JLL: Investițiile imobiliare din România au crescut cu 35% anul trecut, la 900 mil. euro

Volumul investițiilor imobiliare locale este estimat la aproape 900 de milioane de euro la nivelul anului trecut, în creștere cu 35% față de nivelul înregistrat în 2015 (663 milioane de euro), Bucureștiul cumulând 70% din totalul tranzacțiilor, potrivit JLL, companie specializată în servicii profesionale și de management al investițiilor, dedicate domeniului imobiliar.

Numărul tranzacțiilor din România a fost ușor mai redus, ceea ce înseamnă că valoarea medie a unei tranzacții a crescut.

„Bucureștiul a cumultat peste 70% din volumul total al investițiilor, mai puțin decât în 2015, trend care arată o oarecare îmbunătățire a lichidității în orașele secundare. Tranzacțiile cu spații de birouri au dominat volumele (45%), în timp ce segmentele de retail și industrial au cumulat câte circa 26% din total fiecare”, potrivit sursei citate.

Cele mai mari tranzacții încheiate în 2016 în România sunt achiziția a 26,88% din acțiunile companiei Globalworth de către grupul sud-african Growthpoint, pentru aproximativ 186 milioane euro, achiziția P3 Logistic Park de către GIC, fondul suveran de investiții al statului Singapore și preluarea Sibiu Shopping City de către NEPI de la ARGO pentru un total de 100 milioane de euro.

Pe de altă parte, anul trecut a marcat intrearea unor nume noi pe piața imobiliară locală, prin achiziția unor platforme regionale sau prin preluarea unor active individuale. Printre aceștia se numără Logicor (divizia industrială europeană a Blackstone), GIC, PPF și Growthpoint.

Volumul investițiilor imobiliare în Europa Centrală și de Est în 2016 a depășit 12,5 miliarde de euro, în creștere cu 42% față de 2015, marcând cel mai ridicat nivel înregistrat din 2007 încoace (15,8 miliarde de euro).

De altfel, anul 2016 a fost unul al recordurilor la nivelul majorității țărilor din regiune, în Cehia și Slovacia înregistrându-se maxime istorice, în timp ce volumele din Polonia, Ungaria și Europa de Sud-Est au avut de asemenea niveluri record.

Polonia a atras 36% din volumul investițiilor în regiune, aceasta fiind urmată de Cehia (29%), Ungaria (13%), de regiunea Europei de Sud-Est (8%), România (7%) și Slovacia (7%).

Estimările pentru 2017 rămân positive, cu condiția ca oferta de produse noi să acopere nivelurile ridicate ale cererii, potrivit JLL.

„Fundamentele pieței rămân robuste. Estimările macroeconomice pentru România sunt pozitive. România a fost cea mai performantă țară din UE din punct de vedere al cresterii PIB-ului estimată pentru 2016 (4,8%) și este de așteptat să își mențină această poziție și în 2017, în ciuda unei scăderi a ritmului de creștere. Cererea din partea chiriașilor se situează la niveluri record pe toate segmentele pieței. Numărul proprietăților disponibile la vânzare este în creștere și există o diferență importantă între randamentele ce pot fi obținute din investiții în România comparativ cu cele din Polonia și Cehia. Pe de altă parte, în ceea ce privește finanțarea bancară, termenii și condițiile s-au îmbunătățit semnificativ în ultimul an, apropiindu-se de cele din țările mai mature din Europa Centrală și de Est. În consecință, percepția asupra pieței este una pozitivă, în prezent fiind în diferite stadii de negociere tranzacții cumulând aproximativ 630 milioane de euro”, a declarat Silviana Petre Badea, National Director, Head of Capital Markets JLL Romania.

Nivelul randamentelor se situează în jurul a 7,5% pentru proiectele de birouri, în timp ce pe piața industrial acestea sunt de 9%.

”Randamentele la birouri și industrial s-au menținut constante în ultimele 12 luni, în timp ce la proiectele de retail acestea s-au comprimat cu 25 de puncte de bază în 2016. În prezent există presiune pe randamente, iar în acest an am putea vedea comprimări semnificative pe segmentul industrial, fiind posibile, de asemenea, ușoare scăderi și pe birouri și retail, ceea ce se va traduce intr-o creștere a prețurilor”, a adăugat Silviana Petre Badea.

German
Citește articolul precedent:
În 2016, Lidl România a donat 1.220.000 de lei cu ajutorul clienților și anunță o nouă campanie pentru Fundația Noi Orizonturi

Campaniile de donații de la casele de marcat din magazinele Lidl din anul 2016 au dus la strângerea unui total...

Închide