Sebastian Metz, directorul general AHK România: „Schimburile comerciale bilaterale vor crește și în acest an, iar investițiile germane în România vor continua”

Germania este cel mai important partener comercial al României, iar schimburile comerciale s-au menţinut pe o traiectorie ascendentă în 2016. Care sunt factorii principali care susţin dinamica pozitivă a relaţiilor economice bilaterale?

Într-adevăr, statisticile actuale confirmă faptul că Germania este în continuare partenerul comercial nr. 1 al României. Importurile din
Germania au însumat anul trecut 13,8 mld. euro (+10,5%), iar exporturile 12,3 mld. euro (+14,6%). În total, volumul comercial între cele două state a fost de 26,1 mld. euro (+12,4), ceea ce înseamnă peste 20% din totalul comerțului exterior al României – tendința fiind de creștere.

Un factor important pentru această dinamică pozitivă este creșterea veniturilor pentru populație, pentru că acest lucru duce la creșterea consumului. Creșterea reală a salariilor s-a văzut mai ales în sectorul bugetar. Șanse bune de afaceri au astfel și firmele germane, mai ales cele din comerț. Ar fi de dorit însă ca odată cu creșterea consumului să crească și investițiile. Iar Germania, lider de tehnologii pentru mașini și utilaje, poate profita, pentru că în România sunt necesare investiții urgente. Prin transferul de tehnologie și know-how companiile germane realizează deja o contribuție decisivă la valoarea adăugată brută, dar și la creșterea competitivității țării. Acestui aspect, și anume creșterea competitivității internaționale, autoritățile trebuie să îi acorde mai multă atenție.

Care este prognoza AHK România privind evoluţia schimburilor comerciale din acest an?

Estimăm că schimburile comerciale dintre România și Germania vor crește și în acest an, iar investițiile germane în România vor continua. În Germania interesul pentru România este în continuare mare. Conform chestionarelor realizate de AHK România, nivelul în ce privește gradul de satisfacție privind alegerea amplasamentului investițional – comparativ și cu alte țări din Europa de Est – este îmbucurător, dar sunt exprimate și numeroase probleme cu care se confruntă investitorii germani și care trebuie avute în vedere de partea română, pentru a asigura în continuare competitivitatea țării. În multe domenii mai sunt lucruri de făcut, iar evoluția economică pozitivă a țării oferă și pentru companiile germane oportunități interesante de afaceri.

Cum pot fi stimulate investițiile străine în România și ce așteptări are mediul de business german de la autoritățile locale în acest sens?

Din punctul de vedere al investitorilor este necesară îmbunătățirea capacităților administrative ale statului, de exemplu în domeniul licitațiilor publice, dar foarte importantă este și predictibilitatea politicilor fiscale și continuarea luptei împotriva corupției. Problema lipsei de personal calificat rămâne acută și se adâncește. Domeniul IT de exemplu se confruntă cu această problemă, dar și alte domenii sunt afectate de faptul că nu găsesc personal adecvat. Predictibilitatea, stabilitatea, transparența și statul de drept sunt deosebit de importante pentru a putea planifica noi investiții și pentru ca activitățile economice să se deruleze cu succes.

În activitățile noastre de zi cu zi mai observăm că România este încă foarte puțin cunoscută pentru multe companii germane. Vizibilitatea României în cadrul comunității internaționale de business trebuie să crească, iar acest lucru ar trebui să se afle pe lista de priorități a celor responsabili.

Ce rol îndeplinește AHK în dezvoltarea cooperării între cele două state și care sunt cele mai importante proiecte pe care le aveți programate în 2017?

Prin serviciile pe care le oferă și evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea pe piața din România și este totodată un partener de încredere pentru companiile româneşti interesate de piața germană. AHK România se implică activ în implementarea sistemului de învățământ dual după model german și a dezvoltat inițiativa Green-Tech econet romania, dar a inaugurat și o Curte de Arbitraj proprie. Acestea sunt proiectele cărora în acest an le acordăm o atenție deosebită.

Dorim să consolidăm inițiativa econet romania atât prin conferințe de specialitate, cât și prin evenimente de networking, dar și prin noul look al paginii de internet www.econet-romania.com, care oferă informații despre mediu și energie. Pe lângă asta am înființat în cadrul AHK grupe de lucru pentru mediu/deșeuri și energie, care se întrunesc în mod regulat și emit documente de poziție pe aceste teme.

În ce privește Curtea de Arbitraj de pe lângă AHK România, am publicat pentru toți cei interesați o broșură în limbile germană și română, care prezintă pe larg această alternativă la instanțele de stat. Iar în toamnă am planificat un eveniment de specialitate pe această temă, sperând astfel să atragem mai mult interesul companiilor private pentru Curtea de Arbitraj de pe lângă AHK România.

Învățământul profesional este de asemenea o temă care ne preocupă în continuare. Echipa Edupro se află într-un dialog activ cu Ministerul Educației și cu alte instituții implicate în procesul de învățământ pentru a sprijini îmbunătățirea condițiilor-cadru pe de o parte, iar pe de altă parte dorim să ne adresăm companiilor cu un program de formare și perfecționare interesant și adecvat.

Prin întâlnirile membrilor oferim un cadru adecvat pentru schimb de informații și, de mai multe ori pe an, suntem prezenți și în alte regiuni din țară, în afara Bucureștiului. Sperăm astfel ca prin serviciile noastre și prin evenimentele pe care le organizăm să atragă tot mai mulți membri.

Vizitați-ne pe www.ahkrumaenien.ro și pe Facebook/ahkromania!

Un interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Dr. Michael Schroeder: Să fii şef nu reprezintă un stadiu final de relaxare, ci o provocare şi o responsabilitate

Cum a apărut proiectul „Măiestria personală pentru manageri” şi care sunt ideile de bază ale cărţii? Cartea reflectă rezultatul (provizoriu)...

Închide