Interviu cu Gerd Bommer, Directorul ADVANTAGE AUSTRIA București

Ce este ADVANTAGE AUSTRIA?

ADVANTAGE AUSTRIA este agenția de internaționalizare a Austriei, care a fost fondată în 1946 și a primit mai multe premii internaționale. Agenția funcționează de asemenea ca departament comercial al ambasadelor austriece. ADVANTAGE AUSTRIA operează în prezent peste 100 de birouri la nivel mondial.

Biroul din București a fost deschis în urmă cu 71 de ani, la 1 mai 1950, și a fost unul dintre primele cinci birouri din lume. Primul delegat al acestui birou comercial a fost Franz-Josef Popper, de origine din România. În calitate de șef al ADVANTAGE AUSTRIA București, sunt responsabil din 2016 de aprofundarea relațiilor economice deja excelente dintre Austria și România.

Care este starea actuală a relațiilor economice? A provocat Corona pierderi severe?

Relațiile economice dintre România și Austria reprezintă o continuă poveste de succes care, bineînțeles, a trăit și anumite scăderi în momentele de criză economică. Corona a ridicat provocări enorme – și nu numai pentru companiile austriece – care au fost și sunt în continuare depășite cu bine.

În cele din urmă va rămâne din criză doar o mică „adâncitură” în statistici: ca urmare a crizei Covid din 2020, exporturile austriece către România au scăzut relativ moderat cu 8,1%, dar cererea austriacă nu numai că s-a menținut, dar livrările din România chiar au crescut cu 3,9%!

Dar acest lucru pare să fie deja istorie: doar în primele șase luni ale acestui an, exporturile noastre către România au crescut cu 29,5%, iar importurile cu până la 44,9%! Acestea sunt cele mai bune valori privind prima jumătate a anului din istoria noastră economică comună!

Prin urmare, ne așteptăm ca până la sfârșitul anului 2021 să înregistrăm un nou record privind volumul comercial bilateral – aproximativ 4,5 miliarde euro. În anul record 2018, România și Austria au reușit împreună un volum cu puțin peste 4 miliarde euro.

Ce livrează și ce cumpără Austria?

Economia austriacă este foarte diversificată și livrează practic în toate segmentele pieței. Produse și mărci cunoscute precum motocicletele KTM, băuturile energizante Red Bull sau cristalele Swarovski sunt însă doar vârful aisbergului: companiile austriece sunt de fapt adevărați „hidden champions”, uneori lideri pe piața mondială, dar cunoscuți doar în cadrul unor grupuri sau cercuri specializate. Acestea includ diverse mașini, cum ar fi utilaje de plastic sau de construcții, dispozitive electrice și electronice, materiale plastice speciale sau componente pentru autovehicule, pentru a numi doar câteva exemple.

Știați că în Austria sunt fabricate și mașini întregi? Compania Magna din Steyr dezvoltă și produce o serie dintre cele mai importante mărci internaționale de automobile, ca de exemplu BMW Seria 5 sau Mercedes clasa G.

Alt exemplu invizibil, dar ușor de auzit: clopotul din Catedrala Mântuirii din București, montat în 2018, este cel mai mare clopot de biserică în mișcare și a fost fabricat de o companie tradițională tiroleză care are peste 400 de ani.

În sens invers, și Austria este o piață foarte importantă pentru produsele românești, care sunt adesea fabricate și cu ajutorul investițiilor austriece. Există o cerere de produse electrice, cum ar fi fire, cabluri sau întrerupătoare, de diverse mașini, îmbrăcăminte și încălțăminte și multe altele.

Ați menționat investițiile – ce rol joacă Austria ca investitor?

Țara noastră are o prezență economică foarte puternică în România. Suntem mândri că suntem al doilea cel mai mare investitor străin din România cu puțin peste 10 miliarde euro sau 11,4% din total, conform datelor Băncii Naționale a României. Acest lucru ne plasează în urma Germaniei, dar înaintea unor țări semnificativ mai mari, cum ar fi Franța sau Italia. De asemenea știm că reinvestițiile filialelor austriece în România au un volum semnificativ mai mare decât cele 10 miliarde de euro menționate mai devreme. Așadar, Austria este un investitor străin foarte important, fiind lider de piață în 8 sectoare economice și în TOP3 în alte 3 sectoare. Gândiți-vă doar la bănci, asigurări, petrol și gaze, logistică, construcții, industria lemnului, dezvoltare imobiliară și materiale de construcții, de exemplu.

Dar România este și foarte importantă pentru Austria: din perspectiva Austriei, România este a șasea cea mai importantă destinație pentru investițiile străine austriece.

Și cum beneficiază România de investițiile austriece?

Investitorii austrieci creează peste 100.000 de locuri de muncă directe de înaltă calitate în aproximativ 1.500 de companii active și sunt una dintre forțele motrice ale dezvoltării economice și progresului din România.

Companiile austriece lucrează cu cele mai moderne tehnologii, fapt care sporește productivitatea și – în același timp – transferă know-how și stabilesc standarde sociale și ecologice ridicate. Reinvestirile în curs nu ne asigură doar nouă poziția, dar și consolidează dezvoltarea economică și socială a României.

Aruncați o privire asupra industriei petrolului și gazelor: OMV Petrom este un prim exemplu de cooperare de succes, o fostă companie de stat care s-a dezvoltat sub conducere privată în cea mai importantă companie de petrol și gaze din estul și sud-estul Europei. De când OMV s-a alăturat Petrom, în 2004, peste 16 miliarde euro au fost reinvestite în România. Compania are aproximativ 11.000 de angajați și este unul dintre cei mai importanți contribuabili din țară, cu o contribuție de 32 miliarde euro în impozite și dividende în perioada 2005 – 2020.

Acest lucru arată clar: companiile austriece investesc în dezvoltarea pe termen lung a României și sunt parteneri de încredere în economia românească.

Unde mai vedeți potențial de dezvoltare pe viitor?

Extinderea infrastructurii de transport și a celei comunale va rămâne cu siguranță o temă importantă pentru următorii câțiva ani. Companiile austriece sunt deja foarte bine poziționate și implicate și oferă rezultate bune și valoroase în proiectele aflate în curs.

România are însă un potențial imens în multe sectoare, care până acum a fost folosit doar parțial. Vedem oportunități în domeniul energiilor regenerabile, a proiectelor de mediu sau a dezvoltării sistematice a turismului durabil. Desigur, există deja câteva inițiative foarte interesante ici-colo, dar mai sunt multe de făcut. Multe stațiuni de schi românești ar putea deveni extrem de interesante pentru schiorii internaționali dacă actorii implicați se solidarizează mai mult. Austria este cu siguranță una dintre țările de frunte în turismul durabil și domeniul sporturilor de iarnă. Vom organiza diferite evenimente în viitorul apropiat, unde know-how-ul austriac va putea întâlni cererea României.

Dar chiar și în industriile deja bine dezvoltate există, desigur, numeroase oportunități, de exemplu în sectorul auto. În acest scop organizăm în noiembrie un eveniment „Austria Showcase”, în cadrul căruia stabilim legături între companii austriece de înaltă tehnologie cu producători români.

Cel mai mare potențial al României este însă în mod clar o activare mai puternică a potențialului de productivitate. Acest lucru este comun tuturor domeniilor, ar pune foarte multe roți în mișcare în ceea ce privește forța de muncă disponibilă, ar crește profitabilitatea și, prin urmare, nu numai că va fi pozitiv pentru competitivitatea internațională, dar bineînțeles și pentru veniturile angajaților.

Ce poate face România pentru a-și stimula dezvoltarea?

Fără îndoială, România este – în ciuda condițiilor-cadru dificile și impreviz bile care prevalează în prezent la nivel mondial – una dintre țările cu cel mai mare potențial economic din UE.Are resurse naturale abundente, un mix energetic diversificat, o locație geopolitică interesantă din punct de vedere strategic și un număr mare de angajați bine pregătiți. În ultimii ani a înregistrat rate de creștere excelente – cu mult peste media UE – și, prin urmare, o puternică tendință de convergență.

În comparație cu anii de boom, România se dezvoltă acum mai degrabă durabil și, prin urmare, rămâne o locație de investiții interesantă. Încă ne confruntăm cu un interes viu pentru piață: pe lângă mai multe deschideri sau inaugurări noi, în special investiții de extindere și sucursale în zone geografice noi, numeroase companii au fost interesate de potențiale investiții noi, pe termen mediu și lung.

Este însă loc de mai bine, pentru a deveni o locație comercială și mai atractivă. Este important să se reducă obstacolele birocratice, să se introducă o pregătire solidă pentru lucrătorii calificați și să se creeze un mediu favorabil afacerilor prin condiții de cadru economic stabile – lucruri care să permită investitorilor să planifice pe termen lung. Încrederea în stabilitatea politică, cât și siguranța și previzibilitatea deciziilor politice sunt, de asemenea, de o importanță capitală pentru a atrage și a reține investitorii.

German
Citește articolul precedent:
O vară plină de evenimente sub egida Zilei Naționale a Elveției 2021

Asociația Elvețiană din România, Ambasada Elveției și Camera de Comerț Elveția-România au sărbătorit Ziua Națională a Elveției la București, la...

Închide