Piața de Real Estate din România dă semne de maturizare. Ce înseamnă asta pentru retail, industrial & logistics, office & residential

Pe 27 martie 2020, BusinessMark a organizat la București ediția aniversară a evenimentului „Real Estate & Construction Forum”, în cadrul căreia s-au abordat cele mai importante aspecte din domeniu.

În cadrul a patru paneluri cu focus pe: retail, industrial & logistics, office, residential, au fost alături de noi cei mai importanți jucători din industrie, care și-au anunțat noile proiecte, au vorbit despre provocările anului 2020 și au trecut în revistă oportunitățile actuale de pe piața din România.

PANEL I – FOCUS ON RETAIL

În cadrul panelului, moderat de Mihai Pătrulescu, Senior Associate, Investment Services, Colliers International România, au fost abordate o serie de subiecte, între care: evoluția pieței din România, avantajele și dezavantajele comerțului online și offline, preferințele consumatorilor.

„Cred că s-a maturizat piața, dar e un moment în care psihologic se schimbă dorințele consumatorilor. În general, nivelul de ‘happiness’ a scăzut foarte tare, iar consumatorii nu mai știu ce vor. Cred că vom dezvolta proiecte interesante numai punând consumatorii pe primul plan (…) ‘Happiness-ul’ crează consum. Frica nu creează consum. Anul trecut s-a vorbit cel mai mult de online, dar nu credem în semnul egal între o vânzare online și cea din mall. Magazinul online crește vânzarea offline”, a explicat Costin Blideanu, Head of Leasing Retail Division, AFI EUROPE ROMÂNIA.

„Așa este, pentru că trebuie să te adaptezi consumatorului. Consumatorul este ‘high-demanding’, iar piața este mult mai variată. Deja nu mai vorbim doar despre 2-3 dezvoltatori; avem inclusiv dezvoltatori din alte țări, iar oamenii vor să fie informați (…). Online-ul și offline-ul se completează. Nu vedem o amenințare, ci este bine să fii și acolo, și acolo. Nu cred sub nicio formă că brandurile sunt amenințate de comerțul online. Eu zic că suntem bine dacă lucrăm într-un parteneriat”, a intervenit Venera Munjev, Senior Associate| Retail Agency, Colliers International România.

În acest context, Cristian Turculeț, Expansion Director România & Bulgaria, AMREST (Starbucks, Burger King), a explicat că, zona de retail trece, în prezent, printr-o mare schimbare.

„În momentul de față, ești extrem de expus – atât ca dezvoltator, cât și ca operator – pe internet. Felul în care au evoluat obiceiurile de consum ne fac să ne adaptăm; suntem mult mai atenți la relația cu clienții, la vizibilitatea în online. Este foarte ușor să construiești, dar și să pierzi, printr-o anumită greșeală pe care o putem comite. A fi în online este foarte important, pentru că acolo se mișcă lucrurile. Acolo este viitorul”, a spus el.

În continuare, Lucian Anghel, Founder & CEO, ENERGYPAL – TIMEPAL ROMANIA & FMS, a oferit o perspectivă referitoare la reducerea costurilor de dezvoltare si operare a spațiilor de retail. „Am observat magazine care își doresc să aibă interfețe, pentru a monitoriza eficiența consumului. Noi am promovat partea de condition-based monitoring; decât să fac mentenanță mai des, prefer să merg pe baza semnalelor primite în teritoriu, pe baza de monitorizare. Eficiența energetică, consumul, sunt foarte importante”, a punctat el.

PANEL II – FOCUS ON INDUSTRIAL & LOGISTICS

Potrivit invitaților din cel de-al doilea panel, segmentul industrial e „segmentul favorit în Real Estate”, unde se observă, de asemenea, o tendință de maturizare. De aceea, clienții sunt interesați de calitatea vieții, pun mai mult accent pe eficiență și pe soluțiile smart pentru îmbunătățirea proceselor.

„Segmentul industrial e, acum, segmentul favorit în Real Estate. Întotdeauna a fost așa; e o industrie foarte ciclică. Piața de Real Estate, peste tot, se observă o maturizare. Se rafinează puțin și solicitările clienților noștri. Sunt și proiecte pe care nu le-am mai văzut în România – proiecte regionale cu standarde de construcție foarte înalte”, a spus Ana Dumitrache, Country Head Romania, CTP INVEST.

„De ce rămâne zona de logistică și industrial pe acest trend efervescent? Eu cred că acolo unde există oportunitate, există investitori și interes. Există un ‘shift’ puternic între comerțul ‘brick&morters’ și comerțul online, ceea ce generează foarte multe probleme logistice. Un aspect foarte specific al retailului online este cel legat de retururi. În Vest, ajunge la 30-40%, ceea ce crează un flux invers de marfă, care are nevoie de spații de depozitare. Numai fenomenul acesta generează noi nevoi, când vine vorba de industrial. În România, retailul online e abia la început. Vorbim abia de 8-10%. UK, de exemplu, a ajuns la peste 20% retail online. Potențialul de creștere este foarte mare. Din ce mai închiriem, un procent din ce în ce mai mare din cerințe vin pe partea de online”, a punctat, la rândul său, Sînziana Pardhan, Country Head, P3 ROMÂNIA.

Șerban Juverdeanu, Head of Development, GLOBAL VISION, a punctat că marii retaileri sunt în zona de testare: „Retailerii trebuie să asigure forța de muncă, să îi motiveze să rămână acolo. Cred că suntem departe de statele dezvoltate, dar e bine să gândim în viitor. Asta înseamnă flexibilitatea spațiului, adaptabilitatea spațiului, măsuri legate de premisele proiectării structurale. Structura în sine a depozitelor trebuie adaptată și pregătită pentru cerințele retailerilor online. Dezvoltatorii nu fac foarte mulți bani din parcări, dar online-ul înseamnă, în primul rând, distrubuție, zone de încărcare pentru camioane frigorifice și alte lucruri pe care încercăm să le gândim în proiect.”

PANEL III – FOCUS ON OFFICE

Speakerii din al treilea panel au vorbit despre preferințele chiriașilor, cât și despre zonele alese de ei pentru spațiile de birouri.

„Există zone de interes puternic: centru, centru-nord și apoi s-a dezvoltat rapid zona de centru-vest, dar cred că e de lăudat inițiativa dezvoltatorilor de a deschide zone noi. Eu am fost surprinsă de reacția chiriașilor care sunt deschiși și la zone noi. Extraordinar de important nu e numai unde te duci, ci și ce oferi acolo. Mai e un element foarte important pentru chiriași: cât de orientat e un dezvoltator să sprijine partea de administrare a spațiului de către chiriaș? Cât de deschis este la a-i rezolva problemele care apar pe parcurs? Chiriașii sunt tot mai atenți sau mai supărați dacă dezvoltatorul nu e prompt în dezvoltarea problemelor. Dezvoltatorii ar trebui să sprijine chiriașii”, a explicat Emma Toma, Head of Office Division, AFI EUROPE ROMÂNIA.

La rândul său, Stephen Burke, Construction Director, FORTE PARTNERS, a punctat că „e important să ne axăm pe diversificare – asta se întâmplă datorită cererii de diversificare.” „Noi ne uităm mereu la locații unde există transport public, unde traficul nu este extrem de aglomerat. În ceea ce privește locațiile noi, ne confruntăm cu provocări. Piața este matură, permite construirea de proiecte de top. În ceea ce privește deciziile de design, trebuie să estimăm cum se vor dezvolta lucrurile peste doi ani. Încercăm să fim eficienți, să implementăm tehnologii care să ne permită să fim cât se poate de eficienți. Trebuie să avem în vedere cum vor lucra la birou generațiile viitoare.”

„Cererea este consistentă și piața arată bine. Am observat și prezența unor companii diferite, apar operatori de industrial în zonă – cei care părăsesc birourile tipic industriale, inclusiv companii de IT care ies cumva din zona Pipera-Vest, care vin spre zona Barbu Văcărescu (…). Pe lângă criteriul fundamental, legat de locație, noi credem că un chiriaș va fi atras și de experiența pe care i-o oferă clădirea (tehnologizarea și digitalizarea). Foarte mulți jucători încearcă să iasă din zonele aglomerate, validând zone noi în care accesul este facil. Contează foarte mult ce oferă clădirile”, a intervenit Raluca Stanislav, Business Development Manager, Skanska Property România.

La rândul său, Dimitris Pergamalis, Head Of Construction & Development, GLOBALWORTH, a precizat că, prin intrarea pe piață a unor jucători importanți, piața s-a schimbat. „Am ajuns la un punct la care construim clădiri de birouri de foarte bună calitate. Faptul că din 2013 – 2014 au intrat în piață jucători precum Skanska, au ridicat piața. Din concurența asta au câștigat chiriașii. Am introdus servicii noi: digitalizarea serviciilor, ne-am axat pe măsuri eficiente, clădiri verzi și ne-am centrat pe a crea o experiență, o atmosferă ce ține de ‘wellbeing’ și ‘worth living’.”

Ideea a fost susținută și de Bogdan Voica, Asset Director, ANA TOWER OFFICES, care a precizat că: „atunci când ai 3000 de oameni într-o clădire, trebuie să te asiguri că vor trăi în clădire, că vei răspunde nevoilor lui. Este important să acomodăm cerințele viitoarei comunități și să ai oameni competenți care să întrețină clădirea.”

În acest context, Dan Ungureanu, Business Development Coordinator, AON RISK SOLUTIONS, a venit cu o sugestie pentru dezvoltatori: aceea de a se asigura că încheie asigurarea potrivită: „Recomandarea noastră, pentru toți dezvoltatorii, e să meargă pe un tip de program owner-controlled, adică dezvoltatorul încheie polița – nu mai lasă constructorul să încheie polița. În ceea ce privește partea de proiectare – puteți include pe o singură poliță toată zona de muncă intelectuală a proiectului. Astfel, în orice moment, dezvoltatorul are o viziune asupra costurilor și controlează acoperirile; el poate să își acopere inclusiv pierderi financiare legate de întreruperea activității.”

PANEL IV – FOCUS ON RESIDENTIAL

În ultima parte a conferinței „Real Estate & Construction Forum” s-a vorbit despre domeniul construcțiilor, care trebuie să acorde o mai mare atenție proiectelor pentru reducerea poluării, prin construirea de „proiecte verzi”.

Sunt presiuni sociale vizând emisia de gaze de seră și necesitatea de a avea o comunitate cât mai sănătoasă. Industria noastră, a construcțiilor, contribuie cu 40% din totalul gazelor cu efect de seră emise – fie că e vorba de perioada de construcție sau de cea operațională. Sunt pași clari făcuți în direcția pozitivă. Observăm proiecte din ce în ce mai multe proiecte verzi”, a explicat Claudiu Bisnel, Partner & Co-Founder, BRISK GROUP, în acest sens.

La rândul său, Beatrice Dumitrașcu, Vice-President Residential Sales, ONE UNITED PROPERTIES, a punctat că în prezent, „clientul e mult mai educat în ceea ce privește unitatea locativă pe care vrea să o cumpere. Este foarte interesant că pe segmentul premium clienții sunt atenți la banii investiți, se uită în comunități. Sunt atenți să facă comparații de prețuri, de beneficiile zonei, de costuri de întreținere. Dacă ești un dezvoltator bine așezat în piață, te bucuri când clienții știu ce să te întrebe.”

Antoanela Comșa, General Manager, GRANVIA ROMÂNIA; President, AREI, a adresat o altă problemă importantă, aceea a creșterii costurilor, în condițiile în care forța de muncă este tot mai greu de găsit: „Vedem cu toții în piață că și la noi, creșterea de costuri, în ceea ce privește forța de muncă și materialele de construcții, crește prețul de vânzare. E adevărat că, uneori, în proiectele noastre acționarii au preferat să micșoreze marja de profit. Cred că ar trebui să găsim și niște soluții mai inovative. Construirea cu prefabricate va rezolva și problema lipsei forței de muncă. O altă mare problemă e lipsa furnizorilor de prefabricate.”

Când construiești sute de apartamente, îți dorești foarte tare ca riscul să fie cât se poate de diminuat. Atunci, din părerea mea, nu știu dacă acest lucru se va face la fel de bine folosind prefabricate. Poate unul-doi dezvoltatori vor folosi prefabricate și vom învăța și noi de la el. Dezvoltăm responsabil și încercăm să aducem plus-valoare în zona aceasta. Cumpărătorii sunt din ce în ce mai cultivați când vine vorba de o proprietate nouă”, a completat Irina Albu, Sales & Marketing Director, CORDIA ROMÂNIA.

Evenimentul a fost moderat de Mihai Pătrulescu, Senior Associate, Investment Services, COLLIERS INTERNATIONAL ROMÂNIA.

***

Eveniment organizat de BusinessMark, susținut de: AFI EUROPE ROMÂNIA, AON, BRISK, COLLIERS INTERNATIONAL ROMÂNIA, CASAZELA, CULINARYON.

Cu sprijinul: BCCBR – Billateral Chamber of Commerce Bulgaria – România

Digital Marketing Partner: Marketiu

Traducere Oferită de: Biroul de Traducere Champollion

Radio oficial: Europa FM

BusinessMark susține: Plantăm Fapte Bune în România, The Social Incubator

Parteneri media: Agenda Construcțiilor, energynomics.ro, Green Report, tOPBUSINESS, ibuild.info, proidea, homezz.ro, imopedia.ro, Misiunea Casa, tranzit, Real Estate, AllAboutJobs.ro, #centruldepresa, Ziarul Bursa, Revista Arhitectura, Business24, debizz, Ziare.com, Transilvania Business, PRwave, Express de Banat, Financial Market, AntreprenorinRomania.ro, inoras.ro, LivePR, MATEK, finzoom, birouinfo.ro, depozitinfo.ro, administratie.ro, Jurnalul de Afaceri, infoOradea.ro, Global Manager, spatiulconstruit.ro, BusinessPress, Clujul de Buzunar, Monitorul de Făgăraș.

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate B2B. Principala linie de activitate a BusinessMark este organizarea de evenimente business „concept propriu” prin care ne propunem să oferim mediului de afaceri românesc un spaţiu profesionist de discuţii şi networking. Combinând metode de comunicare şi business matchmaking, oferim partenerilor noștri modele de dezvoltare complexe, conectându-i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic.

 

 



German
Citește articolul precedent:
Hornbach a investit 2,8 milioane euro în extinderea magazinului din Sibiu

Hornbach România, unul dintre principalii retaileri locali de materiale de construcţii şi grădinărit, a extins magazinul din Sibiu cu aproximativ...

Închide