FOCUS Interviu: Robert Hellwagner, CEO Selgros Cash&Carry

Selgros Cash&Carry România, unul dintre cei mai mari jucători din retailul autohton, aniversează în 2021 două decenii de activitate. Unde se poziționează România în cadrul rețelei globale a grupului și care sunt direcțiile de dezvoltare pe piața locală, pe termen scurt și mediu?

În 2021 Selgros sărbătorește 20 de ani pe piața din România și sunt mândru să spun că în aceste două decenii a devenit unul dintre cei mai importanți jucători din retail. Calitatea, prospețimea și pasiunea, combinate cu serviciile profesioniste, au fost din start prioritățile noastre.

În primii ani accentul a fost pus pe expansiune, pentru a putea oferi produsele și serviciile Selgros la nivel național. Am fost de la început axați pe creșterea sustenabilă, organică și pe consolidarea parteneriatelor cu clienții gastro, revânzători și companii.

Aș vrea să subliniez că și consumatorii finali sunt un grup foarte important pentru noi. Orice persoană fizică poate obține un card Selgros în câteva minute într-unul dintre magazinele noastre.

Clienții din toate categoriile au la dispoziție un sortiment divers de peste 50.000 de produse alimentare şi nealimentare. În special zona de produse proaspete, varietatea mare de preparate din carmangeria proprie şi sortimentul larg de pește pot satisface cele mai exigente cerințe.

Ne extindem în mod constant portofoliul de produse, astfel că în magazinele noastre clienții pot găsi în prezent peste 1.000 de tipuri de vin, 2.000 de produse de panificaţie şi dulciuri, peste 1.200 de produse bio și în jur de 5.800 de produse pentru utilarea bucătăriei și gospodăriei.

Selgros România este o parte importantă a Grupului Transgourmet, care este prezent în opt țări din Europa. În comparație cu alte state europene, România înregistrează cea mai mare creștere a cererii de bunuri de larg consum, ceea ce permite întregului sector să atingă rate de creștere peste media europeană.

Cât privește viitorul, cred că ar trebui să analizăm provocările piețelor din Germania și Polonia, care sunt, din punctul meu de vedere, o oglindă bună pentru România și ne oferă o perspectivă asupra piețelor în curs de dezvoltare și asupra tendințelor de consum.

În ce măsură a influențat pandemia evoluția comerțului alimentar? Care a fost strategia Selgros pentru adaptarea la provocările generate de actualul context?

Pandemia a avut o influență complexă asupra stilului de viață. Gătitul acasă a devenit un element central, mai ales în perioada de lockdown și ulterior a restricțiilor de merge la restaurant.

Pe lângă specialitățile și mâncărurile gourmet, oamenii au devenit mai interesați de metode de gătit care să îi ajute să se bucure de mese rafinate acasă. Pentru a ne adapta acestei noi tendinţe, am dezvoltat două proiecte online: Masterclasses by Selgros și Vinul săptămânii. Maeştrii bucătari cu care colaborăm le oferă clienților trucuri despre tehnicile de gătit, invitându-i să experimenteze. Somelierul Sergiu Nedelea împreună cu colega noastră somelier Krisztina Muntoi prezintă diverse vinuri din sortimentul Selgros, spun povestea din spatele acestora și recomandă asocierile gastronomice potrivite.

Se face puternic remarcat un alt trend – consumatorii acordă tot mai multă atenție aspectelor legate de sănătate, mediu, probleme sociale, proveniența produselor și sprijinirea afacerilor sau mărcilor locale. Așteptările consumatorilor erau deja în creștere din perioada pre-pandemică și, cum criza generată de COVID-19 a accelerat digitalizarea, accentul a fost pus pe accesibilitate, confort și personalizare. A trebuit să găsim modalitățile potrivite să comunicăm cu clienții și să le păstrăm loialitatea. În același timp, cererea crescută pentru anumite tipuri de produse a relevat necesitatea regândirii şi optimizării lanțurilor de aprovizionare și a unor procese eficiente de stocare și distribuție.

Confruntându-ne cu aceste provocări, am făcut o serie de investiții pentru a ne îmbunătăți serviciile. Ne-am concentrat pe digital, contactless și livrare – am introdus sisteme de auto-scanare și auto-checkout care permit clienților să scaneze în timp ce cumpără și să plătească fără să aștepte. Am dezvoltat în continuare aplicația Selgros, care oferă utilizatorilor multe avantaje suplimentare. În plus, am deschis o platformă logistică în București dedicată produselor proaspete, refrigerate și congelate care îmbunătățește eficiența lanțului de aprovizionare și le permite producătorilor fără rețea națională de distribuție proprie să își comercializeze produsele în cadrul Selgros.

Aceste investiții au fost realizate acordând o atenție deosebită dezvoltării în continuare a gamei noastre de produse și a serviciilor de distribuție.

Cum a evoluat business-ul companiei în ultimul an și care sunt estimările pentru 2022? Care sunt elementele principale care influențează dinamica vânzărilor?

Pentru 2021 estimăm o cifră de afaceri mai mare cu 5% față de 2020.

La începutul pandemiei a existat o creștere masivă a vânzărilor în rândul celor mai multe categorii de produse, dar în special al articolelor de curățenie şi de uz casnic.

O schimbare semnificativă în comportamentul clienților a fost interesul foarte mare pentru livrarea de alimente şi de preparate. Multe dintre aceste noi tendinţe – cum ar fi munca la distanță, gătitul acasă sau forma mai comodă de livrare la domiciliu – vor rămâne importante pentru consumatori în viitorul apropiat, deschizând noi oportunități de afaceri pentru gastronomie și retail.

2021 a fost un an mai bun pentru HoReCa decât 2020, hotelurile și restaurantele rămânând deschise, deși cu restricții. Suntem optimişti că anul viitor va fi încă un pas către normalitate. Selgros va continua să susțină industria ospitalității prin furnizarea de servicii personalizate și sortimentele adecvate și va rămâne un partener de nădejde pentru toate grupele de clienți.

Ce investiții ați planificat anul viitor și ce vizează proiectele?

Și în 2022 ne vom îmbunătăți serviciile și oferta de produse pentru a răspunde nevoilor clienților din toate categoriile. Clienții gastro şi revânzători vor fi în centrul preocupărilor noastre.

Având în vedere importanța pe care o acordăm sustenabilității, am demarat programe de investiții pentru a reduce amprenta de carbon. Am fost unul dintre primii retaileri care au folosit sisteme fotovoltaice. Acestea vor fi extinse treptat în toate locațiile unde este posibil din punct de vedere tehnic. În același timp, în următorii ani intenționăm să înlocuim sistemele de răcire cu soluții sustenabile.

Ca și în anii precedenți, vom continua să investim în educația gastronomică prin cooperarea cu numeroase școli de profil, dar și prin proiectul nostru online Masterclasses by Selgros sau prin organizarea renumitei competiții Arena Bucătarilor.

Pentru pregătirea profesională a tinerei generații, sprijinim în continuare programul de învățământ dual. Ca parte a acestui proiect derulat în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană, oferim unui număr de 91 de elevi oportunitatea de a-și finaliza studiile și de a câștiga experiență practică în retail.

Rețeaua Selgros România numără în prezent 23 de unități, ultimul magazin fiind deschis în urmă cu doi ani, la Baia Mare. Care sunt obiectivele companiei privind dimensionarea rețelei și când ar putea fi inaugurat magazinul cu numărul 24?

În prezent acoperim aproape toate orașele mari, iar pe cele care fac excepție le vom aborda pas cu pas în următorii ani. Căutăm în permanență terenuri care să se potrivească conceptului nostru în ceea ce privește poziționarea, legăturile de transport și suprafața, atât în orașele în care nu activăm în prezent, cât și pentru locații secundare acolo unde avem deja un magazin Selgros. Aș spune că suntem mai concentrați pe calitate decât pe viteză.

Un interviu de Ioan Dornescu

German
Citește articolul precedent:
Conflicte ale energiei

Mergeți la o petrecere zilele astea și subiectul recurent al discuției va fi energia. Potențiala dublare sau chiar triplare a...

Închide