In mediul de afaceri trebuie să comunicăm tot timpul. De fapt, nici nu putem să nu comunicăm. Sociologul și psihoterapeutul americano-austriac Paul Watzlawick numea acest fenomen axiomul comunicării. Indiferent ce comportament afișăm, chiar și în somn, este întotdeauna vorba despre comunicare, iar aceasta spune ceva despre noi. Exact acest fapt ar trebui să îl conștientizăm, mai ales în lumea afacerilor. Potrivit unui studiu adesea citat, informația este transmisă doar în proporție de 7% prin intermediul cuvintelor, 38% prin intermediul sunetului vocii noastre, iar 55% prin intermediul elementelor non-verbale, precum limbajul corpului, gesturi, mimică, vestimentație. Din experiența mea de coach și trainer de retorică, am sintetizat trei reguli de aur care vă pot fi folositoare în cadrul comunicării dvs. la birou sau în interacțiunile de business.

1. Acordați atenție înfățișării dvs.: How do I show up in this world?

Oamenii sunt creaturi ciudate. Deși suntem inteligenți, sau cel puțin asta credem, ne lăsăm influențați prea des de prima impresie, judecăm și evaluăm oamenii în câteva secunde. Poate că asta este o rămășiță a trecutului nostru primitiv, în care trebuie să evaluăm rapid dacă avem de-a face cu un prieten sau cu un dușman. Indiferent dacă acum ne mai ajută sau nu, lucrurile așa stau. Așadar, fiți atenți la cum pășiți pe scena unde vă desfășurați activitatea profesională. Ce imagine vreți să proiectați? Sunteți percepuți așa cum v-ar plăcea? Dacă vă veți întreba colegii sau veți evalua situația cu ajutorul unui coach, veți fi surprinși să vedeți de câte ori nu corespunde percepția dvs. personală despre propria persoană cu cea a colegilor dvs. Întâlnesc tot timpul manageri care sunt îmbrăcați prost sau care se plimbă cu părul nespălat. Chiar și asta joacă un rol în cazul percepției. Ba nu stă costumul cum trebuie, ba sunt prea lungi pantalonii, jacheta e prea mare sau cămașa prea strâmtă. Mergeți drept sau alergați ca un câine bătut, încovoiat, prin birouri? Cum stați pe scaunul la biroul dvs. sau la masa de conferință? Ce mesaj transmite, cu adevărat, ținuta dvs.? Cum arată expresiile feței dvs., sunteți tensionați sau relaxați? Transmiteți o energie pozitivă sau priviți tot timpul încruntați? Uitați-vă din când în când în oglindă și verificați-vă. Ținuta dvs. contribuie în proporție mare la succesul dvs. personal.

2. Cum obțin atenție: Energy flows where attention goes

Mulți manageri au impresia nu sunt auziți. Indiferent ce spun, nimeni nu este interesat de ceea ce au de transmis. Poate vi s-a întâmplat să nu reușiti să transmiteți așa cum ați fi vrut un punct de vedere într-o discuție cu șeful. Este clar că nu este suficient să știți ceva corect, ci este nevoie să dezvoltați abilitatea de a transmite informația în mod convingător. Mulți dintre noi vorbesc pur și simplu prea mult, iar ceea ce este cu adevărat important se pierde. Mai întâi ar trebui să vă întrebați ce anume vreți, de fapt, să transmiteți, care este mesajul dvs.? Mesajul ne este mult mai puțin clar decât credem noi înșine. Avem tot felul de lucruri în cap, dar deseori nu putem să transpunem caii putere pe șosea, exact ca și o mașină de curse ale cărei cauciucuri se învârt la start, dar mașina abia se mișcă de pe loc. Există doar un anumit interval de timp pentru a sublinia ceva, iar dacă ratați momentul potrivit, toată osteneala a fost degeaba. Sunt invitat adesea la evenimente în cadrul cărora se vorbește mult, iar după un anumit timp chiar și ultimul participant care mai era interesat își îndreaptă atenția către alte lucruri. Atenția este adevărata monedă în lumea comunicării, nu uitați acest lucru! Educați-vă să lucrați în mod conștient cu atenția, în special cu atenția celorlalți: cum vorbesc, tare sau încet, cât de corect vorbesc? Uneori, pauzele folosite în mod conștient au un mare efect în a acorda importanță mesajului dvs. Mulți manageri nici nu realizează că vorbesc prea tare sau încet, ei nu sunt conștienți de acest lucru. La urma urmei, ar trebui să vă întrebați întotdeauna înainte de începutul discursului sau a dezbaterii: Este bine structurată contribuția mea? Aici este întotdeauna de ajutor regula de 3 puncte, pentru că aproape totul se poate concentra în trei puncte; pare a fi o regulă universală, pe care o întâlnim peste tot în viață. Keep it simple, câteodată mai puțin este mai mult.

3. Puterea cuvintelor

Așa cum am menționat deja, informațiile sunt transmise doar în proporție de 7% prin intermediul cuvintelor, deci nu prea mult. De aceea, ar trebui să fim mai atenți cum ne alegem cuvintele. Ce cuvinte aparțin repertoriului dvs. standard? Există multe cuvinte care au, de fapt, o conotație negativă și care ori vă irită interlocutorul, ori îi dau un avantaj tactic, deoarece exprimați nesiguranță: „poate“, „nu sunt așa sigur”, „din păcate, nu îmi permite programul”; „nu am timp“, „nu vreau“, „nu, asta nu funcționează niciodată“, „da, dar“, „așa vreau eu, și gata”, „asta este o prostie“. Pe de altă parte, există cuvinte precum: „Haideți să încercăm”, „găsim împreună o soluție“, „să gândim constructiv“, „ce idee bună“, „aveți dreptate“, „ce părere ai?“, „reușim cumva“, „am încredere în dvs.“, „respect părerea dvs.”, „vom reuși”. Dacă obișnuiți să comunicați, în principiu, în mod pozitiv, atunci sunteți un tip de persoană care trece prin viață cu o atitudine deschisă, constructivă, cu care se lucrează cu plăcere. Așa cum a arătat cercetătorul japonez Masaru Emoto prin experimentele sale cu apa, cuvintele, dar și muzica, au un efect puternic asupra cristalelor de apă, și astfel asupra noastră, a oamenilor, deoarece noi înșine suntem în proporție de peste 70% compuși din apă. Cuvinte pozitive precum „iubire” sau muzica clasică provoacă forme cristaline armonice, în timp ce cuvintele negative și muzica agresivă provoacă forme bizare ale cristalelor. În mod interesant, studiile arată că și vacile produc mai mult lapte dacă li se pune muzică clasică. Așadar, data viitoare când vreți să câștigați pe cineva de partea dvs., aveți nevoie de energia potrivită, iar propria dvs. „muzică” sub formă de cuvinte joacă aici un rol central.

Dr. Michael Schroeder