„Navaliștii gălățeni vor fi foarte mândri să construiască noua flotă militară a României”

interviu cu dl. René H. Berkvens, CEO al Damen Group, Olanda

dr. Alex Todericiu

A.T.: În 1893 se înființează la Galați „Șantierul naval G. Fernic et Comp“. Mai bine de 100 de ani mai târziu, la 25 martie 1999, Holland Damen Shipyards Group devine acționar majoritar al S.C. Șantierul Naval Galați S.A. Fiind una din primele investiții de succes a anilor ‘90, activitatea din România a companiei pe care o conduceți de mai bine de 14 ani nu a ținut neapărat capul de afiș al presei. Deși chiar și o stradă din Galați poartă numele proprietarului companiei, Kommer Damen. Vă rog să-mi descrieți succes story-ul românesc al grupului Damen, știut fiind faptul că la ora asta românii sunt cei mai numeroși angajați ai firmei și astfel limba română este cea mai vobită.

R.H.B.: Colaborarea cu șantierul din Galați a început în anii ‘90, cu plasarea unor comenzi de corpuri pentru nave de transport cargo, pentru a testa posibilitatea de a lucra împreună. Astfel, în 1998, în momentul în care statul român decide să privatizeze șantierul naval, Damen este deja pregătit, nu stă pe gânduri, ia parte la licitație și și-o adjudecă. În ciuda multor dificultăți prin care trecea România în acea perioadă de tranziție politică, economică și socială, Damen este în România, se implică și începe să construiască o relație cu România, cu Galați și comunitatea locală, cu șantierul. După preluarea șantierului, am respectat și chiar am depășit obligațiile post-privatizare și anume retehnologizarea șantierului pe bază de investiții, pentru a deveni o componentă a diviziei de nave pentru defence & security, păstrarea unui număr minim de locuri de muncă și asigurarea unor salarii corespunzătoare. Practic, Damen s-a adaptat cerințelor României în cadrul procesului de privatizare în masă a industriei românești, rezultând astfel o poveste de succes, din câte știm noi, considerată a doua după Dacia Renault. Între timp, șantierul s-a dezvoltat în cadrul grupului Damen și a devenit un centru de excelență pentru construcția de nave cu destinație specială și din segmentul de defence & security. Astfel s-a ajuns ca România să fie țara cu cea mai semnificativă producție din cadrul grupului, în termeni ce vizează facilitățile și forța de muncă, iar limba română să fie cea mai vorbită.

Ați preluat în 2018 la Mangalia cel mai mare șantier naval din România și Europa, în urma unor demersuri care au durat peste un an. Astfel, Damen deține cea mai mare capacitate de producție de nave din România pe care trebuie s-o facă rentabilă. Gradul de expunere investițional al firmei dumneavoastră este și el corespunzător. Cu toate acestea, nu ați condiționat în vreun fel statul român, cum ar fi de exemplu de atribuirea unor contracte de construcție de nave, potrivit unor alegații de presă. În acest sens, ați putea să ne prezentați strategia grupului Damen, care a avut ca rezultat o implicare atât de puternică, incluzând și o latură socială semnificativă, în economia românească?

René H. Berkvens, CEO Damen Group, Holland

Preluarea responsabilității operaționale la șantierul naval din Mangalia corespunde dorinței mai vechi a Damen de a avea posibilitatea de construcție a unor nave mai mari și în special mai late, pentru care la Galați nu există condițiile de infrastructură necesare. Astfel, șantierul din Mangalia va fi încorporat în divizia dedicată construirii de nave destinate exploatărilor offshore şi nave de croazieră. În prezent, Damen se axează pe atragerea de comenzi noi pentru a putea asigura un viitor de succes şi prosper acestui şantier. Totodată, dezvoltăm un program de formare profesională și școlarizare, pentru a pregăti optim angajatii de la Mangalia pentru construcția acestor noi tipuri de nave. Damen doreşte să-și păstreze forţa de muncă înalt calificată şi experimentată de care şantierul dispune, garantând totodată menţinerea şi extinderea acesteia. Obiectivul grupului este de a continua succesul de necontestat al Şantierului Naval Damen Galaţi şi de a dezvolta imensul potenţial de la Şantierul Naval Damen Mangalia. Această abordare profesională va constitui și pe viitor o valoare deosebită pentru comunităţile în care grupul nostru activează.

În România se desfășoară în prezent un important program de achiziții de tehnică militară, destinată inclusiv marinei militare. Grupul Damen se găsește printre competitorii înscriși în acest proces, îndeplinind pe deplin condiția procedurală ce nu poate fi negociată: „industrial participation”. Puteți descrie gradul actual de pregătire al firmei pe care o conduceți în eventualitatea derulării unui astfel de contract?

După 20 de ani de prezență în România și retehnologizarea șantierului din Galați, noi considerăm că suntem în totalitate pregătiți, cei mai pregătiți, pentru începerea imediată, chiar de-a doua zi, a derulării contractului, în eventualitatea câștigării lui. Așa cum am spus, la Galați am construit numai nave complexe cu destinație specială și din sectorul defence & security (nave gri), fiind singurul șantier din România care se poate lauda cu așa ceva în ultimii 20 de ani. Mai mult decât atât, compania soră Marine Engineering Galați, înființată în 2004 de către Damen și având 150 de ingineri angajați, este cea care realizează întreaga proiectare a navelor militare la nivelul grupului. Navaliștii gălățeni vor fi foarte mândri să construiască noua flotă pentru marina militară a României, după ce au participat deja la dotarea mai multor marine militare din lume (13 țări) cu nave construite la Galați.

Din informațiile ce ne stau la dispoziție, segmentul efectiv de lucru al Damen presupune construcția „platformei navale“, ceea ce reprezintă în jur de 20% din valoarea totală a contractului. Scopul real al acestui proiect este dezvoltarea unei capacități redutabile de apărare a României și a NATO la Marea Neagră. Care sunt partenerii aleși de dumneavoastră pentru dotarea navelor cu sisteme de luptă și de ce i-ați ales pe aceștia?

Componenta efectivă care intră în competența Damen este „platforma navală”, pe care intenționăm să o executăm la Galați. Ulterior, pe ea se vor instala sistemele de armament. În comunitatea militară, în primul rând contează sistemele de armament pentru că programele de achiziții militare au ca scop creearea unor capacități de apărare și nu achiziționarea unei „simple bărci cu motor”. În acest sens, considerăm că pentru situația de securitate la Marea Neagră am reușit să formăm cel mai bun parteneriat dintre o platformă plutitoare de tip corvetă și sistemele de armament cele mai redutabile, furnizate de cei mai importanți reprezentanți ai industriei de apărare a Statelor Unite ale Americii: Boeing, Raytheon și General Dynamics. Această alegere a ținut seama și de o serie de aspecte politico-strategice, în mare parte stipulate în Carta NATO (art. 5) în ceea ce privește partenerul NATO pe care poate conta Marina Militară Română în caz de nevoie. În plus, au fost luate în calcul și aspecte technico-militare de comonalitate (commonality, lb.engl.) a sistemelor de armamente, în special cu Flota a VI-a a US Navy și comandamentele EUCOM și AFRICOM. Acest parteneriat se bazează și pe o recentă experiență de lucru în comun cu US defence industry la proiectul de dotare al marinei militare mexicane, care este foarte, foarte asemănător cu cel românesc, aducând astfel o importantă referință de lucru pentru proiectul românesc.

German
Citește articolul precedent:
Condițiile financiare și geopolitice, un „cocktail negativ” pentru economia lumii

Climatul geopolitic european este din ce în ce mai incert, iar România trăiește în zona cu ridicat potențial „seismic” atât...

Închide