„Toată lumea este o scenă”

Foto: minervastock / depositphotos.com

Perioada celui de-al Doilea Război Mondial a fost ultima dată când organizațiile culturale au pus capăt în întregime activității. Vorbim de un interval de 75 de ani în care această infrastructură artistică extraordinară a fost considerată liantul natural între viața cotidiană și evadarea către una ideală, într-o societate din ce în ce mai cosmopolită. Fie că este vorba despre artiști independenți, muzicieni, compozitori, regizori, actori, tehnicieni, sau pur și simplu publicul iubitor de muzică clasică, toată lumea așteaptă reînceperea vieții culturale.

În acest moment, artele și cultura par a fi un instrument puternic pentru vindecarea și confortul întregii societăți, după trauma pandemiei. Artiștii și administratorii de arte au înțeles în primul rând că trebuie să protejeze această structură delicată, deoarece este mai ușor de resuscitat decât de reconstruit din propria cenușă. Au existat mai multe dezbateri în timpul pandemiei, unele dintre acestea concluzionând că artele nu ar trebui să se ridice exact din locul unde au rămas. Acesta poate fi un moment oportun pentru schimbări structurale, platformele online devenind astfel instrumente critice pentru a ne menține împreună.

Într-o societate globală a cărei tendință naturală este de a căuta conectivitate culturală și socială, îndrăznim să ne întrebăm timid, a venit și ceva bun în urma aceastei crize?

Redăm mai jos răspunsul venit, la solicitarea publicației noastre, din partea lui Marshall Marcus, Secretarul General al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene (EUYO):

„Începutul a fost unul dificil, dar cu siguranță învățăm cum să lucrăm cu părțile pozitive. În primă instanță, planurile ar fi trebuit să arate așa: în prima parte a lunii martie, aveam peste 150 de persoane din 28 de țări care urmau să ajungă în sediul nostru operațional pentru o ședere de 2 săptămâni, urmată de un turneu internațional care fusese planificat pe parcursul câtorva ani, cu vânzări de bilete către audiențe de mii de persoane, proiecte media live și înregistrări, plus întâlniri cu partenerii naționali ai statelor membre UE, întâlniri de board și lansarea unei inițiative importante. Cu doar o săptămână înainte însă, a devenit evident că niciuna din toate acestea nu se poate întâmpla fizic. Primul meu gând a fost: cum ne putem concentra asupra lucrurilor pozitive? (…) Anularea în masă a zborurilor, a mii de rezervări la hotel, nevoia de a ne asigura că toată lumea este în siguranță, aranjarea unui birou pentru lucrul la distanță în casele tuturor, discuții cu agenții, artiștii, partenerii și prezentatorii, negocierea clauzelor de forță majoră, recalcularea bugetelor și căderea de acord asupra comunicatelor de presă – asta a fost partea ușoară. Însă fiecare organizație artistică avea nevoie să răspundă unei întrebări mai profunde: Ce urmează?

Am început să ne creionăm o strategie: pe cine trebuie să sprijinim în acest moment și cum? Răspunsul a fost destul de simplu – prioritari au fost membrii Orchestrei și echipa de management, tutorii și artiștii care îi susțin. Să rezolvăm asta acum, astăzi, iar de mâine să putem trece la audiențe, finanțatori, susținători și acționari, precum și la întrebarea importantă despre cum trebuie să formulăm și să comunicăm răspunsul nostru, astfel încât lumea din afară să știe ce am facut și de ce. (…) Am simțit imediat că trebuie să găsim un spațiu pentru membrii Orchestrei noastre, și cum în mod evident acesta nu mai putea fi unul fizic, am optat pentru un spațiu în mediul online. Cât de repede am putea oare să ne instruim, să devenim nativi digitali, experimentați în această lume nouă, în loc să irosim timp, într-un efort sisific, pentru a ne pune arhiva în online și să convingem lumea că trecutul nostru era de ajuns pentru a ne vedea prezentul? (În orice caz, cea mai mare parte a lumii avea lucruri mai importante la care să se gândească). Ulterior, după ce ne-am instruit, am putut să comunicăm cu o audiență mai diversă, având un alt nivel de expertiză și implicare, adică exact standardul către care a țintit întotdeauna EUYO.

Toate aceste gânduri au dus la o restructurare rapidă a echipei, lansarea unei noi platforme digitale EUYO, reprogramarea locației de primăvară pentru 122 de evenimente noi în spațiul online și construirea unui nou website pentru informarea participanților la aceste evenimente. Totul în doar câteva zile. Urmărind entuziasmul, angajamentul și îndemânarea echipei de la birou, am fost surprins să observ câteva dintre clișeele mele preferate de management: flexibilitate la schimbare, adaptare cu viteza fulgerului, căutarea de noi oportunități și înlăturarea grijilor legate de eșec din calea succesului. Vă voi dezvălui un lucru: am avut o echipă minunată de oameni în această criză! (…) După realizarea turneului de primăvară, ne-am îndreptat apoi către realizarea unui concert online cu o durată de o oră, Hope Through Music, cu ocazia zilei Europei din luna mai, care a fost transmis în zeci de țări, de pe patru continente. Acum lucrăm la turneul de vară, care combină activitatea digitală cu un festival de muzică de cameră în toată Europa, profitând de faptul că avem artiști în fiecare stat membru al UE și din multe alte țări.

Rescriem fiecare plan care reprezenta o certitudine la începutul acestui an, incluzând aici refacerea inițiativelor majore în idei complet diferite. În acest proces, se dezvăluie o nouă lume care – chiar dacă normalitatea va reveni de mâine – ne-a schimbat activitățile pentru totdeauna și, de asemenea, în bine. Asa cum spunea legendarul istoric militar Clausewitz, «niciun plan bun nu va supraviețui primei întâlniri cu inamicul». După experiența EUYO cu Coronavirus, mă simt îndreptățit să fac o completare: «însă fiecare răspuns bun la acea întâlnire creează următorul plan bun»”, a spus Marshall Marcus.

În aceeași notă optimistă, Mihai Constantinescu, Directorul Executiv al Festivalului și Concursului Internațional “George Enescu”, ne-a vorbit despre procesul de adaptare din perioada pandemiei și planurile pentru Ediția 2021 a Festivalului.

„A fost – și este încă – o perioadă grea pentru cei din domeniul artelor spectacolului. Cu atât mai mult ne bucură numărul mare de concurenți care s-au înscris și în acest an la concurs. Asta înseamnă că tinerii doresc să treacă mai repede de acest moment, să revină pe scenă, să cânte în fața publicului. Este adevărat că și campania noastră media condusă de OMA VISION a contat foarte mult. Pentru septembrie suntem pregătiți cu diverse formule de organizare, impuse de situația din perioada desfășurării concursului, de ceea ce ne va spune INSP și de normele pe care va trebui să le îndeplinim.

Am discutat aceste variante cu membrii juriilor, cu dirijorii concertelor finale și consider că am găsit formule care sunt convenabile și asigurătorii pentru toți.

În primul rând vom începe vânzarea biletelor și abonamentelor pentru transmisia online a concursului, asemănătoare celor din sistemul filmelor ce pot fi vizionate pe diferite device-uri. Acesta este un lucru nou pe care îl introducem în organizare.

Trebuie să vă amintesc că în decursul ultimelor luni am beneficiat de un număr mare de accesări pe site-ul Festivalului, care a prezentat mai multe concerte înregistrate din ediția 2019, fapt ce a mărit numărul «prietenilor Festivalului».

Este prematur să știm ce va fi în 2021. Ce știm noi acum este că avem deja programul organizat, însă este dificil să spunem dacă vom păstra structura programului așa cum am prevăzut-o înainte de 15 martie. Având în vedere faptul că în 2021 vom celebra a 25-a ediție a Festivalului și 30 de ani de la prima ediție de după 1989, sperăm că tot ce am gândit cu Directorul Artistic al Festivalului – Maestrul Vladimir Jurowski – să putem să ducem la bun sfârșit.

Programul este generos și include mari nume ale scenei mondiale. Peste 40 de lucrări de George Enescu în interpretarea artiștilor și ansamblurilor internaționale, opere în concert, proiecții etc. Totul însă depinde de cum vor evolua lucrurile în perioada următoare”, a arătat Mihai Constantinescu.

Rugat să transmită un scurt mesaj de încurajare pentru artiști și pentru public deopotrivă, Directorul Executiv al Festivalului George Enescu a răspuns: „Răbdare, curaj, inventivitate, perseverență și profesionalism. Totul va fi bine chiar dacă nu va mai fi la fel”.

Dirijorul Cristian Lupeș, Manager al Filarmonicii de Stat Sibiu, trimite de asemenea un mesaj optimist către public, invitându-I la concertele viitoare!

„Filarmonica Sibiu a fost prima instituție de profil care a răspuns prompt și s-a adaptat încă de la începutul crizei. Am construit o stagiune online încă din primele zile de carantină, am încercat să ne păstrăm pe cât posibil programul cu ajutorul internetului și platformelor de socializare și cu ajutorul presei. Acest nou cadru de manifestare a adus mai multă vizibilitate activitățîi noastre și ne-a apropiat de publicul mai tânăr, pe care deja începusem să îl cucerim cu evenimente alternative la Filarmonică. Faptul că am simțit apropierea publicului și reacțiile pozitive din toată țara
ne-au energizat și ne energizează în continuare.

Filarmonica din Sibiu se pregătește să iasă din pandemie cu solicitări de concerte viitoare. Deja am inaugurat concertele în aer liber cu public, într-un spațiu neconvențional al Filarmonicii. Nu abandonăm proiectele de turneu și de festival, ci, cu optimism calculat și atenție la reglementări, ne adaptăm. Avem norocul să locuim filarmonic într-o clădire medievală de patrimoniu, un fost bastion de apărare, pusă la dispoziție cu multă încredere de Consiliul Județean Sibiu. Dispunem de șase terase exterioare pretabile, prin dimensiunile generoase, de a se transforma în scene outdoor.

Ne bucurăm, după o lungă perioadă de studiu individual, să ne revedem publicul fidel și, sperăm, pe cel nou”, a conchis Cristian Lupeș.

La final, în calitate de pasionată a muzicii clasice, nutresc convingerea că trebuie să avem răbdare. Să așteptăm până în momentul în care ne vom putea întoarce și la această viață, despre care suntem siguri că va fi acolo chiar și după pandemie. Și probabil, mersul la teatru, la cinema, la muzeu, va fi mai frumos pentru că ne-a fost dor de conexiunea umană personală.

Lumea culturală va reprezenta întotdeauna locul unde oamenii vin să își adune gândurile, locul unde se activează acel mecanism menit să ne transforme în versiunea noastră cea mai bună, un spațiu al devenirii.

Alexandra Galan



German
Citește articolul precedent:
Anul virusului

Pentru mai toată lumea, anul 2020 debutase promițător, iar în horoscopul chinezesc, noul an (început la finalul lui ianuarie) este...

Închide