Leadership și management, există vreo diferență?

Foto: olly18/ depositphotos.com

A fi angajat într-o firmă în ziua de azi presupune, de cele mai multe ori, să lucrăm împreună cu alți oameni, să conducem și să fim conduși. Luăm decizii de business sau cu privire la salariați, stabilim target-uri, negociem, facem strategii de vânzare, lucrăm cu cifre, scriem e-mail-uri și, în general, comunicăm mult. Uneori trebuie să fim persuasivi pentru a convinge sau pur și simplu să spunem „nu”. Dar ce presupune exact a conduce, în zilele noatre, ce este, de fapt, un manager și ce este un lider?

Dacă vă uitați la definițiile din manuale, managementul include totul: planificare, organizare, conducere și control. Toate aceste sarcini există în cadrul companiei, dar și în familie sau chiar în așa-numitul auto-management. Îi gestionăm pe toți, având grijă să ținem seama că unul are aptitudini de planificare sau de control, altul la organizare. Conducerea, în sine, ca scop, joacă un rol deosebit în toate acestea, deoarece este în mod clar vorba despre a obține ceva împreună cu alții, a-i motiva pe ceilalți pentru un scop comun. Acest lucru nu este posibil numai printr-o planificare meticuloasă sau printr-un control atent și permanent, așa cum mulți cred. Doar câțiva înțeleg bine acest rol, deoarece conducerea este o artă rară între oameni, iar atunci când apar adevărați lideri, cum a fost Steve Jobs, cum sunt Bill Gates și Richard Branson, aceștia ajung să fie admirați și respectați în toată lumea, indiferent de cultură, religie, grad de dezvoltare material sau spiritual.

În activitatea mea profesională de peste 25 de ani, desfășurată în mai multe țări, în firme diferite, am întâlnit doar o mână de oameni care stăpâneau arta conducerii. Este vorba pur și simplu despre personalități remarcabile, cu multă energie, pe care pot să o transfere și altora. Un lider poate inspira prin puterea sa, prin viziune, prin talent retoric, prin creativitate, prin valorile și umanitatea sa. Un astfel de individ rareori poate fi strâns într-un corset. Acest lucru poate fi folosit atât în sens pozitiv, cât și negativ, așa cum am învățat din istoria recentă a Germaniei. Dar să rămânem la lideri carismatici. Este adevărat că mulți oameni caută un lider, pentru că el are ceva ce noi s-ar putea să nu avem, dar ne-am dori să deținem. Aceasta nu înseamnă neapărat poziția, mașina de serviciu sau imaginea pe care am dori să o construim în jurul nostru. Așadar, a fi lider trebuie să însemne ceva mai mult, ceva foarte special. Este o forță, este o stâncă, ce nu se schimbă de la o zi la alta. Interesant, totuși, că nu găsim mai mulți lideri, în sensul celor descrise aici, în așa-numita „lume corporatistă“, ci mai degrabă în organizații conduse de către proprietari sau personalități care apar și se ridică din alte structuri, cum au fost Mahatma Gandhi sau Napoleon Bonaparte.

Poate că lumea noastră, a afacerilor, a devenit prea oportunistă, prea unilaterală sau prea concentrată pe satis­facerea intereselor, pentru a permite dezvoltarea unor lideri adevărați, de calitate. Ca să fim sinceri, mulți dintre noi gestionăm doar necesitățile și considerăm că aceasta înseamnă a conduce. Stânca lipsește, prin urmare, în multe firme, adică personalități care încorporează valori pe care nu le schimbă în fiecare zi, ca pe cămașă.

Conducerea nu este o tehnică pe care o poți învăța rapid și apoi aplica. Eu cred că majoritatea marilor conducători ai acestei lumi se nasc ca atare. Asta nu înseamnă că nu putem continua să ne îmbunătățim. Totuși, aceasta funcționează numai dacă vă observați mai îndeaproape și încercați să aflați pentru ce arde focul dvs. interior.

Am o sugestie pentru final: în următoarele câteva zile și săptămâni, acordați atenție modului în care acționați în mediul dvs. de lucru. Întrebați-vă dacă conduceți cu adevărat sau dacă doar gestionați un anumit cadru dat. Observarea de sine vă va oferi ceva mai multă onestitate referitor la ceea ce faceți, de fapt, toată ziua.

Nu toată lumea poate deveni imediat un lider, dar nu vă faceți griji. Chiar și fără aceste reflecții puteți fi sau puteți deveni un bun manager, ceea ce este deja o realizare importantă!

Dr. Michael Schroeder



German
Citește articolul precedent:
GDPR: enervant sau și util?

Într-o lume în care datele cu caracter personal reprezintă moneda unei multitudini de tranzacții, Uniunea Europeană a încercat să pună...

Închide