Publicația de business germano-română DeBizz Magazine a început seria de evenimente programate în 2020 cu o nouă conferință marca „HOTSPOT”, la Brașov. Evenimentele HOTSPOT își propun să evidențieze, an de an, evoluția celor mai interesante regiuni, județe şi localități ale țării, din perspectiva dezvoltării economice cu contribuția capitalului de limbă germană.

Ediția cu numărul 5 a conferinței „HOTSPOT Brașov” a fost organizată în parteneriat cu DWK (Asociația Clubul Economic German Brașov) și Fundația HOSPICE Casa Speranței. Evenimentul a avut loc miercuri, 29 ianuarie, la Sergiana Center, și a fost moderat de jurnalistul economic Daniel Apostol.

Conferința a reunit la aceeași masă reprezentanți ai mediului de business privat și ai autorităților locale, care au dezbătut teme de interes pentru Brașov, principale subiecte abordate fiind educația și infrastructura.

Unul dintre principalele centre economice ale României şi o destinaţie turistică de top, Brașovul (în germană Kronstadt) continuă să reprezinte un exemplu de bune practici la nivelul întregii țări și un veritabil exportator de „povești de succes”.

„După Revoluție, România a pornit ca o țară unde munca în sistem de lohn se preta foarte bine, dar orașe precum Brașov, Timișoara, Sibiu și multe altele au dovedit că se poate face mult mai mult, se poate face performanță, se poate face hi-tech, ceea ce a fost un imbold și un semn pentru investitorii străini care au investit mai departe în business-urile dezvoltate România, și le-au dezvoltat aici”, a declarat, în debutul evenimentului, Werner Braun, președintele Clubului Economic German din Braşov. În condițiile în care deficitul de forță de muncă calificată este în continuare una dintre principalele provocări pentru mediul de afaceri, școlile profesionale în sistem dual reprezintă o soluție viabilă pentru formarea de personal. Reprezentantul DWK a punctat că, în domeniul educației, investițiile private trebuie susținute de autorități, printr-o legislație coerentă și stabilă.

La Brașov funcționează prima şcoală profesională în sistem dual german din România, devenită un model naţional și un reper în relansarea învăţământului profesional şi tehnic. Şcoala Profesională Germană Kronstadt (SPGK) a fost înfiinţată în anul 2012, prin implicarea companiilor membre ale Clubul Economic German, alături de Primăria orașului și Inspectoratul Şcolar Brașov.

Aurelia Florea, General Manager Interim al companiei Miele Tehnica din Brașov, a subliniat, la rândul ei, necesitatea implicării în proiecte de educație pentru formarea profesională. „Revenind la forța de muncă, din punctul de vedere al educației, îl voi completa pe domnul Werner Braun. În 2015 am pornit un proiect, care se numește «Parteneriat strategic pentru educație - 2030». (...) Ne-am mobilizat și reprezint grupul de lucru din Brașov pe partea proiectului nostru. Suntem cinci companii care ne-am unit și ne dorim să reprezentăm o voce și să spunem ce ne doare. Ducem lipsă de tehnicieni, nu ne trebuie doar operatori sau ingineri. Am creat un nivel de competențe, care nu sunt valabile doar pentru Miele, ci pentru toată industria noastră din Brașov. Nu este ușor însă când te lovești de un sistem inert. Este un drum lung, dar ne bucurăm că vedem o deschidere tot mai mare a universităților către industrie”, a declarat Florea.

Miele Tehnica este parte a grupului german Miele, cel mai mare producător de echipamente electrocasnice premium la nivel mondial. Compania a deschis în anul 2009 o fabrică la Brașov, unde produce componente electronice şi subansambluri pentru unităţile de control ale aparatelor electrocasnice inteligente produse de Miele. În august 2015, tot la Brașov, a fost inaugurată și o divizie de dezvoltare software. Pentru acest an, Miele Tehnica estimează un avans de peste 5% al cifrei de afaceri.

Sorin Poteraș, General Manager al producătorului de componente Schaeffler România, a vorbit, în debutul intervenției sale, despre evoluția sectorului auto, atât la nivel mondial, cât și local, în contextul noilor provocări din industrie, de la ascensiunea motoarelor electrice la platformele de mobilitate și condusul autonom. „Pe plan local, dacă vorbim doar de Schaeffler, anul trecut noi am crescut foarte mult, undeva la 17 procente, poate cea mai mare creștere de la criza din 2008, iar anul aceasta ne propunem o creștere mai ușoară, două-trei procente. Pregătim viitorul, am inaugurat un centru nou de testare, de cercetare-dezvoltare, iar anul aceasta ne propunem să mai construim o hală de producție”, a spus Poteraș. Compania are o prezenţă de activă în mediul universitar şi preuniversitar, precum şi multiple acţiuni şi proiecte de implicare socială. „Deficitul de forță de muncă – îl simțim și noi, dar suntem implicați, avem foarte multe proiecte educaționale, atât cu DWK, prin Școala Profesională Kronstadt, dar și cu Universitatea Transilvania. Avem foarte multe mastere, burse de excelență, program de training și așa mai departe. Ne implicăm și ne asigurăm pepiniera pentru viitor”,  a arătat managerul subsidiarei grupului german Schaeffler.

Schaeffler România produce componente de tehnică liniară pentru industria de maşini-unelte, componente pentru industria de autovehicule şi rulmenţi de mari dimensiuni pentru diferite aplicaţii industriale. Atât gama produselor cât şi divizia de inginerie sunt în continuă dezvoltare, Schaeffler inaugurând propriul Centru de Inginerie în 2012, iar în 2019 și un Centru de Testare și Validare.

Ciprian Bejenariu, Managing Director al companiei Kromatic Miettex, parte a grupului austriac Salesianer, specializat în servicii de curăţare profesională şi închiriere a articolelor textile pentru domeniile medical, HoReCa şi industrie, a oferit estimări privind evoluția business-ului local, care înregistrează o creștere anuală de două cifre, precum și informații despre specificul industriei de profil. „În Austria, anul trecut, în 2018/2019, a fost o medie de 149 milioane de înnoptări la nivel de țară. În România au fost 29 milioane de înnoptări, în structurile de cazare existente, la o populație aproape dublă față de Austria, dar cu o infrastructură diferită în ceea ce privește partea de industrie, partea de hotelărie, dar și partea de îngrijire medicală. Salesianer are în Austria 15 fabrici, în medie practic o fabrică la fiecare 10 milioane de înnoptări. În România există trei fabrici în momentul de față ale grupului Salesianer - în medie, o fabrică la 10 milioane de înnoptări, cu diferența că în Austria volumele generate sunt undeva în jur de 10 milioane de euro cifră de afaceri/ fabrică/ an, iar în România suntem undeva în jur de 4 milioane de euro”, a arătat reprezentantul companiei.  

Grupul austriac Salesianer este o afacere de familie fondată în 1916, care a intrat pe piața românească în anul 2007, prin inaugurarea unei spălătorii în Bucureşti. În 2014, compania a deschis o fabrică nouă, în Vestul ţării, la Oradea, iar patru ani mai târziu s-a extins la Brașov, prin achiziția companiei Promar Textil şi al brandului acesteia, Kromatic. Această ultimă investiție, care s-a ridicat la 5 milioane de euro, a permis austriecilor să acopere în mod direct şi județele Braşov, Prahova, Sibiu, Harghita, Covasna și Mureş. Salesianer Miettex este lider de piață pe segmentul spălătoriilor comerciale din Europa Centrală şi de Est.

Alexandru - Adrian Gabor, vicepreședinte al Consiliului Județean Brașov, a prezentat informații privind proiectele de investiții derulate de instituție, principalul subiect abordat fiind cel legat de stadiul lucrărilor la aeroportul din Ghimbav. „La finalul anului 2020 va trebui să fie construit în proporție de peste 90%. (...) După toate graficele, pe care le-am făcut și cu Autoritatea Aeronautică, și cu ROMATSA – doar contestațiile din România ne mai pot bloca -, în iunie 2021 se va zbura de la Brașov și spre Brașov”, a spus oficialul, răspunzând unei întrebări pe acest subiect. Aeroportul este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură așteptate de comunitatea locală. Amplasat în regiunea de dezvoltare Centru, noul aeroport va deservi nu doar brașovenii, ci și locuitorii județelor învecinate, precum Covasna și Harghita, reprezintând un vector de dezvoltare pentru întreaga zonă.

Adrian Zahariea, Director de Dezvoltare al Sergiana, a oferit informații despre evoluția business-ului și proiectele de dezvoltare ale grupului de firme pe care îl reprezintă. „Suntem pe piață de 25 de ani, am depășit un sfert de veac. Suntem o companie de familie și activăm în mai multe domenii. Ca să-l citez pe unul dintre colegii mei, «facem cam tot de la furcă la furculiță». Avem partea de agricultură, abatorizare, fermă, fabrică de preparate, zece locații HoReCa și aproape 60 de magazine prin care vindem ceea ce producem”, a spus reprezentantul grupului.  În perioada următoare, Sergiana își propune să investească în proiectul de calificare și perfecționare „Școala Sergiana”, în deschiderea unui restaurant, precum și a unor noi puncte de desfacere și magazine proprii.

Codruța Ciurescu, Director Medical al clinicii stomatologice Krondent, a relatat despre propria experiență în domeniul antreprenoriatului, care a presupus trecerea de la un mic cabinet privat la o companie medicală, cu un model de business distinct. „În servicii medicale, relația este una profund umană, medic – pacient. Nu putem face același lucru ca în industrie, unde poți să ai pe raft mai multe sau mai puține produse. La noi nu e chiar atât de simplu. Și atunci a fost foarte important să ne consolidăm acest lucrul, să ne creștem pregătirea membrilor echipei, astfel încât să reușim să facem lucruri mai deosebite. În acest moment nu targetăm să facem servicii medicale de masă. Cea mai mare parte din serviciile noastre sunt servicii de nișă, sunt tratamente chirurgicale mai deosebite, sunt reabilitări orale complexe și tratamente chirurgicale laser parodontale”, a spus ea.