Ajutor, avem nevoie de empatie!

Foto: nitimongkolchai / depositphotos.com

Din nou ne apropiem de o perioadă în care nu vom avea voie să ieșim afară prea mult, fie ca să mergem la muncă, fie pur și simplu ca să ne întâlnim între noi. Pentru majoritatea dintre noi, viața profesională continuă într-un fel sau altul. Cu toții așteptăm și sperăm că vom ieși curând din situația aceasta neobișnuită.

În timpul acesta stăm adesea acasă în fața computerului, lucrăm în mediul virtual sau ne omorâm timpul cu jocuri, privind la televizor sau alte forme de distracție. În ultimele luni am putut observa cu toții cât de importante sunt relațiile interumane și nu doar în birou. „Omul este o ființă socială, el are nevoie de contacte și schimburi cu alți oameni“, a spus odinioară Alfred Adler, un binecunoscut psihoterapeut. Sună foarte banal, dar nu e doar atât. De câte ori nu ni se întâmplă să ne dăm seama de importanța lucrurilor doar atunci când nu le mai avem! Tot ce e special devine cu trecerea anilor de la sine înțeles, ba chiar banal.

Cu toții vrem să povestim multe semenilor noștri despre noi, avem întrebări, temeri, suntem în căutare de protecție și siguranță. Și atunci nu mai are importanță cine are soluții sau răspunsuri istețe, sau cine e mai stabil decât celălalt; simplul fapt că noi ca oameni trăim această perioadă împreună este lucrul cel mai important. Legăturile reciproce devin cu atât mai consolidate, cu cât lumea de afară devine mai imprevizibilă. Această trăire în comun, prin care se transmit reciproc sentimente, prin care oamenii sunt acolo unii pentru alții, e desigur cel mai ușor de obținut atunci când ne vom întâlni personal.

Însă și în viața profesională virtuală e nevoie de o întoarcere la noțiunile de bază. Dacă sunteți șef, nu trebuie să vă preocupe numai eficiența, care desigur că rămâne la fel de importantă și în aceste vremuri. Programați momente în care să povestiți cu subordonații direcți, să împărtășiți experiențe, să-i întrebați cum le merge și să arătați un interes sincer pentru starea lor. În general e adevărat că prin această muncă virtuală am câștigat mai mult timp, ședințele sunt în general mai scurte, mai eficiente și mai bine pregătite decât înainte. Folosiți pur și simplu o parte din acest surplus câștigat, returnându-l colegilor sub formă de discuții personale.

Pentru aceasta există diferite modalități. Puteți, de exemplu, să planificați în mod conștient paliere de timp regulate pentru discuțiile personale cu colegii. Luni dimineața și vineri după-amiaza sunt două momente care sunt foarte potrivite pentru asemenea interacțiuni. Aud mereu de firme în care echipele se întâlnesc online în mod regulat pentru discuții relaxate, în care nu e vorba numai de business. Arătați-vă deschiși pentru idei noi cu privire la modalitățile de interacțiune online. Sunt posibile chiar degustări de vinuri și aniversări de firmă cu jocuri interactive. Sunt sigur că în această privință suntem martorii nașterii unui nou domeniu de afaceri.

Cea mai importantă rămâne însă discuția personală. Îndrăzniți să vă întrebați în mod direct colegii despre cum le merge. În numeroasele mele întâlniri de coaching virtual sunt uimit de cât de deschise și autentice sunt uneori discuțiile online. Poate că e și faptul că în fața monitorului suntem dispuși să fim un pic mai sinceri unii cu alții decât atunci când suntem față în față.

Da, este adevărat, în aceste vremuri, persoanelor cu funcții de conducere sunt mai încercate în această perioadă. Mai există frumoasa expresie purtare de grijă, pe care nu o auzim aproape deloc în contextul managementului, dar de care astăzi avem nevoie mai mult ca oricând.

Dr. Michael Schroeder



German
Citește articolul precedent:
AHK Business Outlook: O revenire a conjuncturii abia în 2022

Pandemia cauzată de coronavirus pune în prezent o mare presiune asupra companiilor. Acest lucru reiese și din sondajul realizat de...

Închide