HOTSPOT CLUJ: Sistemul de educație performant, capitalul „inventiv” și infrastructura, motoare de dezvoltare economică

Cu o forţă de muncă înalt calificată şi o repartizare echilibrată a resurselor materiale, Clujul este unul din polii de creştere economică la nivel regional şi național, fiind în același timp și un reper al României din punct de vedere cultural și educativ.

Cu un șomaj de sub 1% în prezent, Clujul s-a „dezmorțit” în ultimul deceniu, reușind să devină un oraș cosmopolit și să se impună ca destinație premium pentru investitorii străini sau locali, în diverse sectoare economice, de la IT, industrie și tehnologii la cel financiar sau de real-estate.

Universitățile sunt motorul economic, iar forța de muncă bine pregătită, mediul de afaceri inventiv și infrastructura completează tabloul de avantaje competitive ale orașului de pe Someș, spune edilul Emil Boc, care vede Clujul atingând prima poziție la nivel național în privința calității vieții.

Conferința „HOTSPOT CLUJ”, organizată la 22 septembrie de revista de business germano – română DeBizz Magazine, a adus în discuție performanțele și oportunitățile viitoare de dezvoltare ale Clujului, reunind la aceeași masă antreprenori și manageri, alături de reprezentanți de marcă ai mediului diplomatic, politic și administrativ. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu ”România Durabilă” și moderat de jurnalistul economic Daniel Apostol.

 dsc_0377E.S. Gerhard Reiweger, Ambasadorul Republicii Austria în România

„Clujul este un oraș foarte important pentru România, atât din punct de vedere economic, cât și pe plan cultural și educativ. Noi, austriecii, avem un punct de sprijin foarte important aici la Cluj. Avem o bibliotecă austriacă, un birou extern al serviciului comercial al Ambasadei Republicii Austria, care stă la dispoziția tuturor firmelor care vor să instaleze aici”, a declarat, în deschiderea evenimentului, E.S. Gerhard Reiweger, Ambasadorul Republicii Austria în România.

Biroul comercial de la Cluj colaborează cu reprezentanți ai mediului de afaceri german și elvețian și promovează sistemul dual de educație vocațională prin care se vizează pregătirea de forță de muncă calificată, a precizat el.

„Intenția noastră principală este să colaborăm, ca parteneri egali, pe o piață comună internă. (…) Se vorbește despre firme străine, capital străin, capital autohton. Mie această separație mi se pare exagerată deja și desuetă, puțin relevantă, în contextul în care cu toții acționăm pe aceeași piață internă, europeană. Împreună contribuim la dezvoltarea țării, a regiunilor. Evident, există teme, precum infrastructura sau dezvoltarea regională, care sunt promovate inclusiv prin fonduri europene, dar aici la Cluj văd că este deosebit de vie cultura. Clujul a avut dintotdeauna un rol deosebit în viața culturală a țării, și de cultură se leagă turismul, un sector foarte important, care are în continuare un potențial de dezvoltare deosebit. Cred că și relațiile diplomatice pot influența turismul”, a adăugat Reiweger.

dsc_0386Ludger Thol, președintele DWNT (Deutschsprachiger Wirtschaftsclub Nordtransilvanien)

„Mă aflu în România, mai precis în Cluj, de 14 ani, și cred că am putut să observ foarte bine dezvoltarea din acest oraș. Atunci când am venit în Cluj, în anul 2003, m-am simțit ca un străin într-o țară străină, într-un oraș adormit. Aveam legături cu Tarom doar de trei ori pe săptămână, marți, joi și duminică. Când am ajuns pentru prima dată în oraș nu mi-a venit să cred: toate străzile erau împopoțonate cu culorile steagului românesc. Am aflat cu această ocazie că investitorii străini nu erau foarte iubiți. În Cluj nu exista la momentul respectiv niciun centru de cumpărături, un mall. Acum pot spune, uitându-mă în urmă, că orașul oferă spații de birouri moderne, au apărut noi cartiere, iar Clujul și-a schimbat întreaga înfățișare”, a afirmat Ludger Thol, președintele DWNT (Deutschsprachiger Wirtschaftsclub Nordtransilvanien).

Chiar dacă uneori impresia este că lipsește o strategie sau un plan, dezvoltarea pe care a cunoscut-o Clujul este formidabilă în contextul european, iar orașul se poate compara cu orice capitală din Europa de Vest, a punctat Thol.

dsc_0391Daniel Metz, CEO NTT Data România

 Companiile germane și austriece au reușit să dea o formă nouă Clujului și Transilvaniei, prin profesionalism și tehnologii de ultimă generație, moderne, spune Daniel Metz, CEO-ul furnizorului de servicii şi soluţii software NTT Data România.

„Tehnologia informației este aceea care încearcă să mărească productivitatea muncii. Tehnologia informației va intra tiptil-tiptil în casele noastre, deja se vorbește despre Internet of Things, despre automobilul viitorului sau alte inovații tehnologice în producția manufacturieră. (…) Șansele noastre, și nu mă refer doar la industria IT, ci la toate ramurile industriale care au de-a face cu tehnica, sunt formidabile. De ce? Pentru că, dacă ne referim, de exemplu, la industria constructoare de mașini, în următorii 5 până la 10 ani vom asista la o creștere exponențială a necesarului de resurse umane calificate. Pe lângă sutele de mii de ingineri care construiesc în momentul de față tehnologie și autoturismele pe care le cunoaștem foarte bine, trebuie să adăugăm un palier suplimentar care să dezvolte automobilul viitorului. Pentru fiecare amănunt și piesă componentă a unui autoturism, lucrează în momentul de față zeci și sute de mii de oameni, pentru a optimiza în permanență. Noi avem în prezent un centru de competență în zona de automotive și știm ce se întâmplă cu fiecare componentă”, a afirmat Metz.

Furnizorul de servicii şi soluţii software NTT Data România (fosta EBS România) este deținut de concernul japonez NTT Data.

dsc_0405Sergiu Ilea, director magazin Selgros Cluj-Napoca

 „Selgros a început din mai 2016 o nouă expansiune, cu magazine în format mic. Chiar dacă sunt de tip cash and carry, acestea se adresează și clienților finali. Săptămâna viitoare, la Alba Iulia, vom deschide un nou magazin, tot în acest format”, a afirmat directorul magazinului Selgros Cluj-Napoca, Sergiu Ilea.

Selgros Cash&Carry România este parte a grupului TransGourmet, controlat integral de compania Coop din Elveția.

În 2016, Selgros a marchat reluarea expansiunii rețelei, aniversarea a 15 ani de prezență pe piața locală, precum și finalizarea rebrandingului companiei.

dsc_0410

Iuliu Pop, director operațional Aeroportul Internațional Cluj-Napoca

„La ora actuală, putem afirma că Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj este primul aeroport regional în România și al doilea aeroport al țării, după Otopeni”, a spus Iuliu Pop, directorul operațional al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca.

Aerogara operează 37 de destinații, din care 13 au fost deschise în acest an, când au fost atrași și patru operatori noi.

Traficul a depășit nivelul de 200.000 de pasageri în august 2016, nivel similar cu cel atins în întreg anul 2005, potrivit sursei citate. La nivelul acestui an, traficul prognozat al aeroportului este de 1,8 milioane pasageri, de la 1,48 milioane pasageri în 2015.

Aeroportul a generat crearea a 1.500 de locuri de muncă direct și circa 1.400 indirect.

dsc_0415Natalia Ciocotișan, Corporate Sales Executive Blue Air

„Activitatea noastră în acest moment, pe statistici, arată îmbucurător, întrucât numărul pasagerilor este în creștere. Traficul estimat pentru acest an este de 3,15 milioane de pasageri”, a declarat Natalia Ciocotișan, Corporate Sales Executive al operatorului aerian Blue Air.

Compania, un business antreprenorial românesc, a operat în acest an cu un număr de 26 de aeronave și își propune să extindă flota cu patru avioane în 2017.

„Cluj-Napoca este o locație importantă pentru noi. În acest moment operăm de aici șapte rute externe”, a spus Ciocotișan. Pe plan intern, Blue Air operează din Cluj zboruri directe către București, la 1 octombrie vor fi lansate curse spre Iași și Timișoara, iar din vara viitoare către Constanța.

dsc_0421

Bogdan Mugescu – Business Development Specialist BVB

„Piața de capital din Cluj este destul de bine reprezentată, aveți unul dintre jucătorii de top listați la BVB  – Banca Transilvania, o poveste antreprenorială de succes, care a avut până acum o ascensiune mai mult decât bună. Cu siguranță, Banca Transilvania va avea de acum înainte foarte multe de spus în sistemul bancar românesc. (…) Mediul antreprenorial din Cluj, pe care îl cunosc destul de bine, este din punctul meu de vedere împărțit în două categorii: categoria antreprenorilor tradiționali, puternici, clasici, trecuți bine de 40 de ani, și generația tânără, din industrii creative, inovatoare, în special din zona IT”, a declarat Bogdan Mugescu, Business Development Specialist la Bursa de Valori București (BVB).

 dsc_0453Emil Boc – primar Cluj-Napoca

„Clujul are niște avantaje uriașe, are universități, forță de muncă bine pregătită, resurse umane capabile, un mediu de afaceri inventiv și creativ, o infrastructură relativ mai bună decât în alte părți. Aceste lucruri le avem indiferent de cine va conduce. Diferența o putem face noi, administrația, dacă reușim să potențăm aceste avantaje pe care Clujul le are”, a afirmat edilul.

Boc a subliniat rolul administrației în încurajarea celor care dezvoltă afaceri și creează locuri de muncă în Cluj.

”Aceasta a fost filosofia din primul moment în care am ajuns la primărie, în primul rând de a renunța la naționalismul deșănțat, care ne-a ținut atâția ani în izolare. (…) Din această perspectivă, mulțumesc partenerilor politici cu care am reușit să aducem Clujul la nivelul unei dimensiuni, spun eu, europene”, a adăugat el.

Referindu-se la avantajele competitive ale Clujului, el a evidențiat IT-ul, cu peste 15.000 de oameni activi în sector și numeroase branduri internaționale prezente pe plan local.

„Avem universități, care, repet, reprezintă motorul economic al Clujului. Orice am face, Clujul trăiește de pe urma universităților, pe orizontală și pe verticală. Nu mai suntem orașul industriei grele, cum am fost înainte de 1989”, a punctat edilul.

Oficialul a vorbit despre necesitatea realizării unui inventar, pe domenii, al forței de muncă din municipiu – unde șomajul este de sub 1% -, subliniind că politicile publice în sectorul locativ vor viza și acest subiect.

„Avem în Lomb 80 de hectare de teren, pe care dorim să le punem la dispoziție pentru un nou cartier rezidențial. (…) Vom merge în Consiliul Local, după ce facem acest inventar al necesarului de forță de muncă, iar criteriul de bază nu va fi nici cel social, nici altul, ci legat de forța de muncă de care are nevoie Clujul. Pentru prima dată vom da un semnal puternic că suntem preocupați de viitorul nostru, pentru că orașul va trăi în continuare și va avea resurse financiare și pentru celelalte proiecte”, a spus primarul.

Resursele, universitățile și oamenii inteligenți, într-un parteneriat cu autoritatea locală – deschisă, transparentă și capabilă să învețe de la mediul de afaceri – pot reprezenta cheia unui model de succes, a arătat el.

„Eu îmi doresc să se îndeplinească ceea ce scrie în strategia noastră: Clujul să devină primul oraș din România în privința calității vieții și primul după București în ceea ce privește dezvoltarea economică”, a conchis Emil Boc.

German
Citește articolul precedent:
Sistem electronic de management al documentelor ANAF, cofinanțat cu franci elvețieni

Ministerul Finanțelor lansează un proiect de dezvoltare a unui sistem electronic de management al documentelor în cadrul ANAF, cofinanţat prin...

Închide