Klaus Reisenauer, Managing Director Oasis Development: În calitate de antreprenor ești întotdeauna interesat de lucruri noi, acest lucru nu se termină niciodată

(Kurt Wagner si Klaus Reisenauer)

 

De cât timp activați în sectorul imobiliar și când a fost înființată Oasis Retail Development & Consulting?

În anul 1993 am înființat prima companie, la aproximativ patru ani după ce mi-am finalizat studiile economice în Germania. În primă fază am început să intermediez spații pentru companii de retail din postura de broker imobiliar, mai târziu începând să construiesc propriile proiecte și să le închiriez către companii precum Lidl, Aldi, Takko, Deichmann, dm drogerie markt. În 1998 mi-am extins activitățile în Austria, Republica Cehă, Ungaria și Solvenia, iar în 2002 m-am întors cu afacerile în România. În primă fază am dezvoltat proiectele într-o altă configurație, iar în anul 2007 partenerul meu de afaceri, Kurt Wagner, și cu mine am înființat Oasis Retail Development & Consulting.

Care a fost motivul revenirii în România și care sunt principalele dvs. activități?

În 2002 am primit o comandă din partea companiei Kaufland pentru a începe expansiunea în România pentru ei, de a cumpăra terenuri, de a obține autorizații de construcție și de a le construi imobile. Ulterior ne-am extins activitățile și am dezvoltat o mai multe locații pentru compania Plus – Discount (achiziționată de Lidl în 2011) și centre comerciale pentru portofoliul propriu, pe care le-am închiriat companiilor Takko, Deichmann, C&A, Altex, Flanco, Noriel, Pepco etc.

Câte proiecte ați dezvoltat de atunci în România și care au fost cele mai importante pentru dvs.?

Începând cu anul 2002, am dezvoltat peste 100 de proiecte în România, dintre care aproximativ 70 pentru operatorii din sectorul alimentar. Restul de aproximativ 30 de locații sunt proiecte sub denumirea PRIMA SHOPS, pe care le-am păstrat în propriul nostru portofoliu. Nu există „proiectul cel mai spectaculos”, deoarece fiecare proiect este unic. Pentru că este foarte important ca acestea să funcționeze și pe termen lung, locația și conceptul trebuie să se potrivească perfect. În special în anii de criză din trecut s-a constatat faptul că proiectele care nu au fost dezvoltate într-un mod profesionist s-au confruntat cu probleme. Cu toate acestea, există deja câteva proiecte care interesează în mod deosebit, mai ales pentru că nu sunt foarte ușor de dezvoltat și realizarea acestora durează mult timp. În prezent construim proiectul PRIMA SHOPS Oradea, cel mai mare centru comercial din zona centrală a orașului, cu o suprafață totală de închiriat de 10.000 de metri pătrați.

Cum diferă dezvoltarea proiectelor din România față de cele din alte țări, cum ar fi Germania, Austria, Cehia sau Ungaria?

În Germania și Austria, de exemplu, avem un cadru stabil, ceea ce înseamnă că există siguranța de planificare fiabilă și partea contabilă este mai puțin complicată. În România, adesea trebuie să ne adaptăm rapid la condițiile schimbătoare, ceea ce face ca planificarea unei investiții pe termen lung, cum ar fi într-o proprietate imobiliară, să fie dificilă. Termenele pentru obținerea autorizațiilor sunt foarte lungi, putând ajunge la întârzieri de aproximativ doi ani.

Cum apreciați dezvoltarea economică actuală și care sunt planurile dvs. de viitor?

Din fericire, economia din România este din nou destul de ordonată și în majoritatea domeniilor există creștere economică. Piața imobiliară este de asemenea în plină expansiune, iar segmentul de retail în care activăm este, de asemenea, încurajator. În plus, băncile românești și-au redobândit apetitul pentru finanțarea unor astfel de proiecte. Prin urmare, suntem foarte optimiști în ceea ce privește următorii câțiva ani, mai ales că în România există o cerere ridicată pentru spații comerciale moderne. Pe lângă finalizarea centrului comercial din Oradea, grupul nostru va planifica și implementa în următorii ani proiecte în București, Sibiu, Satu Mare, Mediaș și alte orașe de mărime medie.

Investițiile din spațiul vorbitor de limbă germană au o pondere semnificativă în totalul investițiilor străine din România. Cum se explică interesul comunității vorbitoare de limbă germană pentru România?

România și în special Vestul țării reprezintă în continuare un punct de atracție pentru investitorii din spațiul vorbitor de limbă germană datorită istoriei și populației de origine germană care a locuit și încă locuiește aici. Nu suntem compatibili doar din punct de vedere al limbii, ci și din punct de vedere cultural și al modului de gândire.

Care sunt cele mai importante așteptări ale investitorilor locali sau străini care au pariat pe România?

Ca și în orice altă țară, investitorii din România se așteaptă la o politică stabilă, transparență, simplitate și fiabilitate în legislație, precum și la o birocrație mai scăzută.

Dețineți compania Profihairshop, un lanț specializat în îngrijirea profesională a părului. Cum se explică această „abatere” de la sectorul imobiliar?

Noi, în calitate de dezvoltatori de proiecte imobiliare de retail, trebuie să știm cum îi percep clienții noștri pe comercianți, trebuie să fim mereu interesați de evoluția comerțului și să rămânem la curent cu ultimele tendințe și concepte. În 2009, am descoperit că în România există potențial de extindere pe segmentul de îngrijire profesională a părului și am folosit această oportunitate. A fost și este încă interesant pentru noi să observăm cum această industrie este mult mai complexă și nu presupune doar cumpărarea de bunuri și vânzarea acestora cu o marjă de profit. Provocarea de „a vinde bunurile potrivite la momentul potrivit, la locul potrivit și la prețul potrivit» poate uneori să îți dea dureri de cap. Avem un portofoliu de doar câteva mii de articole la Profihairshop, dar de când activăm în acest sector, am un deosebit respect față de alți comercianți, care au zeci de mii sau chiar sute de mii de articole, poate chiar și alimente, cu o perisabilitate foarte ridicată a produselor.

Care sunt obiectivele dvs. cu Profihairshop pentru următorii ani?

În prezent, deținem 25 de magazine în România și avem nevoie de încă aproximativ 50 de locații pe care dorim să le dezvoltăm cât mai curând posibil, în următorii ani. De asemenea, vom continua să lucrăm la extinderea și îmbunătățirea gamei noastre de produse și probabil în 1-2 ani vom examina opțiunea de extindere și în țările învecinate.

Aveți în plan să continuați extinderea activității și în alte sectoare?

În calitate de antreprenor ești întotdeauna interesat de lucruri noi, acest lucru nu se termină niciodată. De aceea nu spunem niciodată nu; când vom avea un concept bun pe masă, care credem că va avea succes, cu siguranță vom acționa.

 

Interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Piața forței de muncă în România: de la inegalități majore la legea salariului unic

Camera Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul de lege a salarizării, cu 188 de voturi „pentru”, 28...

Închide