HOTSPOT CLUJ 2019: „Suntem într-o competiție europeană și într-o competiție globală”. În România, orașul de Someș poate deveni o capitală a inovației

Publicația de business germano-română DeBizz Magazine și Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate au organizat joi, 16 mai, la Hotel SunGarden Golf & Spa Resort, a patra ediție a conferinței HOTSPOT CLUJ. Evenimentul, realizat cu susținerea IntelGlobalis, a fost moderat de jurnalistul economic Daniel Apostol și a reunit reprezentanți importanți ai mediului de afaceri, din zona academică și din partea autorităților locale.

În Cluj-Napoca (Klausenburg, în limba germană), universitățile sunt motorul economic, iar forța de muncă bine pregătită, mediul de afaceri inventiv și infrastructura completează tabloul de avantaje competitive ale orașului, spunea edilul Emil Boc, prezent în cadrul primei ediții HOTSPOT CLUJ, organizată de DeBizz Magazine în 2016.

La ediția din acest an, o temă centrală a discuțiilor și a studiilor de caz prezentate a fost inovația. Fie că vorbim despre piața IT, imobiliară sau cea a mobilității, de mediul academic sau de administrație, abordările inovative, adaptate specificului local și conectate la trendurile setate la nivel internațional, pot deveni un nou brand relevant pentru oraș și regiune.

Raimar Wagner, reprezentantul pentru România al Fundației Friedrich Naumann, a vorbit în deschiderea conferinței despre beneficiile consolidării brandingului de oraș, oferind drept studiu de caz Sibiul, oraș în care a fost consilier din partea Forumului German. Construcția unui branding de municipalitate înseamnă planificare și strategie, în primul rând, iar pentru implementarea proiectelor de investiții publice este nevoie de o colaborare eficientă între diferitele instituții locale, a arătat reprezentantul Fundației Friedrich Naumann Pentru Libertate. „În momentul acesta, într-o piață comună de 500 de milioane de locuitori, orașele mari nu mai sunt în competiție locală. Suntem într-o competiție europeană și într-o competiție globală. Eu cred că pe plan intern Clujul nu mai are nevoie să își facă nicio reclamă, iar în acest moment ar trebui să se gândească cum se poziționează pe harta europeană”, a spus Raimaer Wagner. Fundația germană Friedrich Naumann pentru Libertate (FriedrichNaumann-Stiftung für die Freiheit) promovează valorile liberale și ale libertății la nivel global, iar în România activează de peste 25 de ani.

Andrei Timofte, CEO Novis Plaza Cluj, a vorbit despre specificul pieței imobiliare locale și oportunitățile de dezvoltare pe acest segment. „Clujul este un oraș care reușește să atragă, în primul rând foarte mulți tineri, iar acesta este meritul centrului universitar foarte puternic. Acești tineri reușesc să atragă companii străine care vin în Cluj și inovează, în diverse domenii de activitate, cum ar fi IT sau sectorul medical. Acest lucru bineînțeles că ajută piața imobiliară, în care activăm și noi. În ultimii ani, Clujul a avut o creștere foarte mare, în special pe partea de birouri, unde am văzut foarte multe proiecte noi, am văzut și multe tranzacții în ultimul timp, ceea ce arată încredere și în viitor în piața din Cluj”, a spus antreprenorul clujean. Din perspectiva business-ului în care activează, reprezentantul Novis Plaza a arătat că investitorii sunt interesați să dezvolte proiecte în orașe care reușesc să se dezvolte și în care companiile își pot găsi forță de muncă, o provocare din ce în ce mai mare în actuala perioadă. „Cred că și chiriașii au devenit mult mai pretențioși, doresc să vină în clădiri care oferă un nou concept, așa cum am încercat și noi să facem în proiectul Novis Plaza, care să fie mai mult decât o clădire de birouri, să fie un ecosistem urban, care să ofere un echilibru între muncă și dorințele angajaților de după muncă”, a mai spus Andrei Timofte.

Continuând tema brandingului de municipalitate, Mădălina Popa, General Manager al companiei Drive2U, a pus accent pe termenul de „inovație”. „Eu v-aș propune ca branding pentru Cluj « oraș al inovației ». Cred că putem să atragem aici toți investitorii din zona de IT, împreună cu municipalitatea, să lucreze astfel încât Clujul să dea ora exactă în ceea ce privește inovația. Este într-adevăr centru universitar și este cunoscut din ce în ce mai mult pe plan european, în ultimul timp, ca hub IT. Toate companiile mari din IT își îndreaptă atenția către această zonă. Ne-am îndreptat și noi atenția către Cluj, pentru că este un oraș într-o continuă transformare”, a spus reprezentanta companiei specializate în servicii de mobilitate. În continuare, Mădălina Popa a vorbit despre soluțiile promovate de compania pe care o conduce, oferind informații despre planurile viitoare de dezvoltare, în contextul actual al pieței. „Am început cu partea de închiriere, dar ne dorim și aici să simplificăm cât mai mult procesul prin care un client intră în contact cu noi și are mașina la dispoziție. Am mers foarte mult pe digitalizare. Totul trebuie să fie acum la un click distanță. Toată lumea are aplicații de mobil, toată lumea utilizează internetul, totul se întâmplă online. În direcția asta ne îndreptăm și ne străduim zi de zi să găsim soluții noi, astfel încât să putem să le răspundem clienților noștri mai repede, mai bine, și să venim și cu un avantaj în plus pentru ei”, a afirmat managerul general Drive2U.

Prof. dr. Ioan Alin Nistor, Decanul Facultății de Business din cadrul Universității Babeș-Bolyai, a subliniat importanța cooperării între mediul academic și cel de business. „Vorbeam de firme, de produse noi, de branding. La fel se întâmplă și în mediul academic, universitar. Lucrurile se schimbă, produsul nu mai este același, începând de la metodele de predare până la materii. Un caz concret: noi, la Facultatea de Business, suntem în legătură strânsă cu firmele din Cluj, atât prin programele extracurriculare pe care le facem, cât și prin adaptarea curriculei la cerințele pieței”, a afirmat el, adăugând că firmele au demonstrat în ultimii ani o deschidere tot mai mare în privința colaborării cu mediul universitar și implicării în procesul de specializare al studenților. În cazul Facultății de Business din Cluj, ponderea studenților angajați imediat după terminarea studiilor este de circa 93%, iar dintre aceștia, aproape 80% au job-ul în România. „Ce trebuie să facem mai departe este partea de interdisciplinaritate, care contează și va conta foarte mult de acum înainte. Un student la Facultatea de Business nu este suficient să știe numai Finanțe, Contabilitate, Management, Marketing, ci este nevoie deja să știe și de partea tehnică”, a mai spus Decanul Facultății de Business.

Radu Pop, Directorul General al Casei de Insolvență Prestigiu a vorbit despre comportamentul firmelor atunci când întâmpină dificultăți financiare și rolul specialistului în insolvență în diagnosticarea problemelor și redresarea afacerii. „Care ar fi momentul să ne trezească nouă o stare de neliniște, o alertă? Tocmai atunci când nu reușim să ne recuperăm creanțele. (…) Ar trebui să recunosc că am probleme, să le conștientizez și să vin la specialistul în insolvență, care are o altă viziune asupra afacerilor. El trebuie să întocmească un raport cu cauzele și împrejurările care au dus la apariția stării de insolvență, într-un timp record, de 40 de zile”, a spus Radu Pop. El a subliniat faptul că de multe ori antreprenorii acționează emoțional atunci când se confruntă cu dificultăți financiare, însă soluții există și afacerile pot fi reorganizate și salvate dacă problemele sunt identificate din timp de către un specialist.

Dan Maier, Trezorier Șef Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj, a prezentat o serie de date privind evoluția indicatorilor macroeconomici la nivel național și regional, evidențiind aportul Clujului în alimentarea veniturilor bugetului general consolidat al statului . „În România există 8 regiuni, în afară de București, raportate la Ministerul Finanțelor și ANAF. Clujul este, prin cele șase județe – Cluj, Sălaj, Satu Mare, Bihor, Maramureș și Bistrița – cea mai puternică regiune din punct de vedere economic și al contribuției la alimentarea veniturilor bugetare. (…) În 2016, pe lângă Direcția Regională Cluj-Napoca s-a înființat o structură de administrare a contribuabililor mijlocii cu un număr de 1.995 de contribuabili, cei mai buni și puternici din cele șase județe. Această structură a funcționat până în 5 noiembrie 2018, după care s-a trecut la o descentralizare. Pentru a vă face o imagine, aceste 1.995 de firme aveau o pondere de 30% din totalul sumelor care s-au încasat în regiunea Cluj-Napoca. Împreună cu județul Cluj, aveau o pondere de 60%. Prin urmare, celelalte cinci județe – Sălaj, Bihor, Satu Mare, Maramureș și Bistrița – aveau 40%. Regiunea Cluj-Napoca are o pondere de 8 și ceva la sută în totalul veniturilor gestionate de Ministerul Finanțelor”, a explicat Dan Maier.



German
Citește articolul precedent:
JLL a reprezentat pe antreprenorul Ovidiu Sandor în vânzarea The Office Cluj-Napoca, cel mai valoros proiect de birouri vândut vreodată în afara Bucureștiului

București, 23 mai 2019 –  Vânzarea The Office Cluj Napoca de către Ovidiu Șandor și NEPI Rockastle grupului Dedeman reprezintă...

Închide