Managementul Bosch în România: Măsuri pentru revenirea la normalitate și creșterea competitivității, în noul context economic și social

Cu peste 8.000 de angajaţi în cinci entităţi din ţară, Bosch este unul dintre cei mai mari jucători din economia României și al doilea cel mai dorit angajator din industria auto locală. La nivel de țară, Bosch a fost una dintre companiile implicate activ în lupta împotriva Covid-19. Adițional donațiilor în produse marcă proprie, compania a donat către Institutul de Pneumoftiziologie Marius Nasta din Bucureşti un tester real-time PCR pentru identificarea SARS-C0V-2, către Spitalul de Boli Infecțioase Victor Babeș Timișora un pat pentru terapie intensivă și către spitalele din prima linie din localitățile Cluj și Blaj trei ventilatoare mecanice și dispozitive medicale de protecție de primă necesitate.

Am discutat, cu privire la contextul actual, cu reprezentanții locațiilor Bosch din țară. Mihai Boldijar – Directorul General și reprezentantul Grupului Bosch în România, Alexander Firsching și Arnold Dirk – Directorul Comercial și Directorul Tehnic ai Bosch Automotive Blaj SRL, Monica Constantinescu – Directorul Comercial al Fabricii Bosch din Cluj, Dennis Raabe – fostul Director al Centrului de Inginerie Bosch din Cluj și Martin Gladigow – Global Service Manager la Bosch Service Solutions ne-au împărtășit ce au însemnat ultimele patru luni pentru afacerea Bosch în România.

Mihai Boldijar: Toate măsurile pe care le-am adoptat și implementat încă de la începutul pandemiei au avut ca obiectiv principal protejarea sănătății angajaților, securizarea locurilor de muncă și continuitatea activităților comerciale. Toți colegii mei au fost foarte implicați și au dovedit că sunt lideri adevărați, făcând posibil ca întreaga organizație să depășească momentele delicate. În toată această perioadă, cel mai mult a contat încrederea și motivația tuturor pentru a depăși acest impas. Suntem o organizație agilă și am reușit să ne adaptăm rapid noilor tendințe și schimbărilor pe care le presupune telemunca. Am avut o activitate intensă în zona de CSR și am continuat investițiile în educație, deschizând, de curând, înscrierile pentru programul Junior Managers. Recent am inaugurat și propria clădire a Centrului de Inginerie Bosch din Cluj. Am convingerea că și în criză există oportunități, iar transformarea provocărilor și incertitudinilor pe care le trăim în acțiuni concrete reprezintă un pas important nu doar pentru revenirea la normalitate, ci și pentru creșterea competitivății companiei. Bosch este despre inovație, iar în inovație perveserența și priceperea cu care gestionezi situațiile dificile sunt atuuri. Într-o lume tehnologizată, capacitatea fiecăruia de a inova este un factor definitoriu. Tranziția pe care industria auto a început-o înspre conducerea autonomă și mobilitate electrică este un exemplu proeminent în acest sens. De asemenea, internetul lucrurilor (IoT), dar și alte tehnologii cu care astăzi lucrăm și la care astăzi lucrăm, creează oportunități. Desigur, pentru o repornire a economiei, România are nevoie de o strategie națională orientată către viitor și care să promoveze creșterea semnificativă a competitivității în sectoarele cheie. Discutăm și cu autoritățile despre un program național care vizează toți actorii din sistem, atât public, cât și privat, și asumarea unor obiective pe termen lung.

Alexander Firsching și Dirk Arnold: În momentele critice este important să ne sincronizam acţiunile şi să împartăşim cunoştinţele, deoarece cu toții ne confruntăm cu aceleași aceleaşi provocări. Trei sferturi din producţia fabricii Bosch din Blaj depinde de sectorul automotive, iar impactul Covid-19 asupra unității de producție a fost unul semnificativ. Mare parte dintre clienţii noştri şi-au întrerupt activitatea, iar asta a însemnat o scădere considerabilă a cererii, însă portofoliul mixt al fabricii a fost un real avantaj în această perioadă. Urmare a reluării activității în rândul companiilor auto, în lunile mai şi iunie am înregistat o revenire ușoară. Este dificil de conturat o imagine de ansamblu cu privire la perspectivele fabricii pe termen scurt și mediu, în situația de față. Depunem toate eforturile necesare pentru a rămâne competitivi și suntem optimiști cu privire la potențialul de creștere al segmentului nostru de business. Viitorul nu este în totalitate necunoscut. Lucrăm la proiecte ambițioase pentru industria auto, iar pe viitor vor fi lansate noi modele de autoturisme. Ce nu putem ști și nici previziona acum sunt volumele. Pentru a crește volumele de producţie şi pentru a crea noi locuri de muncă vom avea, desigur, nevoie și de susținere din partea statului român. În privinţa sănătăţii angajaţilor, am început să luăm măsuri încă din luna februarie: producem, chiar în fabrică, propriile măşti pentru angajaţii noştri şi am implementat din timp măsuri de distanţare socială. Ne-au ajutat mult atitudinea şi motivaţia colegilor cu ajutorul cărora am introdus peste 100 de reguli ce ne-au servit la a ne menține în siguranţă. Mai mult decât atât, în cadrul unității de producție avem la dispoziție și un dispozitiv medical de testare Vivalytic, produs chiar de Bosch.

Monica Constantinescu: Este important să luăm în considerare că zi de zi ne confruntăm cu schimbări la nivel global care se reflectă și în plan național, schimbări care ne afectează direct sau indirect activitatea economică. Anul 2020 a avut un start bun, preconizând o creștere a volumului de activitate al fabricii. Situația provocată de pandemie ne-a obligat însă să ne restrângem activitatea, ca urmare a reducerii semnificative a cererii venite din partea clienților, marii producători auto. În prezent, este vizibilă o creștere treptată a activităților operaționale, totuși premisa unei reveniri la normal este condiționată de evoluția pandemiei și a impactului acesteia asupra industriei auto. Rămânem încrezători în potențialul de dezvoltare al pieței de componente electronice și de menținerea competitivității fabricii noastre, continuând investiția în noi produse și tehnologii. Încă de la începutul pandemiei, în cadrul fabricii preocuparea principală a fost asigurarea sănătății angajaților și comunicarea activă cu aceștia. Am implementat o serie de măsuri de protecție și prevenire care ne-au permis să asigurăm continuitatea activităților și adaptarea rapidă a operațiunilor la nivelul comenzilor. Totodată, au fost introduse constant noi măsuri care să răspundă recomandărilor OMS și ale autorităților. Am adaptat programul de lucru în schimburi, am încurajat telemunca acolo unde a fost posibil, am introdus obligativitatea purtării măștii de protecție, am definit un proces automatizat de verificare, prin termoscanner, a temperaturii angajaților la intrarea în fabrică, am demarat un program amplu de dezinfecție permanentă, am adaptat toate facilitățile dedicate angajaților noștri, precum zonele comune pentru servirea mesei și mijloacele de transport, și am pus la dispoziția angajaților un aparat de testare Bosch Vivalytic. Am investit timp și resurse pentru a facilita o comunicare activă și constantă cu privire la situația actuală, astfel încât toată lumea să înțeleagă și să respecte măsurile de prevenție, nu doar la locul de muncă, ci și în viața personală. Responsabilitatea stă la baza valorilor Bosch, iar în această perioadă, mai mult ca niciodată, a fost esențial să ne implicăm activ și să venim în sprijinul comunității. Am continuat, implicând și angajații, să derulăm acțiuni menite să contribuie la lupta împotriva pandemiei și să promovăm o colaborare strânsă în rândul colegilor, să fim uniți și să acționăm responsabil. Rămânând în sfera aspectelor pozitive, avem în plan continuarea investițiilor în cadrul fabricii Bosch din Cluj. Un element-cheie a fost implementarea conceptului de „Inspiring Working Conditions” în ambele unități de producție, oferind elemente speciale de design interior, spații de lucru silențioase, arii comune pentru interacțiune, încăperi dedicate pentru concentrare și săli creative pentru munca în echipă, încurajând astfel o cultură organizațională deschisă, axată pe colaborare și creativitate. De asemenea, continuăm să investim în dezvoltarea profesională a angajaților, digitalizând programul de training. În cadrul fabricii există, din 2017, un Centru de Training modern unde derulăm activități de training pentru echipele noastre. Tot aici se desfășoară și atelierele pentru Școală Duală. Anul acesta ne-am extins activitatea școlii duale, urmând ca peste 140 de elevi să beneficieze de acest program în anul școlar următor. Continuăm și colaborarea cu universitățile locale și proiectăm programe speciale pentru a sprijini studenții în dezvoltarea cunoștințelor practice în industria auto.

Dennis Raabe: Pentru Centrul de Inginerie din Cluj, implicarea și înfăptuirea unor acțiuni concrete de solidaritate cu un impact pozitiv în comunitatea clujeană a fost unul dintre lucrurile pozitive care s-au întâmplat în această perioadă. Responsabilitatea, solidaritatea și sprijinul acordat persoanelor aflate la nevoie sunt principiile fundamentale care ne ghidează în această perioadă dificilă. Tranziția spre telemuncă a decurs natural, fără probleme de natură tehnică și cu perfomanțe pe măsură. Împreună am dovedit că putem face față situației și că putem păstra o consecvență în derularea proiectelor și am reușit să exploatăm la maxim punctele noastre forte chiar și în afara spațiului de birouri. Chiar și acum, după ce parte dintre colegii noștri revin la birou, distanțarea socială, precum și restul măsurilor de prevenție și protecție, joacă un rol important, la fel cum joacă și comunicarea. Într-adevăr, industria automotive se confruntă, la momentul actual, cu foarte multe provocări, care vor exista și în anii următori. În ciuda acestui context mai puțin favorabil, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj vizează maximizarea contribuțiilor la viitorul conducerii autonome și o evoluție pozitivă în continuare. Circa 800 de angajați lucrează acum în Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, iar cu ajutorul lor, compania evoluează constant la nivel de proiecte și responsabilități, contribuind astfel la modelarea viitorului mobilității. Independent de criza de sănătate, planurile de creștere sunt încă valide. Centrul de Inginerie Bosch din Cluj are avantajul competitiv de a fi o companie cu produs propriu. Mai mult decât atât, ne-am menținut, și anul acesta, poziția fruntașă în topul celor mai doriți angajatori din Cluj – Napoca, fiind prima opțiune pentru candidații clujeni interesați de o carieră în domeniile IT și tehnic. Suntem și vom rămâne aproape de comunitățile în care activăm și încercăm, pe cât posibil, să ajutăm prin acțiuni inovative. Investiția în educație rămâne unul dintre pilonii centrali pe care se clădește misiunea companiei. De asemenea, încă de la înființare, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a dezvoltat o serie de parteneriate excelente cu universitățile locale. În prezent, trei programe de masterat și trei cursuri universitare dedicate studenților și masteranzilor aflați în diferite etape ale parcursului academic sunt derulate în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea Babeș-Bolyai, iar anual, Centrul de Inginerie oferă peste 50 de burse studenților talentați.

Martin Gladigow: Pentru Bosch Service Solutions Timișoara, pandemia de Covid-19 a fost mai mult un maraton decât un sprint, dar chiar și în aceste momente dificile, expansiunea afacerii a continuat. Sunt înconjurat de oameni incredibili care livrează performanță la calitate excepțională, indiferent de limitările generate de criza din sănătate. Cunoștințele noastre de contabilitate, experiența pe care compania a câștigat-o în ultimii opt ani și un cadru de formare extins sunt pietrele de temelie a creșterii organizației din Timișoara, atât în dimensiune, cât și în complexitate. În această perioadă, prioritatea numărul unu a companiei a fost, fără niciun dubiu, siguranța angajaților. O altă prioritate a fost să ne asigurăm că operațiunile zilnice nu sunt afectate, iar un element cheie îl reprezintă comunicarea frecventă și transparentă cu angajații și clienții noștri în privința modului în care compania gestionează situația. Cu toate că posibilitatea de a lucra de acasă face parte din modelul nostru de business, telemunca nu a atins niciodată nivelul din timpul pandemiei. Ultimele luni au adus multe provocări. Prima dintre ele a fost legată de relocarea activității angajaților de la birouri, acasă, iar pentru a face această schimbare posibilă, am suplimentat numărul de echipamente IT disponibile și am activat noi funcții necesare lucrului de la distanță. Au fost momente când capacitatea Virtual Private Network (VPN) a fost depășită, dar echipa de suport IT a rezolvat rapid problema. De asemenea, departamentul de resurse umane a găsit de îndată soluții creative pentru diferite subiecte: integrarea noilor angajați s-a făcut în mediul virtual, interviurile clasice s-au transformat în interviuri video și training-urile s-au mutat în online. Echipele operaționale s-au adaptat cu ușurință situației curente, noului mod de lucru și comunicării exclusiv în mediul online. Am inițiat deja planificarea reîntoarcerii la birou, inclusiv diverse scenarii care presupun reorganizarea echipelor și a spațiilor. Într-o perioadă foarte scurtă de timp, pandemia a schimbat în mod fundamental felul în care lucrăm: colaborarea se face acum în mediul virtual, purtăm măști de protecție și menținem distanța socială. Este important să privim și aspectele pozitive: în timp, am reușit să creștem de la un mic birou satelit la un hub global de servicii, creștere care continuă și azi cu servicii adiționale cum este, de exemplu, noul departament de Suport Vânzări și Logistică. Obiectivul diviziei Global Services din Timișoara este orientat către integrarea și dezvoltarea de servicii inovative, în toate ariile comerciale ale companiei. Diversificarea portofoliului este una dintre modalitățile prin care ne propunem să atingem acest obiectiv și purtăm deja discuții avansate despre adăugarea, în portofoliul nostru local, a noi servicii, care diferă mult de domeniile noastre actuale. Diversitatea activităților va evolua și vor apărea noi roluri, atât în divizia Global Services, cât și în industrie, iar investițiile noastre în tehnologie dau rezultate și vom beneficia cu toții de îmbunătățirea colaborării dintre echipe și funcțiuni cu o interfață transparentă față de partenerii noștri de afaceri.



German
Citește articolul precedent:
Turismul intern ar putea ieși câștigător din pandemie

Impactul pandemiei asupra economiei încă nu poate fi definit, poate fi cel mult schițat și putem face anumite scenarii. Eu...

Închide