Tudor Popp, Founding Partner Hotspot Workhub: „Ponderea spațiilor de lucru flexibile va crește de la cele câteva procente de astăzi la aproximativ 10 – 20% în următorii ani”

Foto: Wolf-Dieter Grabner

De ce coworking?

Spatiile flexibile tip coworking au apărut în urma unor neajunsuri ale contractelor tradiționale de închiriere a spațiilor de birouri. Contractele se încheie, în mod normal, pe o perioadă de 5 – 10 ani, biroul ales devenind o povară pe termen foarte lung. În perioada asta compania evoluează, schimbând generații întregi de manageri, cu tot cu produsele și echipele inițiale. Biroul, însă, rămâne. În plus, relocarea clasică durează între 6 luni și 2 ani și implică foarte multe resurse interne. Mutarea într-un birou flexibil reprezintă un mare avantaj. Perioada de închirere mai scurtă, spațiul perfect adaptabil schimbărilor din companie, dar și eliminarea investiției inițiale în mobilier și tehnologie sunt argumente puternice pentru companiile agile.

Cum v-ați început activitatea în acest domeniu?

Am început să desenez planuri de amenajare pentru birouri în 1994, când am ajuns la Viena ca student și lucram pentru un consultant imobiliar. Acolo am învățat, timp de 11 ani, ce înseamnă eficiența, ergonomia și calitatea spațiului de lucru. La întoarcerea în țară, am fost consultant în departamentul imobiliar al Petrom, în echipa care a dezvoltat Petrom City. În această echipă mi-am cunoscut actualul partener, Andreas Schlote, care venea cu multă experiență în dezvoltarea de birouri. Fusese project manager al unor clădiri de referință cum ar fi sediile Commerzbank și ARAG, proiectate de Norman Foster. Am înființat împreună compania REC Immpuls și am fost implicați în amenajarea multor birouri ale unor companii multinaționale, în renovări și re-configurări de clădiri de birouri, dar și în dezvoltarea unor clădiri noi.

Cum ați intrat în business-ul de Coworking?

În 2019 am avut ideea unui nou business. Mă preocupa demult tema „new ways of working”, iar în București începuseră să apară primii operatori importanți. În perioada aceea aveam un client pentru care căutam un spațiu de birouri pentru o perioadă de 3 ani. Tot atunci, lucram pentru proprietarul clădirii The Mark, la coordonarea amenajărilor din clădire. Așa am descoperit că cel mai spectaculos spațiu din The Mark nu era încă închiriat. M-am hotărât să-i propun clientului nostru, Camera de Comerț Româno-Germană, o aventură: să închiriem noi spațiul, să-l amenajăm, iar ei să folosească o parte din el. Așa a luat naștere cel mai spectaculos și mai inovator spațiu de coworking din București, Hotspot Workhub, judecând și după feedback-ul pozitiv care a venit în primul rând chiar de la Camera de Comerț, dar și de la ceilalți membri Hotspot.

Cum vedeți viitorul pieței de birouri pe plan local?

Companiile vor realiza că flexibilitatea pe termen mediu este foarte importantă și că o mutare rapidă, fără investiții majore într-un spațiu versatil aduc o dinamică benefică. Cred și că proprietarii clădirilor de birouri vor fi nevoiți să caute operatori de spații flexibile pentru a le oferi flexibilitate și dinamism clienților lor. De asemenea, studiile arată că work-life balance funcționează mult mai bine într-un spațiu inovator și vibrant. Cu timpul, mulți vor realiza că lucratul de acasă implică și alte provocări. Lipsa unui spațiu bine iluminat și aerisit, lipsa mobilierului ergonomic și absența separării clare dintre muncă și timpul liber vor reduce entuziasmul actual pentru home office. Riscăm să ajungem să trăim la birou în loc să lucrăm acasă. De asemenea, estimez că ponderea spațiilor de lucru flexibile va crește de la cele câteva procente de astăzi la aproximativ 10 – 20% în următorii ani.



German
Citește articolul precedent:
Sînziana Pardhan, Managing Director P3 România: Vrem să ne consolidăm poziția pe piață și privim cu deschidere către noi achiziții

Sunteți unul dintre principalii proprietari de spații logistice din România. Cum v-ați adaptat activitatea la criza provocată de coronavirus? P3...

Închide