Vara strategilor

Un lucru chiar nu le poți reproșa decidenților români – că au uitat să mediteze. Vara asta, capetele luminate au produs și supus dezbaterii unei societăți nerecunoscător de axată pe concediu un număr impresionant de strategii. Există o strategie anticorupție, una pentru energie, o strategie de turism, și încoronarea creației intelectuale, un plan pentru România Competitivă, care evident că nu poate atârna în aer, ci ține seama de Programul național de reformă (care la rândul lui conține țintele specifice naționale, deduse din Strategia Europa 2020) și Programul de convergență, dar și de strategia de dezvoltare a României pe următorii 20 de ani (2016-2035).

Desigur că strategiile și planurile sunt perfect în regulă – că doar nu poți să alergi de colo-colo fără direcție, ca o găină beată. Ordine și disciplină trebuie să existe. Ne place să credem că trăim într-o societate consensuală, în care țintele se formulează după discuții publice și nu sunt dictate dintr-un Olimp al puterii. De aceea, în documente laborios tehnoredactate sunt definite obiective nobile generale, cum ar fi „să aducem România la adevăratul său potențial de dezvoltare” sau să „maximizăm prin strategie aplicarea strategiilor anterioare”.

În principiu, nu e nimic de reproșat unor astfel de platitudini, dar din păcate, din cauza unor asemenea concepte se pierd din vedere detaliile. Acolo unde, cum bine știm, se ascunde diavolul.

Luna trecută, un medic a oferit presei o înregistrare video în care pe rana de arsură a unui pacient se pot observa larve. Nu era un tratament alternativ, ci semnul unei igiene precare – muștele și-au depus ouăle în rană. Nu s-a întâmplat într-un spital de campanie din războiul civil sirian, ci în mijlocul Bucureștiului. Așa o problemă nu se rezolvă cu mari strategii, pentru că aici eșuează mai întâi omul, și abia apoi sistemul. Atunci când medicii și asistentele nu-și mai îndeplinesc cele mai elementare sarcini, nu e de ajutor niciun discurs prezidențial despre proiecte de țară, oricât de elevat ar fi.

Oamenilor de la recepție sau chelnerilor nu li se poate insufla o mentalitate de servire prin documente strategice bombastice, asta e treaba hotelierilor și restauratorilor. Nimeni nu o să stea să răsfețe un client doar pentru că Autoritatea de turism a trasat niște direcții strategice.

Or, Guvernul chiar a demonstrat, impresionant, prin pachetul de măsuri de debirocratizare, cât de multe poți obține în mic, dacă ții ochii și urechile deschise și reacționezi la criticile oamenilor. Poate că așa ar fi mai bine de procedat: inițiative la nivelul cel mai mic, pe care se poate apoi construi. Atunci vor funcționa și obiectivele mari.

de Alex Gröblacher

German
Citește articolul precedent:
Peek & Cloppenburg deschide un magazin în Shopping City Timișoara

Retailerul german de îmbrăcăminte Peek & Cloppenburg a închiriat o suprafață de 4.000 de metri pătrați în proiectul Shopping City...

Închide