„Real Estate, Quo Vadis?”, ediția V. Piața s-a maturizat și își continuă evoluția pozitivă în 2020

Publicația de business bilingvă DeBizz Magazine a organizat marți, 25 februarie, ediția cu numărul 5 a conferinței „Real Estate, Quo Vadis?”. Evenimentul a avut loc la Hotelul Novotel din București și a fost moderat de jurnalistul Daniel Apostol.

În fiecare an, conferința noastră ia pulsul pieței imobiliare și de construcții, evidențiind deopotrivă oportunitățile de dezvoltare și principalele provocări cu care se confruntă jucătorii de profil, de la dezvoltatori, constructori și arhitecți până la producători de materiale sau furnizorii de servicii.

Piața imobiliară și-a consolidat evoluția pozitivă anul trecut, iar trendul ar putea continua în 2020, în contextul în care cererea pentru spații moderne de birouri, comerciale, logistice sau locuințe se menține la cote ridicate, atât în Capitală – principala destinație pe radarul investitorilor, cât și în orașele mari din țară, precum Timișoara, Cluj sau Iași. 

Speakerii invitați în cadrul panelului de discuții au fost Hildegard Brandlmembru fondator al Asociației Societăților de Arhitectură din România, Lucian OprișAssociate Director în cadrul departamentului de birouri Colliers, Valentin Roșu – Director de Dezvoltare CTP România, Laurențiu Manea – Office Buildings Manager Iulius Group și Teofil Teaha, dezvoltatorul proiectului imobiliar Suspended Gardens.

În deschiderea conferinței, Lucian Opriș a vorbit despre specificul și perspectivele de dezvoltare ale sectorului de office, punctând că, în absența unor factori externi care să ajungă să afecteze și piața locală, jucătorii mari vor merge înainte cu planurile de dezvoltare. „Este o piață pe care o știu, am văzut-o cum crește. Avem în cotinuare cereri, avem în continuare dezvoltatori care dezvoltă produsul corect. Există de multe ori opreliștea aceasta, că ar exista cerere, dar nu există produsul corect. Or, dezvoltatorii au învățat în ultimii ani să facă produse bune atât pentru chiriași, cât și o marfă foarte bună de vândut fondurilor de pensii sau investitorilor instituționali veniți de afară”, a spus reprezentantul companiei de consultanță imobiliară. Potrivit datelor anunțate recent de Colliers, anul 2020 se conturează a fi cel mai bun an pentru investițiile imobiliare din România din perioada post-criză, birourile urmând să fie „vedeta” pieţei de profil, cu tranzacţii de peste 600 de milioane de euro. Cifra estimată se referă doar la investițiile aflate într-un stadiu avansat, astfel că ar putea fi chiar mai mare până la finalul lui 2020. Raportul anual lansat de compania internațională de real estate arată că evoluția pozitivă va fi susținută de randamente mai atractive decât în alte țări din regiune, precum și de o performanță economică bună. Colliers International Group, cu operațiuni în 68 de țări, este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor.

„Grupul de firme Iulius lucrează cu perioade de timp foarte largi, vorbim de ani, nu de luni. Aș putea să menționez cel puțin două proiecte de referință pe care le avem. Suntem specializați în dezvoltarea de proiecte mixte: primul proiect mixt a fost dezvoltat în Iași, fiind inaugurat în 2012, iar al doilea a fost inaugurat anul trecut, în Timișoara, la o distanță de șapte ani”, a spus Laurențiu Manea, Office Buildings Manager Iulius Group. Companiile IULIUS şi Atterbury Europe au inaugurat în vara anului trecut, la Timişoara, proiectul mixt Iulius Town, cea mai mare investiţie din regiune, în valoare totală de 442 milioane de euro. Iulius Town a presupus integrarea Iulius Mall Timişoara într-un proiect amplu de regenerare urbană, completându-l cu funcţiuni de retail, office şi entertainment. Pe segmentul office, Iulius Town are, în prezent, trei clădiri business în operare și una în dezvoltare, UBC 0. Cu termen de inaugurare în ultimul trimestru din 2020, United Business Center 0 va fi cea mai înaltă clădire de birouri din România, cu o înălţime de 155 de metri şi 27 de etaje. „Nu avem vreo temere, dacă nu se vor întâmpla evenimente majore care să afecteze întreaga societate, pentru că lucrurile sunt planificate din timp foarte bine, știm exact termenele de livrare, iar partenerii care urmează să folosească spațiile de birouri din clădirile noastre au și ei la rândul lor termene de dezvoltare și de planificare tot pe un orizont de timp foarte lung, vorbim de 2-3 ani. Nu suntem sub o presiune a riscurilor, atât timp cât nu facem dezvoltări speculative”, a spus reprezentantul dezvoltatorului imobiliar, răspunzând unei întrebări din partea moderatorului. Proiectul mixt Iulius Town include cea mai mare suprafaţă de retail din afara Capitalei, un nou concept de cinema, cel mai mare centru de sănătate şi fitness din România, trei săli de evenimente, restaurante şi cafenele tematice, un parc, carusel pentru copii şi aproximativ 4.070 de locuri de parcare.

Hildegard Brandl, membru fondator al Asociației Societăților de Arhitectură din România (ASAR) și managing partner al biroului de arhitectură și project management UNITH2B, a vorbit despre provocările dezvoltatorilor în relația cu autoritățile, subliniind că partea de autorizare, care ajunge să dureze mai mult decât lucrările de construcție propriu-zise, este în continuare un impediment major în piață. Printre propunerile avansate în dialogul cu statul pentru reforma pachetului de reglementări și debirocratizare se numără transferul responsabilității la beneficiar, după modelul german, și eliminarea avizelor care nu sunt relevante. „În acest moment, orice autorizație de construire are același demers. Nu poate fi aceeași abordare, autorizația de construire a unui gard, a unui garaj sau a unui mic imobil nu poate avea aceeași complexitate de autorizare ca a unei clădiri cu 15 etaje. Nu este necesar.”, a spus Hildegard Brandl. Ea a punctat că în prezent legislația dedicată construcțiilor este într-o etapă de rescriere, iar situația generală este mai bună decât în anii trecuți. ASAR este o inițiativă a unui grup de arhitecți români, cu activitate susținută în domeniul proiectării, reprezentanți ai unor birouri de proiectare de arhitectură. Asociația reunește în prezent peste 40 de membri fondatori, arhitecți și societăți de arhitectură cu experiență care doresc să se implice activ în schimbarea și evoluția domeniului construirii în România, fiind deschisă tuturor societăților de arhitectură care împărtășesc principiile asociației, membri sau nu în cadrul altor asociații de breslă. Asociația își propune să militeze pentru o arhitectură de calitate și sustenabilă în contextul unei dezvoltări durabile, în deplinul respect al valorilor de patrimoniu, asigurând excelența profesională și tehnologică, ținând seama de rigorile eficienței economice.

Valentin Roșu, Director de Dezvoltare CTP România, a vorbit despre profilul și strategia de dezvoltare a companiei, punctând că lansarea unor investiții noi ține cont într-o bună măsură și de nevoia de extindere a clienților existenți. „Mergem acolo unde clientul nostru existent vrea să se extindă și ne extindem împreună cu el. Cel puțin 25% din extinderea în fiecare an o facem cu clienții existenți, care vor să-și mărească business-ul. (…) Construim la kilometrul 23 cel mai mare parc din Europa, zicem noi, deținut de o singură persoană sau de o singură firmă. Vom avea în viitor aproximativ un milion de metri pătrați numai la km 23 pe A1. În momentul de față suntem undeva la 500.000 mp, iar anul acesta numai acolo construim aproape 170.000 mp”, a spus reprezentantul CTP, cel mai important dezvoltator și manager de parcuri industriale premium din România și Europa Centrală și de Est. Compania este specializată în livrarea și gestionarea parcurilor de afaceri de înaltă tehnologie construite la comandă pentru companii lider care realizează investiții strategice în operațiuni noi sau extinse în Europa Centrală. CTP este proprietarul rețelei CTPark, cel mai mare sistem integrat de parcuri de afaceri premium din Europa Centrală și de Est, cu 5,4 milioane mp de proprietăți din clasa A în peste 90 de locații strategice. În România, CTP este cel mai important dezvoltator de depozite și manager, cu o GLA (Gross leasable area) de peste un milion mp de depozite de clasa A, în zece orașe: Arad, București, Cluj-Napoca, Deva, Pitești, Sibiu, Timișoara, Turda, Ineu și Salonta. La finele anului trecut, compania a anunțat lansarea unui nou produs pentru piața locală – Premium Business Units, unități multifuncționale care combină spațiul pentru birou, producție, depozitare și showroom într-unul singur. Cu suprafețe între 1.000 și 3.000 mp, acestea se adresează nevoilor acelor companii care doresc să își optimizeze fluxurile și să își crească afacerile.

„Eu cred că, cel puțin pe piața imobiliară, a sosit momentul maturității. Concurența s-a întețit, și în zona rezidențială, și de retail, și de birouri, și cred că în momentul de față sunt cu șanse de succes numai proiectele care se diferențiază, într-un fel sau altul. Proiectele mediocre, cu care ne întâlneam în primii ani de după Revoluție, când piața imobiliară era la început, cred că au trecut. În ceea ce privește finanțarea, dacă este să arunc și eu o privire în spate și să fac o analiză a felului în care deschiderea spre finanțare a proiectelor imobiliare a evoluat în ultimii ani, sigur că momentul după criza economică era unul în care numai deschizând vorba că ai de finanțat un proiect imobiliar era suficient ca orice discuție cu banca să se încheie în acel moment. În ziua de astăzi, finanțarea este accesibilă, dar și aici întâlnim diferite strategii de finanțare”, a spus Corneliu-Teofil Teaha, proprietarul grupului de firme Teaha și dezvoltatorul proiectului imobiliar Suspended Gardens. Imobilul este o clădire polifuncțională, amplasată pe strada Agricultori din București, în apropierea Pieței Alba-Iulia. Proiectul, promovat sub motto-ul „10 ani de viață gratuit pentru chirie la prețul pieței”, se adresează în special liber-profesioniștilor și va include spații de office la primele două etaje și apartamente, de două și trei camere, la nivelele superioare. La parter va fi amenajat un restaurant și un magazin shop-and-go pentru cumpărăturile zilnice.

La sugestia moderatorului, speakerii au creionat, la finalul conferinței, o proiecție a evenimentului din 2021. Astfel, printre temele considerate de interes în perspectiva anului viitor s-au regăsit definirea conceptului „smart” în construcții, planificarea urbană și proiecte de modernizare a clădirilor istorice, modalități de atragere de jucători noi în imobiliare, dar și componenta de dezvoltare a infrastructurii publice.



German
Citește articolul precedent:
Green Village Resort: Românii se simt în siguranță în Delta Dunării, unde hotelurile și pensiunile vor fi pline de Paște și 1 Mai

Într-o perioadă în care unii turiști români anulează vacanțe externe și sunt reticenți în a călători în general, hotelurile și...

Închide