Noi poli de dezvoltare pe piața industrială

Autostrada A1, zona tradițională pentru dezvoltările de logistică din București, a devenit foarte aglomerată, iar accesul spre Capitală este din ce în ce mai dificil. Într-o piață competitivă, timpul de livrare este un diferențiator esențial și reprezintă o problemă importantă pentru operatorii logistici. În consecință, în ultimele luni am văzut o creștere a interesului pentru alte zone din jurul Bucureștiului pentru dezvoltări industriale și de logistică.

Zonele de Nord și de Nord-Vest ale Capitalei, cu acces direct la Șoseaua de Centură, vor fi, în opinia noastră, noul pol de dezvoltare pe acest segment al pieței. Companiile de distribuție și logisticienii vizează Nordul orașului în încercarea de a profita de o infrastructură mai bună, care le permite căi de acces multiple și flexibilitate mai mare pentru a se adresa unei zone mai întinse din București.

Stocul de spații moderne din România depășește 3 milioane de metri pătrați (mp), rezultând o densitate de 155 mp/1.000 locuitori, sub nivelul din alte țări din Europa Centrală și de Est. Aproape 1,5 milioane mp sunt localizați în jurul Bucureștiului, din care 75% de-a lungul autostrăzii A1. Acest lucru înseamnă peste 1 milion mp de spații logistice cu acces direct la A1 dinspre București.

Potențial de dezvoltare pe 100 de hectare de teren

În consecință, majoritatea dezvoltatorilor active pe piața de logistică din România sunt interesați să-și extindă portofoliul de proiecte în zona de Nord și cea de Nord-Vest a Bucureștiului, în condițiile în care aici sunt disponibile mai mult de 100 de hectare de teren pentru dezvoltare.

De menționat însă că doar câteva locații sunt adecvate pentru dezvoltare imediată, din punct de vedere al infrastructurii, al accesului și al dimensiunii parcelelor, esențiale pentru astfel de proiecte. Sunt dezvoltatori care au cumpărat deja terenuri în zonă pentru proiecte viitoare, în timp ce alții se uită după cele mai bune oportunități pentru investiții. Considerăm că acesta este cel mai bun moment pentru ca dezvoltatorii să-și mute interesul către această zonă, dacă luăm în calcul că în prezent există aici doar două proiecte de 150.000 mp.

Estimările noastre arată că în următorii 5 ani stocul de spații de logistică și industriale din Nord-Nord-Vest-ul Bucureștiului va depăși jumătate de milion de metri pătrați, luând în considerare faptul că jucătorii de pe piață sunt în stadii avansate de achiziție de terenuri de peste 10 hectare fiecare.

Logistica se mută de la marginea orașului în centru

Pe termen mediu, ne propunem să găsim noi modele de proiecte de logistică dezvoltate în interiorul orașului, care să fie durabile și eficiente, dar care să minimizeze impactul negativ asupra mediului și la nivel social. Din punctul nostru de vedere, proiectele de logistică dezvoltate în orașe ar putea prezenta oportunități semnificative pentru dezvoltatorii și investitorii imobiliari datorită puternicei dinamici a cererii și a ofertei.

Disponibilitatea redusă și creșterea costului terenurilor pentru dezvoltarea industrială, împreună cu intensificarea cererii pentru livrări într-un timp cât mai scurt, vor genera în viitor nevoia de logistică în orașe. Tendința este deja prezentă pe cele mai mature piețe din întreaga lume și ne așteptăm să o vedem și în România, în viitor. În Europa, logistica în orașe devine din ce în ce mai importantă din cauza creșterii numărului de locuitori din orașele mari și a comerțului electronic, precum și pe fondul rolului perceput al logisticii ca instrument de sprijin pentru comunitățile eficiente și competitive.

Deocamdată, în România, nevoia de facilități de logistică în interiorul orașului vine de la operatorii de logistică și de distribuție, precum și de la retailerii online care încearcă să-și consolideze poziția pe piață și să atragă clienți prin oferirea de servicii de „livrare în aceeași zi”. Acest lucru i-a determinat să înființeze puncte
de livrare în zonele strategice ale orașului care să permită unui client care comandă un produs dimineața să îl primească până la sfârșitul după-amiezii. Există un număr limitat de facilități potrivite pentru o astfel de reamenajare, dar cererea este în creștere, deoarece acest model de logistică ar putea fi interesant pentru orice tip de retailer care poate beneficia și de spațiile de vânzare lângă spațiul de depozitare de unde poate livra.

Unii dezvoltatori consideră că logistica în orașe aduce oportunități de investiții pe măsură ce acestea pot obține randamente mai mari decât în cazul depozitelor tradiționale, însă nu sunt la fel de agresivi în ceea ce privește extinderea lor, ca și în cazul proiectelor în curs. Există încă nevoie de logistică tradițională în expansiunea lor, deoarece piața nu a atins încă nivelul așteptat de maturitate, iar strategiile dezvoltatorilor se concentrează în principal pe construirea de spații mari în afara orașelor. În prezent, livrarea rapidă este un subiect important pentru marii operatori de comerț electronic și companiile de curierat, care se confruntă cu o schimbare importantă a cererii clienților și a nevoilor viitoare.



German
Citește articolul precedent:
Angajații dumneavoastră sunt mai mult „X” sau „Y”?

Angajații dvs. sunt auto-motivați sau leneși, mai degrabă? În anii ’60, profesorul american Douglas McGregor de la MIT a atras...

Închide