Investitorii pariază în continuare pe zona Brașovului, dar au nevoie de autostrăzi, aeroport și un sistem de educație eficient

Brașovul, una din cele mai dinamice economii județene ale României, a trecut în ultimele două decenii și jumătate printr-o transformare radicală, vechii coloși industriali ai perioadei comuniste făcând loc unui număr semnificativ de investiții private de succes, susținute atât prin infuzii de capital străin, cât și de antreprenori locali.

Dezbaterea ”Hotspot Brașov”, organizată la 27 aprilie de revista de business germano – română DeBizz Magazine, a adus în discuție atât potențialul și oportunitățile de dezvoltare ale Brașovului, cât și provocările cele mai stringente, precum lipsa aeroportului și necesarul de investiții în proiecte strategice de infrastructură sau în educație.

Evenimentul, organizat în parteneriat cu ”România Durabilă” și moderat de jurnalistul economic Daniel Apostol, a reunit la aceeași masă factori de decizie și reprezentanți ai autorităților, alături de reprezentanți de marcă ai mediului de business local, manageri și antreprenori.

Ciprian Bancila

Ciprian Băncilă, Prefectul Brașovului

”La nivelul județului Brașov avem peste 23.000 de agenți economici activi, aflați cu preponderență în arealul zonei metropolitane”, a spus prefectul Brașovului, Ciprian Băncilă, în deschiderea evenimentului.

El a subliniat că, deși Brașovul a fost un oraș cu activitate industrială foarte pronunțată, forța de muncă este în prezent îmbătrânită, iar autoritățile nu au luat măsuri din timp pentru dezvoltarea unui sistem de școli profesionale care să furnizeze „meseriași”, atât de necesari firmelor locale care vor să-și sporească numărul de salariați cu personal calificat.

„Sperăm ca în viitorul apropiat și cei de la București să conștientizeze că nu doar pentru turism, ci și pentru componenta economică un aeroport este vital în județul Brașov, un intermodal pe partea de marfă, pe calea ferată, este de asemenea esențial, și nu în ultimul rând autostrada Brașov – Comarnic, care ar aduce plus valoare acestui județ”, a afirmat oficialul.

În opinia sa, atât procedurile de acordare a avizelor pentru investiții, cât și atitudinea funcționarilor publici în relația cu investitorii s-a schimbat în mod pozitiv, în ultima perioadă.

„Întotdeauna ușa prefecturii și a instituțiilor aflate în subordine va fi deschisă pentru investitori”, a conchis Băncilă.

Serge DurandSerge Durand – General Manager Airbus Helicopters România

Airbus Helicopters România, parte a gigantului Airbus, a decis anul trecut să investească într-o fabrică la Ghimbav, unde va produce elicoptere sub brandul H215.

„Ne așteptăm ca primele livrări ale elicopterului H215 produs în România să aibă loc la mijlocul anului viitor”, a declarat, în cadrul evenimentului, Serge Durand, general manager Airbus Helicopters România.

Principala provocare a companiei este recrutarea de personal specializat, a spus Durand, precizând că Airbus derulează în acest sens o serie de programe cu instituții locale de învățământ și va aloca investiții în training.

„Avem nevoie de oameni tineri care studiază aeronautica să facă parte din Airbus Helicopters în anii care urmează”, a adăugat reprezentantul companiei.

Alexandru TanaseAlexandru Tănase – Partener CITR Brașov

Prezent la eveniment, Alexandru Tănase, partener în cadrul biroului din Brașov al CITR, a vorbit despre fenomentul insolvenței și evoluția procedurilor de reorganizare în ultimii ani, prezentând totodată și o situație comparativă între Transilvia și restul țării în acest domeniu.

”Toată lumea spune că insolvența este ceva rău, o moarte clinică care va duce la faliment. În experiența noastră am avut multe cazuri de succes, având chiar investitori sau potențiali cumpărători de business care sunt foarte activi în această piață și care își doresc foarte mult să cumpere business-uri din această zonă. Am constatat și faptul că un element esențial îl constituie deschiderea managementului spre a înțelege sau a se adapta la noile realități economice. Atât timp cât cei care conduc business-urile, cei care le dețin, nu conștientizează că din anumite motive de piață sau erori de management au ajuns într-o situație de distress, dacă nu schimbă ceva cu siguranță vor merge în altă direcție, adică spre faliment. În schimb, cei care au conștientizat au avut de câștigat, iar cei care au făcut-o cel mai repede au și obținut cele mai mari beneficii”, a spus reprezentantul CITR Brașov.

La finalul intervenției, Tănase a prezentat și două cazuri de succes, respectiv restructurarea unor business-uri realizată în insolvență și în afara acestei proceduri.

Alina PopescuAlina Popescu, Co-Managing Partner Maravela & Asociații

Alina Popescu, Co-Managing Partner al firmei de avocatură Maravela & Asociații, a prezentat aspectele relevante ale procedurilor de atragere a ajutoarelor de stat, o modalitate importantă de finanțare a investițiilor.

”Lipsa sau dificultățile în a identifica surse de finanțare este invocată drept una dintre principalele impedimente în realizarea unei investiții. (…) Este iarăși adevărat că nu este întotdeauna simplu. Din perspectiva reglementărilor la nivel european ale acestui domeniu, există un număr de proceduri destul de complexe prin care un potențial beneficiar sau o autoritate care dorește să acorde sprijin unui potențial beneficiar printr-un ajutor de stat ar trebui să le parcurgă”, a spus Popescu.

Ea a subliniat că firma de avocatură Maravela & Asociații are o experiență de peste 10 ani în materie de proceduri naționale și europene în domeniul ajutorului de stat.

Cristian MacedonschiCristian Macedonschi – Președinte „Smart City Brașov”

”Un smart city are ca țintă în primul rând calitatea vieții oamenilor. Noi trebuie să ne gândim cum putem îmbunătăți calitatea vieții, începând de la transportul public, la școlile și sistemul de educație, continuând cu servicii transparente și adresate cetățenilor, ușor accesibile. Trăim în era informaticii, toți folosim un smartphone, care este telecomanda pentru o viață ușoară și modernă. Să câștigăm cât mai mult timp pentru noi, pe care să îl petrecem într-un mod plăcut și eficient. Sunt adeptul sistemelor inteligente pentru modernizarea orașelor în așa fel încât tot ce se întâmplă să fie ușor, accesibil și să ne dea o valoare adăugată vieții”, a spus Macedonschi, care este și consilier local din partea FDGR și candidat la Primăria Brașov.

Brașovul are la ora actuală un sistem de iluminat inteligent, care permite utilizarea fiecărui stâlp ca stație de încărcare pentru mașinile electrice, a punctat Macedonschi.

”Dacă am face o proiecție pentru următorii 40 de ani, nu cred că ar fi cineva aici care să-și închipuie o zonă metropolitană cum e Brașovul, puternică din punct de vedere economic, fără o infrastructură modernă, fără un aeroport, fără autostrăzi – în toate direcțiile, nu numai spre București, ci și spre Bacău, spre Sibiu, pentru a avea legătura cu granița, spre Pitești. Suntem în centrul țării și de aici trebuie să ne mișcăm și să fim mobili”, a adăugat Macedonschi.

Horatiu TepesHorațiu Țepeș, proprietar Bilka

Horațiu Țepeș, proprietarul producătorului de învelitori metalice și hale industriale Bilka Steel, a vorbit despre evoluția firmei pe care o conduce, dar și despre nevoia acută de dezvoltare a infrastructurii pentru susținerea afacerilor.

”De la înființare am prins doi ani buni, 2007-2008, ani de boom, după care am avut o reașezare în 2009, o stagnare a cifrei de afaceri. Din 2009 în 2015 noi am văzut un mediu de business prielnic (…). Avem nevoie de investițiile statului, pentru că mediul privat de business din România nu poate construi autostrăzi. Prin lipsa infrastructurii pierdem cu toții, și statul și companiile. Noi avem o rețea de distribuție la nivel național cu peste 50 de dealeri, distribuim produsele de la Drobeta la Botoșani, iar prin cei 130 de kilometri deschiși între Sibiu și Deva am redus timpul de livrare pe județele din Banat cu 24 de ore”, a spus Țepeș.

De la înființare, Bilka a investit 13 milioane euro în dezvoltarea afacerii, planurile de extindere viitoare vizând un nou proiect pe segmentul industrial. Compania așteaptă aprobarea, din partea autorităților, pentru preluarea unei suprafețe de patru hectare de teren din fosta platformă Rulmentul.

Bartha BiborkaBartha Biborka, Sales Ambassador Kronospan România

Bartha Biborka, Sales Ambassador al producătorului de plăci pe bază de lemn Kronospan România, a evidențiat activitățile companiei în proiecte legate de comunitatea locală.

”Ne implicăm foarte mult în ceea ce privește comunitatea locală. Comunitatea locală pentru noi este un reper și o sursă de inspirație. Activitățile noastre în general pleacă de la nevoile comunităților locale”, a spus Biborka.

Compania austriacă Kronospan, înființată în anul 1897, a ajuns în prezent la 14.000 de angajați și 41 de fabrici la nivel mondial.

Fabrica din Brașov, deschisă în decembrie 2009, a presupus o investiție de circa 200 milioane euro, la care s-au adăugat 40 milioane euro în sisteme de protecție a mediului.

Ramona DimacheRamona Dimache – Director de Vânzări și Marketing la Ro-Ecologic

Zona Brașovului s-a dovedit foarte atractivă pentru investițiile străine, dar dezvoltarea economică a adus și o creștere a cantităților de deșeuri generate.

”Schimbările climatice ne afectează pe toți, iar alegerea partenerilor cu care elimini deșeurile nu se mai rezumă de mult timp la alegerea celui mai mic preț din piață, ci la comportamentul responsabil cu care suntem datori cu toții comunității. Trebuie să ne asigurăm că sunt respectați anumiți pași, anumite criterii esențiale, să știm că eliminatorul are autorizație, că poate să transporte deșeul periculos și că are capacitatea și condițiile să elimine deșeurile conform normelor legale”, a spus Ramona Dimache, director de vânzări și marketing al companiei Ro-Ecologic.

German
Citește articolul precedent:
Priviri de ansamblu

Un proiect în esență obișnuit - renovarea unei băi, să zicem - devine în România o misiune complicată. Cine își...

Închide