Opinie: Biroul a murit! Trăiască biroul!

Autor: Tudor Popp, REC Partners și fondator Hotspot Workhub

Majoritatea schimbărilor importante din societate au fost induse de-a lungul timpului de evenimente dureroase. Printre cele mai benefice rezultate ale preocupărilor oamenilor de prevenire a bolilor sunt colectarea deșeurilor, canalizarea, bulevardele largi care permit luminii naturale să pătrundă în case, spațiile și parcurile publice generoase. În mod similar este de așteptat ca actuala criză COVID-19 să influențeze pozitiv orașele noastre prin regândirea spațiilor publice și a transportului în comun, prin îmbunătățirea standardelor de sănătate a clădirilor și reorganizarea semnificativă a serviciilor de ospitalitate.

În paralel, lucrul de acasă este foarte la modă și unele companii au introdus deja strategii de „zero birou”. Reducerea costurilor cu imobilele și flexibilitatea forței de muncă sunt aici cei mai importanți factori. În afară de aceștia, explozia notabilă în tehnologia online nu numai că a susținut lucrul la distanță ci, în anumite situații, chiar i-a sporit productivitatea. Cu toate acestea, angajații suferă de izolare și de lipsa contactului social, în timp ce cultura și identitatea corporațiilor sunt în declin, formarea și retenția angajaților este dificilă, iar creativitatea și munca în echipă sunt foarte limitate.

Impactul pe termen lung al COVID-19 asupra pieței imobiliare poate fi similar cu cel al unui cutremur major. Unele clădiri își vor pierde complet ocupanții și, în consecință, vor trebui modernizate pentru a face față noilor cerințe. În plus, întregi cartiere de business vor trebui să-și schimbe sau să-și adapteze funcția și configurația pentru utilizări mixte.

Viitorul este hibrid

Odată cu toate aceste schimbări, funcția biroului va evolua rapid de la „locul de producție” la obiective mai complexe – reprezentativitatea și interacțiunea cu clienții, inovația și creativitatea în activitatea zilnică, cultura și branding-ul companiei, socializarea, satisfacția și retenția angajaților.

Noile cerințe sunt legate fără echivoc de flexibilitate, eficiența timpului, siguranța, igiena și permanenta adaptabilitate. Majoritatea jucătorilor imobiliari se așteaptă la o reducere a spațiului de birouri ca urmare a schimbării tiparelor de lucru. Aceste modificări sunt susținute și de evoluția semnificativă a  tehnologiei, companiile anticipând o creștere substanțială a costurilor cu IT-ul, în paralel cu reducerea costurilor imobiliare.

Cu alte cuvinte, viitorul este hibrid. În general, ne așteptăm ca până la 40% dintre angajați să urmeze în viitor un model de lucru la distanță. Job-urile colaborative și creative se pretează mult mai puțin lucrului de la distanță. În general, oamenii vor putea lucra mai bine de la distanță dacă au task-uri de rutină, de execuție, de suport.  Managementul și creativitatea necesită mai mult lucru în echipă, în spații moderne, flexibile și interactive. În orice caz, modelele de lucru hibride vor trebui încorporate și adaptate culturii fiecărei companii.

Credem că răspândirea conceptului emergent de rețea radială („hub and spokes”) va fi puternic accelerată în perioada următoare. Centrul (the Hub) va fi reprezentat de sediul central și va servi drept „stup” al companiei, în timp ce spițele (Spokes) vor fi o rețea de birouri distribuită geografic, de obicei bazată pe distribuția angajaților și nevoile clienților. În consecință, sediul va fi amplasat într-o locație centrală, bine conectată la transportul în comun și va acționa ca centru cultural al afacerii. Birourile satelit se vor răspândi probabil pe toată suprafața orașului, în special aproape de cartierele rezidențiale.

Rocada mare sau rocada mică?

COVID-19 nu va ucide biroul, ci îl va transforma, făcându-l mai dinamic ca niciodată și provocând în același timp o perturbare majoră a pieței de real estate. Unele clădiri de birouri din zonele centrale se vor transforma în locuințe, în timp ce unele locuințe din zonele rezidențiale vor deveni spații de lucru. Amploarea acestei schimbări este încă de determinat. Abilitatea de a lucra de la distanță nu va alunga majoritatea oamenilor din orașe și birouri, dar le va permite multora să trăiască și să lucreze în locuri noi.

Contractele tradiționale de închiriere a birourilor au avut un impact negativ semnificativ asupra agilității și flexibilității companiilor și a capacității lor de gestionare a crizei. Noile concepte de birouri cu spații flexibile, contracte de închiriere pe termene mai scurte și servicii complexe de ospitalitate se vor răspândi și mai repede. Pe termen lung, contractele de chirie tradiționale pentru birouri semnate pe 5-7-10 ani ar putea deveni o excepție.

În consecință, pentru a redeveni relevant și actual, întregul lanț trofic imobiliar va trebui să se adapteze, iar băncile și investitorii vor trebui să găsească flexibilitatea necesară (în prezent inexistentă) de a finanța aceste noi modele de business.

Despre REC Partners

REC Partners este o echipă internațională de ingineri, arhitecți și economiști. Fondată în 2004 în Germania și 2006 în București, REC a sprijinit clienții din întreaga Europă să dezvolte, să opereze sau să îmbunătățească proprietăți imobiliare de peste 10 milioane mp în ultimii 16 ani. Clienții includ fonduri de investiții, bănci, dezvoltatori imobiliari și corporații care caută să îmbunătățească eficiența activelor lor imobiliare.

Despre Hotspot Workhub

Deschis în 2020 la București, Hotspot Workhub este primul dintr-o serie de spații de coworking de înaltă calitate, bazate pe conceptul de business inovator dezvoltat de REC Partners. Spațiul încorporează viziunea companiei de lucru flexibil și ospitalitate la birou, creând un amestec unic conceput pentru productivitate, comunitate și stil de viață.

German
Citește articolul precedent:
Schoenherr își întărește echipa de dispute resolution prin promovări

Schoenherr și Asociații anunță promovarea a doi avocați din cadrul echipei de dispute resolution a firmei. Începând cu luna februarie...

Închide