România și Austria: două economii bine interconectate

(Foto: eabff/ depositphotos.com)

În mijlocul verii, ministrul federal pentru Europa, integrare și afaceri externe al Republicii Austria, Karin Kneissl, venea la Bucureşti într-o vizită de lucru desfășurată într-un context cu o importanță aparte: Austria și România și-au asumat succesiv Președinția Consiliului Uniunii Europene. Totodată, vizita oficialului austriac a punctat și sărbătorirea, în 2018, a zece ani de la lansarea Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, o inițiativă româno-austriacă devenită un proiect de succes al Uniunii Europene. Șeful diplomației române, Teodor Meleșcanu reamintea în luna iulie că „Austria rămâne în continuare al doilea mare investitor străin pe piaţa românească şi suntem interesaţi în continuare de atragerea de noi investiţii austriece în România”.

Pe de altă parte, Președintele României, Klaus Iohannis, a participat în perioada 19-20 septembrie la reuniunea informală a Consiliului European, desfășurată la Salzburg. Agenda reuniunii a cuprins următoarele subiecte: problematica migrației, în continuarea deciziilor formulate pe această temă la Consiliul European din iunie 2018, securitatea internă a Uniunii Europene și aspecte privind relațiile externe ale Uniunii Europene. Președinția austriacă a Consiliului Uniunii Europene a făcut o prezentare privind implementarea concluziilor Consiliului European, în special în ceea ce privește cele două concepte noi avansate cu această ocazie – platformele de debarcare a migranţilor în afara Uniunii Europene și centrele controlate din interiorul Uniunii Europene. Totodată, au fost discutate aspectele vizând consolidarea securității frontierelor externe ale UE, inclusiv din perspectiva propunerilor legislative lansate recent de Comisia Europeană privind întărirea acțiunii agențiilor europene în domeniu. Președintele Klaus Iohannis a subliniat disponibilitatea României de a contribui constructiv la eforturile de implementare a concluziilor Consiliului European din iunie, în scopul unei gestiuni cuprinzătoare și eficiente a acestui fenomen. Președintele României a reiterat faptul că dimensiunea externă a migrației, prin întărirea cooperării cu statele terțe partenere, rămâne, în viziunea țării noastre, un pilon esențial care contribuie la implementarea de soluții durabile de răspuns la presiunea determinată de migrația ilegală.

România și Austria sunt două state ale Uniunii Europene foarte bine interconectate, în special pe plan economic, iar relațiile economice bilaterale înregistrează multe povești de succes legate de investițiile austriece din România. În plus, eforturile companiilor românești de internaționalizare găsesc spațiu primitor de lucru la partenerii austrieci. De altfel, Austria este nu doar o destinație bună pentru afacerile românești, dar este și o poartă importantă de acces spre vestul Europei pentru firmele românești. Iar investitorii austrieci văd România ca pe o destinaţie excelentă pentru investiţii şi cea mai mare piaţă din Sud-Estul Europei.

Modul în care firmele românești reușesc să dezvolte parteneriate cu omoloagele austriece depinde mult și de activitățile desfășurate sub umbrela agenției oficiale de promovare a comerțului austriac, Advantage Austria. Acțiunile întreprinse de Secția Comercială a Ambasadei Austriei la București sunt un factor semnificativ de dezvoltare a relațiilor economice dintre cele două țări: comerțul bilateral a crescut cu 9% între 2016 și 2017, la o valoare totală de peste 3,65 miliarde euro, la finalul anului trecut, iar România a devenit cel mai important partener economic al Austriei în Europa de Sud-Est, dar și unul dintre primii 15 ca importanță la nivel internațional. „În 2017, echipa noastră a organizat peste 70 de evenimente menite să faciliteze schimbul de informații și transferul de experiență între organizații private din România și Austria. Acestea au adus în prim-plan subiecte diverse, de la start-up-uri până la industrii precum petrol și gaze, tehnologii urbane, sănătate, IT, securitate cibernetică sau orașe inteligente, și care au permis interacțiuni mai practice, prin workshop-uri sau evenimente de network­ing pentru comunitatea de business. Un format foarte apreciat sunt așa-numitele Austria Showcases, ce permit unor delegații austriece să întâlnească și să analizeze posibilitatea realizării de investiții locale cu reprezentanți ai mediului de afaceri din România”, explica Gerd Bommer, Directorul Advantage Austria și Consilierul Comercial al Ambasadei Austriei, citat de AmosNews. Potrivit lui Bommer, afacerile austriece din România nu pot avea succes fără sprijinul unei forțe de muncă bine pregătite, iar în acest sens Advantage Austria „coordonează programe ce contribuie la dezvoltarea învățământului dual în toată România”.

Austria este al doilea cel mai mare investitor de pe piața românească, cu o cotă de peste 14% din totalul investițiilor străine din România. Potrivit organizaţiei oficiale de promovare a comerţului din Austria, acest stat este un investitor constant şi unul dintre cei mai activi din România, cu o valoare a investiţiilor directe de aproximativ nouă miliarde de euro în 2016. În prezent, în România sunt în jur de 1.500 de investitori austrieci activi şi peste 7.200 de companii cu capital austriac. Companiile activează în sectoare precum cel bancar, de asigurări, transport sau imobiliare, asigurând peste 100.000 de locuri de muncă în România. Sectoarele cele mai proeminente pentru investiţiile austriece au fost resursele, agricultura, industria şi serviciile. România se află în top 15 pieţe de exporturi şi top 19 pieţe de importuri pentru Austria. Exporturile Austriei către România reprezentau anul trecut peste două miliarde de euro, iar tendința este crescătoare. Potrivit capital.ro, în 2015 exporturile austriece în România s-au majorat cu 0,6%, iar în 2016 creşterea a fost de 4,1%. Conform unor date citate de realitatea.net, comerțul bilateral dintre cele două țări are un ritm de creștere anuală de circa 6%: de exemplu, schimburile comerciale bilaterale atingeau circa 1,5 miliarde euro în doar primele șase luni în 2017, ceea ce reprezenta un avans de 5,7% față de aceeași perioadă a anului precedent. Printre investitorii austrieci prezenți pe piața locală se numără: OMV, Strabag, Erste Bank, Raiffeisen, Schweighofer, Immofinanz, PORR, Wienerberger, Baumax, Hervis, DM, Kika, Humanic, Egger sau Kronospan. Potrivit realitatea.net, care citează un studiu efectuat de Advantage Austria, România dispune de un climat potrivit pentru investiții, în timp ce 77% din companiile austriece prezente aici iau în considerare posibilitatea de a-și continua investițiile, concentrându-se, în special, pe modernizarea și dezvoltarea capacităților deja existente.

Cum arătam mai sus, în ultimul deceniu, peste 7.200 de companii cu capital austriac au contribuit la dezvoltarea economiei românești și au creat peste 100.000 de locuri de muncă în țară, unele dintre firmele acestea numărându-se, de altfel, printre cei mai importanți angajatori la nivel național și local. Aceste companii sunt lideri de piață în industrii precum cea petrolieră, de gaz și produse petrochimice, bancară și de asigurări, în transport și logistică, construcții sau imobiliare. Între-un raport anual de evaluare a mediului de afaceri local realizat de Advantage Austria, jucătorii din economia austriacă și-au exprimat încă o dată încrederea că România își va menține trendul ascendent de dezvoltare, susținut de creșterea continuă a economiei și de potențialul economic ridicat. Potrivit lui Gerd Bommer, „comunitatea de business austriacă își dorește să extindă angajamentul pe termen lung față de piața locală și, astfel, majoritatea companiilor austriece iau în considerare extinderea operațiunilor în următoarea perioadă. Există, așadar, premise bune pentru creștere economică, dar stabilitatea, predictabilitatea fiscală și statul de drept sunt imperative pentru a ne asigura că aceste planuri vor deveni realitate”. Conform declarațiilor oficialului citat, companiile austriece doresc un dialog deschis cu statul român și solicită măsuri concrete prin care să fie redusă substanțial birocrația, să fie asigurată predictibilitatea legislativă, mai ales cea din domeniul fiscal. Totodată, mediul de afaceri austriac din România cere și susținerea statului în crearea unui cadru instituțional puternic pentru desfășurarea de cursuri profesionale și pentru formarea unor noi viitori angajați calificați și înalt calificați. Companiile austriece prezente în țară doresc să contribuie la dezvoltarea și consolidarea pieței, angajându-se, astfel, să investească în continuare în dezvoltarea profesională a personalului, dar și în dezvoltarea companiilor deținute aici. Obiectivele lor, însă, nu pot fi atinse fără sprijinul autorităților române, prin acțiuni concrete de reducere a obstacolelor birocractice sau de consolidare și dezvoltare a sistemului de formare profesională, acțiuni care să creeze un cadru economic favorabil afacerilor.  „România reprezintă o ţară cu un potenţial enorm, dominată de o forţă de muncă bine pregătită şi o naţiune care ştie să se facă auzită”, spunea consilierul comercial al Ambasadei Austriei, citat de revista Capital. În ceea ce priveşte sistemul educaţional, Advantage Austria a investit în dezvoltarea educaţiei duale din România. Una dintre caracteristicile distinctive este redată de cooperarea dintre comunitatea de afaceri şi instituţiile educaţionale, combinând astfel teoria şi practica pentru carierele care necesită formare profesională, precum şi în şcolile profesionale superioare.

Un exemplu regional al dezvoltării relațiilor bilaterale România – Austria îl găsim în presa din vestul României (Actualitatea Lugoj), care consemna recent că de la intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, și până astăzi, peste 100 de firme din landul Austria Inferioară au investit sau și-au creat sucursale în România. Responsabilă de acest succes este filiala din România a agenției economice a statului federal Austria Inferioară și a RLB NÖ-Wien, ecoplus International România. Potrivit ziarului citat, cele mai bune rezultate au fost obținute de biroul din Timișoara al ecoplus, care a sărbătorit anul trecut 10 ani de existență, în cadrul unei eveniment ce a marcat și Ziua Națională a Austriei. Cu această ocazie, Petra Bohuslav, Ministrul Economiei în cadrul administrației provinciale din Austria Inferioară declara, citată de Actualitatea Lugoj, că „România este de mulți ani un partener comercial foarte important al Austria Inferioară. Numeroase firme din Austria Inferioară au pus bazele unei colaborări de succes cu partenerii români, sprijiniți de ecoplus International.” De altfel, în prima decadă a prezenței României în Uniunea Europeană, 2007-2017, ecoplus International Romania a consiliat peste 360 de firme din Austria Inferioară. Au fost peste 100 de povești de succes, în care firmele din Austria Inferioară fie au investit, fie au găsit un partener, menționează publicația citată. Tot în acest timp, au fost realizate investiții în valoare de peste 15 milioane de euro și s-au creat peste 100 de locuri de muncădirecte și indirecte. Domeniile preponderente au fost agricultura, tehnologia mediului și energii regenerabile.

Cooperare economică în date oficiale

Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Român de Afaceri Externe (MAE), Austria este unul dintre principalii parteneri economici ai României, situându-se la 31 decembrie 2016 pe locul III în clasamentul investitorilor străini, după ponderea deţinută în soldul ISD, şi printre principalii partenerii comerciali. Conform ultimelor date statistice, la 31 august 2017, valoarea schimburilor comerciale româno-austriece a fost de 2.573,07 milioane euro, din care export 974,34 milioane euro şi import 1.625,73 milioane euro, soldul balanţei comerciale fiind negativ, de -678,39 milioane euro. Volumul schimburilor bilaterale a avut, pe ansamblu, o evoluţie pozitivă: majorare cu 3,26%, din care exportul a crescut cu 2,86% (locul 11, pondere 2,31% din total), iar importul a crescut cu 3,49% (locul 8, pondere 3,32% din total). Ponderea în totalul schimburilor comerciale ale României este de 2,86%, Austria situându-se pe locul 10 în topul partenerilor comerciali.

La 30 septembrie 2017, conform datelor statistice ONRC, numărul societăţilor româneşti cu capital austriac s-a ridicat la 7.352 (pondere 3,45%), cu un capital total investit (investiţii directe) de 4,996 miliarde euro (locul 2, pondere 11,67% din total).

Principalele grupe de produse la exportul românesc au fost: maşini, aparate, echipamente electrice, articole vestimentare, metale şi articole metalice, mobilă, mărfuri şi produse diverse, vehicule şi echipamente de transport, lemn, materii textile şi articole din acestea, mase plastice, aparate optice, în timp ce la import ponderea principală a fost deţinută de maşini, aparate, echipamente electrice, produse ale industriei chimice şi conexe, metale comune şi articole metalice, vehicule, aeronave, echipamente de transport, mase plastice şi articole din cauciuc, produse alimentare şi băuturi.

Austria este unul dintre principalii parteneri economici ai României, fiind pe locul 2 în topul investitorilor străini în România, după capitalul investit şi pe locul 11 în topul partenerilor comerciali.

Austria, prin firmele austriece prezente în România, şi-a asigurat poziţia de lider în sectoare cheie ale economiei româneşti: grupul Erste, prin BCR, este cea mai mare instituţie din sistemul bancar, iar OMV deţine cea mai mare companie petrolieră din România – Petrom. Aproximativ 21% din piaţa asigurărilor este dominată tot de companii austriece, precum Uniqa Asigurări, Vienna Insurance Grup, Grawe. În industria construcţiilor sunt prezente firmele austriece Strabag sau Porr, iar în cea a materialelor de construcţii companiile Wienerberger, SW Umwelttechnik și Tondach. Industria de prelucrare a lemnului este dominată de firme cu capital austriac, precum Schweighofer Holzindustrie, Egger, Kronospan, în timp ce în industria zahărului, 25% din piaţă este dominată de Agrana Group. Investiţiile româneşti în Austria sunt mult mai modeste. Conform datelor Băncii Naţionale a Austriei, sunt înregistrate circa 169 de firme cu participare românească la capital, cu un capital total investit de circa 12 milioane euro, domeniile de activitate rezumându-se la comerţ, turism, consultanţă (IT, transport, imobiliare, construcţii). 

Daniel Apostol

German
Citește articolul precedent:
La 10 ani după Lehman: o fotografie a industriei financiare

În septembrie 2018, banca americană Lehman a falimentat și - în termeni simpli - a aruncat lumea pentru mulți ani...

Închide