Restomod – arta de a reimagina trecutul

Matematica are frumusețea ei, are metafore ascunse, dar pentru a putea citi frumusețea din matematică ai nevoie de un anumit grad de erudiție.

Dar în același timp cred că încă suntem ființe dominate de afect, și de aceea, ca specie, încercăm să aducem emoția în viața noastră, să inventăm astfel de refugii afective. Iar restomod este în mod cert un astfel de refugiu.

Ce este restomod?

Un fenomen relativ nou în lumea colecționarilor de mașini. Poate fi considerat un fel de erezie, pentru că este un cocktail de restaurare și modificare. Un fenomen apărut din dorința unei categorii de iubitori de mașini clasice care și-au dorit să se bucure de șarmul unui automobil vechi, dar fără tarele inerente aduse de vârstă și limitele tehnice. La început modificările vizau optimizări ale sistemului de frânare, răcire sau iluminare… și s-a ajuns la modele de sine stătătoare, adevărate bijuterii tehnice.

Un fenomen care ne poate oferi un preview a spre ce se îndreaptă într-un fel sau altul industria auto. Tehnologia va evolua până acolo încât se vor dizolva identitățile de marcă. Un potențial uriaș de creștere având segmentul de individualizare, de personalizare. Pentru a explica mai bine, un model Shelby Daytona Cobra Coupe din 1965 s-a vândut la licitație pentru suma de 7,25 milioane dolari. Undeva prin 2014, compania Renovo Motors oferea modelul Renovo Coupe pentru 525.000 dolari. O versiune electrică a legendarei Shelby Daytona Cobra Coupe.

Eagle Speedster

Enzo Ferrari a spus despre Jaguar E-Type că este „cea mai frumoasă mașină construită vreodată”. Firesc, Anglia găzduiește cele mai multe ateliere dedicate menținerii în viață a exemplarelor de Jaguar E-Type rămase. Eagle este una dintre aceste companii. Dacă îți dorești un E-Type restaurat de Eagle, ar fi bine să fii dispus să renunți la aproximativ 280.000 euro.

Eagle Speedster este însă ceva mai mult. S-a plecat de la un E-Type Roadster Serie 1 din 1965 cu propulsor de 4.2 litri. Inițial, un proiect „one-off” care s-a dorit un omagiu adus celor 12 exemplare E-Type Lightweight produse de Jaguar în 1963. Un roadster redesenat, cu un parbriz mai mic și mai plonjat, cu un propulsor V12 de 4.7 litri, cutie de viteze manuală cu 5 trepte, caroserie de aluminiu.

Primul exemplar Eagle Speedster a ajuns pe mâinile lui Jeremy Clarkson într-unul din episoadele seriei Top Gear, rezultatul fiind înregistrarea de comenzi pentru următorii 7 ani.

Sunt disponibile trei modele – Speedster, Spyder GT și Low Drag Coupe. Construcția fiecărui model durează aproximativ 18 luni și implică aproximativ 6.000 ore de muncă. Prețul? Undeva în jur de 650.000 lire sterline. Paradoxal, nu prețul este problema, ci faptul că britanicii, pentru a păstra exclusivitatea modelelor, au decis ca numărul de modele produse să fie limitat.

”Dacă ar fi să am un E-Type, ar trebui să fie un Eagle Speedster – ador acestă mașină. Arată așa cum aș fi desenat-o eu.” Ian Callum – Director of Design Jaguar Cars 1999 – 2019

Lancia Delta Futurista

Lancia Delta este una dintre cele mai de succes mașini de competiție din istorie, a adus 6 titluri în vitrina constructorului italian în Campionatul Mondial de Raliuri între 1987 și 1992, un record mondial. Este mașina care a hrănit visele multor generații, iar unul dintre visători este Eugenio Amos  – CEO și fondator Automobili Amos. Colecționar de automobile clasice și pilot în cursele de turisme și rally raid, Eugenio are în colecția personală o Lancia Delta Evo 1 și o Lancia Delta S4 Stradale. Dar și-a dorit și un erou modern.

A folosit ca bază o Lancia Delta 16v din 1980, caroseria a fost realizată de la zero din aluminiu și fibră de carbon. Prima generație Lancia Delta a fost oferită doar în versiune cu 5 uși, o versiune în trei uși fiind oferită odată cu a doua generație lansată în 1993. Reinterpretarea celor de la Automobili Amos este o Delta în trei uși.

Masa mașinii a fost redusă cu 90 kg până la nivelul de 1.250 kg. Propulsorul versiunii Integrale a fost revizuit, a fost echipat cu sistem nou de răcire, admisie și evacuare. De la 200 CP s-a ajuns la 330 CP. Interiorul este nou, deși la prima vedere pare același din 1980. Trebuie să iubești enorm de mult Lancia Delta pentru a investi 300.000 euro într-unul din cele 20 de exemplare construite de Automobili Amos.

David Brown Mini Remastered

David Brown Automotive, o companie deținută de David Brown, o stranie coincidență de nume cu cel care după al Doilea Război Mondial avea să salveze compania Aston Martin și ale cărui inițiale DB, și astăzi identifică modelele britanice.

David Brown Mini Remastered este al doilea model al companiei, primul fiind Speedback GT, o reinterpretare modernă a legendarului Aston Martin DB5 bazat pe Jaguar XKR. Mini Remastered păstrează de la modelul donor doar VIN-ul, motorul și cutia de viteze. Caroseria este construită de la zero, cu elemente suplimentare de ranforsare comparativ cu cea a modelului original. Motorul și cutia de viteze sunt reconstruite, propulsorul de 1.275 cmc dezvoltă 71 CP și 120 Nm. Mini Remastered nu se dorește un supercar, deși prețul versiunii de bază de 75.000 lire sterline te cam duce cu gândul la un model de înaltă performanță. Mini, în interpretarea David Brown Automotive, strălucește la capitole precum calitatea asamblării, atenția acordată detaliilor, calitatea materialelor. Sunt necesare 1.400 ore de muncă pentru realizarea unui model. Inițial, compania estima o producție de 50-100 modele pe an, dar s-a ajuns la o producție mult mai mare.

Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation

Aston Martin are o lungă relație cu Zagato, celebra casă de design din Italia. Mai precis, o relație care a început acum 60 de ani. Pentru a omagia această lungă relație, Aston Martin a decis ca la aniversarea a 100 de ani de la înființarea Zagato să reintroducă în producție modelul DB4 GT Zagato. Da, un model lansat acum 60 de ani, care este fabricat folosind o parte din metodele de acum 60 de ani, și ale cărui serii sunt în continuarea exemplarelor inițiale. DB4 Zagato Continuation este al doilea astfel de proiect demarat de britanici. În 2017 au fost produse 25 exemplare DB4 GT. Acum vor fi produse 19 exemplare DB4 GT Zagato. Prețul? Aici lucrurile se complică puțin. Mașina face parte dintr-un pachet care se numește DBZ Centenary Collection și care include și modelul DBS GT Zagato. Și totuși, cât costă? Pachetul este oferit pentru suma de 6,75 milioane dolari.

DB4 Zagato Continuation este evaluat la aproximativ 4,5 milioane euro. Britanicii se pare că au descoperit o rețetă de succes, proiectul va continua cu producția unei serii limitate Aston Martin DB5 după specificațiile modelului care l-a servit pe James Bond în 1964 în Goldfinger. Pentru a înțelege până unde merge nebunia, DB4 GT Zagato nu poate fi înmatriculat, el poate fi utilizat doar pe circuit.

Singer Dynamics and Lighweighting Study

Singer Vehicle Design (Singer) restaurează și reimaginează modele Porsche 911, fabricate din 1989 până în 1994, pentru clienții săi. Singer nu produce sau vinde automobile. Mai mult, Singer nu este sponsorizat, asociat, aprobat, susținut și nici nu este afiliat în niciun fel cu Porsche. Și cu toate acestea, tot ce părăsește acest garaj sunt obiecte de artă.

Dar mai presus de tot ce a produs, restaurat, reimaginat Singer până acum este aventura de a reimagina, poate, un Porsche 911 „air-cooled” perfect. Pentru a aspira la absolut, au fost mobilizați în proiect doar superlative din industria auto. Consultanții acestui proiect, cei care au avut misiunea de a nu-i lăsa pe cei de la Singer să derapeze, au fost Hans Mezger și Norbert Singer – doi ingineri uriași din istoria Porsche. Cine mai este implicat în acest proiect? Păi: Williams Advanced Engineering, Brembo, Michelin, BBS, MOMO, Recaro, EXEC-TC, Hewland. Totul este dezvoltat special pentru acest proiect. Se dorește o producție limitată la 75 exemplare, cu un preț de pornire de 1,8 milioane dolari. Când o echipă de Formula 1 îți dezvoltă propulsorul și șasiul, când Michelin acceptă să modifice un pneu 295 Pilot Sport Cup 2 pentru a obține curbura perfectă la nivelul pasajului roții spate, când MOMO desenează un volan superb din fibră de carbon… sunt șanse mari ca propulsorul boxer de 4 litri răcit cu aer care dezvoltă 500 CP să dea viață, poate, unui 911 Perfect.

Constantin Ciobanu



German
Citește articolul precedent:
Închide