpriza să primim un titlu foarte important, poate cea mai importantă recunoaștere pe care o poate primi un eveniment la nivel european, și anume titlul de Cel Mai Bun Festival din Europa. În următorul an am reușit să ne autodepășim și am crescut de la 240.000 la 300.000 de participanți”, a declarat Bogdan Buta, directorul general Untold & Neversea.

Organizatorii festivalului Untold estimează că participanții au cheltuit și au contribuit la economia locală cu aproximativ 35 milioane de euro. Pe de altă parte, festivalul a atras la Cluj peste 30.000 de turiști străini.

„Am reușit să convingem autoritățile și partenerii și, chiar dacă a fost mai dificil, ne-am bucurat de această deschidere, inclusiv din partea autorităților, și asta contează foarte mult pentru tot ceea ce se dezvoltă în Cluj acum. Organizatorii de evenimente au fost sustinuți, s-a creat infrastructură la care se apelează nu doar din zona culturală”, a adăugat Buta.

Georgiana Costin, managing partner Contafiscal Beratung

„Aș dori să duc un pic discuția în capitolul cifrelor și să amintim faptul că orașul nostru a trecut cu bine peste criza economică și a reușit să se dezvolte foarte mult în ultimii ani, în special anul trecut. La nivel de județ se înregistrează anual peste 6.000 de companii noi la Registrul Comerțului, în Cluj-Napoca, Turda și Dej. În Turda se apropie, în sfârșit, finalizarea autostrăzii Turda-Sebeș, care va fi un punct foarte important. Privind cu optimism, cred că și Turda va avea o dezvoltare interesantă”, a declarat Georgiana Costin, managing partner al companiei de consultanță financiară Contafiscal Beratung.

Din totalul companiilor noi înregistrate anual la Cluj, peste 35% sunt cu acționariat străin, foarte multe firme având în spate investitori germani, austrieci sau elvețieni.

Pe de altă parte, în Cluj vin aproximativ 20.000 de oameni în fiecare an, nu doar studenți, a punctat ea.

„Noi remarcăm acest aspect și în momentul în care postăm oferte de muncă pentru clienții noștri, mai mult de jumătate din CV-uri aparținând persoanelor care vin din țară, și, ceea ce este și mai îmbucurător, românilor care au lucrat în Germania, Italia sau în alte țări în ultimii ani și care doresc să se întoarcă în România”, a mai spus Costin.

Bartha Biborka, ambasador Kronsospan România

„Suntem în momentul actual cel mai mare producător de plăci pe bază de lemn, suntem lider mondial, avem peste 40 de unități de producție la nivel global, iar în Europa sunt 38 dintre acestea. Am făcut numeroase investiții în acest sens, ultimele fabrici fiind construite în America și în Asia, în China mai exact”, a declarat Bartha Biborka, ambasador Kronospan România.

Compania deține două fabrici în România, la Sebeș, din 2004 și la Brașov, din 2009. La Sebeș produce MDF și PAL, brut și melaminat, pentru industria de mobilă, iar la Brașov sunt realizate plăci de OSB, destinate în principal sectorului construcțiilor.

„OSB-ul este mai mult decât un material de construcții, fiind un material cu care se poate specula și în lumea design-ului, iar dacă intrăm în acest subiect, îmi permit să spun că, dacă anul trecut am povestit despre workshop-urile noastre, despre artă, despre arhitectură, anul acesta am lansat un concurs de arhitectură. (…). Am lansat acest concurs inclusiv în Cluj, avem suportul OAR pentru acest concurs. Este vorba despre o tematică foarte actuală, a locuinței eficiente energetic și sper să pară interesantă arhitecților”, a adăugat ea.

Daniel Metz, CEO NTT Data România

 „Întrebarea este, în esență, cum reușim să ținem oamenii în țară și cum reușim să îi canalizăm spre pregătirea profesională care este cerută în piață, oameni tineri, copii care trec prin liceu, fac o facultate. Și aici este marea problemă care chiar nu costă foarte mulți bani. Noi putem să rezolvăm niște probleme de esență fără să investim sute de milioane, miliarde de euro, fără să dăm subvenții nu știu căror firme formidabile, ci pur și simplu prin a canaliza în mod inteligent oameni tineri din România către acele pregătiri profesionale și spre locurile de muncă unde se generează o valoare adăugată suplimentară semnificativă față de alte industrii”, a declarat Daniel Metz, CEO al companiei de servicii și soluții software NTT Data România.

Dacă în urmă cu 10 ani proiectele realizate aveau o valoare adăugată redusă, în prezent, cel puțin la nivelul Clujului, cei care doresc să opereze pe piața IT trebuie să vină cu proiecte competitive, complexe și cu valoare adăugată semnificativă, a punctat el.

„Și aici încep să apară așteptările în privința forței de muncă, și aici ne lovim de fiecare dată de aceleași probleme, care nu sunt, din păcate, rezolvate. Am avut în ultimele luni deosebita plăcere să vorbesc cu oameni care se preocupă intens de această chestiune, cu decidenți în această zonă și, din păcate, am o senzație că ne batem cu morile de vânt. Toată lumea știe cam ce ar fi de făcut, dar toată lumea zice că sistemul este atât de greu, greoi și stufos, și sunt atâtea cadre didactice și structuri din trecut, și nu putem schimba nimic, și mai bine ne ocupăm de altceva, să dăm niște subvenții, să îndatorăm încă un pic bugetul și țara”, a adăugat Metz.

Iuliu Pop, director general-adjunct al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca

„Din punct de vedere al conectării, suntem, din punctul meu de vedere, relativ bine. Suntem conectați în zona internă de principalele centre universitare – Iași, Timișoara, București. Suntem conectați la Capitală cu șapte zboruri directe Cluj – București. Clujenii sunt conectați prin aeroport de principalele capitale europene, de 21 de țări și 43 de destinații”, a declarat Iuliu Pop,  director general-adjunct al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca.

Dacă anul trecut aerogara a bifat o creștere a numărului de pasageri de aproximativ 26% față de 2015, în primele cinci luni din acest an numărul pasagerilor s-a majorat cu 60%. Pe de altă parte, numărul mișcărilor de aeronave și al transporturilor cargo au consemnat un avans de aproximativ 50%.

„Sigur, dezvoltarea nu ar fi fost posibilă fără susținerea permanentă din partea administrației locale și a Consiliului Județean, proprietarul aeroportului. Avem anumite constrângeri la ora actuală, pe care încercăm să le rezolvăm, având deja un plan de dezvoltare atât pentru zona de parcare a aeronavelor, cât și în zona facilităților pentru pasageri. Sigur, orice dezvoltare generează dezvoltare”, a conchis Pop.

Emil Boc, Primar Cluj-Napoca

„Din punctul meu de vedere, Clujul are ingredientele necesare pentru a fi un oraș de succes, iar cei prezenți aici sunt o dovadă vie a faptului că ei pot face din Cluj un oraș de referință în România și în centrul și sud-estul Europei. Foarte pe scurt, avantajele competitive ale noastre țin, în primul rând, de prezența universităților clujene, de forță și de prestigiu și, de aici, consecințe pe orizontală și pe verticală, resurse umane și talente în toate domeniile, care ne asigură un avantaj competitiv pe care alții nu îl au. Trebuie doar să potențăm, trebuie doar să știm să stimulăm în continuare”, a spus primarul Clujului, Emil Boc.

În al doilea rând, Clujul are un mediu de afaceri extrem de dinamic, de receptiv si de inovativ. Faptul că orașul a devenit un pol național și internațional al IT-ului, al cercetării, dezvoltării și inovării este, în cea mai mare parte, meritul mediului de afaceri local, a adăugat Boc.

„Administrația locală încearcă, în primul rând, să nu încurce. Acesta este cel mai important rol al unei administrații, si să potențăm ceea ce este pozitiv și lucrurile care trebuie susținute. Din această perspectivă, încercăm să răspundem la provocările mediului de afaceri, pentru a putea da contextul plăcut în care să-și dezvolte investițiile, să mențină și să atragă locuri de muncă”, a adăugat primarul Clujului.

Din această perspectivă, primăria are de fapt un rol integrator, de a aduna toate lucrurile bune care se întâmplă în oraș și de a le susține.

„Clujul nu a ales să aibă profilul unui oraș în care să nu se întâmple nimic, în care să te plictisești. Am avut Capitala Europeană a Tineretului, cu sloganul ’Orașul în care nu te plictisești niciodată’, și mă bucur că am reușit să selectăm evenimente de calitate. Începe peste câteva zile Festivalul Internațional de Film Transilvania, urmează Electric Castle, apoi Untold. Oamenii de la Cluj au înțeles că trebuie să primeze calitatea în componenta culturală și artistică și mă bucur că asemenea evenimente au reușit, prin calitate, să se impună în plan internațional”, a mai spus edilul.

German
Citește articolul precedent:
Kronwell Brașov este hotelul anului în România pentru al treilea an la rând

Kronwell Brașov Hotel a fost desemnat pentru al treilea an “Hotelul Anului” (Segmentul 4 stele, neafiliat unui lanț hotelier internațional). Laureat al Galei...

Închide