Cum să gestionați mai bine conflictele

Foto: stockyimages / depositphotos.com

Cu toții știm asta din viața de zi cu zi de acasă sau de la birou: în discuții apar păreri diferite și de multe ori nu știm ce să facem. Mulți oameni bat în retragere („nu-mi plac conflictele”) sau folosesc violența verbală pentru a clarifica lucrurile. Nici una din strategii nu funcționează pentru că conflictul nu este cu adevărat aplanat.

Să explorăm puțin care este cauza principală a conflictului și ce putem face pentru a evita blocajul. Imediat ce două persoane intră pe scenă apar puncte de vedere și opinii diferite. Acest lucru este normal și nu ar trebui să ne deranjeze prea tare. Diversitatea nu poate fi eradicată, ea poate fi doar suprimată. Apropo, acesta a fost unul dintre elementele cheie ale traumei comuniste în care individualitatea și propriile opinii nu erau apreciate. Energia restrictivă a acestei traume se resimte și astăzi în cultura românească.

Conflictele sunt firești, urați-le bun venit.

În ciuda training-urilor și a cărților de dezvoltare personală, încă văd foarte des în munca mea cu clienții exemple negative despre modul în care managerii fac față conflictelor. Oamenii se luptă, sunt agresivi și ajung foarte repede într-un impas. Lucrurile escaladează, chiar dacă nu este nevoie. Oamenii văd rar imaginea de ansamblu și se implică rapid în controverse personale privind detaliile. Distructivitatea este consecința; întreaga companie poate avea de suferit.

Acum, cum putem face față conflictelor în cel mai potrivit mod posibil? Iată cinci principii de aur pe care vreau să le împărtășesc:

1. Respectați-vă unul pe celălalt, acceptați părerea tuturor, nu aveți dreptate automat doar pentru că sunteți șeful sau bărbatul în familie. De asemenea, abordați conflictul cu atitudinea că s-ar putea să vă înșelați și că aveți ceva de învățat. Dacă vă lipsește respectul, veți plăti pentru acest comportament: colaboratorii buni vă vor părăsi în cele din urmă.

2. Încercați să înțelegeți care este forța motivatoare majoră a acestei poziții conflictuale și porniți de acolo. Poate că opinia celeilalte persoane se bazează pe teamă sau dezamăgire din cauza unei experiențe anterioare, și atunci puteți aborda mai întâi acest aspect. Aceasta este etapa de empatie. Cei mai mulți dintre noi au empatie, dar încă mai cred că este o slăbiciune și că doar duritatea dă roade, o altă mare eroare.

3. Alegeți-vă cu grijă vocabularul. Se bazează pe argumente, descoperirea unor abordări diferite, pe deschidere sau este agresiv, tentat să îl discrediteze sau să îl ridiculizeze pe celălalt? Defăimările personale creează energii negative și distructivitate. Să ne uităm doar la acest cuvânt scurt Nu în limba română. Cât de des îl folosiți ca reacție la ceea ce a spus cineva? Nu lasă niciun spațiu de discuție, creează agresivitate pentru că opinia celeilalte persoane este declarată ca fiind falsă. Cât de arogantă este acest comportament! Nu e de mirare că o soluție este de multe ori de negăsit. Nu dați vina pe celălalt: vina este a dvs. pentru că nu sunteți atent la propriul vocabular.

4. Fiți un negociator inteligent, în special în situații conflictuale complexe. Începeți cu ceea ce poate fi un punct comun sau o preocupare comună. Nu începeți cu polarizarea și insistând doar pe punctul dvs. de vedere. Formularea unui punct comun aplanează deja tensiunea. Apoi, puteți pune întrebări inteligente pentru a clarifica mai bine motivele și pozițiile. De asemenea, acest lucru face ca procesul să fie mai transparent, iar soluția mai ușor de obținut. Totodată, puteți întrerupe discuțiile pentru o mică pauză, așa cum negociatorii experimentați fac adesea, pentru a reconsidera pozițiile sau inițierea unor discuții de aliniere în culise.

5. Țineți-vă emoțiile sub control. Emoțiile sunt utile, dar dacă sunt dezlănțuite, pot contribui în mare măsură la blocaje și la folosirea unor cuvinte pe care să le regretați mai târziu. Este foarte bine să avem emoții, dar este și mai bine să le simțim în mod conștient. Standardul cel mai înalt este să le stăpânim în așa fel încât să nu facă rău altora.

Conștientizați-vă posibilitățile de a gestiona mai bine un conflict. Uneori vă veți dați seama cu surprindere că pozițiile nu sunt atât de îndepărtate una de cealaltă, iar perspectiva ne este alterată în principal din cauza ego-ului excesiv.

Dr. Michael Schroeder

michael.schroeder@linarson.com

German
Citește articolul precedent:
Soluții de finanțare mai sănătoase

Sistemul sanitar românesc este, elegant exprimat, într-o stare proastă. Pandemia de COVID a demonstrat în mod clar acest lucru. O...

Închide