O criză neobișnuită necesită soluții inteligente

Foto: gustavofrazao / depositphotos.com

Din centrul Bucureștiului te poți alege cu impresia că totul a revenit la normal – pe străzi e o aglomerație de oameni preocupați, mașinile claxonează în intersecții blocate, lumea vorbește tare la smartphone-uri. Când vorbești cu oamenii, imaginea arată totuși altfel. Mulți sunt încă incerți după ce criza indusă de pandemie le-a lovit veniturile mai mult sau mai puțin puternic.

Incertitudinea este otravă pentru economie și cu atât mai mult pentru o economie bazată pe consum. În majoritatea industriilor, oamenii câștigă acum (aproape) la fel de mult ca înaintea fazei acute a restricțiilor, dar nu mai sunt dispuși să cheltuiască banii ca înainte: ce se întâmplă dacă vine un al doilea val?

Misiunea principală a guvernelor este acum să repornească economia. Dacă țara are destui bani, aceștia pot fi distribuiți direct companiilor, dar aceasta nu este este o formă prea inteligentă de sprijin. Metoda creează așteptări pe termen lung, care afectează inovația și gândirea competitivă. De ce să fim eficienți și productivi când statul ne plătește oricum?

O abordare mai sănătoasă este de a lăsa banii să curgă în economie prin intermediul consumatorilor, la fel ca până acum – dar cum puteți convinge cetățenii să-și cheltuiască din nou banii?

Banii pot fi dați direct oamenilor, după cum am văzut că s-a încercat deja în unele țări (Spania) sub formă de ajutor cvasi-general. Totuși, acest lucru nu garantează că ei vor reveni în economie. Criza a afectat multe persoane cu locuri de muncă slab plătite și în principal acești oameni primesc sprijin. În climatul incert de astăzi, unii dintre ei vor strânge banii, ceea ce nu ajută foarte mult economia.

Cea mai bună metodă în acest moment este cea a voucherelor. Are mai multe avantaje în același timp: consumatorii nu prea pot economisi banii, deoarece tichetele sunt valabile pentru o perioadă limitată de timp și nu pot fi folosite pentru a plăti cu ele peste tot. În plus, voucherele nu trebuie întotdeauna să fie emise de trezoreria de stat: un exemplu bun este orașul Viena, care a dat oamenilor cupoane de 50 de euro cu o valoare totală de 40 de milioane de euro pentru a ajuta industria gastronimiei după criza corona. De asemenea, în China, peste 30 de provincii și orașe au distribuit vouchere pentru a stimula din nou consumul.

Desigur, ele nu sunt lipsite de probleme: în România, tichetele date angajaților de la stat, cheltuibile doar pe plan intern, au stricat echilibrul în sectorul turismului, deoarece clienții vor în primul rând să cheltuiască banii primiți cadou la Marea Neagră, iar alte zone pierd. Oamenii care nu obțin astfel de cupoane se plâng, la rândul lor, de discriminare.

Practic, abordările bazate pe vouchere sunt foarte potrivite pentru promovarea cu precizie a unor scopuri specifice. Din acest punct de vedere, Bucureștiul a câștigat și el experiență în ultimii ani. Administrația a distribuit vouchere pentru achiziționarea de biciclete. Problemele au apărut din cauza tratamentului fiscal neclar, dar, în general, orașul și-a atins obiectivul de a avea mai multe biciclete în circulație. Că nu prea există drumuri, pe care ele să poată rula în siguranță, este o cu totul altă poveste.

Alex Gröblacher



German
Citește articolul precedent:
Să spunem mai des „Mulțumesc”

Viața noastră își revine încet la normal, avem voie să mergem din nou la muncă, contactul social este, în mare...

Închide