Mobilitate 2017: tranzacții, surprize și electricitate

Anul 2017 ar putea fi anul marilor tranzacții în piața auto, dar și anul marilor surprize care anticipează viitorul producătorilor de autovehicule. Primăvara în industria constructorilor de mașini a început bine, cu o veste care demonstrează din plin ideea de mobilitate, mai ales a mobilității capitalului pe piața auto. Luni, 6 martie, cu doar o zi înainte de deschiderea Salonului Auto de la Geneva, grupul francez PSA a anunțat că a ajuns la un acord cu General Motors (GM) pentru a cumpăra divizia sa auto europeană Opel. Tranzacția, evaluată la 2,2 miliarde euro, dă naștere celui de-al doilea mare constructor european de mașini.
General Motors părăsește Europa, lăsând francezilor mărcile Opel și Vauxhall, pe care aceștia vor să le aducă pe profit până în 2020. Totodată, PSA (producător al mărcilor Peugeot, Citroen și DS) va prelua, ajutat de bancherii francezi de la BNP Paribas, și sucursala financiară GM Europe, în contul a 900 milioane euro. Americanilor de la GM le va rămâne centrul de inginerie de la Torino, Italia. PSA Peugeot-Citroen + divizia Opel (renumită pentru modele de succes precum Astra, Corsa și Insignia) va consolida un nou grup, cu o producție de 4,3 milioane vehicule/an și cu o cifră de afaceri de aproape 80 de miliarde de euro, suflând puternic în ceafa producătorilor germani de la VW. Grupul consolidat va avea 19 uzine în Europa, PSA oferind garanții autorităților din Franța și Marea Britanie că nu vor închide unități de producție, acesta fiind unul dintre punctele cele mai dificile în negocieri. Potrivit Hotnews, Opel nu a mai obținut profit în ultimii 16 ani, timp în care a acumulat pierderi de 15 miliarde dolari, fiind „producătorul de volum cu cel mai mare grad de neutilizare a uzinelor europene”. Șeful alianței PSA-Opel, Carlos Tavares a spus că Opel va rămâne marcă germană, tranzacția aducând „o complementaritate geografică”, mai ales că PSA nu are vânzări spectaculoase în Germania și nordul Europei, unde Opel este mult mai cunoscută. Potrivit unui articol din Les Echos, grupul nou format va putea ajunge după 2020 să facă anual economii de 1,5-2 miliarde euro datorită lucrurilor puse în comun, cum ar fi achizițiile și platformele. Chiar la Salonul Auto de la Geneva au fost lansate două modele de SUV dezvoltate în comun de PSA și Opel: Citroen C-Aircroos și Opel Crossland X, ambele ieșite de pe porțile uzinei Opel din Spania.

Și iată că am ajuns la Geneva, acolo unde viitorul pieței constructorilor de mașini este configurat an de an la început de primăvară. Nici anul acesta Geneva nu a dezmințit rolul de înainte-mergător. Pentru al șaselea an consecutiv, Salonul Auto Geneva a fost prefațat de acordarea titlului COTY (Car of the Year). Și dacă PSA a început sezonul reușind tranzacția cu GM pentru Opel, tot PSA și-a adjudecat și titlul de „Mașina Anului 2017”, trofeu primit de SUV-ul Peugeot 3008 prin votul a 58 de ziariști din 22 de țări europene. Potrivit AUTOBILD, disputa pentru COTY 2017 s-a purtat între șapte finaliste: Alfa Romeo Giulia, Citroen C3, Mercedes E-Klasse, Nissan Micra, Peugeot 3008, Toyota C-HR și Volvo S90 / V90, care s-au înfruntat în poligonul francez de la Centrul de Testare și Cercetare pentru Automobile din Mortefontaine. Peugeot 3008 a câștigat trofeul, urmată de Alfa Romeo Giulia, preluând titlul de „Mașina Anului” de la noul coleg de grup auto Opel (care a fost întronat anul trecut pentru modelul Astra K). Bronzul competiției de anul acesta a revenit Mercedes E-Klasse. Cu o reputație construită în 50 de ani , competiția „Car of the Year” aduce laolaltă mașini noi, lansate cu cel mult un an înainte de concurs, produse oriunde în lume, dar care să fie comercializate în cel puțin cinci țări europene, cu un target de peste 5.000 de unități.

Jurnaliștii specializați de la AUTOBILD au trecut în revistă principalele premiere ale salonului european: francezii de la Renault au dezlegat „fiara sportivă” Alpine A110, britanicii Aston Martin s-au lăudat cu AM-RB 001, DB11 by Q, Vanquish S și Q Concept, nemții de la Audi au prezentat versiuni sportive puternice RS3, RS Q5 și RS Q8 Concept. Bentley a adus Bentayga Mulliner, iar bavarezii au atras privirile cu Seria 5 Touring, dar și cu un facelift reușit la Seria 4. Citroen a trimis la Geneva două concepte: C-Aircross și SpaceTourer, iar de la DS fanii au putut admira SUV-ul DS 7 Crossback. Italia a „ocupat” Geneva cu cei 800 de cai putere de la Ferrari 812 Superfast. Ford Fiesta și Fiesta ST sunt premierele americanilor pentru anul acesta. Producătorii asiatici nu au lipsit nici ei la Salonul Auto de la Geneva: noua generație Honda Civic Type R, noul Hyundai i30 Wagon, șocantul Infiniti Project Black S, Mitsubishi Eclipse Cross, Toyota Yaris GRMN precum și multe altele. Land Rover a impresionat Geneva cu Range Rover Velar, la duel cu Porsche Macan. Porsche are noul Panamera Sport Turismo, Renault are un facelift interesant la Captur, cehii vin cu versiunile Skoda Kodiaq Scout și Sportline, dar și cu noua Octavia RS 245, iar noul Volkswagen Artion oferă spațiu și stil.

Vorbind despre producția locală, Dacia a prezentat la Salonul Auto de la Geneva versiunea Stepway a modelului MCV. Conform AutoExpert, alături de Logan MCV Stepway, Dacia a prezentat la Salonul de la Geneva și o nouă serie limitată, disponibilă pe toate modelele familiei Stepway (Sandero, Dokker, Lodgy și Logan MCV), precum și pe Duster. Numele acestei serii limitate va fi diferit în funcție de țară.

Așadar, ca de obicei, Salonul Auto de la Geneva a oferit tendințele anului pentru piața auto mondială și europeană, cu cele circa 150 de premiere din peste 900 de modele expuse. A 87-a ediţie a reunit circa 180 de expozanţi din 30 de ţări, pe o suprafaţă de peste 77.000 de metri pătraţi, iar în cele 11 zile deschise publicului au fost așteptați la salon peste 700.000 de vizitatori. Peste 10.000 de jurnalişti acreditaţi în cele două zile de presă au transmis pe meridianele globului noutățile pieței auto în 2017, ceea ce demonstrează, de fapt, interesul uriaș pe care oamenii îl acordă unui domeniu industrial și tehnologic care ne face viața mai ușoară, mai frumoasă și care transformă distanțele în experiențe. Geneva înseamnă Mobilitate.

Să vedem acum cum stă piața auto anul acesta și care sunt perspectivele. După ce a trecut printr-o perioadă de criză începută în 2008, sectorul auto european și-a revenit ușor în 2015 și a continuat trendul ascendent și anul trecut.

APIA despre piața auto: +17,8%

Vânzările de autovehicule noi au crescut cu 17,8% anul trecut, la peste 142.000 de unități, acest volum fiind apropiat de cel înregistrat în 2008, primul an de criză pe piața auto, când au fost livrate aproximativ 148.000 de unități. Potrivit datelor comunicate de APIA, anul trecut au fost livrate 115.004 autoturisme (plus 17% comparativ cu 2015) și 27.016 vehiculele comerciale ușoare și grele (marfă și persoane), în creștere cu 21,3% față de anul precedent. La autoturisme, top-ul pe mărci la finele anului 2016 este condus de către Dacia, cu 35.448 unități (30,8% cotă de piață), urmată de Volkswagen (11.983 unități), Skoda (10.268 unităţi), Renault (8.351 unități), Ford (6.957 unităţi) și Opel (5.441 unităţi). Dacia Logan este cel mai bine vândut model în anul 2016, urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Dacia Logan MCV. În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,6% sunt produse local, 22,1% sunt fabricate în Germania, 10,9% sunt din Cehia, 8,9% din Spania și 6,6% din Franța. Vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut cu 4,5% comparativ cu anul 2015, în timp ce livrările de autoturisme din import au înregistrat un avans consistent, de 22,8%.„Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că, la finele anului 2016, toate segmentele înregistrează creșteri consistente comparativ cu anul 2015. Cele mai mari creșteri se înregistrează pe segmentele Sport (+76,3%), SUV (+26,6%), Clasa D (+28,1%) și Clasa E (+24,4%). Si segmentele de volum, B și C (care împreună cumulează circa 64% din totalul pieței), înregistrează creșteri importante, de 17,8% şi respectiv 10,3%”, arată Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile. În ceea ce privește autoturismele „verzi” (electrice și hibride), volumele s-au dublat anul trecut, la aproape 1.200 de unități. Pe de altă parte, anul trecut a fost realizată o producție totală de 359.306 unități, cifră care corespunde unei scăderi totale de 7,2% față de anul 2015. Dintre acestea, 320.457 unități au fost produse de către Dacia și 38.849 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 190.825 unități. Totodată, exporturile s-au diminuat cu 8,2%, la 326.089 unităţi. Cel mai căutat model la export a fost Dacia Duster (183.860 unități), în creștere cu 13% față de 2015. „Și în acest an s-a manifestat un factor de distorsiune a pieței auto. Este, în mod evident, vorba de afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce produce un impact negativ asupra vânzărilor de autovehicule noi, dar și asupra bugetului de stat, care pierde, anual, sute de milioane de euro. În acest context, anul 2016, înregistrează un nou record al înmatriculărilor de autoturisme rulate provenite din import, respectiv circa 300.000 unități, ceea ce reprezintă o creștere de 20% comparativ cu anul 2015”, arată reprezentanții asociației. În acest context, la care se adaugă eliminarea Timbrului de Mediu, APIA apreciază că începutul lui 2017 este marcat de o conjunctură nefavorabilă pentru piața auto, care ar putea conduce la un declin al vânzărilor de autoturisme, la nivelul întregului an.

2016, an record la second-hand din import

Un raport Autovit arată că piața mașinilor noi înregistrează al treilea an consecutiv de creștere și încheie 2016 cu cea mai ridicată valoare de după 2010. Daca în 2013 totalul era extrem de mic, de sub 58.000 de mașini, acum volumul pieței este cu 60% mai mare. Septembrie a fost cea mai bună lună, cu peste 12.000 de mașini înmatriculate, iar februarie cea mai slabă, cu numai 5.000. Piața mașinilor second-hand din import a avut un an record în care a avansat cu 18% și s-a apropiat de pragul de 300.000 de unități, nivel de peste trei ori mai mare față de 2011. Cea mai bună lună a fost august, cu peste 31.000 de mașini înmatriculate, iar cea mai slabă a fost ianuarie, cu sub 17.000. Reînmatriculările (tranzacții cu mașini SH pe plan intern) au înregistrat, la fel ca mașinile noi, al treilea an consecutiv de creștere, avansul fiind de 10% în 2016. Cea mai slabă lună a lui 2016 a fost ianuarie, cu 16.000 de mașini, iar cea mai bună, august, cu peste 24.000. La repartizarea pe semestre, al doilea a fost net mai bun decât primul. La mașini noi, a doua parte a anului a însemnat înmatriculări cu 70% mai mari, la mașinile second-hand din import diferența a fost de 20%, la fel ca la tranzacțiile pe plan intern.

La mașini noi ordinea nu s-a schimbat, o mică diferență fiind că Dacia a mai pierdut câteva procente din piață. În afară de top 5, mărci precum Suzuki, Peugeot și Mazda au avut creșteri procentuale de câteva ori peste media pieței. La clasamentul mașinilor second-hand din import au crescut mult peste media pieței înmatriculările de mașini BMW și Audi, ambele mărci având peste 23.000 de mașini SH din import înmatriculate anul trecut. Ambele branduri premium au urcat cu peste 30%, în timp ce media pieței a fost de 18%. Autovit.ro a avut un an plin de schimbări, mai ales că numărul de dealeri a crescut puternic, la fel și numărul de anunțuri postate de aceștia. Ponderea dealerilor a trecut de 55% în total anunțuri, mai mult decât dublu față de acum patru ani, iar numărul de dealeri parteneri aproape s-a triplat, de la sub 450 la peste 1.100. Un moment de referință pentru Autovit.ro în 2016 a fost Black Friday, când pe platformă s-au vândut mașini în valoare de 1,7 milioane euro. Cea mai scumpă mașină vândută a fost un Ferrari California în valoare de 138.600 euro, iar cea mai mare reducere a fost de 37.970 euro, pentru un BMW Seria 7. În topul mărcilor, primele cinci locuri sunt ocupate de cele germane, care apar în peste jumătate dintre anunțurile de pe platformă. Dacia se regăsește în top zece, unde apar și mărcile franceze Renault și Peugeot, dar și marca americană Ford și marca cehă Skoda. La capitolul preț, în ultimul an a scăzut cu patru puncte procentuale ponderea mașinilor de sub 5.000 de euro, crescând în schimb cu trei puncte procentuale la cele de peste 20.000 de euro. Rămâne de bază categoria 5-10.000 euro, care reprezintă aproape o treime din totalul mașinilor de pe platforma online. Și în 2016 pe Autovit.ro au fost prezente modele de peste 200.000 euro, spre exemplu Bentley Bentayga, Ferrari 488 Spider sau Lamborghini Huracan.

Conform site-ului 0-100.ro, eliminarea timbrului de mediu a dat un impuls deosebit comerțului cu mașini second hand din import, astfel că luna trecută a adus un nou record de peste 67.000 de unități, de trei ori peste valoarea din februarie 2016. Datele remise de DRPCIV către HotNews.ro arată că un nivel record a fost atins și de tranzacțiile cu mașini second hand pe plan intern, peste 56.000. Dispariția timbrului de mediu i-a făcut pe mulți dintre cei care au vândut în trecut mașina fără acte să intre în legalitate. În plus, erau multe mașini la care timbrul de mediu făcea cât peste jumătate din valoarea vehiculului, iar acum și aceste mașini și-au găsit cumpărător. Luna trecută s-au înmatriculat peste 67.400 de mașini second-hand din import, ceea ce înseamnă de trei ori mai mult decât în luna a doua din 2016 și de patru ori mai mult decât în februarie 2015. Datele lunare din ultimii zece ani privind înmatriculările de mașini second-hand din import arată că numai în două luni s-a depășit pragul de 50.000 unități: decembrie 2008 și martie 2009. În 2011, media lunară a fost de sub 8.000 de mașini, iar anul trecut, august a fost luna de maxim, cu 31.000 unități. O parte însemnată a mașinilor second hand înscrise în circulație după 1 februarie au mai mult de 15 ani vechime. De exemplu, pe 1 februarie au fost înscrise peste 2.000 de astfel de mașini, iar între 1 și 7 februarie totalul a fost de peste 7.000 unități.

Programul Rabla în 2017

Ministerul Mediului a anunțat că valoarea tichetului va crește de la 6.500 la 8.000 lei, iar achiziția de automobile electrice va fi încurajată. Cea mai importantă modificare față de anul trecut este creșterea cu 20% a valorii unui tichet Rabla. Dacă în 2016 acesta valora 6.500 lei, acum va crește la 8.000 lei, echivalentul a aproximativ 1.800 euro. Ministerul Mediului va încuraja și achiziția de automobile cu propulsie electrică prin programul Rabla Plus. Deși nu au avansat încă cifre exacte, reprezentanții ministerului au spus că achiziția acestui tip de mașină va fi favorizată. În 2016, cei care au dorit să achiziționeze un automobil electric primeau un voucher în valoare de 20.000 lei fără a fi nevoie de radierea unei mașini vechi. „Rabla Plus va avea o sumă mult mai mare decât anul trecut la dispoziție pentru 1.500 de autoturisme electrice. Ne preocupăm ca la pachet să vină și stații de încărcare care să fie la dispoziția operatorilor existenți sau a celor care vor să-și dezvolte astfel de stații de încărcare. Vrem să creăm un sistem, cel puțin în jurul marilor orașe, în care mașinile electrice să fie din ce în ce mai folosite”, a spus Daniel Constantin, ministrul Mediului. Bugetul pentru programul Rabla va fi de 220 milioane de lei. În 2016, au fost acordate aproximativ 22.500 tichete, ceea ce a însemnat un buget de 146 milioane lei. Încă nu a fost comunicată data la care se va da startul programului Rabla 2017, cel mai probabil acesta urmând să înceapă undeva la finalul lunii aprilie.

Varianta Electrică 2017

Potrivit AUTOBILD, vânzările de mașini 100% electrice din Europa au crescut cu 47% anul trecut, la peste 91.000 de unități, pe piață fiind prezente aproape 20 de modele. Cele mai populare modele electrice vândute anul trecut în Europa au fost Renault ZOE, cu peste 20.000 de unități, Nissan Leaf și Tesla Model S, cu peste 15.000 de unități, și, respectiv, VW e-Golf, cu peste 11.000 de unități. În România, numărul de mașini electrice comercializate este modest, dar creșterea este spectaculoasă, de la mai puțin de o mașină pe lună în 2014, la 36 de unități în 2015. Lipsa unor programe coerente de subvenționare a modelelor electrice, dar și prețul mare al acestora face dificilă creșterea vânzărilor de mașini electrice.

Investiții și reorganizări

Industria auto românească a avut un an 2016 plin, cu vânzări sporite, dar și cu noi investiții străine importante realizate pe piața pieselor de schimb și subansamble de către Daimler, Porsche, Continental și Bosch. Producătorul Ford a confirmat oficial că un nou model intră în producție la Craiova. Potrivit 0-100.ro, anul 2016 a adus o schimbare majoră în conducerea Ford România: John Oldham a devenit noul director al uzinei din Craiova, iar Attila Szabo a devenit șeful Companiei Naționale de Vânzări (CNV) Ford. O reorganizare importantă a avut loc și la Mercedes-Benz România, prin separarea diviziilor de autoturisme și vehicule comerciale. Ulterior a mai avut loc o altă reorganizare, pe modelul internațional. Și la cel mai mare dealer BMW și MINI din România, Automobile Bavaria, s-au reașezat lucrurile: Michael Schmidt a pus toate afacerile sale sub umbrela MHS Holding. La Dacia salariile au crescut, dar nu atât de mult cât și-ar fi dorit oamenii și sindicatele, iar la Ford angajații au fost nevoiți să se mulțumească cu mai puțin și cu promisiuni că va fi mai bine. Într-adevăr, ulterior, modelul Ford EcoSport a fost confirmat pentru producția în România. Daimler a început să fabrice la Sebeș cutii de viteze automate cu 9 trepte și a promis noi investiții în țară, Porsche și-a extins operațiunile pe plan local, dorind să dezvolte aici inclusiv software pentru mașini autonome, iar Federal Mogul a inaugurat o fabrică de ștergătoare auto la Ploiești. Continental a deschis un nou centru de cercetare și dezvoltare la Brașov. Germanii de la Elektrobit s-au extins în România, iar Faurecia a deschis o fabrică de tapițerii auto la Râmnicu Vâlcea. Pirelli s-a angajat la investitii serioase în România, până în 2021. A apărut și prima investiție serioasă în infrastructura de încărcare pentru mașini electrice, Kaufland și Renovatio punând bazele unei rețele naționale de prize de mare putere.

de Daniel Apostol

 

German
Citește articolul precedent:
Limitele raţiunii

Oamenii care au de-a face profesional cu economia - manageri, jurnalişti, chiar şi profesori - se lasă tot timpul seduşi...

Închide