Automobilul… încotro?

Pe parcursul ultimilor 100 de ani, lucrurile au fost relativ simple. Omenirea a declinat în toate modurile posibile motorul cu ardere internă, dar a venit vremea să-l concediem. Ce punem în loc?

Electrificarea automobilului a reprezentat, până acum 10 ani, doar o provocare asumată preponderent de Toyota. Chiar dacă Toyota a lansat în 1997 primul model hybrid, Nissan a reușit cumva să fure toate aplauzele în 2010 odată cu lansarea lui Leaf – un model electric de clasă compactă. Piața l-a acceptat, presa i-a oferit în 2011 două premii – European Car of the Year și World Car of the Year. Iar de aici până la o adevărată „cursă a înarmărilor” a mai trecut doar o nanosecundă.

Acum, vehiculul electric este deja normalitate, nu mai face parte din categoria curiozități. O certitudine este și faptul că „electricitatea” va fi combustibilul de mâine. Dar, precum în cazul motoarelor cu ardere internă, care va fi sursa kW? Vor fi stocați într-o baterie, vor fi rezultatul mariajului dintre hidrogen și oxigen.

TOP 10 Constructori

Toyota, printre pionierii electrificării modelelor echipate cu propulsoare termice, în acest moment, pe piața europeană nu are în gamă niciun model electric. Din cele 23 de modele care compun gama constructorului nipon, 11 sunt hybrid. O strategie interesantă din partea numărului unu mondial, în condițiile în care pe anumite piețe este disponibil și modelul Toyota Murai – alimentat cu hidrogen. Toyota se pregătește să lanseze o familie de modele electrice alimentate cu baterii, în total, până în 2025 așteptăm 5 modele. Toyota Group a revenit pe prima poziție cu o cotă de piață la nivel mondial de 12,4%, în condițiile în care vânzările au scăzut cu 23%, la un nivel de 4,02 milioane unități.

Volkswagen Audi Group (VAG), al doilea grup la nivel mondial a pariat pe electrificare. Pandemia a lovit puternic grupul german, peste 35% din vânzările VAG fiind generate de China. Cu 3,69 milioane unități comercializate, germanii au o cotă de piață la nivel mondial de 11,3%. Virusul le-a adus o scădere a vânzărilor cu 27% și pierderea coroanei deținute anul trecut.

Grupul VAG s-a angajat într-o cursă impresionantă de spălare a imaginii destul de șifonate în urma Dieselgate. Această cursă presupune lansarea pe piață, până în 2028, a aproape 70 de modele electrice. Dacă planurile inițiale vizau lansarea a 50 de modele electrice, noul plan este sinonim cu producția până în 2028 a 22 milioane de modele electrice pe noile platforme dedicate. Grupul VAG, din poziția de producător de mare volum, pariază pe vehicule electrice cu baterie. În ceea ce privește automobile alimentate cu electricitate de la o pilă de combustie pe bază de hidrogen, grupul VAG recunoaște că această tehnologie nu este una pe care să-și concentreze atenția. Doar Audi a anunțat pentru 2021 lansarea unui model alimentat de o pilă de combustie, dar vorbim despre un studiu.

Pe a treia poziție regăsim alianța Renault-Nissan-Mitsubishi cu 3,36 milioane modele vândute, și ei bifând o scădere de 32,2% comparativ cu anul trecut. Nissan a dat tonul electrificării cu Leaf, și apoi destul de multă liniște. În gama niponilor regăsim acum doar Leaf și vehiculul comercial ușor e-NV200. Planurile de viitor Nissan pun accent pe electrificare, doar că vom asista la o repoziționare a modelelor în zona premium. Accentul va fi pus pe profitabilitate și nu pe volume. Constructorul nipon are carențe masive și în zona hybrid, dar în viitorul apropiat vor fi lansate modele electrificate, tehnologia fiind împrumutată de la Mitsubishi. Alianța a abandonat în 2018 proiectul comun cu Daimler și Ford de a dezvolta un model alimentat de o pilă de combustie pe bază de hidrogen.

Renault stă destul de bine la capitolul vehicule electrice, în acest moment are în gamă atât modele alimentate de baterie cât și versiuni hybrid și plug-in hybrid. Francezii folosesc și hidrogenul în gama de vehicule comerciale. O soluție tehnică ușor diferită, pila de combustie este folosită ca range extender, și nu ca principala sursă de energie pentru propulsie.

Grupul Hyundai-KIA ocupă poziția a patra cu 2,78 milioane unități vândute, în scădere și ei cu 19,7%. Probabil cel mai viril grup din acest Top 10 din perspectiva adoptării noilor tehnologii. Avem deja o a doua generație de model alimentat cu pilă de combustie. După Tucson FCEV, în gama Hyundai se află acum Nexo. Planul lor până în 2030 presupune saltul de la o producție de 3.000 unități în prezent la o producție de 40.000 modele FCEV în 2022, pentru ca la finalul decadei să ajungă la o capacitate de producție de 500.000 unități anual alimentate de o pilă de combustie pe bază de hidrogen. Coreenii recunosc că își doresc să devină lideri în acest domeniu și să poată furniza tehnologie și altor companii. Expertiza grupului coreean fiind într-o bună măsură certificată și de parteneriatul cu Audi pentru dezvoltarea celulelor de combustie. Cât despre modelele electrificate, gama grupului include atât modele hybrid cât și EV.

General Motors înregistrează vânzări mai mici cu 25,8% comparativ cu anul trecut, totalizând 2,77 milioane unități. Cota de piață s-a restrâns atât ieșirii de pe anumite piețe, cum este și cea europeană, dar și prin vânzarea mărcii Opel către PSA. Puterea financiară din trecut le-a permis să fie printre primii care au încercat noi tehnologii. În 1966 au lansat primul model din istorie propulsat de o pilă de combustie pe bază de hidrogen – GM Electrovan. Acum se pot lăuda cu un parteneriat cu Honda pentru dezvoltarea sistemelor cu hidrogen, și cam atât. La capitolul EV, au avut în gamă încă din 1996 un astfel de model. GM nu se laudă doar cu o gamă de modele hybrid și complet electrice, își produc singuri bateriile cât și sistemele de management ale acestora.

Pe aici pe undeva trebuie să introducem în peisaj și noul grup Stellantis, rezultat în urma fuziunii Fiat Chrysler Automobiles și PSA Group. Un cocktail de mărci – Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram și Vauxhall – care este așteptat să se poziționeze pe locul patru în momentul în care toate semnăturile și aprobările vor fi în același dosar. Probabil cel mai sărac grup din punct de vedere al electrificării. Secțiunea franceză abia în acest an și-a completat garderoba cu BEV – vehicule electrice alimentate de baterie. Planurile FCA includ lansarea până în 2022 a 10 modele BEV, 25 modele PHEV, două modele HEV și 25 modele mHEV. Cât despre zona pilelor de combustie, liniște totală. În acest moment, cele două grupuri ocupă pozițiile 8 și 9 la nivel mondial, împreună ar capitaliza o cotă de piață de 8,6%.

Honda ocupă poziția a șasea cu 1,91 milioane unități. Sunt cei care în 2008 au surprins lumea cu lansarea modelului FCX Clarity, primul model alimentat de o pilă de combustie pe bază de hidrogen disponibil clienților. Au o experiență bogată și în zona modelelor electrificate, dar primul model BEV a sosit abia anul acesta în gama lor.

Ford cu 1,8 milioane unități ocupă poziția a șaptea. O companie care a investit în dezvoltarea tehnologiilor alternative, dar care prea puțin s-au regăsit în producția de serie. Electrificarea vine la Ford începând cu acest an, anul viitor așteptăm primul BEV – Ford Mustang Mach-E. Chiar dacă în trecut a investit în dezvoltarea pilelor de combustie, pentru moment se pare că pune accentul pe electricitate.

Ultima poziție este ocupată de BMW. O companie care nu își pune ouăle într-un singur coș. BMW anticipează că tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen poate deveni cel de-al patrulea pilon al portofoliului de sisteme de propulsie. Candidații pentru adoptarea acestui sistem fiind modelele din segmentele superioare ale familiei X. Prognoza BMW până în 2035 mizează pe o creștere masivă a vânzărilor de versiuni plug-in hibrid, o înjumătățire a cererii de modele clasice, și o creștere naturală a cererii de vehicule electrice. Spre finalul decadei 2020 urmând să câștige și modelele FCEV – pile de combustie, un segment de piață. Platforma Cluster Architecture (CLAR) va fi baza și pentru viitorul iNext sau i4, modele pe care le vom vedea anul viitor. Până în 2023, de la BMW Group vom vedea 12 vehicule electrice și 13 PHEV. Pe termen mediu, BMW pariază pe modele plug-in hibrid.

La debutul electrificării, hidrogenul părea combustibilul de mâine. Dar s-a migrat încet spre baterii. Deși cu limitări evidente, aduse de costurile de producție, limitările privind densitatea energetică și reciclare, continuă să fie considerate o soluție în lupta cu emisiile. Bateriile de mâine, bateriile cu stare solidă, vor apare sub formă de prototip undeva prin 2025, iar după 2030 se așteaptă debutul lor pe modele de serie. Până atunci, se așteptă ca actualele baterii litiu-ion să își dubleze capacitatea de stocare.

Dar sunt semne tot mai evidente că hidrogenul este o soluție la care se gândesc tot mai mulți pentru viitor. Mercedes-Benz a anunțat primul camion alimentat cu pilă de combustie cu hidrogen. Un camion care va ajunge la clienți undeva în 2023, va oferi o autonomie de 1.000 km cu un plin și va putea căra 25 tone. Cu puțin curaj decolăm și trecem în revistă și planurile Airbus de a folosi hidrogenul pentru propulsia avioanelor. Compania europeană a prezentat patru prototipuri de avion ce vor fi alimentate cu hidrogen.

Constantin Ciobanu

 



German
Citește articolul precedent:
Moment istoric: România Emergentă. Piața de capital din România devine Piață Emergentă

Pentru prima dată în istorie, piața de capital din România este inclusă, începând cu 21 septembrie 2020, în indicii Piețelor...

Închide