Peste 60% din antreprenorii români speră că mediul de afaceri local va deveni prietenos în următorul deceniu – studiu

Doi din trei antreprenori români consideră că România va oferi un mediu prietenos pentru afaceri în mai puțin de 10 ani, se arată în cea de a patra ediție a Barometrului antreprenoriatului românesc, realizat în 2016 de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank.

Conform ediției a patra a Barometrului antreprenoriatului românesc, 66% dintre antreprenorii chestionați consideră în 2016 că România va oferi un mediu prietenos pentru afaceri în mai puțin de 10 ani, față de 55% din respondenții ediției 2015. De asemenea, procentul celor mai pesimiști dintre antreprenori a ajuns la doar 5%, după o scădere de 14 puncte procentuale. Aceștia se așteaptă ca România să ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor în mai mult de 30 ani.

„Evoluțiile pozitive pe care le evidențiază noua ediție a Barometrului antreprenoriatului românesc reprezintă o veste foarte bună pentru întreg mediul de afaceri local. Ca și companie care susținem dezvoltarea antreprenoriatului în România, aceste semnale ne validează încrederea în direcția către care merge antreprenoriatul românesc și sperăm ca aceste evoluții să se accelereze în următorii ani”, spune Bogdan Ion, country managing partner, EY România.

Studiul analizează răspunsurile a 350 oameni de afaceri – 45% dintre respondenți conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de euro, în timp ce alți 45% dintre respondenți se regăsesc în intervalul 1-10 milioane euro. Diferența de 10% din companii au o cifră de afaceri mai mică de 1 milion euro.

Cel mai mare obstacol în crearea și dezvoltarea unei afaceri în România este lipsa unui cadru fiscal și legislativ clar, corelat și stabil, dublat de birocrație și atitudinea neconstructivă a reprezentanților instituțiilor statului față de afacerile private, au arătat 70% dintre respondenți.

Barometrul antreprenoriatului romanesc_2016_INFOGRAFIC_1

„Cu toate că mediul de reglementare și fiscal rămâne cel mai important obstacol pentru antreprenori și în 2016, ediția din acest an a Barometrului marchează o premieră importantă. Pentru prima dată în ultimii patru ani antreprenorii percep o tendință majoritar pozitivă în privința evoluției mediului de reglementare și fiscalizare”, subliniază autorii studiului.

Dacă în 2014 doar 12% dintre respondenți vedeau o tendință pozitivă referitoare la acest aspect, iar în 2015 doar 20%, în 2016, 51% dintre respondenți percep o îmbunătățire a mediului fiscal și de reglementare. Practic, tendința s-a inversat față de ediția 2015, când 49% vedeau o deteriorare a acestui aspect.

Majoritatea antreprenorilor (52%) consideră reducerea cotei TVA de la 24% la 20%, ca și reducerea cotei TVA pentru alimente, cea mai bună măsură fiscală introdusă în ultimul an. La distanță apreciabilă urmează scăderea impozitului pe dividende de la 16% la 5% (27% dintre respondenți) și reducerea CAS cu 5 puncte procentuale începând cu ultimul trimestru din 2014 (7% dintre răspunsuri).

„Cu totul altfel stau lucrurile în domeniul măsurilor care fac viața mai ușoară antreprenorilor din punctul de vedere al birocrației și al efortului de conformare cu legislația în vigoare. Cei mai mulți antreprenori (42%) spun că nu a existat nicio măsură semnificativă în această zonă de mare interes pentru antreprenori. Doar 6% dintre respondenți au indicat o oarecare îmbunătățire a sistemului public administrativ și măsuri de debirocratizare”, potrivit sursei citate.

Antreprenorii indică scăderea impozitării muncii pentru angajați și angajatori ca fiind măsura care i-ar ajuta cel mai mult în domeniul reglementării și impozitării (31%), urmată de asigurarea stabilității mediului de reglementare (26%), simplificarea legislației (20%) și reducerea fiscalizării veniturilor și profiturilor companiilor (15%).

Cei mai mulți antreprenori cu experiență dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce indică faptul că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România și la fel de mult ca antreprenorii români aflați la început de drum. Deși cei mai mulți dedică 10 ore propriei afaceri, 20% dintre antreprenori depășesc limita celor zece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 16 ore de muncă în fiecare zi.

Pe de altă parte, procentul antreprenorilor care spun că accesul la finanțare s-a îmbunătățit în anul 2015 s-a dublat față de anul 2014, după o dublare și în 2014 față de 2013. Dacă în 2014 el se situa la 16% și în 2015 la 30%, în 2016 a devenit majoritar, cu 62% dintre răspunsuri.

În următoarele 12 luni, cei mai mulți antreprenori se vor orienta către creditele bancare pentru a-și finanța creșterea (40% dintre respondenți). La mare distanță urmează surse de finanțare precum creditul furnizor (21%) și fondurile europene (17%). Ajutoarele de stat și fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre ei, în timp ce bursa de valori și sistemele alternative de tranzacționare se situează la 1% dintre răspunsuri.

“Ne bucurăm că ediția din acest an a barometrului reflectă o percepție pozitivă a antreprenorului matur asupra factorilor care susțin antreprenoriatul. Acest fapt poate constitui o premisă pentru ca pe termen lung și importanța în economie a companiilor medii și mici să ajungă la maturitate, respectiv să crească progresiv către media europeană. În prezent, acestea au o contribuție de aproximativ 45% la PIB în România, față de 60% în UE. Acțiunile noastre vor susține materializarea acestei premise”, a declarat Cristian Sporiș, vicepreședinte pentru corporate banking al Raiffeisen Bank.

Studiul măsoară percepţiile antreprenorilor români în privinţa a cinci piloni fundamentali pentru dezvoltarea antreprenoriatului: accesul la finanţare, reglementarea şi impozitarea, cultura antreprenorială, educaţia şi sprijinul coordonat oferit de asociații specializate în susţinerea antreprenoriatului.

Analiza are la bază un chestionar aplicat în perioada 28 martie – 20 aprilie 2016.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 28,7 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2015. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992.

Raiffeisen Bank, parte a grupului austriac Raiffeisen, deservește aproximativ 2 milioane de clienți persoane fizice, 100.000 IMM-uri și 8.200 de companii mari și medii pe piața românească. Rețeaua Raiffeisen Bank numără peste 500 de agenții în toată țara, peste 1.100 de ATM-uri, aproximativ 14.000 de EPOS-uri și 40 de bancomate multifuncționale.

German
Citește articolul precedent:
Rețeaua Lidl din România atinge 195 de unități, după deschiderea unui magazin la Târgu Mureș

Retailerul german Lidl va deschide la 19 mai un magazin în Târgu Mureș, rețeaua din România ajungând astfel la 195...

Închide