HR Business Forum 2020: Cum se adaptează piața forței de muncă la noua realitate socio-economică declanșată de pandemie

DeBizz Magazine, singura publicație de business germano-română, a organizat marți, 16 septembrie, prima ediție a evenimentului HR Business Forum, dedicat pieței locale a forței de muncă. Conferința s-a desfășurat în mediul online, fiind moderată de Andrei Teaha, Managing Partner al DeBizz Magazine, iar speakerii invitați au fost Sebastian Metz – General Manager și Board Member al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), Sebastian Stein – Managing Partner al companiei Stein & Partner, Andreea Suciu – Managing Partner al firmei de avocatură Suciu I The Employment Law Firm, Irina Pințoi – Managing Partner al companiei Talentor România și Ramona Bădescu – Group Leader HR în cadrul Bosch România.

În noua conjunctură socio-economică generată de pandemie, evenimentul și-a propus să realizeze o radiografie a situației actuale și să analizeze cele mai importante provocări cu care se confruntă atât angajatorii, cât și salariații din România. Cu ajutorul specialiștilor invitați din domeniul resurselor umane, discuțiile au vizat subiecte precum măsurile implementate pentru salvarea joburilor și a afacerii, desfășurarea activității în parametri de siguranță sau impactul generat de utilizarea sistemului de telemuncă.

O temă specială care a fost analizată în cadrul întâlnirii a fost legată de introducerea Kurzarbeit, o soluție promovată intens de mediul de afaceri româno-german, care presupune un parteneriat între angajatori, Stat și salariați, cu avantaje pentru toate părțile implicate. Un alt subiect dezbătut a fost legat de avantajele popularizării la nivel național a învățământului dual, după model german, o soluție practică pentru pregătirea personalului calificat, cu rezultate pozitive în economie și pe piața forței de muncă.

Sebastian Metz (AHK România) a vorbit, în debutul evenimentului, despre rolul măsurilor luate de autorități, începând din luna martie, după debutul pandemiei, pentru susținerea companiilor și păstrarea locurilor de muncă, evidențiind importanța transpunerii în legislația românească a sistemului Kurzarbeit, o măsură de flexibilizare a muncii în perioade de criză, care se aplică cu succes în Germania de peste un secol. Prin acest mecanism, care presupune alocarea de resurse financiare din partea statului, companiile își pot păstra salariații, cu adaptarea programului de lucru. Sistemul Kurzarbeit, susținut intens de mediul de afaceri, a fost introdus în România în luna august, prin OUG 132/2020, dar are nevoie de mai multă flexibilitate și de o serie de îmbunătățiri pentru a produce efectele dorite. „Legea din forma actuală e valabilă doar pe perioada stării de urgență. Trebuie să avem cât mai repede posibil o perspectivă asupra continuării acestui program, pentru că problemele cu coronavirusul nu se vor încheia la 31 decembrie 2020. România, Guvernul României, sunt pe calea cea bună, există zone care trebuie reglementate, întrebări care trebuie clarificate, dar pachetul este un sprijin enorm pentru economia locală, chiar dacă, din cauza criteriilor, nu este aplicabil pentru toată lumea”, a spus Metz. El a vorbit și despre importanța învățământului dual în România, subliniind rolul companiilor în dezvoltarea acestuia. „Cele două teme de astăzi, Kurzarbeit și formarea profesională, sunt rezultatul angajamentului Camerei, dar fără disponibilitatea Guvernului, al administrației și al comunității de afaceri nu am fi putut să realizăm aceste lucruri”, a arătat Metz. AHK România este cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România și numără peste 600 de firme-membre, oferind companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. În România AHK se implică activ în implementarea sistemului dual de învățământ după model german și a înființat platforma GreenTech econet romania, cât și o Curte Permanentă de Arbitraj.

Sebastian Stein (Stein & Partner) a analizat provocările și oportunitățile survenite pe piața de executive search în contextul socio-economic actual. „Cererea pentru management este foarte ridicată, în special în aceste perioade de incertitudine. Companiile caută foarte mult să identifice echipe de leadership care să aibă capacitatea să facă față acestor incertitudini și să promoveze, să spunem, un nou mod de a lucra, o nouă cultură de lucru și un nou stil de leadership. Atunci când nu ai acces direct la oamenii tăi, trebuie să te reinventezi și să distribui sarcinile și responsabilitățile, iar făcând acest lucru de la distanță, este mai provocator decât a fost înainte”, a spus Stein. Având în vedere situația din prezent, industria de recrutare de manageri trebuie să se reinventeze, iar una din principalele provocări este identificarea modalităților prin care noile soluțiile de leadership pot fi integrate la nivelul organizațiilor. Trecerea în mediul online, în locul contactului direct și al întâlnirilor față în față, aduce o serie de avantaje și nu impactează semnificativ rezultatul procesului de recrutare. „Acum lucrurile se fac în mediul online. Am avut situații în care nu ne-am întâlnit cu clientul sau cu candidații, și totuși am reușit să evaluăm cu succes oamenii și să asigurăm integrarea corespunzătoare. Este destul de surprinzător să vedem că lucrurile funcționează, ba chiar funcționează mai rapid și aproape la fel de bine ca înainte”, a spus Stein. În opinia sa, contextul actual va genera extinderea unui nou tip de management, cu un leadership agil, care să încurajeze o implicare sporită din partea organizației. „Companiile care doresc să își mențină calitatea de bun angajator trebuie să se adapteze la noua situație și ajungem la acel lucru numit Management 2.0, un nou stil de leadership. Practic, este o abordare de jos în sus, în care asculți, încurajezi discuțiile, feedback-ul sau comentariile și încerci să ai o comunicare autentică, prin care să implici întreaga organizație. Acest tip de leadership era destul de evident și în trecut, însă în pandemie avem un nivel ridicat de incertitudine și am putut observa în sectorul «gulerelor albe» o nouă tendință de leadership, numită leadership agil”, a explicat Stein. Stein & Partner a fost înființată în anul 1994, la București, de Werner E. Stein, iar David-Sebastian Stein s-a alăturat companiei de recrutare în 2010. În prezent, echipa de experți și parteneri Stein & Partner oferă un portofoliu extins de servicii, variind de la executive search, la multe alte aspecte ce țin de dezvoltarea organizațională.

Revenind la subiectul Kurzarbeit, Andreea Suciu (Suciu I The Employment Law Firm) a discutat despre cele mai importante provocări legate de implementarea acestui sistem pe piața românească și necesitatea de îmbunătățire a cadrului legislativ, pentru armonizarea cu nevoile mediului privat de afaceri. Din „avalanșa” întrebărilor și solicitărilor de clarificare primite din partea clienților firmei de avocatură interesați să utilizeze acest sistem, ea a evidențiat subiecte precum opțiunile disponibile pentru aplicarea reducerea programului de lucru, înregistrarea în aplicația Revisal, modalitățile de notificare a sindicatelor sau a reprezentanților salariaților, situația managementului și situația indemnizațiilor pentru plata concediului medical. Pe de altă parte, Suciu a discutat și despre impactul implementării la scară largă a muncii de la distanță, analizând beneficiile și riscurile digitalizării raporturilor de muncă, cu accent special pe situațiile în care salariaților care prestează telemuncă în afara țării. „Telemunca include și muncă de la domiciliu, dar poate include munca din orice alt loc convenit de părți. În ceea ce privește munca în regim de telemuncă din România, este un subiect față de care angajatorii au fost destul de reticenți până să intervină această perioadă, dar se pare că în aceste șase luni și-au dat seama că funcționează foarte bine, că pot aplica actele normative în vigoare și vorbesc mai ales de Legea 81 din 2018 referitoare la telemuncă, Legea 319 din 2006 cu privire la sănătatea și securitatea în muncă”, a spus ea. Cu privire la telemunca din străinătate, Suciu a prezentat o serie de aspecte de care angajatorii trebuie să țină cont, punctând că este de preferat ca aceasta să se desfășoare pe perioade scurte, în țări din UE, unde formalitățile sunt mai puține și mai ușor de implementat. Andreea Suciu a fondat firma de avocatură Suciu I The Employment Law Firm după ce a deținut funcția de Head of Employment & Pensions la una dintre cele mai prestigioase firme de avocatură germane din București. Experiența ei cuprinde poziții de mare responsabilitate în luarea deciziilor în materia dreptului muncii individual și colectiv pentru companii multinaționale din diverse domenii, cum ar fi imobiliare & construcții, servicii medicale, industria farmaceutică, retail, producție, petrol și gaze, IT și outsourcing.

Irina Pințoi (Talentor România) a vorbit despre provocările întâmpinate deopotrivă de salariați și angajatori după instalarea pandemiei și despre direcția în care se îndreaptă piața forței de muncă în perioada imediat următoare. „Într-adevăr, trăim vremuri foarte interesante și provocatoare. Cred că ne amintim cu toții momentul în care am început și noi să avem cazuri de Covid în România. Nu conștientizasem până în acel moment că ne poate lovi și pe noi, cu asemenea magnitudine. Cred că atunci prima provocare a fost comunicarea. Ce comunică companiile către angajații lor, pentru că nici ele nu știau ce se întâmplă și cât va dura. Cred că principala provocare a fost să comunice și să încerce să stabilească un climat de liniște, să încerce să înlăture panica care ne cuprinsese pe toți, având în vedere o situație cu care nu ne mai întâlnisem, despre care nu puteam citi, pentru că nimeni nu o trăise”, a spus ea. După încheierea perioadei complicate din lockdown, următoarea provocare majoră a fost legată de munca de acasă, atât pentru angajatori, în stabilirea și evaluarea îndeplinirii sarcinilor de serviciu, cât și pentru salariați, care au fost nevoiți să-și ajusteze programul de muncă, inclusiv în funcție de contextul familial personal. „Am făcut o serie de studii cu colegii din celelalte țări și am realizat că trebuie împreună să ne consiliem clienții în ceea ce privește lucrul de acasă. Managementul trebuie să sprijine angajații în luarea unor măsuri, trebuie să avem setat un anumit program de serviciu, să lucrăm conform contractului pe care îl avem”, a spus Pințoi. În actualul context, foarte multe companii, care au investit în digitalizare, au decis să continue utilizarea muncii de la distanță cel puțin până la sfârșitul anului, iar acest subiect a devenit tot mai prezent în discuțiile de recrutare, fiind văzut drept un beneficiu pentru mulți angajați interesați să-și schimbe locul de muncă. „Vedem o ușoară relaxare, atât a companiilor, cât și a angajaților, și o revenire ușor-ușor la normal. Ne-am obișnuit, cred, cu acest sentiment, ne-am obișnuit poate și cu starea de pandemie, și ne dăm seama că nu putem face altceva decât să trăim în acest climat și să ne adaptăm”, a arătat ea. Talentor este o rețea internațională de recrutare, fondată în 2003 și prezentă pe piața românească din 2009. Parte a grupului austriac epunkt, compania de executive search și recrutare pentru poziții de middle și upper management este specializată în servicii pentru domenii precum tehnologia informației, finanțe, FMCG, energie, industrie, sănătate și medical.

Ramona Bădescu, reprezentanta Bosch România, unul dintre cei mai doriți angajatori activi pe piața locală conform unui studiu realizat de o companie specializată în soluții de recrutare și promovare a brandului de angajator, a explicat strategia și măsurile implementate pentru atingerea și consolidarea acestei realizări. La nivel național, Bosch ocupă poziția șapte din 100 în topul celor mai doriți angajatori realizat de Catalyst Solutions în acest an, fiind al doilea cel mai dorit angajator din industria locală de automotive și cel mai dorit angajator din Cluj. Subsidiara grupului german se regăsește în primii zece cei mai doriți angajatori pentru al treilea an consecutiv. Poziționarea strategică și diversitatea afacerii, dar și disponibilitatea de a investi constant, de a interacționa și comunicarea cu grupuri țintă relevante sunt elemente esențiale care au contribuit la performanțele atinse de companie. „Vom continua (…) dialogul constant și permanent cu publicul nostru, un dialog autentic și aproape de nevoile pe care publicul ni le transmite. Rolul nostru ca angajatori este să le auzim corect, să le interpretăm și să venim în întâmpinarea lor. Iar această încredere aș spune că este componenta critică pentru succesul unei corporații într-un mediu atât de competitiv”, a spus Bădescu. O altă temă abordată în cadrul evenimentului de reprezentanta Bosch a fost cea legată de formarea profesională duală și gradul de retenție al tinerilor care urmează acest sistem de educație. „Școala duală este o temă importantă pentru Bosch nu doar prin tradiția pe care o are în organizația noastră la nivel global, dar mai ales prin faptul că astfel contribuim la revitalizarea unui segment extrem de util pentru o economie sănătoasă. Și aceștia sunt meseriașii. În momentul de față, în cadrul Bosch activează 200 de elevi – ne referim aici la toate clasele care sunt în ciclul de școală duală, în cele două locații – Cluj și Blaj, iar dacă vorbim de rată de absorbție, am făcut o analiză pe un interval 2017- 2020, și avem o rată de absorbție de peste 70%. Sunt elevi din Harghita, din Maramureș, am depășit granițele județelor unde Bosch este prezent”, a spus Bădescu. Bosch este prezent în România de peste 25 de ani şi numără peste 8.000 de angajaţi în cinci entităţi. În anul 2019, grupul german a înregistrat vânzări de 436 milioane de euro pe piaţa locală.



German
Citește articolul precedent:
Săptămâna aceasta, discutăm despre perspectivele pieței imobiliare din România, în cadrul celei de-a XI-a ediții a „Real Estate & Construction Forum”

Pe 1 octombrie 2020, BusinessMark are plăcerea să vă invite cea de-a XI-a ediție a „Real Estate & Construction Forum”,...

Închide