A apărut home office-ul. Ce se întâmplă mai departe?

Foto: VadymPastukh / depositphotos.com

Corona ne-a scuturat pe toți destul de tare în ultimele luni. În ceea ce priveste munca, am învățat acum că este posibil să ne facem treaba și de acasă. În discuțiile cu mulții clienți cu care am vorbit în ultimele luni, apare mereu același comentariu: „Firma a continuat să funcționeze în ciuda sistemului home office, pe alocuri chiar și cu eficiență sporită”. Nu-i așa că este uimitor? Am discutat timp de mulți ani, întrebându-ne dacă sistemul home office are sens, iar acum pur și simplu a apărut, nu pentru că ne-am dorit acest lucru, ci pentru că asta a trebuit să facem pentru a ne adapta unei situații excepționale.

Care sunt consecințele practice pentru angajator și angajat? Să ne uităm mai întâi la angajatori. Multe firme mari au introdus acum sistemul home office. Desigur, acest lucru este mai ușor în munca de birou decât în fabrică, unde muncitorii trebuie să fie prezenți pentru a opera utilaje. Dar, se poate renunța acum cu totul la birou?, se întreabă mulți. Asta depinde foarte mult de tipul de activitate. Dacă este vorba despre muncă, care este ușor de structurat sau activități care abia dacă necesită interacțiunea cu alți colegi, atunci parcă ar merge. Cum rămâne, însă, cu activitatea creativă? Ce face vânzătorul clasic în noua lume virtuală? Cum rămâne cu simțul comunității, identificarea cu valori atât de importante pentru organizații? Nu trebuie să fim, în acest sens, și împreună cu colegii noștri? Nu se destramă literalmente firmele atunci când nu mai există activități comune în lumea reală și toată lumea își aduce contribuția doar într-o manieră descentralizată? Toate acestea sunt întrebări care încă mai așteaptă răspuns. Pentru mine, trei lucruri sunt destul de certe: spațiile de birou se vor transforma pe viitor, pentru că nu e neapărat nevoie de propriul birou pentru două sau trei zile pe săptămână, birou care este apoi gol în restul timpului. Companiile vor trebui să redefinească termenul de eficiență, deoarece timpii morți – de ex. transportul către locul de muncă – dispar. În cele din urmă, rămâne de clarificat modul în care va fi monitorizată noua eficiență. Poate că se constată atunci că sistemul home office este mai eficient și este posibil să fie necesari chiar mai puțini angajați pentru aceeași activitate. În al treilea rând, digitalizarea va continua să avanseze. Dintr-o dată, sunt posibile ședințe cu peste 1.000 de angajați online. Sistemul home office devine din ce în ce mai mult un loc de muncă extrem de digitalizat, cu cele mai noi tehnologii și posibilități de transfer al datelor. Calitatea sunetului și a imaginii pentru ședințe virtuale se îmbunătățește și ea în permanență. Cu toate acestea, se pune întrebarea cine ar trebui să suporte cheltuielile. Securitatea datelor trebuie de asemenea garantată, în ciuda numărului mare de angajați activi în mod descentralizat.

Cum îi merge angajatului însuși, fiind confruntat cu aceste schimbări? Prin home office a fost pur și simplu pus față în față cu un fapt împlinit. Unii îl consideră grozav, alții oribil. Cum reușești să trăiești și să lucrezi în același loc cu familia? Această nouă formă de muncă necesită disciplină, pe care nu fiecare o posedă, pentru a separa cele două lumi. Nici spațiile nu sunt întotdeauna disponibile pentru a te retrage într-un colț liniștit să lucrezi. Cum rămâne cu auto-organizarea, rezolvarea chestiunilor, fără a te baza pe colegi și șef? Mulți dintre noi pot lucra doar atunci când îi au pe colegi în preajmă. Sunt angajații suficient de motivați pentru a avea grijă practic ei înșiși de contactele sociale? La birou, contactele sunt pur și simplu prezente, indiferent dacă îți plac sau nu, dar acasă, stabilirea acestora depinde de fiecare individ. În orice caz, angajații vor trebui să mai capete experiență în toate aceste domenii. La toate acestea, este vorba întotdeauna de două lucruri: omul are munca lui, dar are nevoie și de contacte sociale pentru a face schimb de idei, a se coordona și a discuta opinii cu alții. Da, este vorba și despre căldura umană, care se află în pericol de dispariție dacă se muncește prea mult de acasă.

În cele din urmă, cu siguranță va exista o combinație între cele două locuri de muncă, astfel încât să se poată satisface, pe cât posibil, toate nevoile. Vom învăța din aceste schimbări; pe de o parte avem compania care dorește să continue să opereze cu succes pe piețele sale, în ciuda descentralizării geografice a activității, iar pe de altă parte avem angajații care sunt încurajați să devină mai independenți și mai responsabili.

Haideți să îmbrățișăm aceste schimbări, oricum nu avem de ales.

Dr. Michael Schroeder



German
Citește articolul precedent:
70 de ani de afaceri prospere, investiții și dezvoltare comună. ADVANTAGE AUSTRIA Bucharest, Biroul Comercial al Ambasadei Austriei în România, împlinește 70 de ani de la înființare

În istoria relațiilor de afaceri europene, puține sunt la fel de remarcabile și stabile precum cea dintre Austria și România....

Închide